Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra harddisken min og tømte Papirkurven før jeg innså det. Jeg prøver å finne ut den beste måten å gjenopprette slettede filer på uten å gjøre situasjonen verre, fordi noen av disse dokumentene og bildene er veldig viktige. Ser etter trygge råd om datagjenoppretting fra harddisk og trinn som faktisk fungerer.
Å miste filer fra en HDD føles fort skikkelig ille. Jeg har vært der. Det verste trekket er å fortsette å bruke disken som om ingenting har skjedd.
Første steg: slutt å skrive noe som helst til den. Ikke installer apper på den. Ikke kopier filer til den. Ikke flytt rundt på mapper. Hver nye skriving øker sjansen for å overskrive ting du fortsatt kanskje kan få tilbake.
Lytt også til disken før du gjør noe avansert. Jeg mener det. Hvis jeg hører klikking, skrapelyder, oppstartsløkker, tilfeldige frakoblinger, eller hele systemet begynner å henge når disken er koblet til, behandler jeg det først som et maskinvareproblem. Det samme gjelder hvis filutforskingen blir ekstremt treg eller disken forsvinner fra Explorer eller Finder uten noen tydelig grunn. En rask S.M.A.R.T.-sjekk med et diskverktøy hjelper også. Dårlige sektorer og lesefeil dukker som regel opp der før disken gir helt opp.
Hvis disken fortsatt åpnes og du klarer å lese fra den, start med det enkle.
Sjekk her først:
- Papirkurv på Windows
- Papirkurv på Mac
- Filhistorikk på Windows
- Tidligere versjoner på Windows
- Time Machine på Mac
- Papirkurver i skylagring, som OneDrive, Google Drive, Dropbox og iCloud
Mange filer som er borte sitter i et av disse stedene. Spesielt skytjenester pleier å beholde slettede filer i 30 dager, noen ganger lenger.
Hvis ingenting av det hjelper, bruk gjenopprettingsprogramvare. Jeg har sett folk starte med Disk Drill fordi det er enkelt å komme i gang med, og det håndterer de vanlige problemene godt: slettede filer, formaterte disker, skadede partisjoner og RAW-disker. Filforhåndsvisningen er nyttig også. Hvis forhåndsvisningen åpnes, er sjansene dine ofte bedre enn de så ut til å være først.
Dette ville jeg gjort:
- Koble HDD-en til datamaskinen.
- Installer gjenopprettingsappen på en annen disk.
- Velg HDD-en med problemet i appen.
- Kjør skanningen.
- Forhåndsvis det den finner.
- Lagre gjenopprettede filer et annet sted, ikke på samme HDD.
Den siste delen er viktigere enn folk tror. Å skrive gjenopprettede data tilbake til den dårlige disken er slik du tramper ned det som er igjen.
En ting til. Hvis disken blir høyere under skanningen, fortsetter å koble fra, eller låser hele maskinen, stopp. Ikke press deg gjennom det. På det tidspunktet ville jeg antatt at skaden er dypere, og gjentatte gjør-det-selv-forsøk pleier å gjøre gjenoppretting vanskeligere, ikke enklere.
Å tømme Papirkurven er ikke det samme som at dataene blir fordampet, så ikke få panikk helt ennå. Jeg er enig med @mikeappsreviewer om å ikke bruke disken, men jeg er litt mindre overbevist om at alle tilfeller umiddelbart bør kastes inn i hele imaging-arbeidsflyten fra @andarilhonoturno. Hvis dette bare er en normal, frisk HDD og slettingen skjedde nylig, kan noen ganger en forsiktig skrivebeskyttet skanning være greit. Hvis filene er uerstattelige, ja, ta et image først.
En ting jeg vil legge til som begge på en måte hoppet over: sjekk om filene noen gang ble indeksert, synkronisert eller bufret et annet sted. Windows Search, lister over nylige filer i apper, Adobe-buffer, Office autorecovery, til og med e-postvedlegg du har sendt til deg selv. Jeg har gjenopprettet slettede ting på den måten uten å bruke gjenopprettingsverktøy i det hele tatt. Høres dumt ut, fungerer overraskende ofte.
Hvis disken dessuten er en intern systemdisk, slå av PC-en og koble HDD-en til en annen maskin som en sekundær disk hvis du kan. Oppstart fra samme disk fortsetter å lage midlertidige skrivinger.
For selve gjenopprettingen er Disk Drill et solid valg fordi det er enkelt å forhåndsvise filer før du gjenoppretter dem. Det betyr noe, fordi en enorm gjenopprettingsliste er ubrukelig hvis halvparten av filene er ødelagte. Bare gjenopprett til en annen disk, ikke tilbake til den opprinnelige. Seriøst, folk gjør dette og lurer så på hvorfor ting ble verre.
Hvis HDD-en begynner å klikke eller fryse systemet, stopp med gjør-det-selv-opplegget. Da blir det fort en jobb for et laboratorium.
Hvis du vil ha flere anbefalinger for programvare til gjenoppretting av harddiskdata som faktisk er verdt å lese, er den tråden også ganske grei.
Hvis stasjonen er frisk og slettingen skjedde nylig, er sjansene dine ganske gode. Å tømme papirkurven sletter ikke fildataene med en gang. Det fjerner for det meste oppføringen i filtabellen inntil nye skrivinger overskriver disse sektorene.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å slutte å bruke den. Jeg er litt uenig i å skanne den originale disken først hvis filene betyr mye. For en HDD er det tryggere å lage et sektor-for-sektor-bilde av disken først, og deretter kjøre gjenoppretting på bildet. Verktøy som ddrescue på Linux er laget for dette. Hvis skanningen treffer svake sektorer, belaster du disken bare én gang.
Min rekkefølge ville vært:
- Ta disken ut av vanlig bruk.
- Koble den til som en sekundær disk.
- Sjekk ledig plass. Hvis mye nye data ble skrevet etter slettingen, faller sjansene for gjenoppretting raskt.
- Klon eller lag et bilde av hele disken til en annen disk med lik eller større størrelse.
- Kjør gjenopprettingsprogramvare mot bildet, ikke kilden.
- Gjenopprett filer til en tredje disk.
Når det gjelder programvare, er Disk Drill bra hvis du vil ha et enkelt grensesnitt og støtte for forhåndsvisning. Jeg ville sortert resultatene etter opprinnelig mappesti og filsignatur. Bilder og dokumenter kan ofte gjenopprettes godt. Store videoprosjekter og fragmenterte filer er mer usikre, spesielt på travle disker.
Ett tips til som mange hopper over. Søk i midlertidige plasseringer og appenes autolagringer. Office, Adobe-apper og noen redigeringsprogrammer beholder kopier i skjulte mapper selv etter sletting.
Hvis du vil ha en gjennomgang, dekker denne videoguiden for filgjenoppretting fra harddisk prosessen på en ryddig måte. Den er verdt å se før du gjør noe som helst.