Mijn iPhone is de afgelopen weken erg traag geworden, met haperingen, app-crashes en batterijverlies. Ik wil weten wat echt helpt om een trage iPhone sneller te maken zonder een volledige fabrieksreset uit te voeren, omdat ik belangrijke foto’s, apps en instellingen heb die ik niet wil verliezen. Op zoek naar echte oplossingen voor iPhone-prestatieproblemen die werken.
Een dure telefoon die stikt in dingen zoals typen, Berichten openen of tussen apps vegen is meedogenloos. Ik heb dit meegemaakt op een iPhone na een update, en volledig wissen was niet de oplossing. Ik zou eerst een paar kleinere dingen proberen.
Als je iOS onlangs hebt bijgewerkt, geef het dan tijd
Dit deel wordt vaak gemist. Na een grote iOS-update besteedt de telefoon op de achtergrond tijd aan het opnieuw opbouwen van allerlei dingen. Foto’s worden opnieuw geïndexeerd. Appgegevens worden opgeschoond en opnieuw opgebouwd. Systeembestanden worden geordend. Tijdens die periode zakt de prestatie flink in. Scrollen voelt stroperig. Het toetsenbord mist aanslagen. Apps openen langzaam.
Wat mij hielp was simpel. Ik liet de telefoon twee of drie nachten aan de lader, verbonden met wifi. Opnieuw opstarten hielp ook. Toen die achtergrondtaken klaar waren, voelde alles weer normaal.
Als je na een week nog steeds last hebt van vertraging, zou ik niet alleen de update de schuld geven.
Opslag is meestal waar de rommel begint
iPhones hebben vrije ruimte nodig voor tijdelijke bestanden en systeemwerk. Wanneer de opslag vol begint te raken, wordt het hele apparaat traag. Van wat ik heb gezien, beginnen vreemde vertragingen op te duiken zodra de vrije ruimte in de buurt van 10 tot 20 procent komt. Je merkt het eerst aan kleine dingen. Vertraging bij typen. Vertraging bij het openen van apps. Willekeurige pauzes.
Voor de meeste mensen zijn foto’s en video’s het grootste probleem. Ik probeerde de mijne met de hand op te ruimen en dat was ellendig. Te veel bijna-dubbelen, oude screenshots, enorme video’s waarvan ik vergeten was dat ze bestonden. Wat uiteindelijk hielp was Clever Cleaner.
De onderdelen die ik nuttig vond:
- Similars groepeerde bijna identieke foto’s bij elkaar. Niet alleen exacte duplicaten. Het vond ook de vijf versies van dezelfde foto waarbij ik te vaak op de sluiter tikte. Het koos de beste opname, daarna kon ik de extra’s snel verwijderen.
- Heavies liet de grootste bestanden als eerste zien, met zichtbare bestandsgroottes. Daardoor was het makkelijk om oude 4K-clips en schermopnames te vinden die ruimte opslokten.
- Screenshots zette alle rommelige screenshots overzichtelijk neer, met de grootte bij elk bestand. Toen ik zag hoeveel ruimte ze innamen, werd verwijderen makkelijk.
- Het draait op het apparaat, wat voor mij belangrijk was omdat ik niet wilde dat persoonlijke foto’s ergens naartoe werden gestuurd.
Ik heb ongeveer 15 GB vrijgemaakt. De telefoon werd meteen sneller. Eén ding dat mensen vergeten: open ook Foto’s en leeg Recent verwijderd. Als je dat overslaat, blijven die bestanden daar nog 30 dagen staan en opslag gebruiken.
Instellingen die het proberen waard zijn
Als de opslag in orde is, of als je die al hebt opgeschoond en meer verbetering wilt, zijn dit de instellingen die ik zou controleren.
- Schakel Energiebesparingsmodus uit als je die altijd aan laat staan. Het beperkt de prestaties om batterij te sparen, en dat merk je.
- Open Instellingen > Algemeen > Ververs op achtergrond. Schakel het uit voor apps waarvan je niet belangrijk vindt dat ze de hele dag bijwerken. Ik merkte minder willekeurige traagheid nadat ik dit had beperkt.
- Open Instellingen > Toegankelijkheid > Beweging en schakel Verminder beweging in. Dit haalt veel animatie-overhead weg. Op langzamere telefoons voelt het apparaat daardoor minder schokkerig aan.
- Werk je apps bij in de App Store. Een deel van de vertraging na een iOS-update komt doordat apps achterlopen, niet door de telefoon zelf.
Batterijconditie is belangrijker dan mensen denken
Deze is makkelijk te missen. Ga naar Instellingen > Batterij > Batterijconditie.
