Ik heb Optimaliseer iPhone-opslag ingeschakeld op mijn iPhone om ruimte te besparen, en nu ben ik in de war over waar mijn foto’s in volledige resolutie eigenlijk zijn opgeslagen. Sommige foto’s lijken kleiner op mijn apparaat, en ik wil zeker weten dat mijn originelen veilig in iCloud staan en niet zijn verwijderd. Kan iemand uitleggen hoe dit werkt en hoe ik kan controleren waar mijn foto’s zijn opgeslagen?
Ik zag steeds dat mensen Apple’s instellingen voor foto-opslag door elkaar haalden, dus ik heb gekeken hoe het zich gedroeg op mijn eigen iPhone. Het verwarrende deel is meestal Optimaliseer opslag. Het klinkt simpel, maar de manier waarop het werkt is een beetje geniepig totdat je het een tijdje in de gaten houdt.
Wat verandert er nadat je het inschakelt
Optimaliseer opslag werkt alleen als iCloud-foto’s is ingeschakeld. Die twee horen bij elkaar. Zodra ik beide had ingeschakeld, stopte mijn telefoon met het bewaren van elke originele foto in volledige grootte op het apparaat. De originelen bleven in iCloud en de iPhone behield kleinere versies voor dagelijks bladeren.
Je ziet nog steeds je hele fotobibliotheek in Foto’s. Er verdwijnt niets uit het raster. Maar wanneer je een oudere afbeelding opent, inzoomt of begint met bewerken, haalt de telefoon de kopie in volledige kwaliteit uit iCloud. Als je weleens een klein laadicoontje op een foto hebt gezien, dan is dat meestal waar je naar kijkt.
Als iCloud-foto’s uit staat, doet Optimaliseer opslag niets. Er is nergens anders om de originelen te plaatsen, dus je iPhone bewaart de volledige bestanden lokaal totdat de opslagmeter begint te stikken.
Video’s worden ook meegenomen
Ja. En hier gaat veel ruimte naartoe. Ik had een paar korte 4K-clips en die vraten veel sneller opslag op dan mijn fotobibliotheek. Eén minuut 4K met 60 fps zit dicht tegen de 500 MB aan. Zodra de optimalisatie begon te werken, waren de video’s de eerste plek waar ik een echte daling in gebruikte ruimte merkte.
Het maakt niet in één keer ruimte vrij
Dit deel brengt mensen in de war. Je zet het aan, controleert vijf minuten later de opslag en niets ziet er anders uit. Ik deed precies hetzelfde.
Het systeem werkt na verloop van tijd. Recente foto’s blijven vaak in volledige kwaliteit op de telefoon voor snellere toegang. Oudere dingen worden meestal naar iCloud verplaatst wanneer de telefoon opslagdruk voelt. Bij een kleine bibliotheek zag ik vrij snel beweging. Bij een grotere sleepte het zich uren voort. Wi-Fi hielp. De telefoon aan de lader laten hielp nog meer.
Waarom het lijkt alsof het zichzelf uitschakelt of stopt met werken
Ik kwam twee dingen tegen die de moeite waard zijn om te controleren.
Ten eerste, kijk naar je andere Apple-apparaten die dezelfde Apple ID gebruiken. Als een van die apparaten is ingesteld op Download en bewaar originelen, kan dat ervoor zorgen dat de hele instelling inconsistent aanvoelt.
Ten tweede, en dit is degene die ik het vaakst zie, je iCloud-opslag is vol. Apple geeft gratis 5 GB, wat bijna niets is als je veel foto’s of video opneemt. Zodra iCloud vol raakt, heeft Optimaliseer opslag geen plek meer om de originelen naartoe te sturen. Dan loopt het vast. Als je Instellingen opent, dan Apple ID en daarna iCloud, zie je vaak een waarschuwing of een rood uitroepteken wanneer dit het probleem is.
Wat er gebeurt wanneer je Optimaliseer opslag uitschakelt
Je iPhone begint de originelen in volledige resolutie terug naar het apparaat te halen. Als je bibliotheek groot is, wordt dit snel lelijk. Het kost tijd, gebruikt bandbreedte en vult lokale opslag in hoog tempo. Ik zou het niet zomaar uitschakelen tenzij je al weet waar de ruimte vandaan komt.
Waarom de opslag toch volloopt, zelfs wanneer optimalisatie aan staat
Dit is het deel dat mensen overslaan. Optimaliseer opslag is geen opruimtool. Het verplaatst originelen naar iCloud, maar het bewaart ook al je rommel. Wazige foto’s, per ongeluk gemaakte screenshots, tien pogingen van dezelfde zonsondergang, burstfoto’s die je was vergeten, alles telt nog steeds mee.
Als je bibliotheek vol zit met rommel, verdwijnt het probleem niet. Het verschuift alleen een beetje.
Clever Cleaner is één manier om de rommel zelf aan te pakken. Ik probeerde het nadat ik merkte dat Optimaliseer opslag op zichzelf niet genoeg was. De sectie Heavies zette mijn grootste bestanden bovenaan, zodat de te grote 4K-clips makkelijk te vinden waren. De sectie Similars groepeerde bijna dubbele foto’s en koos uit elke reeks de beste opname, wat hielp bij burstreeksen en die stomme herhaalde pogingen waarbij ik de ontspanknop bleef indrukken in de hoop dat er eentje minder slecht uit zou zien. Het werkt op het apparaat, dus er wordt niets ergens anders naartoe gestuurd.
