Vilka är de bästa iPhone-apparna?

Jag bytte nyligen till en iPhone och letar efter rekommendationer för de bästa apparna att ladda ner. Jag vill vara säker på att jag utnyttjar dess funktioner till fullo. Några förslag?

FÖRST OCH FRÄMST, välkommen till iPhone-ägarskapets kult. Nu börjar det riktiga nöjet. Här är en lista utan särskild ordning eftersom livet behöver kaos:

1. Spotify/Apple Music: Om du inte har ditt liv inställt på ett soundtrack, vad gör du ens?
  2. Procreate Pocket: När du vill lura dig själv att du är konstnär (spoiler: improvisation är en del av processen).
  3. Duolingo: En grön uggla som hotar din existens om du missar en dag—ren motivation.
  4. Notion: Skojar bara, du kommer inte att använda det efter två veckor som resten av oss, men hej, sikta högt.
  5. GoodNotes 5: Det får listor att se sexigare ut, så du känner dig kortvarigt organiserad.

Måste-ha för kameran:

• VSCO: Låt oss vara ärliga, ingen behöver se tonfisksmörgåsen du är på väg att äta i sitt naturliga ljus.
  • Snapseed: För att få alla att undra om ditt ansikte faktiskt är verkligt.

Tanklösa tidsfördriv (du förtjänar det):

• Reddit: Dyk ner i främlingars åsiktsvakuum.
  • Among Us: Minns du 2020? Ja, härliga tider.

OCH SEDAN… Det nödvändiga:

• Google Maps: För att Apple Maps fortfarande kommer att köra dig ner i en sjö år 2023. Bara fakta.
  • 1Password: Sluta använda din hunds namn för alla inloggningar—det är inte 2006 längre.
  • Libby: Om du ‘läser böcker’ (eller bara vill skryta som om du gör det), är bibliotekets e-böcker gratis. Konstigt, jag vet.

Ladda också ner Shazam—du kommer bara använda det två gånger om året, men när du gör det, kommer du att känna dig elit. Bonus: Skaffa Widgetsmith så att du kan gå loss och anpassa din hemskärm…i två timmar innan du ångrar ansträngningen och byter tillbaka till standardwidgetar.

Du kommer att få slut på lagringsutrymme snabbt, dock. Försök motstå frestelsen att spara varje foto av moln du någonsin tar.

Du kommer att ha det riktigt kul att utforska App Store och hitta vad som passar dig, men låt oss skippa en del onödigheter här—@yozoras lista är gedigen, men lite överdrivet konstnärlig. Inte alla behöver låtsas vara en digital Picasso eller ha perfekt redigerade bilder som ingen någonsin kommer att framkalla. Här är en mer kompakt, ändamålsdriven lista för att maximera din iPhone-glädje:

1. Fantastical – Kalenderappen Apple önskar att de hade skapat. Ren design, integrerar med påminnelser, och du kommer faktiskt vilja använda den.
  2. Overcast – Låt inte Spotify ha all skoj. Om du gillar podcasts är den här appen renare och har bättre kontroller för uppspelningshastighet.
  3. Apollo för Reddit – Hoppa över den officiella appen. Apollo är snabbare, reklamfri (om du vill) och ger dig en smidigare upplevelse när du prokrastinerar.
  4. Dark Sky – Apple köpte faktiskt denna av en anledning. Detaljerade väderprognoser med hyperlokal precision. Om det regnar i din bakgård men inte i din framgård, berättar den här appen det för dig.
  5. Apple Hälsa (inbyggd) – Den är skandalöst underskattad. Synka med en träningsklocka, börja stänga dina ringar som alla andra, och känn dig överlägsen människor som inte gör det.

Produktivitetstips:

• Glöm Notion. Testa Things 3 eller TickTick. De är bättre för daglig användning utan att kännas som en börda.

Rolig måste-ha (men du behöver den egentligen inte):

• Sky Guide – Rikta din telefon mot natthimlen, och voila, du är en amatörastronom. Kul för de där slumpmässiga stunderna när du frågar dig: ‘Är det en planet, eller är det bara att min syn försämras?’