Als de maximale capaciteit onder de 80 procent zit, gaat iOS de prestaties agressiever beheren zodat de telefoon niet uitvalt onder belasting. Met andere woorden, hij wordt trager. Een versleten batterij laat de hele telefoon oud aanvoelen, zelfs als de hardware nog prima is.
Als je batterijconditie laag is, doet het vervangen van de batterij meestal meer voor de snelheid dan urenlang rommelen met instellingen. Het kost ook veel minder dan de telefoon vervangen.
Voordat je de telefoon wist, probeer dit
Als niets hiervan na een volledige week heeft geholpen, zou ik eerst Stel alle instellingen opnieuw in doen.
Het pad is Instellingen > Algemeen > Zet over of stel iPhone opnieuw in > Stel opnieuw in > Stel alle instellingen opnieuw in.
Hiermee worden je apps, foto’s of bestanden niet verwijderd. Het zet systeeminstellingen, netwerkdingen, weergavevoorkeuren en een paar verborgen onderdelen terug die na een grote update soms in de war raken. Ik heb gezien dat dit hardnekkige vertraging oplost wanneer opnieuw opstarten en opschonen niets deden.
Een fabrieksreset is er nog steeds als je die nodig hebt. Ik zou daar niet mee beginnen.
Sla de fabrieksreset voorlopig over. Ik ben het niet helemaal eens met @mikeappsreviewer om het gewoon af te wachten, tenzij je iOS een dag of twee geleden hebt bijgewerkt. Als dit al weken speelt, zou ik zoeken naar één slechte app, vreemd batterijgedrag of opslagactiviteit.
Wat het voor mij oplost:
-
Controleer batterijgebruik per app.
Instellingen > Batterij.
Als één app enorm achtergrondgebruik of schermtijd laat zien die je niet herkent, verwijder die dan en installeer hem opnieuw. Ik heb gezien dat Instagram, Outlook en sommige winkelapps de prestaties flink verslechteren en de batterij leegtrekken na een update met bugs. -
Ruim Safari op.
Instellingen > Safari > Wis geschiedenis en websitedata.
Sluit daarna oude tabbladen. Als Safari 200 tabbladen en een hoop sitegegevens heeft, voelt de telefoon traag en rommelig aan. Klinkt dom, helpt meer dan mensen denken. -
Verwijder widgets die je niet nodig hebt.
Widgets verversen vaak. Weer, aandelen, sport, kaartwidgets, ze pollen allemaal op de achtergrond. Hetzelfde geldt voor drukke widgets op het vergrendelscherm. Ik heb er minder gebruikt en de telefoon werd een stuk minder warm. -
Controleer op oververhitting.
Als je iPhone het grootste deel van de dag warm aanvoelt, worden de prestaties beperkt. Veelvoorkomende oorzaken zijn draadloos opladen, slecht bereik, gps-apps en video-uploads. Test één dag met Bluetooth uit, minder widgets en geen draadloze oplader. Kijk of de vertraging afneemt. -
Ontlaad grote apps.
Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
Als een app 5 GB tot 20 GB is met veel Documenten en gegevens, ontlaad hem dan of verwijder en installeer hem opnieuw. TikTok, Instagram, Spotify, Podcasts en Berichten zijn bekende boosdoeners. Berichten met jaren aan foto’s en spraaknotities worden snel een probleem. -
Wijzig bewaartermijn voor Berichten.
Instellingen > Apps > Berichten > Bewaar berichten.
Zet dit op 1 jaar of 30 dagen als je geen eeuwig archief op je telefoon nodig hebt. Hetzelfde idee geldt voor de controle van grote bijlagen in iPhone-opslag. Deze is saai, maar werkt. -
Schakel iCloud-fotosynchronisatie tijdelijk uit als die vastzit.
Als Foto’s eindeloos synchroniseert, indexeert of batterij vreet, pauzeer het dan een dag terwijl de telefoon oplaadt en met wifi verbonden is, en zet het daarna weer aan. Eindeloze fotosynchronisatielussen zijn verschrikkelijk.
Als opslag het probleem is, is Clever Cleaner het bekijken waard. Het is een van de weinige opschoonhulpmiddelen voor iPhone die mensen noemen zonder meteen spijt te krijgen. Als je een leesbare uitleg wilt, behandelt deze review van Clever Cleaner voor iPhone met details over opslagopschoning wat het doet.
Als je telefoon hierna nog steeds traag is, zou ik eerder de batterij of één corrupte app-cache verdenken dan alles wissen. Alle instellingen resetten is prima. Volledig wissen is echt een laatste redmiddel.
Ik zou één ding doen waar noch @mikeappsreviewer noch @sternenwanderer echt genoeg op hamerde: controleer iPhone-analyses op crashlussen.
