Ik heb per ongeluk enkele belangrijke bestanden verwijderd en daarna de Prullenbak op mijn Windows-pc geleegd. Ik probeer uit te zoeken wat de veiligste methode is om bestanden uit de Prullenbak te herstellen voordat ik het erger maak of de gegevens overschrijf. Welke tools of stappen werken echt?
Als u de Prullenbak per ongeluk hebt geleegd, blijf die schijf dan niet gebruiken als het bestand belangrijk is. In veel gevallen heeft Windows het bestand nog niet echt gewist. Meestal markeert het die ruimte alleen als vrij, en de gegevens kunnen soms worden hersteld totdat er iets nieuws overheen wordt geschreven.
Controleer eerst nog eens de Prullenbak. Dat klinkt eenvoudig, maar het is de moeite waard, vooral als het bestand in een map zat die u hebt verwijderd. Open de Prullenbak vanaf het bureaublad, zoek het bestand of de map als die er nog staat, klik er met de rechtermuisknop op en kies Herstellen. Windows zou het moeten terugzetten naar de oorspronkelijke locatie.
Als de Prullenbak echt leeg is, vermijd dan het opslaan of downloaden van iets op die schijf. Installeer daar ook geen herstelhulpmiddelen. Veel browsen, apps installeren, documenten maken of bestanden kopiëren kan allemaal nieuwe gegevens schrijven over de ruimte waar het verwijderde bestand eerder stond.
Controleer daarna back-ups. Als Bestandsgeschiedenis of eerdere versies van Windows waren ingeschakeld, ga dan naar de map waar het bestand oorspronkelijk stond, klik met de rechtermuisknop in de map en kies Eerdere versies herstellen. Zoek naar een versie van vóórdat het bestand werd verwijderd, open die en kopieer het bestand naar een veilige locatie.
U kunt Bestandsgeschiedenis hier ook openen:
Configuratiescherm > Systeem en beveiliging > Bestandsgeschiedenis > Persoonlijke bestanden herstellen
In dat venster kunt u oudere versies bekijken van veelvoorkomende mappen waarvan een back-up is gemaakt, zoals Documenten, Afbeeldingen, Bureaublad en vergelijkbare locaties.
Als u geen back-up hebt, is herstelsoftware het volgende om te proberen. Disk Drill is een optie die NTFS, FAT32 en andere bestandssystemen kan scannen op verwijderde documenten, foto's, video's en andere bestandstypen.
Het belangrijkste is waar u dingen installeert en opslaat. Als het verloren bestand op C: stond, installeer het herstelprogramma dan ergens anders, zoals op een andere interne schijf, een externe schijf of een ander geschikt opslagapparaat.
Basisproces:
- Open de herstelsoftware en selecteer de schijf waarop het verwijderde bestand stond.
- Kies Zoeken naar verloren gegevens.
- Laat de scan voltooien. Een diepere scan kan bestanden vinden, zelfs als de oorspronkelijke namen of mappaden verdwenen zijn.
- Bekijk alles wat u kunt vooraf. Als het bestand correct wordt weergegeven in de voorbeeldweergave, is dat een goed teken, al garandeert het nog steeds geen perfect herstel.
- Selecteer de bestanden die u wilt en klik op Herstellen.
- Sla de herstelde bestanden op een andere schijf op, niet op de schijf die u scant.
De Windows-versie bevat mogelijk een kleine hoeveelheid gratis herstel, wat voldoende kan zijn als u alleen een paar kleine bestanden nodig hebt. Controleer de huidige licentievoorwaarden voordat u begint, zodat u weet wat u kunt verwachten.
Als het verwijderde bestand op een SSD stond, kan herstel minder betrouwbaar zijn vanwege TRIM. TRIM helpt de SSD om verwijderde blokken op te schonen, waardoor de oorspronkelijke gegevens sneller onbeschikbaar kunnen worden. Hoe sneller u stopt met het gebruiken van de computer en herstel probeert, hoe beter uw kansen meestal zijn.
Als de bestanden op een SSD-systeemschijf stonden, kan de veiligste methode zijn om die Windows-installatie helemaal niet meer te gebruiken voordat u iets anders doet. Zelfs opstarten, updaten, OneDrive synchroniseren of een browser bestanden laten cachen kan naar dezelfde schijf schrijven. Op een SSD kan TRIM herstel nog sneller laten mislukken, dus een paar tools proberen en kijken is niet altijd onschuldig.
