Leder du efter den bedste app til at organisere billeder på iPhone

Mit iPhone-fotobibliotek er kommet helt ud af kontrol, og jeg har svært ved at sortere tusindvis af billeder, skærmbilleder og dubletter. Jeg har prøvet at bruge den indbyggede Fotos-app, men den er ikke nok til den måde, jeg gerne vil organisere det hele på. Jeg har brug for hjælp til at finde den bedste iPhone-fotoorganiseringsapp, som er nem at bruge og god til at administrere albummer, slette rod og holde billederne organiseret.

Jeg gennemgik en bunke apps til oprydning af iPhone-fotos det seneste år, slettede hele tiden de fleste af dem, og den ene, der stadig ligger på min telefon, er Clever Cleaner.

Den gør mindre end nogle af de oppustede apps i App Store. Mærkeligt nok hjalp det. Jeg bruger den stadig, fordi oprydning tager et par minutter, ikke en hel omgang pligter, som jeg ender med at undgå.

Det, der virkede for mig, er dens fokus. Den prøver ikke at blive en fuld erstatning for Apple Fotos. Jeg sorterer stadig albums og kigger gennem minder i Apples app. Denne her tager sig først af rodet, hvilket gør resten nemmere.

Min ugentlige oprydning er ret kedelig, men den forhindrer biblioteket i at ende som en losseplads:

1. Jeg starter med Smart Cleanup og rydder dubletbilleder og de næsten identiske fotos fra seriebillede-øjeblikke væk.
  2. Derefter åbner jeg Heavies og leder efter kæmpestore videoer. Hvis jeg vil beholde en, komprimerer jeg den der.
  3. Efter det bruger jeg Swipe Mode til en hurtig gennemgang af de seneste ting. Hurtig måde at slette dårlige billeder på.
  4. Jeg sletter gamle skærmbilleder, som hober sig op hurtigere, end jeg opdager.
  5. Jeg konverterer ældre Live Photos til almindelige stillbilleder, når jeg ikke længere har brug for bevægelsesdelen.

Det er som regel nok. Jeg ender ikke med at doomscrolle gennem 8.000 billeder og prøve at rydde op manuelt.

Til ren lageroprydning trækker den også sin del af læsset. Jeg fandt den, mens jeg kiggede gennem lister som denne, bedste iPhone-rengøringsapps, og den dækker det meste af det skrammel, folk alligevel prøver at fjerne:

1. Dubletbilleder og lignende fotos
  2. Store fotos og videoer
  3. Skærmbilleder
  4. Live Photos
  5. Videoer, du vil gøre mindre med indbygget komprimering
  6. Nylige fotobunker, som du sorterer ved at swipe gennem dem

En anden del, jeg kunne lide: ingen betaling lige nu. Ingen annoncer, der popper op. Ingen abonnementsmur for hver anden tryk. Ingen falsk scanningsskærm efterfulgt af en betalingsprompt. Det havde jeg ærligt talt ikke forventet af denne kategori.

Hvis du vil have noget andet, ville jeg se på disse i stedet:

1. HashPhotos. Bedre valg, hvis dit hovedmål er detaljeret organisering, ikke oprydning. Du får mere præcis filtrering, tags, redigering af metadata, smarte albummer, tidslinjevisning, kortvisning og mere kontrol over, hvordan alt er arrangeret. Hvis du er kræsen med struktur, føles denne lavet til dig.
  2. Google Fotos. Bedre hvis dine ting allerede ligger i Googles system, eller du går mere op i cloudbackup. Søgning er bedre end Apples efter min erfaring, og den er god til at gruppere lignende fotos, så gamle billeder er nemmere at finde senere.

For mig rammer Clever Cleaner den nyttige mellemvej. Den rydder op i ophobningen, frigør mere plads, end jeg forventede første gang, jeg kørte den, og efterlader mit bibliotek i en tilstand, hvor organisering ikke længere føles irriterende.

Hvis dit mål er den bedste app til at organisere billeder på iPhone, ville jeg dele det op i to opgaver. Oprydning først. Struktur bagefter.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ét punkt. Clever Cleaner er et solidt første skridt. Det er bedre til at reducere rodet end til at opbygge et pænt bibliotek. Hvis din telefon er fyldt med dubletter, skærmbilleder og store videoer, sparer det hurtigt tid. Det betyder noget, når du har 10.000+ elementer og nul tålmodighed.

Der, hvor jeg er lidt uenig, er, at jeg ikke kun ville stole på en oprydningsapp, hvis du vil have langsigtet organisering af billeder på iPhone. Efter oprydningen har du stadig brug for et system.

