Jag försöker frigöra utrymme på min iPhone, men jag är osäker på vilken app som är mest effektiv—Smart Rengörare eller Rengöringsmästare. Har någon testat båda och märkt någon skillnad i prestanda eller värde? Jag vill vara säker på att jag väljer den bästa innan jag laddar ner någon av dem.
Utrensningsappar i närkamp: Därför känns gratis smartare
Jag föll ner i kaninhålet med ”vårstädning för iPhone” igen och tänkte ventilera lite frustration (och dela ett eller annat knep) till dig som hatar oreda – eller att bli lurad på småsummor av mobilen.
Läget: Renare Guru lovar en skinande ren enhet, men ärligt talat känns det som de där tv-prenumerationerna som aldrig slutar dra pengar. Det finns dock en annan app med i matchen – Kluriga Städaren – som säger sig sköta städningen helt gratis. Självklart var jag tvungen att granska och testa båda ordentligt.
TL;DR-tabell (för dig som skummar)
Kategori | Kluriga Städaren (Helt Gratis) | Renare Guru (Prenumeration) |
---|---|---|
Pris | 0 kr. Inga annonser, inga betalväggar, inga dolda uppgraderingar. | 89 kr/vecka (Pro) 499 kr/år |
Vad är gratis? | Varenda funktion, alltid, för evigt (just nu). | Endast skanning. Om du vill ta bort något måste du betala. |
Verktyg | - Hitta och ta bort dubbletter/liknande bilder - Massradering av skärmdumpar - Gör Live Photos till stillbilder - Lokaliserar ”tyngsta” filer (Allt är gratis, alltid) |
- Rensa dubbletter/liknande bilder - Videokomprimering (låst) - Slå samman kontakter (låst) - Hittar stora filer (låst) - Widgetar, valv (låst) |
App Store-betyg | 4.8★ (3 400+ omdömen) | 4.6★ (100 000+ omdömen) |
Nedladdningsstorlek | 103 MB | 115 MB |
Länkar | Ladda hem Kluriga Städaren till iPhone | Läs omdömen om Renare Guru här |
Min åsikt: Är det värt att betala?
Jag är ärlig nu. Renare Guru ser snygg ut och känns snabb – gränssnittet drar direkt in dig. Men försöker du verkligen ta bort skräpbilder? Pang, så får du upp en ”prenumerera för att fortsätta”-ruta snabbare än jag hann bli irriterad denna vecka.
Samtidigt, Kluriga Städaren har inga krav. Vill du ta bort dubbletter? Kör. Rensa gamla skärmdumpar? Ett klick – klart. Inga dolda fällor (än så länge, i alla fall).
Exempel: Den där veckokostnaden för ”Pro”
Sju spänn i veckan? Det är som att köpa fyra kaffe i månaden – för en knapp du kanske använder någon gång ibland. Ett år senare har du betalat över 4000 kr för… mindre digitalt damm?
”Endast gratis skanning” – Nya falska lockbetet?
Med Renare Guru får du bara skanna gratis. Vill du GÖRA något, kostar det. Lite som en bilmekaniker som gratis berättar vad som är trasigt, men tar fullt pris för att byta en glödlampa.
Dolda fördelar du missar först
Massradering av skärmdumpar är en livräddare om din Bilder-app, som min, är 99% memes du aldrig delar. Den funktionen? Gratis hos Kluriga Städaren.
Upptäckten av “tyngsta” filer hjälper dig hitta monster som gömmer sig och tuggar i sig lagring. Ingen kostnad.
Konvertera Live Photo till stillbild? Lite nischad funktion, men när du behöver den så behöver du den – och den är låst bakom betalvägg i betald app.
Slutsats
Vill du bara ha en smidig upplevelse är det lätt lockas till betalappar, men – stark åsikt – varför, när gratisappar erbjuder allt du behöver?
Sanningen: appar som kräver veckopengar för enkla sysslor du kan göra själv (om du offrar en timme och har stålvilja) känns mer som penningfällor än ett måste.
Så om du inte är desperat efter extrafunktioner du ändå aldrig använder, så löser Kluriga Städaren allt utan att ta ur din plånbok.
Full genomgång om du är kalkylbladsmänniska:
- Allt är gratis i Kluriga Städaren, inga annonser eller tjat om köp.
- Renare Guru låser faktisk städning bakom en fet betalvägg.
- Användare gillar båda, men Kluriga Städaren rusar snabbt uppåt trots färre recensioner.
Mitt tips: testkör gratisalternativet. Sämsta fall har du tappat 40 sekunder av livet. Bästa? Din mobil känns lättare, snabbare och du har inte lagt en krona.
Fler ärliga åsikter? Kolla djupdykningen Renare Guru-recensioner på InsanelyMac.
Ärligt talat? Jag testade båda och här är sanningen: jag fattar inte varför Rengöringsguru tycker att en dammråtte-skanning av min iPhone är värd ett abonnemang. De hittar bokstavligen mina dubletter i bilder och säger sedan: “Betala, eller lev med röran.” Nej tack. @mikaelapparrecensent gav massor av detaljer och, ja, håller helt med om att betala 89 kr i veckan är…överdrivet.
