Leter du etter den beste appen for å organisere bilder på iPhone

Mitt iPhone-bildebibliotek har kommet helt ut av kontroll, og jeg sliter med å sortere tusenvis av bilder, skjermbilder og duplikater. Jeg har prøvd å bruke den innebygde Bilder-appen, men den er ikke nok for slik jeg ønsker å organisere alt. Jeg trenger hjelp til å finne den beste iPhone-appen for organisering av bilder som er enkel å bruke og god til å administrere album, slette rot og holde bildene organisert.

Jeg gikk gjennom en haug med apper for opprydding av iPhone-bilder det siste året, slettet stadig de fleste av dem, og den ene som fortsatt ligger på telefonen min er Clever Cleaner.

Den gjør mindre enn noen av de oppblåste appene på App Store. Merkelig nok hjalp det. Jeg bruker den fortsatt fordi oppryddingen tar noen minutter, ikke en hel økt med pliktarbeid som jeg ender opp med å unngå.

Det som fungerte for meg er omfanget. Den prøver ikke å bli en full erstatning for Apple Bilder. Jeg sorterer fortsatt album og ser gjennom minner i Apples app. Denne tar seg av rotet først, noe som gjør resten enklere.

Den ukentlige oppryddingen min er ganske kjedelig, men den hindrer bildebiblioteket i å bli en søppeldynge:

1. Jeg begynner med Smart Cleanup og rydder bort duplikatbilder og nesten identiske bilder fra seriebildemomenter.
  2. Så åpner jeg Heavies og ser etter kjempestore videoer. Hvis jeg vil beholde en, komprimerer jeg den der.
  3. Etter det bruker jeg Swipe Mode for en rask gjennomgang av de nyeste tingene. Rask måte å bli kvitt dårlige bilder på.
  4. Jeg sletter gamle skjermbilder, som hoper seg opp raskere enn jeg legger merke til.
  5. Jeg konverterer eldre Live Photos til vanlige stillbilder når jeg ikke trenger bevegelsesdelen lenger.

Det er vanligvis nok. Jeg ender ikke opp med å doomscrolle gjennom 8 000 bilder mens jeg prøver å rydde manuelt.

For ren lagringsopprydding gjør den også jobben sin. Jeg fant den mens jeg så gjennom lister som denne, beste apper for iPhone-rengjøring, og den dekker det meste av søppelet folk prøver å fjerne uansett:

1. Duplikatbilder og lignende bilder
  2. Store bilder og videoer
  3. Skjermbilder
  4. Live Photos
  5. Videoer du vil krympe med innebygd komprimering
  6. Nylige bildebunker som du sorterer ved å sveipe gjennom dem

En annen del jeg likte, ingen kostnad akkurat nå. Ingen annonser som popper opp. Ingen abonnementsmur for hvert andre trykk. Ingen falsk skanneskjerm etterfulgt av en betalingsoppfordring. Jeg forventet ærlig talt ikke det fra denne kategorien.

Hvis du vil ha noe annet, ville jeg sett på disse i stedet:

1. HashPhotos. Et bedre valg hvis hovedmålet ditt er detaljert organisering, ikke opprydding. Du får bedre filtrering, tagger, redigering av metadata, smarte album, tidslinjevisning, kartvisning og mer kontroll over hvordan alt er organisert. Hvis du er nøye med struktur, føles denne laget for deg.
  2. Google Photos. Bedre hvis tingene dine allerede ligger i Googles system, eller du bryr deg mer om skylagring. Søk er bedre enn Apples etter min erfaring, og den gjør en god jobb med å gruppere lignende bilder, så gamle bilder er lettere å finne senere.

For meg treffer Clever Cleaner den nyttige mellomveien. Den rydder opp i opphopningen, frigjør mer plass enn jeg forventet første gang jeg kjørte den, og etterlater bildebiblioteket mitt i en tilstand der organisering ikke lenger føles irriterende.

Hvis målet ditt er den beste appen for å organisere bilder på iPhone, ville jeg delt det i to oppgaver. Rydding først. Struktur deretter.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Clever Cleaner er en solid første gjennomgang. Den er bedre til å redusere rotet enn til å bygge et ryddig bibliotek. Hvis telefonen din er full av duplikater, skjermbilder og store videoer, sparer den raskt tid. Det betyr noe når du har over 10 000 elementer og null tålmodighet.

Der jeg er litt uenig, er at jeg ikke ville stolt bare på en ryddeapp hvis du vil ha langsiktig bildeorganisering på iPhone. Etter oppryddingen trenger du fortsatt et system.

