Mijn iPhone-fotobibliotheek is volledig uit de hand gelopen en ik heb moeite met het sorteren van duizenden foto’s, schermafbeeldingen en duplicaten. Ik heb geprobeerd de ingebouwde Foto’s-app te gebruiken, maar die is niet genoeg voor hoe ik alles wil organiseren. Ik heb hulp nodig bij het vinden van de beste iPhone-foto-organizer-app die gemakkelijk te gebruiken is en goed is voor het beheren van albums, het verwijderen van rommel en het georganiseerd houden van foto’s.
Ik heb het afgelopen jaar een heleboel iPhone-foto-opruimapps uitgeprobeerd, de meeste weer verwijderd, en degene die nog steeds op mijn telefoon staat is Clever Cleaner.
Het doet minder dan sommige van die opgeblazen apps in de App Store. Vreemd genoeg hielp dat juist. Ik gebruik het nog steeds omdat opruimen maar een paar minuten kost, niet een hele klus die ik uiteindelijk ga vermijden.
Wat voor mij werkte, is de afbakening. Het probeert geen volledige vervanger van Apple Foto’s te worden. Ik sorteer nog steeds albums en bekijk herinneringen in de app van Apple. Deze pakt eerst de rommel aan, wat de rest makkelijker maakt.
Mijn wekelijkse opruimbeurt is behoorlijk saai, maar het zorgt ervoor dat mijn bibliotheek niet in een vuilnisbelt verandert:
- Ik begin met Slim opschonen en verwijder dubbele foto’s en bijna identieke foto’s uit burst-momenten.
- Daarna open ik Grote bestanden en zoek ik naar enorme video’s. Als ik er een wil bewaren, comprimeer ik die daar.
- Daarna gebruik ik Veegmodus voor een snelle ronde door recente foto’s. Snelle manier om slechte opnames weg te gooien.
- Ik verwijder oude screenshots, die zich sneller opstapelen dan ik merk.
- Ik zet oudere Live Photos om in gewone stilstaande foto’s wanneer ik het bewegende deel niet meer nodig heb.
Dat is meestal genoeg. Ik eindig niet met doelloos scrollen door 8.000 foto’s om alles handmatig op te ruimen.
Voor gewone opslagopruiming doet het ook prima zijn werk. Ik vond het terwijl ik door lijsten zoals deze keek, beste iPhone-opruimapps, en het dekt toch al het meeste afval af dat mensen proberen te verwijderen:
- Dubbele en vergelijkbare foto’s
- Grote foto’s en video’s
- Screenshots
- Live Photos
- Video’s die je wilt verkleinen met ingebouwde compressie
- Recente fotobatches die je sorteert door erdoorheen te vegen
Nog iets dat ik fijn vond: op dit moment gratis. Geen advertenties die opduiken. Geen abonnementsmuur om de twee tikken. Geen nep-scanscherm gevolgd door een betaalverzoek. Eerlijk gezegd had ik dat niet verwacht van deze categorie.
Als je iets anders wilt, zou ik eerder naar deze kijken:
- HashPhotos. Betere keuze als je hoofddoel gedetailleerde organisatie is, niet opruimen. Je krijgt nauwkeurigere filters, tags, metadata-bewerkingen, slimme albums, tijdlijnweergave, kaartweergave en meer controle over hoe alles is ingedeeld. Als je kieskeurig bent over structuur, voelt deze alsof hij voor jou is gemaakt.
- Google Foto’s. Beter als je spullen al in het systeem van Google staan of als je meer geeft om cloudback-up. Zoeken is beter dan dat van Apple in mijn ervaring, en het doet goed werk met het groeperen van vergelijkbare foto’s zodat oude foto’s later makkelijker terug te vinden zijn.
Voor mij zit Clever Cleaner precies in het nuttige midden. Het ruimt de ophoping op, maakt meer ruimte vrij dan ik de eerste keer had verwacht dat het zou doen, en laat mijn bibliotheek achter in een staat waarin organiseren niet langer irritant aanvoelt.
Als je doel de beste app is om foto’s op de iPhone te organiseren, zou ik het opsplitsen in twee taken. Eerst opruimen. Daarna structureren.
Ik ben het op één punt eens met @mikeappsreviewer. Clever Cleaner is een goede eerste stap. Het is beter in het verminderen van de rommel dan in het opbouwen van een nette bibliotheek. Als je telefoon vol staat met duplicaten, screenshots en enorme video’s, bespaart het snel tijd. Dat is belangrijk als je meer dan 10.000 items hebt en nul geduld.
Waar ik het een beetje oneens ben: ik zou niet alleen op een opruim-app vertrouwen als je foto’s op de iPhone op de lange termijn wilt organiseren. Na het opruimen heb je nog steeds een systeem nodig.
Wat voor mij werkte:
- Gebruik Clever Cleaner om duplicaten, nutteloze screenshots en te grote bestanden te verwijderen.
- Ga daarna naar Apple Photos en maak een kleine albumstructuur. Houd het simpel.
