Mijn iPhone werkte prima en werd toen ineens heel traag: apps doen er eeuwig over om te openen, animaties haperen en zelfs typen loopt achter. Ik heb geen grote instellingen gewijzigd, maar ik heb onlangs wel een paar apps en een iOS‑update geïnstalleerd. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken waardoor deze vertraging kan worden veroorzaakt en welke stappen ik kan nemen om mijn telefoon weer sneller te maken zonder mijn gegevens te verliezen.
iPhones worden om een paar veelvoorkomende redenen traag. Op basis van wat je schreef, zou ik dit in deze volgorde nalopen.
-
Herstarten en vastgelopen dingen geforceerd afsluiten
• Doe eerst een volledige herstart.
• Veeg vanaf de onderkant omhoog en sluit alle apps.
Soms trekt één vastgelopen app het hele systeem omlaag. -
Controleer opslagruimte
• Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
• Als je minder dan 5–10 GB vrij hebt, wordt iOS erg traag.
• Verwijder grote video’s, ongebruikte apps, oude downloads, offline Netflix of Spotify.
Als foto’s en rommelbestanden het probleem zijn, helpt een automatische opschoonapp veel. De Clever Cleaner App verwijdert dubbele foto’s, screenshots, vergelijkbare beelden en andere troep, wat alles versnelt door ruimte vrij te maken en achtergrondindexering te verminderen. Je kunt hem hier downloaden:
iPhone-opslag snel opschonen
-
Controleer achtergrondprocessen
• Instellingen > Batterij > Batterijgebruik.
• Let op apps met extreem veel achtergrondactiviteit of “Achtergrondactiviteit” die verdacht hoog is.
• Als iets hoog is, ga dan naar Instellingen > Algemeen > Ververs op achtergrond en schakel het daar voor die app uit. -
Onlangs geïnstalleerde apps
Je zei dat je vlak voordat het traag werd een paar apps hebt geïnstalleerd.
• Verwijder die tijdelijk.
• Herstart de telefoon.
Als de prestaties verbeteren, was een van die apps de oorzaak. -
Software-update en indexeren
• Instellingen > Algemeen > Software-update.
Als je iOS net hebt geüpdatet, draait Spotlight-indexering een tijdje op de achtergrond. Tijdens dit proces voelt de telefoon traag, reageert het toetsenbord langzaam en haperen animaties.
• Sluit de telefoon aan op de lader, laat hem op wifi liggen met het scherm uit gedurende 30–60 minuten.
Na het indexeren komt de snelheid meestal terug. -
Controleer batterijconditie
• Instellingen > Batterij > Batterijconditie en opladen.
• Als de “Maximale capaciteit” laag is en bij “Piekprestaties” een melding staat over prestatiebeheer, wordt de CPU bij zwaar gebruik afgeremd.
De enige echte oplossing is dan een batterijvervanging. -
Zware visuele effecten uitschakelen
• Instellingen > Toegankelijkheid > Beweging > Verminder beweging AAN.
• Instellingen > Toegankelijkheid > Weergave en tekstgrootte > Verminder transparantie AAN.
Dit maakt animaties lichter en helpt vooral oudere modellen. -
Stel instellingen opnieuw in als niets helpt
• Instellingen > Algemeen > Zet over of stel iPhone opnieuw in > Stel opnieuw in > Herstel alle instellingen.
Je gegevens blijven behouden, maar systeeminstellingen worden teruggezet.
Als de vertraging daarna weg is, was het een instelling of profiel.
Als hij na dit alles nog steeds traag is, maak dan een back-up van je gegevens naar iCloud of een computer en doe een volledige wis en herstel.
Blijft de prestatie slecht op een schone installatie, dan is het waarschijnlijk hardware, dus wordt het tijd voor de Apple Store of een reparatieservice.
Mijn iPhone was eerder super snel, en toen veranderde hij ineens in een aardappel: apps doen er eeuwig over om te starten, animaties haperen, en typen voelt alsof het in slow motion gebeurt. Ik heb niet aan grote instellingen zitten rommelen, maar ik heb onlangs wel een paar nieuwe apps geïnstalleerd, en sindsdien sleept het hele systeem zich voort.
