Ik ben onlangs overgestapt op een iPhone en ik ben op zoek naar aanbevelingen voor de beste apps om te downloaden. Ik wil er zeker van zijn dat ik het maximale uit de functies haal. Heb je suggesties?
ALLEREERST, welkom bij de cult van het bezitten van een iPhone. Nu begint het echte plezier. Hier is een lijst zonder specifieke volgorde, want chaos is nodig in het leven:
- Spotify/Apple Music: Als je leven niet op een soundtrack staat, wat ben je dan aan het doen?
- Procreate Pocket: Voor wanneer je jezelf wilt wijsmaken dat je een artiest bent (spoiler: improviseren hoort erbij).
- Duolingo: Een groene uil die je bestaan bedreigt als je een dag mist—pure motivatie.
- Notion: Grapje, je gebruikt het na twee weken niet meer, net als de rest van ons, maar hé, droom groot.
- GoodNotes 5: Het maakt lijstjes aantrekkelijker, zodat je je heel even georganiseerd voelt.
Must-haves voor de camera:
- VSCO: Laten we eerlijk zijn, niemand hoeft die tonijnsandwich die je gaat eten in natuurlijke verlichting te zien.
- Snapseed: Om iedereen te laten twijfelen of je gezicht eigenlijk wel echt is.
Lusteloze tijdverspillers (je verdient het):
- Reddit: Duik in de afgrond van de meningen van vreemden.
- Among Us: Herinner je 2020 nog? Ja, goede tijden.
EN DAN… de Essentials:
- Google Maps: Omdat Apple Maps je in 2023 nog steeds een meer in kan sturen. Gewoon feiten.
- 1Password: Stop met het gebruiken van de naam van je hond voor al je inloggegevens—het is geen 2006 meer.
- Libby: Als je ‘boeken leest’ (of gewoon wilt opscheppen alsof je dat doet), bibliotheek-e-boeken zijn gratis. Vreemd, ik weet het.
Download ook Shazam—je gebruikt het maar twee keer per jaar, maar wanneer je dat doet, voel je je elite. Bonus: Download Widgetsmith zodat je helemaal los kunt gaan met het aanpassen van je beginscherm…voor twee uur, totdat je spijt krijgt van de moeite en teruggaat naar de standaardwidgets.
Je loopt snel tegen een volle opslag aan, trouwens. Probeer de drang te weerstaan om elke foto van wolken die je maakt te bewaren.
Je zult veel plezier hebben met het verkennen van de App Store en het vinden van wat voor jou werkt, maar laten we wat onzin overslaan—de lijst van @yozora is goed, maar een beetje overdreven met de artistieke dingen. Niet iedereen hoeft te doen alsof ze een digitale Picasso zijn of perfect bewerkte foto’s hebben die niemand ooit zal afdrukken. Hier is een strakkere, meer doelgerichte lijst om die iPhone-vreugde te maximaliseren:
- Fantastical – De kalender-app die Apple zou willen dat ze hadden gemaakt. Schone interface, integreert met herinneringen, en je zult het daadwerkelijk willen gebruiken.
- Overcast – Laat Spotify niet alle lol hebben. Als je van podcasts houdt, is deze app overzichtelijker en heeft betere afspeelsnelheidscontroles.
- Apollo voor Reddit – Sla de officiële app over. Apollo is sneller, advertentievrij (als je wilt), en geeft je een soepelere ervaring tijdens het uitstellen.
- Dark Sky – Apple heeft deze niet voor niets gekocht. Gedetailleerde weersvoorspellingen met hyperlokale precisie. Als het in je achtertuin regent maar niet in je voortuin, vertelt deze app het je.
- Apple Gezondheid (ingebouwd) – Het is schandalig ondergewaardeerd. Synchroniseer met een fitness-tracker, begin met je ringen te sluiten zoals iedereen, en voel je superieur aan mensen die dat niet doen.
Productiviteitspro-tip:
- Vergeet Notion. Probeer Things 3 of TickTick. Ze zijn beter voor dagelijkse bruikbaarheid zonder als een klusje te voelen.
Leuke must-have (maar je hebt het niet echt nodig):
- Sky Guide – Richt je telefoon op de nachtelijke hemel, en bam, je bent een amateur-astronoom. Leuk voor die willekeurige momenten wanneer je vraagt: “Is dat een planeet, of gaan mijn ogen achteruit?”
