Jeg kom ved et uheld til at formatere hukommelseskortet i mit Nikon-kamera, før jeg tog backup af mine billeder, og nu er alle mine fotos væk. Det var vigtige billeder, og jeg har brug for råd om den bedste måde at gendanne slettede fotos fra et Nikon-kamera efter en utilsigtet formatering uden at gøre situationen værre.
Jeg ville ikke afskrive kortet endnu. Jeg har set Nikon-billeder komme tilbage efter en sletning, og jeg har også set dem komme tilbage efter en hurtigformatering. Det, der betød noget i mit tilfælde, var enklere, end folk får det til at lyde. Hvis nye data ikke var blevet skrevet over de gamle filer, var der stadig en chance for gendannelse.
Første skridt: stop med at bruge SD-kortet nu. Tag ikke flere billeder. Optag ikke video. Formater det ikke igen. Hver ny fil tager af den plads, hvor dine slettede NEF-, NRW- eller JPEG-billeder måske stadig ligger.
Hurtigformatering kan ofte gendannes. Fuld formatering er værre. Sikker sletning er endnu værre. Hvis du kun kom til at lave en hurtigformatering ved en fejl, er dine chancer stadig rimelige.
Hvis der ikke findes en sikkerhedskopi, ville jeg gå direkte til gendannelsessoftware. Jeg har haft gode resultater med Disk Drill. Jeg brugte det på Nikon RAW-filer, herunder NEF og NRW, plus almindelige JPEG-filer. Opsætningen var nem, og det betød noget, fordi jeg ikke ville gøre en dårlig situation værre.
Grundlæggende trin jeg ville følge:
- Tag SD-kortet ud af kameraet.
- Tilslut det til din computer med en kortlæser.
- Installer Disk Drill på din computer, ikke på SD-kortet.
- Vælg SD-kortet i appen.
- Klik på Søg efter mistede data.
- Kør Universal Scan. Det er den, jeg ville starte med til slettede eller formaterede kort.
- Lad scanningen blive færdig, og forhåndsvis derefter det, den fandt.
- Hvis RAW-filerne kan forhåndsvises uden problemer, ville jeg tage det som et godt tegn.
- Gendan filerne til din computer eller et andet drev. Gem dem ikke tilbage på det samme SD-kort.
Hvis du også mistede videoer, ville jeg også prøve Advanced Camera Recovery efter den første scanning. Jeg har set standardscanninger overse videofiler fra kameraer, især når de var fragmenterede. Den ekstra omgang hentede nogle gange ting ind, som den første sprang over.
Én ting folk ikke forventer: gendannede RAW-filer kommer ofte tilbage med grimme generiske navne og uden den oprindelige mappestruktur. Jeg har oplevet, at mapper blev til et rod af nummererede filer. Irriterende, ja. Også normalt. Gendannelsesværktøjer genskaber ofte filer ud fra signaturer i stedet for at gendanne det gamle filsystem præcist.
Du skal heller ikke gå i panik, hvis NEF-filer nægter at åbne i standardappen Fotos i Windows. Jeg oplevede det én gang og troede, filerne var ødelagte. Det var de ikke. Windows-understøttelse af Nikon RAW er ujævn. Åbn dem i software med korrekt NEF-understøttelse, før du kalder dem korrupte.
Før du scanner, så tjek også dine andre steder. Jeg overså det én gang og spildte en time. Kig på:
- Din computer, hvis du importerede turen tidligere.
- SnapBridge, hvis det var sat op.
- Enhver cloud-fotosynkronisering, du havde slået til.
- Eksterne drev, gamle eksportmapper eller backupsoftware.
Hvis kortet slet ikke dukker op, bliver ved med at afbryde forbindelsen eller ser fysisk beskadiget ud, ville jeg stoppe der. Det samme gælder, hvis scanningen starter, og kortet går offline. Et defekt kort bliver hurtigt værre. På det tidspunkt er en professionel gendannelsesservice det sikrere valg.
Så ja, der er stadig en chance. Slettede billeder, hurtigformaterede kort, manglende feriebilleder — jeg har set alle tre ende bedre end forventet. Det vigtigste er hastighed. Stop med at skrive til kortet, scan det fra en computer, og gendan alt, du finder, til et andet drev.
Hvis formateringen skete på kameraet, er det bedste, du kan gøre, at behandle kortet som bevismateriale. Sæt skrivebeskyttelseskontakten på SD-kortet, hvis det har en. Det stopper ikke gendannelse, men det hjælper med at forhindre en dum fejl, mens du flytter det rundt.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ét vigtigt punkt, stop med at bruge kortet. Jeg er dog lidt uenig i én del. Jeg ville ikke bruge meget tid på først at tjekke cloudsynkronisering, medmindre du ved, at SnapBridge var aktiv. Hvis dette var Nikon RAW-filer, havde de fleste alligevel aldrig en kopi i skyen, så jeg ville bruge min første time på gendannelse, ikke på en skattejagt.
Et par Nikon-specifikke ting er vigtige:
- Nikon-kameraer laver ofte en hurtig formatering, ikke en fuld sletning.
- NEF-filer er store, så delvis overskrivning ødelægger dem hurtigt.
- XQD- eller CFexpress-kort kræver ofte en bedre kortlæser, billige kortlæsere fejler oftere.