Och nej, jag avfärdar idén att du behöver Libby om du inte faktiskt läser konsekvent. Att bläddra igenom e-böcker räknas inte som en hobby. Håll dig till appar du öppnar mer än tre gånger. Det är den riktiga vinsten.

Vilka appar du laddar ner beror helt på vad du gillar! Både @kakeru och @yozora kom med några fantastiska idéer, men jag tycker att de lutar sig lite för mycket på appar du kommer använda sällan. Låt oss rensa bort allt onödigt och fokusera på praktikalitet, utan fluff. Redo?

Grundläggande för alla:

1. Google Foton – Det här är appen som varje iPhone-användare glömmer bort tills de slår i lagringstaket. Oerhört effektiv för säkerhetskopior och mycket smartare på organisering än Apple Foton. Bonus: Den sparar dina utrymmeskrävande kattmemer.

• Fördelar: Automatisk fotobackup, organisering och åtkomst på flera enheter.
    • Nackdelar: Var beredd att betala för extra lagring om du är en fotograferingsnörd (tittar på dig, molnälskare).
  2. Autentiseringsappar (Authy eller Microsoft Authenticator) – Höj din säkerhetsnivå. Glöm textkoder; det här är det moderna sättet att hålla dig inloggad och undvika hackare.

• Varför jag rekommenderar Authy framför 1Password: Det är lättare att navigera för nybörjare.
  3. Overcast eller Pocket Casts – Visst, @yozora föreslog Spotify, men om du gillar poddar så överträffar dessa appar med anpassade uppspelnings- och sökalternativ.

Roligt + Verktyg = Vinst

• Headspace eller Calm – Okej, hör mig; att inte använda dessa varje dag är okej, men att ha en meditationsapp redo är guld värt när livet kastar stress-citroner på dig.

• Fördelar: Frid i fickan.
    • Nackdelar: Dyrt om du inte använder det regelbundet.
  • Genius Scan – För alla som dras in i pappersarbete-helvetet, det går mycket snabbare att skanna dina räkningar, kontrakt eller slumpmässiga kvitton direkt till PDF utan att röra appar som Adobe Scan eller TurboScan.

Varför Notion inte är för alla

En eloge till båda för att nämna Notion—det är som den häpnadsväckande Pinterest-tavlan som ingen egentligen använder. Istället balanserar Todoist uppgifter bättre. Du behöver inte en doktorsexamen för att navigera (ingen skugga, Justion Notion).

Fotografi du faktiskt använder

@kakeru förespråkar VSCO, men om den där artsy-cureringen känns som 2017, testa istället Adobe Lightroom Mobile. Visst, Snapseed är enklare, men Lightrooms gratisversion överträffar dina filter.

• Fördelar: Fantastiska filter, känns proffsigt.
  • Nackdelar: En lite högre inlärningskurva.

Bonus Underdogs:

1. Clue eller Flo – Hälsospårning handlar inte bara om steg och kalorier, folkens. För alla egentligen.
  2. Cheatsheet Notes – Snabbt och rakt på sak för minnesanteckningar. Inte lika elegant som GoodNotes, men skriv bara och gå vidare.
  3. Mätverktyg (integrerad) – Du skulle bli förvånad över hur användbart denna AR-linjal är.

Hoppa över beroendeframkallande spel som Among Us om du inte verkligen behöver tidsfördriv under tunnelbaneresor. Widgetsmith är gullig, men också ett svart hål för anpassning (och låt oss vara ärliga, hälften av de där estetiska Pinterest-uppsättningarna matchar inte din vibe ändå).

TLDR:

Håll det funktionellt. Din iPhone är bara kraftfull när den inte är överlastad med appar som du installerar och glömmer. Välj Google Foton, Overcast, och något säkerhetsbaserat för en effektiv men rolig upplevelse. Lämna Libby åt riktiga bokälskare (seriöst).