Mitt iPhone-fotobibliotek har blivit helt okontrollerbart, och jag har svårt att sortera tusentals bilder, skärmdumpar och dubbletter. Jag har försökt använda den inbyggda Bilder-appen, men den räcker inte till för hur jag vill organisera allt. Jag behöver hjälp att hitta den bästa iPhone-appen för att organisera foton som är lätt att använda och bra för att hantera album, radera onödigt innehåll och hålla foton organiserade.
Jag gick igenom en hög appar för att rensa iPhone-bilder det senaste året, fortsatte att radera de flesta av dem, och den enda som fortfarande ligger kvar på min telefon är Clever Cleaner.
Den gör mindre än vissa av de överlastade apparna i App Store. Konstigt nog hjälpte det. Jag använder den fortfarande eftersom rensningen tar några minuter, inte ett helt jobbigt projekt som jag ändå slutar med att undvika.
Det som fungerade för mig är dess omfattning. Den försöker inte bli en fullständig ersättare för Apple Bilder. Jag sorterar fortfarande album och går igenom minnen i Apples app. Den här hanterar röran först, vilket gör resten enklare.
Min veckovisa rensning är ganska tråkig, men den hindrar biblioteket från att förvandlas till en soptipp:
- Jag börjar med Smart Cleanup och rensar bort dubbletter och nästan identiska bilder från serietagningsögonblick.
- Sedan öppnar jag Heavies och letar efter gigantiska videor. Om jag vill behålla en komprimerar jag den där.
- Efter det använder jag Swipe Mode för en snabb genomgång av det senaste. Snabbt sätt att ta bort dåliga bilder.
- Jag raderar gamla skärmdumpar, som samlas på hög snabbare än jag märker.
- Jag konverterar äldre Live Photos till vanliga stillbilder när jag inte längre behöver rörelsedelen.
Det räcker vanligtvis. Jag hamnar inte i ett undergångsskrollande genom 8 000 bilder när jag försöker rensa manuellt.
För vanlig lagringsrensning gör den också sitt jobb. Jag hittade den när jag tittade igenom listor som den här, bästa apparna för att rensa iPhone, och den täcker det mesta av skräpet som folk ändå försöker ta bort:
- Dubbletter och liknande bilder
- Stora bilder och videor
- Skärmdumpar
- Live Photos
- Videor som du vill krympa med inbyggd komprimering
- Nya fotobatcher som du sorterar genom att svepa igenom dem
En annan del jag gillade: ingen kostnad just nu. Inga annonser som poppar upp. Ingen prenumerationsvägg varannan tryckning. Ingen fejkad skärmbild för skanning följd av en betalningsuppmaning. Jag förväntade mig ärligt talat inte det av den här kategorin.
Om du vill ha något annat skulle jag titta på de här istället:
- HashPhotos. Bättre val om ditt huvudmål är detaljerad organisering, inte rensning. Du får bättre filtrering, taggar, redigering av metadata, smarta album, tidslinjevy, kartvy och mer kontroll över hur allt är ordnat. Om du är petig med strukturen känns den här byggd för dig.
- Google Photos. Bättre om dina saker redan finns i Googles system eller om du bryr dig mer om molnbackup. Sökningen är bättre än Apples enligt min erfarenhet, och den gör ett bra jobb med att gruppera liknande bilder så att gamla foton blir lättare att hitta senare.
För mig träffar Clever Cleaner den användbara mitten. Den rensar bort det som byggts upp, frigör mer utrymme än jag väntade mig första gången jag körde den, och lämnar mitt bibliotek i ett skick där det inte längre känns irriterande att organisera det.
Om ditt mål är den bästa appen för att organisera bilder på iPhone, skulle jag dela upp det i två uppgifter. Rensa först. Strukturera sedan.
Jag håller med @mikeappsreviewer om en del. Clever Cleaner är en bra första genomgång. Den är bättre på att minska röran än på att bygga ett prydligt bibliotek. Om din telefon är full av dubbletter, skärmbilder och stora videor sparar den snabbt tid. Det spelar roll när du har över 10 000 objekt och noll tålamod.
Där jag tycker lite annorlunda är att jag inte skulle förlita mig enbart på en rensningsapp om du vill ha långsiktig fotoorganisering på iPhone. Efter rensningen behöver du fortfarande ett system.
Det som fungerade för mig:
- Använd Clever Cleaner för att ta bort dubbletter, onödiga skärmbilder och överdimensionerade filer.
- Gå sedan till Apple Bilder och skapa en liten albumstruktur. Håll det enkelt.