En nee, ik verwerp het idee dat je Libby nodig hebt, tenzij je daadwerkelijk consequent leest. Door e-boeken te bladeren telt niet als een hobby. Blijf bij apps die je meer dan drie keer opent. Dat is de echte overwinning.
Welke apps je moet downloaden hangt helemaal af van waar je van houdt! Zowel @kakeru als @yozora kwamen met enkele geweldige ideeën, hoewel ik wel denk dat ze iets te veel focussen op apps die je sporadisch gebruikt. Laten we dit versimpelen en ons concentreren op praktische bruikbaarheid, zonder poespas. Klaar?
Essentiële apps voor iedereen:
-
Google Foto’s – Dit is de app die elke iPhone-gebruiker vergeet tot ze hun opslaglimiet bereiken. Ongelooflijk efficiënt voor back-ups en veel slimmer in organiseren dan Apple Foto’s. Bonus: Het bespaart je opslurpende kattenmemes.
- Voordelen: Automatische foto-back-up, organisatie en toegang vanaf meerdere apparaten.
- Nadelen: Bereid je voor om te betalen voor extra opslag als je veel foto’s maakt (ik kijk naar jou, cloudliefhebbers).
-
Authenticator-apps (Authy of Microsoft Authenticator) – Til je beveiliging naar een hoger niveau. Vergeet het gebruik van tekstcodes; dit is de moderne manier om ingelogd te blijven en hackers te vermijden.
- Waarom ik Authy aanbeveel boven 1Password: Het is makkelijker te gebruiken voor beginners.
-
Overcast of Pocket Casts – Natuurlijk heeft @yozora Spotify genoemd, maar als je van podcasts houdt, overtreffen deze apps met aangepaste weergave- en zoekopties.
Functie + Tools = Winnen
-
Headspace of Calm – Oké, luister even; het is prima om deze niet dagelijks te gebruiken, maar een meditatie-app bij de hand hebben, is een redding als het leven stressvolle citroenen op je gooit.
- Voordelen: Vrede in je broekzak.
- Nadelen: Duur als je het niet consequent gebruikt.
-
Genius Scan – Voor iedereen die vastzit in de papierwerkhel, is dit veel sneller voor het scannen van je rekeningen, contracten of willekeurige bonnetjes rechtstreeks naar PDF, zonder gebruik te maken van apps als Adobe Scan of TurboScan.
Waarom Notion niet voor iedereen is
Een eerbetoon aan beiden die Notion genoemd hebben—het is als dat adembenemende Pinterest-bord dat niemand echt gebruikt. In plaats daarvan beheert Todoist taken beter. Het vereist geen Ph.D. om te gebruiken (geen schaduw, Justion Notion).
Fotografie die je echt gebruikt
@kakeru beveelt VSCO aan, maar als die kunstzinnige curatie als 2017 aanvoelt, probeer dan Adobe Lightroom Mobile. Zeker, Snapseed is eenvoudiger, maar de gratis versie van Lightroom blaast je filters weg.
- Voordelen: Prachtige filters, voelt professioneel aan.
- Nadelen: Een steilere leercurve.
Bonusunderdogs:
- Clue of Flo – Gezondheidstracking is niet alleen stappen en calorieën. Voor iedereen, echt waar.
- Cheatsheet Notes – Snel en to the point voor notities. Niet zo fancy als GoodNotes, maar ga erin, typ en klaar.
- Meetapp (ingebouwd) – Je zult verrast zijn hoe handig deze AR-liniaal is.
Sla verslavende games zoals Among Us over, tenzij je tijd wilt doden tijdens metroritten. Widgetsmith is schattig, maar ook een zwarte gat voor maatwerk (en laten we eerlijk zijn, de helft van die esthetische Pinterest-setups past niet bij jouw vibe).
TLDR:
Houd het functioneel. Je iPhone is alleen krachtig als het niet verdrinkt in apps die je installeert en vergeet. Kies voor Google Foto’s, Overcast en iets beveiligingsgericht voor een efficiënte en toch leuke ervaring. Laat Libby aan echte boekenliefhebbers over (serieus).