Nadat ik dubbele foto’s en de grootste video’s had verwijderd, had de telefoon weer genoeg ademruimte. Toen begon Optimaliseer opslag zich eindelijk te gedragen zoals ik in eerste instantie had verwacht. De vertraging door weinig opslag werd ook minder, of dat was in elk geval zo op die van mij.
Je foto’s op volledige resolutie gaan naar iCloud-foto’s. Je iPhone bewaart voor sommige onderdelen kleinere voorbeeldbestanden en haalt daarna het origineel op wanneer je iets opent, bewerkt, deelt of inzoomt. Dus ja, je originelen bestaan nog steeds, ze worden opgeslagen in de cloud van Apple, niet alleen op de telefoon.
Eén ding waar ik @mikeappsreviewer op zou willen tegenspreken: het is niet altijd zo dat oudere foto’s eerst verkleind worden. iOS bewaart ook sommige favorieten, recente foto’s en vaak bekeken onderdelen lokaal. Apple doet dit op basis van gebruik en vrije ruimte, niet volgens een strikte oudste-eerst-regel. Daarom voelt het willekeurig.
Makkelijke manier om het te controleren:
Instellingen > je naam > iCloud > Foto’s.
Als iCloud-foto’s is ingeschakeld en Optimaliseer iPhone-opslag is aangevinkt, staan de originelen in iCloud.
Als je bewijs wilt, open dan een foto met een zwak signaal. Als die even wazig lijkt, haalt je telefoon het volledige bestand op.
Controleer ook je iCloud-opslag. Als die vol is, loopt de synchronisatie vast en wordt het snel rommelig.
Als de ruimte nog steeds krap is, ruim dan eerst je bibliotheek op. Clever Cleaner is handig voor het vinden van dubbele foto’s, vergelijkbare opnamen en grote video’s. Vergeleken met andere iPhone-opruimapps is het makkelijker om grote fotobibliotheken snel te scannen en te zien wat opslagruimte verspilt. Deze video helpt ook, bekijk hoe iPhone-opslagoptimalisatie werkt.
Je originele bestanden in volledige resolutie staan in iCloud-foto’s, ze zijn niet weg. Wat op de iPhone blijft, is een mix: sommige volledige bestanden, sommige kleinere versies op apparaatformaat, afhankelijk van de ruimte en wat iOS denkt dat je binnenkort zult gebruiken. Dus als een foto er eerst wat zacht uitziet, is dat normaal. Tik erop, wacht even, en het origineel wordt meestal gedownload.
Eén ding waar ik het enigszins oneens over ben met @mikeappsreviewer en @techchizkid: mensen praten hierover alsof het een nette scheiding is tussen telefoon en cloud, maar het is meer een cachesysteem. De iPhone blijft op de achtergrond dingen verschuiven. Daarom kan het willekeurig en een beetje irritant aanvoelen.
Belangrijk:
- Als je een foto verwijdert in Foto’s, wordt die ook uit iCloud verwijderd
- Als iCloud-foto’s aan staat, is die bibliotheek in feite je hoofdbibliotheek
- Optimaliseer maakt geen geheim back-uparchief los van Foto’s
Als je extra geruststelling wilt, kijk dan op iCloud.com en controleer of de originelen daar staan.
Als je opslag nog steeds vol zit, betekent dat meestal dat het probleem rommel in de bibliotheek is, niet alleen de synchronisatie van Apple. Clever Cleaner helpt met dubbele foto’s, vergelijkbare opnamen en enorme video’s. Als je een snelle mening van buitenaf wilt, lees waarom Cult of Mac zegt dat Clever Cleaner een echt gratis iPhone-cleaner is.
Het komt er eigenlijk op neer: met Optimaliseer iPhone-opslag ingeschakeld staan je echte originelen in iCloud-foto’s, en je iPhone bewaart een roterende lokale cache. Ik ben het niet helemaal eens met het idee dat je het altijd kunt zien als “volledig bestand in de cloud, klein bestand op de telefoon.” Soms bewaart iOS bepaalde originelen ook lokaal, vooral recente dingen, bewerkte items of foto’s waarvan het denkt dat je ze opnieuw zult openen.
Dus waar gaan ze “daadwerkelijk naartoe”?
Niet naar een verborgen map. Niet naar een aparte back-upkluis. Ze worden onderdeel van je iCloud-fotobibliotheek, wat nu de hoofdbibliotheek is.
Een paar belangrijke kanttekeningen waar @techchizkid, @stellacadente en @mikeappsreviewer omheen draaiden:
- Als je een foto op de iPhone verwijdert, verwijder je die ook uit iCloud-foto’s
- Als je geen internettoegang hebt, zijn sommige geoptimaliseerde items mogelijk alleen in lagere kwaliteit te bekijken totdat het origineel is gedownload
- Bewerkte foto’s bewaren meestal de originele versie in iCloud plus de huidige bewerkingsstatus
Nog iets wat mensen vaak vergeten: Optimaliseer opslag is geen archiefopslag die je handmatig beheert. Apple beslist wat lokaal blijft. Dat is geweldig voor gemak, maar vervelend als het om voorspelbaarheid gaat.
Als je meer ruimte wilt, zit de echte winst vaak in het opschonen van de bibliotheek zelf. Clever Cleaner is daar best goed voor.
Voordelen:
- goed in het herkennen van duplicaten/vergelijkbare foto’s
- toont grote video’s snel
- eenvoudige interface
Nadelen:
- verandert niet hoe iCloud-foto’s werken
- je moet nog steeds controleren voordat je verwijdert
- minder nuttig als je bibliotheek al netjes is
Dus ja, je originelen bestaan nog steeds. Ze staan alleen grotendeels in iCloud-foto’s, terwijl je iPhone werkt als een slimme tijdelijke plank.