Wat is de beste back-up software?

Ik ben onlangs belangrijke bestanden kwijtgeraakt door een harde schijfstoring en realiseerde me dat ik zo snel mogelijk betrouwbare back-upsoftware nodig heb. Kan iemand de beste optie aanbevelen om mijn bestanden te beschermen? Ik zoek iets gebruiksvriendelijks en effectiefs.

Eerlijk gezegd hangt de “beste” back-upsoftware af van wat je zoekt – maar laat me zeggen, na een soortgelijk horrorverhaal van al mijn vakantiefoto’s kwijt te zijn geraakt (serieus, honderden gigabytes… weg), heb ik een hoop geprobeerd. Hier is het overzicht:

1. Acronis Cyber Protect Home Office (voorheen True Image): Super robuust. Het biedt volledige schijfimage-back-ups en cloudopslagopties. Een beetje aan de dure kant, maar het kan zelfs ransomware tegenhouden. Zoals, waarom back-uppen alleen om je back-up weer te verliezen aan hackers, toch?

2. Backblaze: Betaalbaar en supersimpel. Onbeperkte cloudback-up voor ongeveer $7 per maand. Het biedt geen fancy functies zoals image-back-ups, maar de meeste mensen hebben dat niet nodig. Het heeft vorig jaar het hele digitale leven van een vriend van me gered toen haar laptop zichzelf compleet vernietigde.

3. EaseUS Todo Backup: De gratis versie is prima voor basisbehoeften. Als je systeem-back-ups of geavanceerde planning wilt, hebben ze een Pro-versie. Ik heb dit even gebruikt; het is gebruiksvriendelijk, maar een beetje Windows-gericht als dat uitmaakt.

4. Mac-gebruikers: Time Machine is prima voor lokale back-ups, maar serieus, combineer het met iets zoals Backblaze voor off-site bescherming, anders ben je één kop koffie verwijderd van spijt.

5. Synchronisatieopties zoals Google Drive, OneDrive of Dropbox: Goedkoop en handig voor dagelijkse bestanden, maar dit zijn geen echte back-ups – geen volledige systeemherstel als je harde schijf ontploft, even ter info.

Mijn aanbeveling? Kies voor Backblaze als je eenvoud/grote opslag zonder gedoe wilt. Combineer het met iets zoals Acronis of lokale externe schijven voor redundantie. En wat je ook doet, wacht er niet mee. Geloof me, je toekomstige ik zal je dankbaar zijn.

Allereerst, mijn condoleances met het verlies van je bestanden – ik ben daar geweest en heb er ook om gehuild. Nu zag ik dat @cacadordeestrelas Backblaze heeft voorgesteld, en hoewel het misschien een goede keuze is voor eenvoud, moet ik zeggen dat het niet voor iedereen is. Onbeperkte opslag is leuk, maar hun herstelproces voelt nogal omslachtig aan als je ooit grote bestanden moet downloaden. Ik heb het een keer geprobeerd, en WOW, wachten tot ze me een harde schijf stuurden was genoeg om al mijn levenskeuzes te heroverwegen.

Ik zou IDrive aanraden. Het is niet zo flitsend als sommige andere, maar je krijgt cloudopslag EN de mogelijkheid om meerdere apparaten onder één plan te back-uppen. Bovendien bieden ze fysieke gegevensherstel als onderdeel van de deal. Ze zijn veel beter als je een desktop + laptop + telefoon combinatie back-upt en niet meerdere accounts wilt beheren.

Ook voor degenen die iets volledig offline prefereren (want laten we eerlijk zijn, je kunt niet altijd vertrouwen op cloudopslag), probeer FreeFileSync. Het is open-source, snel en geweldig voor het beheren van back-ups naar een externe harde schijf. Je offert de fancy interface op voor pure efficiëntie, maar hé, wie heeft mooie knoppen nodig als je bestanden op het punt staan te verdwijnen?

Eerlijk gezegd komt het echt neer op hoe paranoïde je bent over het opnieuw verliezen van je spullen. Voor mij werkt een mix van externe schijven (G-Technologie of Seagate-schijven zijn solide) en een cloudoplossing (IDrive of zelfs pCloud voor degenen die Backblaze weerstaan) het beste. Drievoudige redundantie klinkt misschien overdreven, maar paranoia is goedkoper dan spijt. Vertrouw me.