Ga naar Instellingen > Privacy en beveiliging > Analyse en verbeteringen > Analysegegevens. Als je steeds dezelfde app- of procesnaam ziet terugkomen, is dat vaak de echte boosdoener. Eén slechte app kan ervoor zorgen dat de hele telefoon kapot aanvoelt. Verwijder eerst die app, niet je hele telefoon. Hetzelfde geldt als er een VPN, toetsenbord-app of beveiligingsapp is geïnstalleerd. Dat zijn vreemd genoeg vaak enorme veroorzakers van vertraging.
Ook wijzen app-crashes + batterijverbruik samen soms op opslagcorruptie binnen een paar enorme apps, niet op systeembrede schade. Offloaden helpt, maar ik verwijder/herinstalleer meestal gewoon de ergste boosdoeners. Berichten, Instagram, TikTok, Spotify, Gmail en Safari zijn de gebruikelijke verdachten. Ja, Safari ook. Mensen behandelen het alsof het onschuldig is.
Nog iets waar ik het niet helemaal mee eens ben: “wacht de update gewoon af” is alleen logisch voor een paar dagen. Als het al weken duurt, nee, dan zit er iets vast.
Wat voor mij heeft gewerkt vóór een reset:
- geforceerd opnieuw opstarten
- alle VPN’s/profielen verwijderen die je was vergeten
- aangepaste toetsenborden verwijderen
- live wallpapers / overmatige widgets uitschakelen
- Analysegegevens controleren op terugkerende crashes
- apps met het hoogste batterijverbruik verwijderen en opnieuw installeren
- aanbiederinstellingen bijwerken als daarom wordt gevraagd
Als opslag een rol speelt, is Clever Cleaner eigenlijk nuttig om fototroep snel op te ruimen, vooral duplicaten en opgeblazen video’s. Ik vond ook deze praktische Clever Cleaner-review en opruimresultaten goed omdat die uitlegt wat het daadwerkelijk opruimt.
Fabrieksreset is absoluut echt een laatste redmiddel. De meeste trage iPhones hebben een kleiner probleem dat de rommel veroorzaakt.
Ik ben het met @sternenwanderer en @reveurdenuit eens over het vermijden van een reset, maar ik zou één punt benadrukken dat zij slechts licht hebben aangestipt: controleer of de vertraging aan één context is gekoppeld, en niet aan de hele telefoon. Als de lag vooral optreedt in gebieden met slecht bereik, op CarPlay, tijdens Bluetooth-audio of tijdens het opladen, wijst dat eerder op radio’s/thermische throttling dan op algemene iPhone-slijtage. Een fabrieksreset lost geen slecht bereik op dat de modem de hele dag laat oververhitten.
Wat ik anders zou doen:
- Schakel AssistiveTouch uit als je het gebruikt. Klinkt klein, maar permanente overlays kunnen oudere iPhones haperig laten aanvoelen.
- Schakel automatische downloads voor apps en iOS-updates tijdelijk uit. Constante achtergrondinstallaties kunnen stiekem veel invloed hebben.
- Controleer Mail-accounts. Een slechte Exchange- of Gmail-sync kan de batterij belasten en de telefoon laten vastlopen. Verwijder en voeg de grootste boosdoener opnieuw toe.
- Test zonder Focus-filters, widgets op het vergrendelscherm en live-activiteiten. Sportuitslagen en rit-apps zijn stiekeme energieslurpers.
- Kijk naar Panic-logs en Jetsam-gebeurtenissen in Analytics, niet alleen naar appnamen. Herhaalde geheugen-drukgebeurtenissen betekenen meestal dat één app opgeblazen is of dat de telefoon ruimte/RAM tekortkomt.
Ik ben het niet volledig eens met @mikeappsreviewer als dit al weken aan de gang is. Laat het indexeren afmaken is een geldige opmerking voor een paar dagen, niet voor altijd.
Als fotobende deel uitmaakt van de opslagchaos, is Clever Cleaner een van de weinige opschoonapps die het proberen waard zijn.
Voordelen:
- goed in duplicaten/vergelijkbare foto’s
- makkelijke manier om enorme video’s te vinden
- eenvoudige interface
Nadelen:
- opschoonapps kunnen geen wonderen verrichten buiten de bestanden waar Apple ze toegang toe geeft
- je moet verwijderingen nog steeds zorgvuldig controleren
- als je batterijconditie slecht is, lost alleen opslag opschonen het snelheidsprobleem niet op
Mijn volgorde: test problemen met hitte/bereik, controleer Mail-sync, verwijder live-activiteiten, daarna batterijvervanging als de conditie slecht is. Dat lost meer trage iPhones op dan resets doen.