Jag förlorade nyligen viktiga filer på grund av en hårddiskkrasch och insåg att jag snabbt behöver en pålitlig backup-programvara. Kan någon rekommendera det bästa alternativet för att skydda mina filer? Jag letar efter något användarvänligt och effektivt.
Ärligt talat, ‘bästa’ säkerhetskopieringsprogrammet beror på vad du letar efter – men låt mig bara säga, efter att ha gått igenom en liknande skräckhistoria av att förlora alla mina semesterfoton (seriöst, hundratals gigabyte… borta), har jag prövat en hel del. Här är översikten:
-
Acronis Cyber Protect Home Office (tidigare True Image): Super robust. Det har fullständiga diskavbildningssäkerhetskopior och molnlagringsalternativ. Lite dyrt, men det kan till och med försvara sig mot ransomware. Som, varför säkerhetskopiera bara för att förlora din säkerhetskopia till hackare, eller hur?
-
Backblaze: Prisvärt och väldigt enkelt. Obegränsad molnsäkerhetskopiering för typ, 7 dollar i månaden. Ger dig inte fancy funktioner som bildsäkerhetskopior, men de flesta behöver inte det. Räddade hela min väns digitala liv förra året när hennes laptop plötsligt kollapsade.
-
EaseUS Todo Backup: Gratisversionen är okej för grundläggande behov. Om du vill ha systemkopior eller avancerad schemaläggning, har de en Pro-version. Jag använde detta kortvarigt; det är användarvänligt men lite Windows-centrerat om det spelar någon roll.
-
Mac-användare: Time Machine fungerar bra för lokala säkerhetskopior, men seriöst, kombinera det med något som Backblaze för skydd på annan plats eller så är du en kaffespillning från ånger.
-
Synklösningar som Google Drive, OneDrive eller Dropbox: Billiga och bra för vardagsfiler, men dessa är inte riktiga säkerhetskopior – inga fullständiga systemåterställningar om din hårddisk kraschar, bara så att du vet.
Min rekommendation? Gå med Backblaze om du vill ha enkelhet/massiv lagring med minimalt krångel. Kombinera det med något som Acronis eller lokala externa hårddiskar för redundans. Och vad du än gör, vänta inte med det. Lita på mig, framtids-du kommer att tacka dagens-du.
Först och främst, mina kondoleanser för din filförlust—har varit där, gråtit över det. Nu såg jag att @cacadordeestrelas föreslog Backblaze, och även om det kan vara ett rimligt val för enkelhetens skull, måste jag kasta lite skugga och säga att det inte är för alla. Obegränsat lagringsutrymme är coolt, men deras återställningsprocess känns som en plåga om du någonsin behöver ladda ner enorma filer. Jag provade det en gång, och WOW, att vänta på att de skickade en hårddisk till mig var tillräckligt för att omvärdera alla mina livsbeslut.
Jag skulle föreslå IDrive istället. Det är inte lika bländande som vissa andra, men du får molnlagring OCH möjligheten att säkerhetskopiera flera enheter under en plan. Plus, de erbjuder fysisk dataräddning som en del av avtalet. De är mycket bättre om du säkerhetskopierar en stationär dator + en bärbar dator + telefonkombination och inte vill jonglera med flera konton.
För de som föredrar något helt offline (för låt oss inse det, du kan inte alltid lita på molnlagring), kolla in FreeFileSync. Det är öppen källkod, snabbt och bra för att hantera säkerhetskopior till en extern hårddisk. Du offrar det snygga gränssnittet för ren effektivitet, men hej, vem behöver snygga knappar när dina filer står på randen av förintelse?
Ärligt talat handlar det verkligen om hur paranoid du är över att förlora dina grejer igen. För mig fungerar en mix av externa hårddiskar (G-Technology eller Seagate-enheter är stabila) och en molnlösning (IDrive eller till och med pCloud för de som tvekar inför Backblaze) bäst. Trippel redundancy kanske låter överdrivet, men paranoia är billigare än ånger. Lita på mig.