Voor alles wat echt belangrijk is, zou ik herstelsoftware als stap twee zien, niet als stap één. De nettere aanpak is om de schijf te verwijderen of vanaf een andere schijf op te starten, en vervolgens indien mogelijk een sector-voor-sector-image van de getroffen schijf te maken. Werk vanaf de image, niet vanaf het origineel. Op die manier hebt u, als Disk Drill of een andere herstelapp een lange scan uitvoert, crasht of u de verkeerde optie kiest, nog steeds het onaangeroerde origineel om op terug te vallen. Dit is belangrijker voor harde schijven dan voor SSD’s, maar het blijft een goede gewoonte.
Als de bestanden vervangbaar zijn of het niet waard zijn om een laboratorium te betalen, dan is een normale herstelscan inderdaad redelijk. Herstel alleen niet terug naar dezelfde schijf. Sla herstelde bestanden op een externe schijf of een andere interne schijf op. En wees realistisch over bestandsnamen en mappen: nadat de Prullenbak is geleegd, kunnen sommige tools de inhoud vinden maar niet het oorspronkelijke pad of de oorspronkelijke naam, dus bestanden vooraf bekijken is belangrijker dan vertrouwen op de bestandslijst.
Als de verwijderde bestanden op een aparte harde schijf stonden, niet op de Windows C:-schijf, zou ik de pc uitschakelen en die schijf loskoppelen in plaats van deze vanaf dezelfde pc te blijven scannen. Mensen vergeten vaak dat herstel ook kan worden verpest door behulpzame Windows-functies, zoals CHKDSK-reparaties, indexering, miniaturen, antivirusquarantaine of een cloudsyncclient die mappen opnieuw aanmaakt. Voer geen opschoonhulpmiddelen uit, repareer de schijf niet en formatteer deze niet, zelfs niet als Windows daarom vraagt. Voor een herstel met lage waarde kun je een alleen-lezen-scan proberen met iets als Disk Drill of een ander hulpmiddel en herstellen naar een andere schijf. Voor alles waarvan je misselijk zou worden als je het kwijtraakt, maak je eerst een image of ga je naar een lab voordat je gaat experimenteren. De slechtste methode is vijf herstel-apps op dezelfde schijf te installeren en ze te vergelijken nadat de schade al is aangericht.
Het verwijderen van de schijf kan averechts werken als de Windows-schijf met BitLocker is versleuteld en je de herstelsleutel niet hebt. Voordat je die verwijdert, opstart vanaf een andere USB of aansluit op een andere pc, moet je zeker weten dat je de schijf kunt ontgrendelen. Anders verander je een normale herstelklus misschien in nu kan ik de schijf niet eens meer lezen.
Ik ben het grotendeels eens met het bovenstaande advies om niet naar de schijf te schrijven, maar ik zou veilig onderscheiden van handig. De veiligste doe-het-zelfroute is: stop met het gebruiken van de getroffen Windows-installatie, controleer eerst niet-destructieve bronnen en scan daarna pas. Met niet-destructieve bronnen bedoel ik de prullenbak van OneDrive/Dropbox, e-mailbijlagen, de geschiedenis van Downloads, app-specifieke herstelmappen, Eerdere versies van Windows en elke back-upschijf. Dat zijn saaie controles, maar ze knagen niet aan de originele schijf en soms lossen ze het probleem in vijf minuten op.
Als dat niet werkt, gebruik dan herstelsoftware vanaf een andere schijf en herstel naar een andere schijf. Disk Drill of een vergelijkbaar hulpmiddel is prima voor een normale scan van verwijderde bestanden, maar installeer het niet op dezelfde C:-schijf waarvan je de prullenbak hebt geleegd. Als de bestanden bedrijfskritisch zijn, familiefoto’s zonder back-up, juridische documenten enzovoort, probeer dan niet nog maar één scan urenlang. Maak eerst een image van de schijf of betaal een lab. Voor vervangbare bestanden is een zorgvuldige scan redelijk. Verwacht alleen gemengde resultaten: namen, mappen en datums kunnen onjuist zijn, zelfs wanneer de bestandsinhoud herstelbaar is.