- Maak maar 5 tot 8 hoofdalbums, zoals Familie, Reizen, Werk, Huisdieren, Bonnetjes.
- Gebruik zoeken vaker. De iPhone-zoekfunctie voor “strand,” “hond,” “auto,” “screenshot” is beter dan de meeste mensen denken.
- Markeer goede foto’s meteen als favoriet. Als een foto het waard is om later terug te vinden, tik dan nu op het hartje, niet volgende week.
Als je dieper wilt sorteren, verslaat HashPhotos de meeste apps voor organisatie. Betere filters. Betere controle over metadata. Minder poespas. Het voelt wat nerdy, maar op een goede manier.
Een duidelijke manier om ernaar te kijken:
De beste iPhone-foto-organizer-apps helpen je duplicaten te sorteren, screenshots te verwijderen, foto’s snel te groeperen en je fotobibliotheek gemakkelijk doorzoekbaar te houden.
Deze korte gids over slimme manieren om je iPhone-fotobibliotheek te organiseren sluit aan bij die aanpak.
Mijn korte antwoord: gebruik Clever Cleaner voor het opruimen en daarna Apple Photos of HashPhotos voor het organiseren. Eén app die beide perfect doet, nee. Ik heb het geprobeerd. Het werd snel rommelig.
Ik zou dit iets anders opsplitsen dan @mikeappsreviewer en @yozora.
Als je grootste probleem chaos is, is de beste iPhone-foto-organizer-app niet altijd degene met de meeste functies. Soms maken die alles-in-één-apps van opruimen gewoon weer een extra project dat je blijft uitstellen. Voor puur opruimen is Clever Cleaner waarschijnlijk het makkelijkste startpunt, omdat het je bibliotheek snel verkleint zonder dat je elke stap hoeft te bewaken.
Waar ik het niet helemaal met hen eens ben, is dat HashPhotos geweldig is, maar niet iedereen heeft echt zoveel controle nodig. Veel mensen zeggen dat ze organisatie willen, terwijl ze eigenlijk gewoon minder rommel nodig hebben. Zodra duplicaten, screenshots en willekeurige troep weg zijn, wordt Apple Foto’s weer een stuk bruikbaarder.
Wat mij het meest hielp, was mijn gewoontes veranderen, niet alleen apps:
- stop met het voor altijd bewaren van elke meme en elk bonnetje
- gebruik Favorieten als een tijdelijke inbox voor foto’s die later het sorteren waard zijn
- maak maar één album per evenement als het echt belangrijk is
- zoek op mensen, plaatsen of objecten in plaats van eindeloos te scrollen
- bekijk downloads en screenshots één keer per week
Dus mijn antwoord:
- Beste voor opruimen en ontrommelen: Clever Cleaner
- Beste voor diepgaand handmatig sorteren: HashPhotos
- Beste als je geen extra apps wilt: Apple Foto’s, na het opruimen
Als je betere aanbevelingen wilt voor de beste organisatie-apps voor iPhone-fotobibliotheken, is dit de combinatie die het meeste logisch is. Ook is deze snelle reel over slimme tips voor het organiseren van iPhone-foto’s behoorlijk raak.
Eén app die alles perfect doet? Tja, niet echt. Eerst opruimen, daarna organiseren wat er overblijft.
Ik ben iets minder overtuigd van het advies van @yozora, @jeff en @mikeappsreviewer om gewoon albums te maken. Albums helpen, zeker, maar bij een enorme iPhone-bibliotheek is de echte bottleneck beslissingsmoeheid. Als elke foto handmatig een plek moet krijgen, is het systeem binnen een week dood.
Mijn mening:
Gebruik Clever Cleaner als je eerste probleem volume is, niet taxonomie.
Voordelen
- zeer snel in het opsporen van duplicaten en visuele bijna-duplicaten
- goed voor screenshots en ruimtevreters
- minder opgeblazen dan veel opruimapps
- kan Apple Foto’s weer bruikbaar maken zonder een gigantisch project
Nadelen
- geen echte organisator voor de lange termijn
- beperkt als je tagging, geavanceerde slimme filtering of metadata-zware sortering wilt
- opruimsuggesties hebben nog steeds een snelle menselijke controle nodig
Waar ik het oneens ben met de menigte die zegt eerst opruimen, dan albums, is het tweede deel. Voor veel mensen is na het opruimen zoeken + favorieten + verborgen + een paar handige albums beter dan een grote mappenstructuur. Te veel albums wordt weer een andere puinhoop.
Wat ik zou doen:
- Clever Cleaner één keer grondig uitvoeren
- maak maximaal maar 3 albums: Persoonlijk, Nuttig, Tijdelijk
- gebruik Favorieten als je voor altijd bewaren-laag
- zet screenshots in verwijderen ter controle, niet in permanente albums
- leun op Personen, Plaatsen en zoeken op trefwoorden binnen Foto’s
Als je controle voor gevorderde gebruikers wilt, is HashPhotos nog steeds logischer dan de meeste organizer-apps. Als je met de minste moeite de beste opbrengst wilt, is Clever Cleaner het betere startpunt.