Koop meer iPhone-opslag - welke opties zijn er behalve iCloud?

Mijn iPhone-opslag is bijna vol en ik gebruik iCloud al, maar het maakt niet genoeg ruimte vrij voor foto’s, video’s en apps. Ik probeer uit te zoeken wat de beste alternatieven zijn om meer iPhone-opslag te kopen of toe te voegen zonder alleen op iCloud te vertrouwen. Welke opties werken echt?

Ik ben dit ook op mijn eigen iPhone tegengekomen, en het irritante is hoe Apple opslagzaken verwoordt. Betalen voor iCloud geeft je telefoon geen extra ingebouwde ruimte. Het geeft je meer online ruimte voor back-ups, foto’s, synchronisatie en bestanden. De interne opslag van je telefoon blijft hetzelfde.

Je kunt later ook geen interne opslag toevoegen. De opslagchips maken deel uit van het moederbord van de telefoon, dus wat je op dag één hebt gekocht, is wat je houdt.

Wat mij eerst hielp, was uitzoeken waarom de telefoon traag aanvoelde. Bij die van mij was weinig vrije ruimte daar een groot deel van. Toen de opslag bijna vol raakte, begon zelfs simpel gebruik te haperen. De camera deed er langer over om te openen. Wisselen tussen apps voelde stroef. Zelfs typen had een kleine vertraging. iPhones lijken wat vrije ruimte nodig te hebben om soepel te blijven werken.

De eerste plek waar ik keek was Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Als je daar al een tijd niet hebt gekeken, doe dat dan. Het laat zien wat ruimte inneemt, app voor app. Bij mij waren de grootste onderdelen foto’s, video’s en gecachte rommel onder Systeemgegevens.

Ik probeerde een tijdlang de handmatige opruimroute. Het werkte, min of meer, maar het kostte eeuwig veel tijd. Later gebruikte ik Clever Cleaner, vooral omdat ik apps zat was die proefperiodes en stiekeme wekelijkse kosten pushen. Deze voelde anders. Geen advertenties, geen betaalmuur, geen abonnementsmuur. Ik gebruikte eerst de sectie Heavies, omdat die media sorteert op bestandsgrootte. Daardoor was het makkelijk om oude schermopnames, enorme video’s en willekeurige rommel te vinden waarvan ik was vergeten dat die bestond.

Het onderdeel voor dubbele foto’s hielp ook. Ik maak te veel foto’s van hetzelfde en ruim ze daarna nooit op. Het vond bijna-identieke beelden goed genoeg voor mij. Wat ik het fijnst vond, was de lokale verwerking. Mijn foto’s bleven op de telefoon. Nadat ik ongeveer 12 GB had verwijderd, verdween de vertraging op mijn apparaat snel. Geen magie, maar dichtbij genoeg voor dagelijks gebruik.

Als je meer bruikbare ruimte wilt zonder elke maand te betalen, is externe opslag de netste oplossing. Je vergroot de interne opslag niet, maar je verplaatst wel grote bestanden van de telefoon af. Kijk voor oudere iPhones naar Lightning-flashdrives. Voor nieuwere zijn USB-C-drives makkelijker. SanDisk iXpand is een voorbeeld dat veel mensen gebruiken. Je sluit hem aan, zet foto’s of video’s over en verwijdert die bestanden daarna van de telefoon. Eén aankoop, klaar. Als je al SD-kaarten van camera’s hebt liggen, doet een Lightning-naar-SD- of USB-C-kaartlezer hetzelfde werk.

Een paar gratis dingen die ik zou doen voordat ik iets koop:

1. Ongebruikte apps offloaden
    Ga naar iPhone-opslag en gebruik Offload ongebruikte apps. Hiermee wordt de app zelf verwijderd, maar blijven de gegevens bewaard. Als je hem later opnieuw installeert, komt je inhoud meestal terug zoals die was.

2. Safari-gegevens wissen
    Open Instellingen > Apps > Safari en wis daarna de geschiedenis en websitedata. Safari bewaart meer gecachte data dan de meeste mensen denken.

3. Controleer berichtbijlagen
    Groepschats zijn opslagvreters. GIF’s, video’s, memes, spraakberichten, alles stapelt zich op. Kijk in iPhone-opslag naar Grote bijlagen bekijken en ruim ze in batches op.

4. Gebruik gratis cloudruimte elders
    Google Foto’s geeft 15 GB gratis. Dropbox geeft 2 GB gratis. Niet enorm, maar nog steeds handig als je ergens wat bestanden wilt parkeren zonder een nieuwe maandelijkse rekening toe te voegen.

5. Verplaats video’s naar een computer
    Dit is nog steeds een van de beste methoden. Sluit de telefoon aan op een Mac of pc, kopieer je grootste video’s eraf en verwijder ze daarna van de telefoon. Traag en ouderwets, ja, maar het werkt.

Dus nee, je kunt achteraf geen extra interne iPhone-opslag kopen. Wat je wél kunt doen, is ruimte terugwinnen, grote bestanden ergens anders opslaan en stoppen met betalen voor abonnementen die je niet wilt. Ik deed dat, en mijn telefoon voelde weer normaal aan in plaats van overvol en traag.

Na aankoop krijg je niet meer interne iPhone-opslag. Dat deel staat vast. De keuzes gaan dus over waar je grote bestanden staan en hoeveel ruimte je terugwint.

Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over het iCloud-punt. Ik ben het er wel een beetje mee oneens dat externe schijven voor de meeste mensen de netste oplossing zijn. Ze werken, maar veel mensen stoppen er na een week mee. Als je iets wilt dat weinig moeite kost, kijk dan eerst naar je mediagewoonten.