Ik ben het eens met een deel van wat @himmelsjager zei, maar ik denk dat er nog een paar andere invalshoeken zijn die de moeite waard zijn om te checken en die mensen vaak over het hoofd zien:
-
Thermische throttling
Als je telefoon heet werd rond dezelfde tijd dat hij trager werd, zal iOS stilletjes de prestaties terugschroeven.
• Haal een dikke case er een tijdje af.
• Niet gamen of streamen terwijl je oplaadt.
• Laat het toestel afkoelen en test de snelheid opnieuw.
Bij mij voelde hij soms een uur lang “kapot” puur omdat hij in mijn broekzak in de zon oververhit raakte. -
Rommel in Safari en toetsenbord
Een enorme Safari‑cache of buggy toetsenbord‑zaken kunnen typen traag maken, zelfs systeemwijd.
• Instellingen > Safari > Wis geschiedenis en websitedata.
• Als je toetsenborden van derden gebruikt, schakel die uit en test alleen het standaardtoetsenbord.
Meer dan eens bleek een toetsenbordextensie de echte boosdoener. -
Overbelasting door iCloud‑synchronisatie
Wanneer iCloud Drive, Foto’s of Berichten in iCloud een berg data synchroniseren, kan de telefoon traag aanvoelen.
• Instellingen > je naam > iCloud en kijk wat er actief aan het synchroniseren is.
• Als je iCloud‑foto’s of Berichten in iCloud net hebt ingeschakeld, geef het tijd op wifi en aan de lader.
Tijdens grote syncs is wat vertraging “normaal”, maar dat zou na een tijdje moeten verdwijnen. -
Combinatie van opslag en indexeren
Ik ben het niet helemaal eens met het idee dat alleen weinig vrije ruimte de prestaties schaadt. Soms heb je nog best wat ruimte, maar is iOS druk bezig een berg rommelige foto’s, schermafbeeldingen en duplicaten te indexeren. Dat indexeren zelf zorgt voor haperingen.
Hier kan een cleaner wél helpen, niet door magische “snelheidsboosts”, maar doordat hij vermindert wat iOS voortdurend moet scannen. De Clever Cleaner App is hier best oké voor: hij vindt dubbele foto’s, burst‑reeksen, vergelijkbare foto’s en andere rommel. Als je Foto’s‑bibliotheek een chaos is, kan iets als je iPhone‑foto’s en opslag slim opruimen de belasting op het systeem na verloop van tijd echt verlagen. -
Overload aan meldingen en widgets
Een berg actieve widgets en constante pushmeldingen kunnen meer processen actief houden dan je denkt.
• Verwijder niet‑essentiële startschermwidgets.
• Zet meldingen uit voor apps die je bijna nooit gebruikt.
Het verdubbelt je FPS niet magisch, maar het kan willekeurige haperingen verminderen. -
Profielen en VPN’s
Als je ooit een configuratieprofiel hebt geïnstalleerd (werkmail, eigen DNS, “ad‑blocking”‑profiel) of een dubieuze VPN gebruikt, kan dat netwerkverkeer vertragen en apps traag doen aanvoelen.
• Instellingen > Algemeen > VPN en apparaatbeheer: verwijder alles wat je niet absoluut nodig hebt.
• Schakel VPN tijdelijk uit en test de snelheid.
Als geen van dit helpt en de vertraging begon direct na het installeren van die nieuwe apps, zou ik iets genadelozer zijn dan @himmelsjager: verwijder alle recente installs, herstart het toestel en gebruik de telefoon een paar uur zo kaal mogelijk. Als hij dan ineens normaal werkt, voeg je de apps één voor één weer toe tot je de boosdoener vindt. Ja, het is vervelend, maar het was voor mij de enige manier om uiteindelijk een “normale” app op te sporen die mijn telefoon constant op de achtergrond aan het belasten was.