- Hvis dit kamera brugte dobbelte kortpladser, så tjek det andet kort, før du gør noget andet. Folk overser det hele tiden.
Min rækkefølge ville være:
- Fjern kortet.
- Brug en kvalitetskortlæser.
- Lav først et byte-for-byte-image af kortet, hvis kortet virker ustabilt.
- Scan imaget, ikke det originale kort.
Det er her, Disk Drill er værd at kigge på. Jeg foretrækker først at lave et image, fordi hvis kortet begynder at give læsefejl, har du stadig én stabil kilde at arbejde ud fra. Nogle springer dette trin over. Det ville jeg ikke.
Forvent også blandede resultater. Gendannelsesrater for JPEG er ofte bedre end for RAW, når dele af kortet er blevet overskrevet. Hvis scanningen finder filer med den rigtige størrelse, som en 25MB NEF i stedet for en mærkelig stub på 128KB, så stiger dine chancer.
Hvis dit Nikon gemte fotos og video på det samme kort, så gendan fotos først. Videofragmenter tager tid og roder scanningsresultaterne til. Et lille tip, men det hjælper.
For en enkel gennemgang dækker denne bedste guide til gendannelse af SD-kortfotos for slettede og formaterede filer den generelle proces på almindeligt engelsk.
Hvis kortet klikker, afbryder forbindelsen eller viser 0 byte, så spring software over og gå til et gendannelseslaboratorium. Gør det selv på det tidspunkt gør hurtigt tingene værre.
En ting, jeg vil tilføje til det, @mikeappsreviewer og @cacadordeestrelas sagde: døm ikke gendannelsen ud fra filnavnene alene. Nikon-formateringsjob sletter ofte mappestrukturen først, så en scanning kan se rodet ud, selv når de faktiske billeddata stadig er der. Hvis du ser generiske filnavne, men forhåndsvisningerne kan åbnes, er det stadig en sejr.
Jeg er også lidt uenig med dem, der siger altid lav et image først. Det er smart at lave et image, hvis kortet er ustabilt, men hvis kortet er sundt, og du ikke er særlig teknisk, kan det sinke dig at fumle med ekstra værktøjer. Ved en normal utilsigtet kameraformatering er en direkte skrivebeskyttet scanning som regel helt fin. Hold bare processen enkel, og lad være med at overkomplicere den.
En anden ting, der er værd at tjekke på Nikon-kort, er, om kameraet var indstillet til at oprette mindre JPEG-kopier sammen med RAW. Folk glemmer dette og leder kun efter NEF-filer og overser så fuldt brugbare JPEG-versioner.
Hvis du vil have en praktisk softwaremulighed, er Disk Drill et af de bedre valg til gendannelse af fotos fra Nikon SD-kort, fordi det håndterer formaterede kort og som regel genkender NEF/JPEG ret godt. Jeg ville fokusere på kvaliteten af forhåndsvisningen og filstørrelsen, ikke på mappenavne.
Hvis du også sammenligner værktøjer, er denne tråd om anbefalinger til den bedste software til gendannelse fra SD-kort for slettede eller formaterede hukommelseskort også værd at se på.
Endnu en kedelig, men vigtig pointe: gendan til din computer, og åbn derefter en håndfuld filer i faktisk Nikon-kompatibel software, før du fejrer. Jeg har set folk tro, at gendannelsen mislykkedes, og så var det bare deres standardfremviser, der havde problemer med RAW-filer.
En ekstra Nikon-vinkel: tjek, om kameraet var indstillet til at skrive til begge slots som Backup eller med RAW/JPEG-opdeling. Jeg har set folk gå i panik over et formateret SD-kort, mens det andet kort stadig havde enten RAW-filer eller tilhørende JPEG-filer intakte. Det er hurtigere end enhver gendannelsesapp.
Jeg vil også modsige lidt, at skan straks skulle være en universel regel. Hvis kortet opfører sig bare en smule mærkeligt, langsom montering, læsefejl, forsvinder i Stifinder, så vil du have stabilitet frem for hastighed. I så fald bør du først lave et image, hvis du kan. Hvis kortet er helt sundt, så er en direkte skrivebeskyttet gendannelse fint.
Hvad angår software, er Disk Drill et fornuftigt valg til Nikon-kort.
Fordele:
- God registrering af NEF/JPEG
- Enkelt forhåndsvisningsforløb
- Håndterer formaterede kort rimeligt godt
Ulemper:
- Gendannede navne/mapper kan være noget rod
- En vellykket forhåndsvisning betyder ikke altid en perfekt fil
- Den betalte gendannelsesgrænse kan være irriterende afhængigt af version
Test heller ikke gendannede NEF-filer kun i Windows Fotos. Brug Nikon Studio NX, Lightroom, Capture One eller andet, der understøtter RAW, før du beslutter, at de er ødelagte.
Rådene fra @cacadordeestrelas, @boswandelaar og @mikeappsreviewer rammer for det meste plet. Min tilføjelse er bare dette: bekræft dual-slot-adfærd, bekræft små JPEG-sidecars, og vurder resultater ud fra filer, der faktisk kan åbnes, ikke ud fra filnavne eller mappestruktur. Det er dér, folk hele tiden fejlfortolker gendannelsesresultater.