Ik probeer ruimte vrij te maken op mijn iPhone en wil al mijn foto’s verwijderen, maar ik ben bang dat ze dan ook uit mijn gedeelde albums verdwijnen. Ik heb al een back-up gemaakt van sommige foto’s, en ik moet weten wat er gebeurt voordat ik iets verwijder, zodat ik niet per ongeluk foto’s kwijtraak die andere mensen nog kunnen zien of die met mij zijn gedeeld.
Dertigduizend foto’s is het punt waarop de app Foto’s op de iPhone gammel begint aan te voelen. Ik liep tegen precies dezelfde rommel aan. Eén verkeerde veeg met je vinger, de selectie valt weg en je kunt opnieuw beginnen. Het voelt dom omdat het dom is. De standaardapp is gemaakt voor bladeren en snelle bewerkingen, niet om in één keer jaren aan opgehoopte bestanden op te ruimen.
Waarom je selectie steeds wegvalt
Dat slepen-om-te-selecteren houdt het vol bij kleinere hoeveelheden. Zodra je bibliotheek in de buurt van de 10.000 tot 15.000 komt, begint het uit elkaar te vallen. Ik zag de telefoon warm worden, scrollen werd schokkerig en de app wiste de selectie na één kleine fout. Het gaat minder om jou die iets verkeerd doet en meer om de app die stikt onder de belasting.
Als je binnen Foto’s wilt blijven, doe het dan in delen.
- Open Albums, niet Alle foto’s. Sommige albums tonen een optie Alles selecteren. De hoofdbibliotheek meestal niet.
- Werk in batches van 2.000 tot 3.000 items.
- Verwijder één batch en stop dan even terwijl de telefoon klaar is met verwerken.
- Herhaal dit tot je door de bibliotheek heen bent.
Het duurt langer. Het mislukt minder vaak.
Het iCloud-deel is belangrijker dan mensen denken
Lees dit voordat je iets verwijdert. Deze heb ik op de harde manier geleerd.
iCloud-foto’s is synchronisatie, geen back-up. Als je foto’s op je iPhone verwijdert, worden die verwijderingen ook doorgevoerd naar iCloud, je iPad, je Mac en alles wat aan dezelfde Apple ID gekoppeld is. Verwijder 20.000 op de telefoon en ze verdwijnen overal.
Als je doel ruimte op de telefoon is, niet alles volledig wissen, doe dan dit in plaats daarvan:
- Ga naar Instellingen > Foto’s
- Schakel Optimaliseer iPhone-opslag in
- Je telefoon bewaart lokaal kleinere versies en bestanden in volledige resolutie blijven in iCloud
Als je alles al hebt gekopieerd naar een pc, externe schijf of Google Foto’s, dan is wissen van de telefoon prima. Controleer nog steeds eerst de back-up. Open willekeurige mappen. Controleer steekproefsgewijs video’s. Zorg dat de kopie klaar was.
Waarom opslagcijfers blijven hangen
Dit deel brengt veel mensen in verwarring omdat het lijkt alsof de telefoon je verwijderingen heeft genegeerd.
Twee veelvoorkomende oorzaken:
Probleem: Opslagbalk beweegt niet
Oorzaak: Onlangs verwijderd bewaart de bestanden nog 40 dagen
Oplossing: Open Albums > Onlangs verwijderd > Verwijder alles
Probleem: Foto’s komen terug of verwijderen lijkt onvolledig
Oorzaak: De telefoon zit te vol om het opruimen te verwerken
Oplossing: Verwijder eerst één grote app zodat iOS wat tijdelijke ruimte heeft om mee te werken
Als je opslag op 99 procent staat, heeft iOS moeite om grote verwijdertaken af te ronden. Ik had meer succes nadat ik eerst een grote app had verwijderd. Een game, Netflix, Spotify-downloads, wat dan ook dat 500 MB of meer inneemt. Daarna lukt het opruimen meestal wel.