- Skapa bara 5 till 8 huvudalbum, som Familj, Resor, Arbete, Husdjur, Kvitton.
- Använd sökningen mer. iPhones sökning efter beach, dog, car, screenshot är bättre än de flesta tror.
- Favoritmarkera det som är värt att spara direkt. Om ett foto är värt att hitta senare, tryck på hjärtat nu, inte nästa vecka.
Om du vill ha djupare sortering slår HashPhotos de flesta appar för organisering. Bättre filter. Bättre kontroll över metadata. Mindre fluff. Den känns nördig, men på ett bra sätt.
Ett enkelt sätt att tänka på det:
De bästa iPhone-apparna för fotoorganisering hjälper dig att sortera dubbletter, radera skärmbilder, gruppera bilder snabbt och hålla ditt fotobibliotek lätt att söka i.
Den här korta guiden om smarta sätt att organisera ditt fotobibliotek på iPhone stämmer överens med det upplägget.
Mitt korta svar: använd Clever Cleaner för rensning, sedan Apple Bilder eller HashPhotos för organisering. En app som gör båda perfekt, nej. Jag försökte. Det blev rörigt snabbt.
Jag skulle dela upp det här lite annorlunda än @mikeappsreviewer och @yozora.
Om ditt största problem är kaos, är den bästa iPhone-appen för att organisera bilder inte alltid den med flest funktioner. Ibland gör de där apparna som ska vara allt i ett bara städningen till ännu ett projekt du skjuter upp. För ren rensning är Clever Cleaner förmodligen den enklaste starten eftersom den minskar biblioteket snabbt utan att du måste vakta varje steg.
Där jag inte riktigt håller med dem är att HashPhotos är toppen, men alla behöver faktiskt inte så mycket kontroll. Många säger att de vill ha organisering när det de egentligen behöver är mindre skräp. När dubbletter, skärmbilder och slumpmässigt skräp är borta blir Apple Bilder mycket mer användbart igen.
Det som hjälpte mig mest var att ändra vanor, inte bara appar:
- sluta spara varje meme och varje kvitto för alltid
- använd Favoriter som en tillfällig inkorg för bilder värda att sortera senare
- skapa ett album per händelse bara om det verkligen är viktigt
- sök efter personer, platser eller objekt i stället för att scrolla i all oändlighet
- gå igenom nedladdningar och skärmbilder en gång i veckan
Så mitt svar:
- Bäst för rensning och att minska röran: Clever Cleaner
- Bäst för djup manuell sortering: HashPhotos
- Bäst om du vägrar extra appar: Apple Bilder, efter rensning
Om du vill ha bättre rekommendationer för de bästa organiseringsapparna för iPhone-bildbibliotek är det här kombinationen som är mest rimlig. Den här snabba reelen om smarta tips för att organisera iPhone-bilder är också ganska träffsäker.
En app som gör allt perfekt? Nja, inte riktigt. Rensa först, organisera sedan det som är kvar.
Jag är lite mindre övertygad om rådet bara bygg album från @yozora, @jeff och @mikeappsreviewer. Album hjälper, visst, men med ett enormt iPhone-bibliotek är den verkliga flaskhalsen beslutströtthet. Om varje bild behöver ett manuellt hem dör systemet inom en vecka.
Min syn:
Använd Clever Cleaner om ditt första problem är mängden, inte taxonomin.
Fördelar
- mycket snabb på att hitta dubbletter och visuella nästan-dubbletter
- bra för skärmbilder och utrymmesslukare
- mindre överlastad än många städappar
- kan göra Apple Bilder användbart igen utan ett jätteprojekt
Nackdelar
- inte en riktig långsiktig organisatör
- begränsad om du vill ha taggning, avancerad smart filtrering, metadata-tung sortering
- städförslag behöver fortfarande en snabb mänsklig kontroll
Där jag inte håller med städa först, sedan album-gänget är den andra halvan. För många människor slår efter städning sök + favoriter + gömda + ett par nyttoalbum en stor mappstruktur. För många album blir bara en ny röra.
Det jag skulle göra:
- kör Clever Cleaner en gång ordentligt
- skapa bara högst 3 album: Personligt, Användbart, Tillfälligt
- använd Favoriter som ditt spara för alltid-lager
- lägg skärmbilder i granskning för radering, inte i permanenta album
- luta dig mot Personer, Platser och nyckelordssökning i Bilder
Om du vill ha kontroll på avancerad användarnivå är HashPhotos fortfarande mer vettigt än de flesta organiseringsappar. Om du vill ha minsta möjliga ansträngning med bäst utdelning är Clever Cleaner den bättre startpunkten.