Det virkede for mig:

1. Brug Clever Cleaner til at fjerne dubletter, ubrugelige skærmbilleder og overdimensionerede filer.
  2. Gå derefter til Apple Fotos og opret en lille albumstruktur. Hold det simpelt.
  3. Lav kun 5 til 8 hovedalbummer, som Familie, Rejser, Arbejde, Kæledyr, Kvitteringer.
  4. Brug søgning mere. iPhone-søgning efter beach, dog, car, screenshot er bedre, end de fleste tror.
  5. Markér favoritter med det samme. Hvis et billede er værd at finde senere, så tryk på hjertet nu, ikke i næste uge.

Hvis du vil have dybere sortering, slår HashPhotos de fleste apps til organisering. Bedre filtre. Bedre kontrol over metadata. Mindre fyld. Det føles nørdet, men på den gode måde.

En enkel måde at tænke på det:
De bedste iPhone-apps til billedorganisering hjælper dig med at sortere dubletter, slette skærmbilleder, gruppere billeder hurtigt og holde dit fotobibliotek let at søge i.

Denne korte guide om smarte måder at organisere dit iPhone-fotobibliotek på passer godt til den tilgang.

Mit korte svar: Brug Clever Cleaner til oprydning, og derefter Apple Fotos eller HashPhotos til organisering. Én app, der gør begge dele perfekt, nej. Jeg prøvede. Det blev hurtigt rodet.

Jeg ville opdele dette lidt anderledes end @mikeappsreviewer og @yozora.

Hvis dit største problem er kaos, er den bedste iPhone-fotoorganiseringsapp ikke altid den med flest funktioner. Nogle gange gør de alt i én apps bare oprydning til endnu et projekt, du udsætter. Til ren oprydning er Clever Cleaner nok det nemmeste sted at starte, fordi den hurtigt skærer ned på biblioteket uden at få dig til at overvåge hvert eneste trin.

Der, hvor jeg lidt er uenig med dem, er, at HashPhotos er fantastisk, men ikke alle har faktisk brug for så meget kontrol. Mange siger, at de vil have organisering, når det, de egentlig har brug for, er mindre skrammel. Når dubletter, skærmbilleder og tilfældigt skrammel er væk, bliver Apple Fotos meget mere brugbart igen.

Det, der hjalp mig mest, var at ændre vaner, ikke bare apps:

• stop med at gemme hvert meme og hver kvittering for evigt
  • brug Favoritter som en midlertidig indbakke til billeder, der er værd at sortere senere
  • lav kun ét album pr. begivenhed, hvis det virkelig betyder noget
  • søg efter personer, steder eller objekter i stedet for at scrolle uendeligt
  • gennemgå downloads og skærmbilleder én gang om ugen

Så mit svar:

• Bedst til oprydning og at fjerne rod: Clever Cleaner
  • Bedst til dyb manuel sortering: HashPhotos
  • Bedst hvis du nægter ekstra apps: Apple Fotos, efter oprydning

Hvis du vil have bedre anbefalinger til de bedste organiseringsapps til iPhone-fotobiblioteker, er dette den kombination, der giver mest mening. Også denne hurtige reel om smarte tips til organisering af iPhone-fotos rammer ret plet.

Én app, der gør alting perfekt? Tja, ikke rigtig. Oprydning først, organiser så det, der er tilbage.

Jeg er en smule mindre overbevist om rådet om bare at opbygge albums fra @yozora, @jeff og @mikeappsreviewer. Albums hjælper, helt sikkert, men med et kæmpe iPhone-bibliotek er den virkelige flaskehals beslutningstræthed. Hvis hvert billede skal have et manuelt hjem, dør systemet inden for en uge.

Min holdning:

Brug Clever Cleaner, hvis dit første problem er mængden, ikke taksonomien.

Fordele

• meget hurtig til at finde dubletter og visuelt næsten identiske billeder
  • god til skærmbilleder og pladsrøvere
  • mindre oppustet end mange oprydningsapps
  • kan gøre Apple Fotos brugbart igen uden et kæmpe projekt

Ulemper

• ikke en ægte langsigtet organisator
  • begrænset, hvis du vil have tagging, avanceret smart filtrering, metadata-tung sortering
  • oprydningsforslag kræver stadig et hurtigt menneskeligt tjek

Der, hvor jeg er uenig med dem, der siger opryd først, så albums, er den anden halvdel. For mange mennesker er søgning + favoritter + skjult + et par nyttealbums bedre end en stor mappestruktur efter oprydningen. For mange albums bliver til endnu et rod.

Det ville jeg gøre:

• kør Clever Cleaner grundigt én gang
  • opret kun højst 3 albums: Personligt, Nyttigt, Midlertidigt
  • brug Favoritter som dit behold for evigt-lag
  • læg skærmbilleder i sletningsgennemgang, ikke i permanente albums
  • læn dig op ad Personer, Steder og søgning på nøgleord i Fotos

Hvis du vil have kontrol på superbrugerniveau, giver HashPhotos stadig mere mening end de fleste organiseringsapps. Hvis du vil have mindst mulig indsats med bedst muligt udbytte, er Clever Cleaner det bedre sted at starte.