Wanneer je Onlangs verwijderd leegt, herstart dan de telefoon. Soms wordt de opslaggrafiek pas na een herstart bijgewerkt.
Een betere route als je bibliotheek enorm is
Na veel te lang met de standaardapp te hebben geworsteld, denk ik dat opruimtools van derden logischer zijn zodra je bibliotheek in de duizenden loopt. De meeste schoonmaakapps in de App Store zijn echter irritant. Ze scannen gratis en stoppen daarna de verwijderknop achter een abonnement.
De workflow die ik het nuttigst vond, ging ongeveer zo:
- Begin met het tabblad Heavies. Dat sorteert je bibliotheek op bestandsgrootte. Grote 4K-video’s, lange clips, burst-rommel, alles wat de opslag het snelst opeet komt als eerste naar voren.
- Ga daarna naar Similars. Dat groepeert bijna identieke opnames, zodat je één goede foto kunt houden en de veertien wegwerpers kunt dumpen.
- Bekijk Screenshots. Je ziet de bestandsgrootte direct op de miniatuur, wat helpt als je snel resultaat wilt.
- De verwerking blijft op het apparaat. Foto’s worden niet ergens anders naartoe gestuurd voor analyse.
Gedeelde albums werken anders
Deze overvalt mensen.
Iets uit je hoofdbibliotheek verwijderen haalt het niet uit een Gedeeld album als je het daar al hebt geplaatst. Gedeelde albums zijn apart. Als je wilt dat een afbeelding uit zo’n album verdwijnt, open dan het Gedeelde album zelf en verwijder het daar. Als het jouw album is, kun je ook het hele album verwijderen.
Nee, het verwijderen van foto’s van je iPhone verwijdert geen kopieën die al in Gedeelde albums zijn geplaatst. Die blijven daar staan totdat je ze uit het Gedeelde album zelf verwijdert.
Het grotere punt is iCloud-foto’s. Als dat aanstaat, worden foto’s die je van je iPhone verwijdert ook uit je hoofd-iCloud-bibliotheek verwijderd, en van je andere Apple-apparaten. Gedeelde albums staan dus los, maar je gesynchroniseerde bibliotheek niet. Dat brengt mensen voortdurend in de war.
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer zei. Gedeelde albums tellen nauwelijks mee voor de opslag van je iPhone in vergelijking met je hoofdbibliotheek, omdat Apple ze verkleint. Dus als je doel ruimte besparen is, heeft het meer zin om de hoofdbibliotheek op te schonen dan je zorgen te maken over Gedeelde albums.
Voordat je alles wist:
- Controleer of iCloud-foto’s is ingeschakeld.
- Bevestig dat je back-up leesbaar is en niet half kapot.
- Als je foto’s alleen in Gedeelde albums wilt bewaren, zorg er dan voor dat de exemplaren die belangrijk voor je zijn daar eerst naartoe zijn geüpload.
Als je sneller wilt opruimen, is Clever Cleaner het bekijken waard. Het helpt bij het sorteren van duplicaten en grote bestanden zonder dat de Foto’s-app zo’n gedoe is. Ik vond dit ook nuttig: Review van Clever Cleaner voor het opschonen van iPhone-opslag.
Verwijder daarna ook alles uit Recent verwijderd, anders verandert je opslagcijfer een tijdje niet.
Nee, het verwijderen van foto’s van je iPhone verwijdert ze niet automatisch uit Gedeelde albums. Dat deel staat los daarvan, en @mikeappsreviewer/@vrijheidsvogel hebben daar gelijk in.
Waar ik wat voorzichtiger mee zou zijn, is dit: als iCloud-foto’s is ingeschakeld, verwijdert verwijderen vanaf je iPhone ze ook uit je hoofd-iCloud-fotobibliotheek. Het risico zit dus meestal niet bij Gedeelde albums, maar bij het wissen van je volledige gesynchroniseerde bibliotheek op al je apparaten om daarna te beseffen dat dat de enige volledige kopie in hoge resolutie was.
