Jag råkade radera foton och videofiler från kamerans SD-kort när jag försökte frigöra utrymme på min Mac. Kortet visar fortfarande att en del lagringsutrymme används, så jag hoppas att filerna inte är borta för alltid. Jag behöver hjälp med de bästa metoderna för återställning av SD-kort på Mac, inklusive säker återställningsprogramvara och steg som inte skriver över mina raderade kamerafiler.
Om du försöker få tillbaka raderade filer från ett SD-kort på en Mac skulle jag sluta använda kortet direkt. Jag gjorde misstaget en gång att kolla om det fortfarande fungerade genom att ta några fler bilder. Dåligt beslut. Om du skriver något nytt till det får dina gamla filer större risk att bli överskrivna. Så inga nya bilder, inget dra filer till kortet och inget formateringsförsök än.
På macOS finns raderade filer från SD-kort ofta fortfarande kvar ett tag. Det som vanligtvis försvinner först är indexposten, inte själva fildatan. Återställning blir svårare om du fortsatte använda kortet, körde en fullständig formatering eller om de saknade filerna blev överskrivna av ny data.
Om du vill ta den enklare vägen skulle jag börja med Disk Drill. Jag använde det på en MacBook när ett kamerakort blev rensat efter en misslyckad import, och det var ett av få verktyg som inte fick mig att känna att jag behövde en examen i lagringsteknik. Fillistan var läsbar, förhandsvisningar hjälpte och det hanterade RAW-fotoformat utan mycket krångel. En funktion jag skulle vara uppmärksam på är diskavbildning. Om ditt kort tappar anslutningen eller ger läsfel är det säkrare att först skapa en byte-för-byte-avbild än att banka på kortet med upprepade skanningar. För YouTube-förklaringen om den delen:
Det jag skulle göra:
- Sätt SD-kortet i en vettig kortläsare och anslut det till din Mac.
- Öppna Disk Drill och välj själva SD-kortet, inte någon slumpmässig volym om det visas mer än en sak.
- Kör den fullständiga skanningen. Låt den bli klar. Att avbryta den för tidigt kostade mig resultat en gång.
- Förhandsgranska det som verkar gå att återställa.
- Spara återställda filer till din Macs interna enhet eller en annan extern enhet.
En del som folk ignorerar och sedan ångrar. Återställ inte filer tillbaka till samma SD-kort. Om du återställer till kortet du skannar riskerar du att skriva över andra saknade filer innan de hinner återställas. Det försämrar dina chanser snabbt.
Många nämner också PhotoRec. Rimligt. Det är gratis, och av det jag såg fungerar det bra med skadade eller korrupta medier. Nackdelen är att gränssnittet känns grovt, och återställda filer kommer ofta tillbaka med generiska namn och utan den ursprungliga mappstrukturen. Om du bara bryr dig om att få tillbaka filerna är det användbart. Om du vill ha ett renare återställningsflöde är det ganska segt.
En sak till. Om SD-kortet fortsätter att koppla från, visar konstiga fel, ger ifrån sig märkliga ljud eller inte monteras korrekt på din Mac skulle jag sluta med återställningsförsök hemma. Vid den punkten kan varje extra läsning göra saker värre. Ett återställningslabb kostar mer, ja, men om filerna spelar roll skulle jag inte fortsätta peta på ett kort som håller på att ge upp. Jag gjorde det en gång med ett gammalt microSD och förvandlade en delvis lyckad återställning till nästan ingenting. Önskar att jag hade slutat tidigare.
Om kortet fortfarande visar använt utrymme finns dina foton och videor ofta fortfarande kvar. Filkartan togs bort först, datan låg kvar tills nya skrivningar ersätter den. Så första steget är enkelt. Låt SD-kortet vara.
Jag håller med @mikeappsreviewer om att sluta använda det. Jag håller inte helt med om att direkt gå till en fullständig skanning av det fysiska kortet om det känns instabilt. På ett friskt kort, visst. På ett opålitligt kort skulle jag först kontrollera kortets hälsa i Skivverktyg. Om Första hjälpen ger läsfel eller kortet kopplas från skulle jag hoppa över upprepade skanningar och i stället arbeta från en avbildningsfil. Mindre belastning på kortet.
Min ordning på Mac skulle vara:
- Sätt SD-kortet i en pålitlig USB-kortläsare.
- Öppna Skivverktyg och se om kortet rapporterar rätt storlek.
- Om det monteras, kopiera inte något till det.
- Återställ filer till din Mac eller en annan enhet, aldrig tillbaka till SD-kortet.
- Om kortet är instabilt, skapa först en avbildning och skanna sedan avbildningen.
Disk Drill är fortfarande ett stabilt val här. Det är ett av de bättre Mac-verktygen för återställning av SD-kort, raderade kamerafiler och RAW-format. Om du vill ha en tydligare guide till den bästa programvaran för återställning av SD-kort på Mac hjälper den här videon: se den här genomgången av återställningsprogram för Mac
Om du vill ha ett gratisalternativ fungerar TestDisk och PhotoRec, men filnamnen kommer ofta tillbaka förvrängda. Ganska störigt faktiskt. Bra för rååterställning, dåligt för organisering.