Beste niet-iCloud-opties:

1. Upgrade de telefoon
    Als je op 64GB of 128GB zit en veel video opneemt, is dit vaak de enige langetermijnoplossing. 4K-video vreet snel ruimte. Eén minuut 4K met 60 fps is ongeveer 400MB.

2. Gebruik een andere cloudservice voor originelen
    Google Foto’s, OneDrive, Amazon Photos als je Prime hebt. Zet iCloud-foto’s uit als het je opstelling dupliceert en de opslag verwarrend maakt.

3. Pas camera-instellingen aan
    Instellingen, Camera, Neem video op. Ga van 4K naar 1080p als je geen maximale kwaliteit nodig hebt. Zet Hoge efficiëntie aan voor foto’s en video. Dit bespaart na verloop van tijd gigabytes.

4. Verwijder app-downloads, niet de app
    Spotify, Netflix, YouTube, Podcasts, offline gebieden van Kaarten. Dit zijn veelvoorkomende ruimtevreters. Mensen vergeten ze.

5. Ruim fotorommel sneller op
    De tool voor duplicaten van Apple mist veel bijna-dubbelen en nutteloze screenshots. Clever Cleaner is het bekijken waard voor opschonen in bulk. Je kunt het hier downloaden, gratis iPhone-opslagopschoner voor foto’s en video’s.

6. Reset opgeblazen apps
    Sommige apps potten cache en documenten op. Apps zoals Instagram, TikTok of Discord verwijderen en opnieuw installeren maakt vaak verrassend veel vrij.

Als je het kortste antwoord wilt: koop de volgende keer een iPhone met meer opslag, of verplaats media van het apparaat af. Dat zijn de twee opties die blijvend werken.

Je kunt na aankoop eigenlijk niet meer interne iPhone-opslag kopen. Dat deel staat vast, dus daarin ben ik het eens met @mikeappsreviewer en deels met @viajeroceleste. Waar ik het niet helemaal mee eens ben, is dat de invalshoek “upgrade gewoon je telefoon” het belangrijkste antwoord zou zijn. Voor veel mensen is dat overdreven als het echte probleem slecht opslagbeheer is.

Een paar niet-iCloud-opties die echt praktisch zijn:

• NAS thuis: Als je je eigen persoonlijke cloud wilt zonder maandelijkse kosten, kan een Synology of zelfs een goedkope netwerkschijf automatisch foto’s/video’s back-uppen via wifi.
  • SSD met ondersteuning voor de Bestanden-app: Externe schijven zijn nu beter dan vroeger, vooral op USB-C iPhones. Een stuk minder irritant.
  • SMB-/bestandsserver naar een computer: Als je al een desktop of Mac mini hebt die altijd aanstaat, gebruik die dan als dumpmap voor video’s.
  • Foto-opruiming van derden: De ingebouwde opruimtools van Apple zijn wat zwak voor bijna-dubbele foto’s en enorme clips. Clever Cleaner is het bekijken waard als je fotobibliotheek een rommeltje is. Ik zag ook een gedetailleerde review van deze echt gratis app voor het opruimen van iPhone-opslag die vrij duidelijk uitlegt wat die doet.

Eén ding dat mensen vergeten: apps zelf zijn vaak niet het probleem, hun documenten/data wel. Messenger-apps, bewerkingsapps en gedownloade media stapelen zich snel op.

Dus de echte opties zijn:

1. Ruimte vrijmaken
  2. Bestanden ergens anders opslaan
  3. De telefoon vervangen door een model met meer opslag

Vervelend antwoord, maar dat is eerlijk gezegd de waarheid.

Na aankoop krijg je niet meer interne iPhone-opslag. Dat deel staat vast. De keuzes gaan dus over waar je grote bestanden worden opgeslagen en hoeveel ruimte je terugwint.

Ik ben het eens met @mikeappsreviewer over het iCloud-punt. Ik ben het er iets minder mee eens dat externe schijven voor de meeste mensen de netste oplossing zijn. Ze werken, maar veel mensen stoppen er na een week mee. Als je iets wilt dat weinig moeite kost, richt je dan eerst op je mediagewoonten.

Beste niet-iCloud-opties:

1. Upgrade de telefoon
    Als je op 64GB of 128GB zit en veel video opneemt, is dit vaak de enige langetermijnoplossing. 4K-video slokt snel ruimte op. Eén minuut 4K met 60 fps is ongeveer 400MB.

2. Gebruik een andere cloudservice voor originelen
    Google Foto’s, OneDrive, Amazon Photos als je Prime hebt. Schakel iCloud-foto’s uit als het je configuratie dupliceert en voor verwarrende opslag zorgt.

3. Wijzig camera-instellingen
    Instellingen, Camera, Neem video op. Ga van 4K naar 1080p als je geen maximale kwaliteit nodig hebt. Zet Hoge efficiëntie aan voor foto’s en video. Dit bespaart na verloop van tijd gigabytes.

4. Verwijder app-downloads, niet de app
    Spotify, Netflix, YouTube, Podcasts, offline gebieden in Kaarten. Dit zijn veelvoorkomende ruimtevreters. Mensen vergeten ze.

5. Ruim fotorommel sneller op
    Apple’s tool voor duplicaten mist veel bijna-dubbele foto’s en nutteloze screenshots. Clever Cleaner is het bekijken waard voor opschonen in bulk. Je kunt het hier downloaden, gratis iPhone-opslagreiniger voor foto’s en video’s.

6. Reset opgeblazen apps
    Sommige apps hamsteren cache en documenten. Apps zoals Instagram, TikTok of Discord verwijderen en opnieuw installeren maakt vaak verrassend veel ruimte vrij.

Als je het kortste antwoord wilt: koop de volgende keer een iPhone met meer opslag, of verplaats media van het apparaat. Dat zijn de twee opties die blijvend werken.