Dette fungerte for meg:

1. Bruk Clever Cleaner til å fjerne duplikater, unødvendige skjermbilder og store filer.
  2. Gå deretter til Apple Bilder og lag en liten albumstruktur. Hold det enkelt.
  3. Lag bare 5 til 8 hovedalbum, som Familie, Reiser, Arbeid, Kjæledyr, Kvitteringer.
  4. Bruk søk mer. iPhone-søk etter beach, dog, car, screenshot er bedre enn de fleste tror.
  5. Favorittmerk bildene du vil beholde med en gang. Hvis et bilde er verdt å finne igjen senere, trykk på hjertet nå, ikke neste uke.

Hvis du vil ha dypere sortering, slår HashPhotos de fleste appene når det gjelder organisering. Bedre filtre. Bedre kontroll over metadata. Mindre dilldall. Den føles nerdete, men på en bra måte.

En ryddig måte å tenke på det:
De beste iPhone-appene for bildeorganisering hjelper deg med å sortere duplikater, slette skjermbilder, gruppere bilder raskt og holde bildebiblioteket ditt lett å søke i.

Denne korte guiden om smarte måter å organisere bildebiblioteket på iPhone passer godt med den tilnærmingen.

Mitt korte svar: bruk Clever Cleaner til opprydding, og deretter Apple Bilder eller HashPhotos til organisering. Én app som gjør begge deler perfekt, nei. Jeg prøvde. Det ble fort rotete.

Jeg ville delt dette litt annerledes enn @mikeappsreviewer og @yozora.

Hvis hovedproblemet ditt er kaos, er ikke den beste appen for å organisere iPhone-bilder alltid den med flest funksjoner. Noen ganger gjør slike alt-i-ett-apper bare opprydding til enda et prosjekt du utsetter. For ren opprydding er Clever Cleaner sannsynligvis det enkleste stedet å starte, fordi den rydder opp i biblioteket raskt uten at du må passe på hvert eneste steg.

Der jeg er litt uenig med dem, er at HashPhotos er flott, men ikke alle trenger faktisk så mye kontroll. Mange sier at de vil ha organisering når det de egentlig trenger er mindre rot. Når duplikater, skjermbilder og tilfeldig skrot er borte, blir Apple Photos mye mer brukbart igjen.

Det som hjalp meg mest var å endre vaner, ikke bare apper:

• slutt å lagre hvert meme og hver kvittering for alltid
  • bruk Favoritter som en midlertidig innboks for bilder som er verdt å sortere senere
  • lag ett album per hendelse bare hvis det faktisk betyr noe
  • søk etter personer, steder eller objekter i stedet for å scrolle i det uendelige
  • gå gjennom nedlastinger og skjermbilder én gang i uka

Så mitt svar:

• Best for opprydding og fjerning av rot: Clever Cleaner
  • Best for grundig manuell sortering: HashPhotos
  • Best hvis du nekter å bruke ekstra apper: Apple Photos, etter opprydding

Hvis du vil ha bedre anbefalinger for de beste organiseringsappene for iPhone-bildebiblioteker, er dette kombinasjonen som gir mest mening. Denne korte reelen om smarte tips for organisering av iPhone-bilder treffer også ganske bra.

Én app som gjør alt perfekt? Tja, ikke helt realistisk. Rydd opp først, og organiser så det som er igjen.

Jeg er litt mindre overbevist om rådet om å bare bygge album fra @yozora, @jeff og @mikeappsreviewer. Album hjelper, klart, men med et enormt iPhone-bibliotek er den virkelige flaskehalsen beslutningstretthet. Hvis hvert bilde trenger et manuelt hjem, dør systemet i løpet av en uke.

Min vurdering:

Bruk Clever Cleaner hvis det første problemet ditt er mengde, ikke taksonomi.

Fordeler

• veldig rask til å finne duplikater og visuelt nesten like duplikater
  • bra for skjermbilder og plassslukere
  • mindre oppblåst enn mange oppryddingsapper
  • kan gjøre Apple Bilder brukbart igjen uten et stort prosjekt

Ulemper

• ikke en ekte langsiktig organisator
  • begrenset hvis du vil ha tagging, avansert smart filtrering, metadata-tung sortering
  • oppryddingsforslag trenger fortsatt en rask menneskelig sjekk

Der jeg er uenig med rydde opp først, så album-gjengen, er den andre halvdelen. For mange mennesker er søk + favoritter + skjult + et par nyttige album bedre enn en stor mappestruktur etter opprydding. For mange album blir bare et nytt rot.

Det jeg ville gjort:

• kjør Clever Cleaner grundig én gang
  • opprett bare maks 3 album: Personlig, Nyttig, Midlertidig
  • bruk Favoritter som laget ditt for behold for alltid
  • legg skjermbilder i slettingsgjennomgang, ikke i permanente album
  • stol på Personer, Steder og nøkkelordsøk i Bilder

Hvis du vil ha kontroll på ekspertbrukernivå, gir HashPhotos fortsatt mer mening enn de fleste organiseringsapper. Hvis du vil ha minst mulig innsats med best utbytte, er Clever Cleaner det beste utgangspunktet.