Eén klein punt waar ik wel tegenin zou gaan: ik zou Gedeelde albums niet vertrouwen als echt archief. Apple comprimeert die uploads, en video’s kunnen ook in kwaliteit omlaag gaan. Prima om te delen, niet ideaal als je hoofdback-up. Dus als je alles al hebt geback-upt, zorg dan eerst dat het op een echte back-uplocatie staat, en niet alleen in een gedeeld album.
Ook goed om te weten:
- foto’s die door andere mensen in een gedeeld album zijn opgeslagen staan los van jouw bibliotheek
- foto’s die jij hebt geplaatst in een gedeeld album kunnen daar nog steeds blijven staan, zelfs nadat je je lokale kopie verwijdert
- als je het gedeelde album zelf verwijdert en jij bent de eigenaar, dan zijn die gedeelde kopieën inderdaad voor iedereen weg
Als je doel alleen is om opslagruimte vrij te maken, zijn Gedeelde albums meestal toch niet wat ruimte opslokt. De hoofdbibliotheek, video’s, downloads en Recent verwijderd zijn de echte ruimtevreters.
Als de Foto’s-app lastig doet, is Clever Cleaner eerlijk gezegd makkelijker om grote video’s en dubbele rommel op te sporen voordat je alles verwijdert. Ook is deze video best goed voor hoe je iPhone-opslag snel en gratis vrijmaakt.
Korte versie:
- Verwijderen uit iPhone-bibliotheek: verwijdert niet uit Gedeelde albums
- Verwijderen met iCloud-foto’s aan: verwijdert uit je gesynchroniseerde bibliotheek overal
- Het gedeelde album zelf verwijderen: dan worden ook de gedeelde kopieën verwijderd
Controleer zeker eerst iCloud-foto’s voordat je een grote opruimactie begint. Dat is het deel waar mensen later spijt van krijgen.
Kort antwoord: nee, het wissen van je iPhone-bibliotheek verwijdert niet automatisch foto’s die al in Gedeelde albums staan.
Waar ik het enigszins oneens ben met @vrijheidsvogel, @nachtdromer en @mikeappsreviewer, is op één praktisch punt: ik zou Gedeelde albums niet beschouwen als een veilig plan van blijf het daar bewaren en verwijder de originelen. Ze zijn prima om te bekijken en te delen, maar niet om je kopieën van de beste kwaliteit op de lange termijn te bewaren.
Wat het belangrijkst is, is eigendom en synchronisatiegedrag:
- Verwijderen uit de bibliotheek van de Foto’s-app: verwijdert uit je bibliotheek en ook uit iCloud-foto’s als synchronisatie is ingeschakeld
- Verwijderen uit een Gedeeld album: verwijdert alleen dat gedeelde bericht
- Het hele Gedeelde album verwijderen dat jij bezit: verwijdert het voor iedereen in dat album
Nog een extra valkuil die mensen missen: als iemand anders je heeft uitgenodigd voor een Gedeeld album, heeft het verwijderen van jouw lokale kopie helemaal geen invloed op hun albumbericht. Gedeelde albums zijn meer als gepubliceerde kopieën dan als live verwijzingen naar je filmrol.
Als het doel ruimte is, zou ik me richten op:
- video’s
- schermopnamen
- dubbele Live Photos
- offline downloads in andere apps
Dat maakt meestal sneller meer opslagruimte vrij dan je druk maken over Gedeelde albums.
Clever Cleaner kan helpen als Foto’s te onhandig is voor het sorteren van grote aantallen.
Voordelen:
- eenvoudige controle van duplicaten en grote bestanden
- sneller dan handmatig scrollen
- nuttig voor enorme bibliotheken
Nadelen:
- je moet nog steeds controleren wat er wordt verwijderd
- geen vervanging voor een echte back-up
- sommige mensen geven de voorkeur aan alleen de ingebouwde hulpmiddelen van Apple
Dus ja, Gedeelde albums blijven meestal intact. Je echte risico is de synchronisatie van iCloud-foto’s, niet Gedeelde albums.