Men vi ska inte överdriva det gratis heller. Kloka Rengöringsappen kräver inte att du plockar fram plånboken bara för att ta bort saker, vilket är som en frisk fläkt. Fungerade perfekt för mig—sa adjö till 400 skärmdumpar, raderade dubbletter och hittade till och med den där 1GB “tyngsta” videofilen jag glömt bort (det var en slowmotion på min katt. Inga ånger. Eller, kanske lite.)
Skillnaden? Rengöringsguruns gränssnitt är lite snyggare, men om du inte är konstigt förtjust i stilren design mer än effektiv städning, så räcker det inte för att motivera priset. Jag MÄRKTE att Guru hittade några “liknande” bilder som Kloka inte gjorde, men vi snackar mikroskopisk skillnad—typ, kanske ett meme beskuret med två pixlar.
Prestandamässigt flöt båda på fint. Inga krascher, ingen fördröjning. För ren valuta? Helt klart Kloka Rengöringsappen. Varför betala abonnemang bara för att radera saker som iOS ändå låter dig radera om du har tålamod? Om du inte badar i pengar eller behöver proffssaker som videokomprimering och inte bryr dig om betalvägg, spara dina pengar.
Enda haken: gratisappar kan alltid börja ta betalt i framtiden, så njut så länge det varar. Men idag? Kloka Rengöringsappen vinner för att den städar din iPhone utan att ge ditt bankkonto dåligt samvete. Prova, i värsta fall förlorar du två minuter och kan ta bort appen. I bästa fall får du flera GB tillbaka utan att flå plånboken.
Ärligt talat, hela iPhone-städarhistorien är som att välja mellan ett “förlora pengar långsamt”-abonnemang eller “städa och gå vidare.” Jag provade båda efter att ha sett @mikeappsreviewer och @andarilhonoturno förklara skillnaderna och här är min åsikt: båda har smidiga gränssnitt och gör “skanna”-delen bra, men värdet för pengarna är inte ens i närheten. Reningsmästare Gurus “betala för att faktiskt rensa”-grej är nästan imponerande i sin fräckhet (89 kr/vecka? Haha va?)—de lockar med alla lösningar men håller dem inlåsta om du inte öppnar plånboken.
Smart Rengöringsapp, däremot, låter dig bara göra jobbet—raderar bilder, skärmdumpar, hittar stora filer, vad du vill, och allt var gratis när jag testade. Inga jobbiga annonser eller luriga popup-fönster. Men måste erkänna, Guru hittade faktiskt två väldigt lika memes jag själv missat—men vem bryr sig, om du inte driver ett fotomuseum? Och jo, Gurus gränssnitt är snyggare, men på riktigt, jag betalar inte extra bara för fina färgövergångar.
Om du inte behöver proffsverktyg (videokomprimering, hemliga fotovalv?) så är Smart Rengöringsapp valet. Den avlägsnade mina urgamla skärmdumpar, hittade några enorma time-lapse-videor, och jag behövde knappt göra något. iOS har manuella alternativ också, men vem orkar? Så om du tvekar, kör Smart Rengöringsapp och se hur mycket utrymme du faktiskt sparar—om inget annat sparar du både pengar och lagring, och den kombon är sällsynt nuförtiden.
Kan inte fatta att ingen har nämnt elefanten i rummet – “rensar”-appar för iOS finns egentligen bara för att Äpple gömmer lagrings/platsinfo och att hantera tusentals bilder är… tja, riktigt jobbigt. Efter att ha läst de där detaljerade genomgångarna (särskilt @mikeappsreviewers), här är en snabb överblick för dig som fortfarande tvekar:
Klyftig Rensarapp – Fördelar:
- Är precis vad den säger – gratis, inga reklam-banners eller ”vänta, uppgradera!”-köp i appen.
- Städar faktiskt bort skräp (skärmdumpar, dubbletter på selfies) med minimalt antal tryck.
- Massfunktioner (gör Live-bilder till stillbilder, hitta stora filer) är räddaren om ditt kamerarulle är katastrof.
- Appen är lättviktig, rör inte dina kontakter och kräver inga misstänkta rättigheter.
Nackdelar:
- Gränssnittet är ganska avskalat, inte det där sockerglansiga som Rensar-Guru har.
- Djup: om du är proffs och vill ha videokomprimering eller säker kassafunktion är den inte lika avancerad.
- Lika bra som AI’n är – ibland hittar den en liknande bild men missar andra.
Jämför du med Guru? Visst, Rensar-Guru ser snygg ut men det känns som en lockvara – skanna gratis, betala för att städa – och det blir dyrt med tiden. Appbutikens betyg säger inte alltid hur bra det faktiskt är om man måste betala för det som borde vara grundfunktioner. Manuell städning i iOS Bilder fungerar, men om du inte har timmar över – eller en hemlig passion för pyttesmå tomma rutor – glöm det.
Vill du spara plats utan ansträngning gjorde Klyftig Rensarapp jobbet utan att dra in mig i återkommande avgifter. Enda minus: den är inte snyggast, och om du hanterar mediainnehåll på proffsnivå får du leta fler funktioner någon annanstans. Men för ärligt talat 98% av användarna gör den verkligen jobbet.
Bonus: Läser man åsikter från recensenter som @andarilhonoturno och @nachtdromer verkar det finnas samstämmighet – om du inte lever för fotokurering är extraabonnemang överdrivet.
Slutkläm: det är sällan något riktigt användbart verkligen är gratis, så passa på medan det varar. Din mobil och din plånbok kommer tacka dig.