En sak till som folk missar. Kolla papperskorgen i din app för fotoimport eller på din Mac, om du raderade under importen och inte i kameran. Jag har sett filer dyka upp där efter ett hoppsan-ögonblick. Inte ofta, men tillräckligt ofta för att det ska vara värt 30 sekunder.
Om kortet fortfarande visar använt utrymme är det faktiskt ett ganska bra tecken. Raderade kamerafiler på SD-kort blir ofta bara avlänkade först, inte omedelbart raderade. Så ja, det finns fortfarande en verklig chans till återställning av SD-kort på Mac.
Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @viajeroceleste, men jag skulle lägga till en sak som folk hoppar över alldeles för ofta: kontrollera om filerna raderades av Finder eller en importapp snarare än av kameran själv. Om det hände under en Mac-rensning, titta i Papperskorgen, Senast raderade i Bilder, rester i Bildinsamling eller till och med Lightroom/Capture One-kataloger om du använder dem. Det låter självklart, men självklara saker sparar timmar.
Om de verkligen är borta från kortet är Disk Drill förmodligen det enklaste Mac-alternativet för att återställa raderade foton och videor från ett SD-kort, särskilt om du har att göra med JPG-, MP4-, MOV- eller RAW-kamerafiler. Jag gillar det mer för Mac-användare eftersom förhandsvisningen är mindre rörig än i vissa gratisverktyg. Jag håller dock inte helt med om att alla måste köra Första hjälpen före återställning. Om kortet monteras utan problem och fungerar normalt skulle jag undvika att göra extra åtgärder bara för att Skivverktyg finns.
Ett extra tips: om din kamera använder SDXC eller exFAT, sluta koppla ur och återansluta kortet en massa gånger för att se om det kommer tillbaka. Det kan göra ett kort i dåligt skick ännu sämre. Läs en gång, återställ en gång, spara någon annanstans.
Om du också vill ha fler verklighetsnära synpunkter har den här tråden en ganska bra diskussion om återställning: råd om återställning av kamera-SD-kort från riktiga användare
Kort version:
- sluta använda SD-kortet
- kontrollera först Macens/appens papperskorgsplatser
- använd Disk Drill om kortet är läsbart
- återställ till en annan enhet, inte samma kort
- om kortet börjar fallera, skapa en avbild innan du gör mer
Om filerna är superviktiga och kortet börjar ge I/O-fel, fortsätt inte pilla med det. Det är där gör det själv-återställning går från kanske till jaha.
En liten invändning mot @viajeroceleste: jag skulle inte köra Första hjälpen på ett SD-kort som redan verkar logiskt intakt. Det hjälper ibland, men på flyttbara medier kan det också skriva om filsystemets metadata, vilket inte är min favoritåtgärd före återställning.
Min syn är denna:
- Om kortet monteras och du kan bläddra i det, klona det först med Skivverktyg eller
ddom du kan Terminal. - Gör återställningen från klonen, inte från originalkortet.
- Om kortet inte monteras men fortfarande upptäcks med korrekt kapacitet, är det fortfarande hanterbart.
- Om kapaciteten är fel eller kortet försvinner slumpmässigt, sluta med gör det själv-försök och överväg ett labb.
@micappsreviewer, @viajeroceleste och @suenodelbosque har alla rätt om en sak: skriv inte tillbaka något till det SD-kortet.
Om Disk Drill specifikt:
Fördelar
- mycket Mac-vänligt
- förhandsvisar bilder/video före återställning
- bra stöd för kamerans RAW-format
- kan skanna hela enheten, inte bara monterad volym
- avbildningsfunktionen är användbar om kortet är opålitligt
Nackdelar
- gratissläget är begränsat
- djupa skanningar kan ta ett tag
- återställd mappstruktur är inte alltid perfekt
- hittar ibland många dubbletter/delresultat, särskilt med video
Om du vill ha alternativ är PhotoRec det vanliga kostnadsfria reservvalet, men räkna med fula filnamn och ett rörigare resultat. För kameramaterial kan det ändå vara värt det.
En extra sak som folk missar: om de raderade filerna någon gång importerades till Bilder på Mac, kontrollera storleken på Bilder-bibliotekspaketet innan du antar total förlust. Jag har sett folk tro att kortet var den enda kopian när originalen i tysthet låg inne i biblioteket.
Så min ordning skulle vara:
- Sluta använda kortet.
- Bekräfta om de saknade filerna redan finns någonstans på Macen.
- Klona SD-kortet om möjligt.
- Skanna klonen med Disk Drill.
- Återställ till en annan enhet.
Det ger dig bäst chans utan att upprepade gånger belasta originalkortet.