Kan nogen anbefale pålidelig datagendannelsessoftware til en MacBook?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige filer fra min MacBook og indså for sent, at der ikke var taget backup af dem. Jeg leder efter pålidelig datagendannelsessoftware til MacBook, som er sikker at bruge og har en høj succesrate, fordi jeg virkelig har brug for at gendanne arbejdsdokumenter og personlige billeder så hurtigt som muligt.

Min holdning efter at have prøvet en bunke Mac-gendannelsesapps

Jeg har brugt de sidste par år på at teste Mac-datagendannelsesværktøjer på halvdøde USB-drev, ustabile SD-kort, APFS-diskenheder med katalogskader og en ekstern SSD, jeg burde have udskiftet langt tidligere. Hvis du vil have ét valg til de fleste, hælder jeg stadig til Disk Drill.

Ikke fordi den vinder til alt. Det gør den ikke. Jeg blev ved med at vende tilbage til den, fordi blandingen føltes rigtig. Gendannelsesresultaterne var solide, appen modarbejdede mig ikke, og den fungerede på nyere Mac-computere uden mærkelig opførsel. Meget Mac-gendannelsessoftware falder i to lejre. For nedbarberet eller for irriterende og teknisk. Denne lander i midten, og for de fleste er det det bedste sted.

Hvor den holdt stand for mig

Mac-versionen føles bygget til macOS i stedet for bare at være flyttet over fra Windows. Jeg lagde med det samme mærke til nogle praktiske ting:

1. APFS-understøttelsen er udmærket
  2. Understøttelse af Apple Silicon gav mig ingen problemer
  3. Eksterne SSD’er, SD-kort, USB-stik og Time Machine-diskenheder var nemme at scanne
  4. Filforhåndsvisninger var nyttige, hvilket sparede mig for at gendanne skrammel
  5. Den indeholder værktøjer til backup og diskbilleder, hvilket betyder noget, når et drev er ustabilt

På et beskadiget APFS-drev fik jeg flere brugbare filer tilbage med den, end jeg gjorde med et par andre apps, jeg testede. Ikke et mirakel. Stadig bedre.

De dele jeg synes betyder mest

Hvis du sammenligner gendannelsesværktøjer, var det her de ting, jeg gik op i:

1. Gendannelseskvalitet på slettede filer og formaterede drev
  2. Om forhåndsvisninger virkede, før jeg begyndte at kopiere ting ud
  3. Om appen lod mig tage et image af en fejlslagen disk først
  4. Understøttelse af medieformater, især fotos, video og RAW-kamerafiler
  5. Hvor meget friktion brugerfladen tilføjede, når jeg allerede var stresset

Disk Drill klarede sig godt nok på alle fem punkter. Derfor bliver jeg ved med at nævne den.

Andre Mac-gendannelsesværktøjer jeg stadig ville overveje

Jeg ville ikke sige, at det er den eneste mulighed, der er værd at installere. Det afhænger af, hvad der gik galt.

PhotoRec

PhotoRec er gratis, grim og stærkere, end folk forventer. Jeg havde gode resultater med den på SD-kort og ved mere rodet filsystemskade. Ulempen er hård. Du mister som regel de oprindelige navne og mappestrukturen, så de gendannede filer ender i én stor bunke. Hvis du bagefter skal sortere tusindvis af billeder, bliver det hurtigt trættende.

iBoysoft Data Recovery

Denne føltes nemmere for begyndere. APFS-understøttelsen virkede fin i mine tests, og brugerfladen krævede ikke meget gætteri. Mit problem var prissætningen. Abonnementsopsætningen bliver hurtigt irriterende, hvis du kun har brug for gendannelse én gang.

Data Rescue

Ældre værktøj, stadig nyttigt i nogle tilfælde. Jeg ville dog ikke længere kalde det mit førstevalg, selv om jeg har set det klare sig okay på eksterne drev og ved enklere gendannelser, hvor skaden ikke var alt for dyb.

Den del folk roder med

Den største fejl er ikke valg af software. Det er det, der sker lige efter, at filer forsvinder.

Stop med at bruge drevet.

Jeg mener det. Bliv ikke ved med at gemme ting på det. Gå ikke rundt og browse på det i en time. Installer ikke værktøjer på det, hvis du har en anden disk til rådighed. På SSD’er gør TRIM det værre. Slettede data på moderne Mac-computere bliver hurtigt slettet permanent, og når de først er væk, er du færdig. Det lærte jeg på den irriterende måde.

Hvad jeg ville gøre først

Hvis dine filer betyder noget, er det her den rækkefølge, jeg ville følge:

1. Stop alle skrivninger til det berørte drev
  2. Installer gendannelsessoftware på et andet drev, hvis du har et
  3. Gendan filer til et andet drev, aldrig tilbage til det samme
  4. Klon eller tag et image af ustabile drev før gentagne scanninger
  5. Spring tilfældige reparationsværktøjer over indtil efter gendannelsen

Mange mislykkede gendannelser sker, fordi folk bliver ved med at behandle det beskadigede drev, som om intet var hændt. Åbner filer, kopierer ting rundt, genstarter, kører reparationsværktøjer og undrer sig så over, hvorfor scanningen kommer tilbage tom. Jeg har set det alt for mange gange.

Mit korte svar

Hvis en ven spurgte mig om én Mac-gendannelsesapp uden at ville have en forelæsning, ville jeg stadig pege dem mod Disk Drill. Det er den nemmeste sikre anbefaling, jeg har ud fra min egen brug.

Hvis du kender din vej rundt i gendannelsesværktøjer, eller sagen er sær, kan PhotoRec, iBoysoft Data Recovery eller Data Rescue passe bedre. Forskelligt rod, forskelligt værktøj. Sådan plejer det at gå.

Hvis filerne blev slettet fra din MacBooks interne SSD, betyder hastighed mere end valg af app. TRIM på APFS-drev rydder slettede blokke hurtigt. Så jeg er en smule uenig med @mikeappsreviewer om én ting. Jeg ville rangere diskafbildning først, hvis drevet opfører sig mærkeligt, ikke som nummer to.

Når det gælder software, er Disk Drill stadig det sikreste førstevalg for de fleste på macOS. Det håndterer APFS godt, viser forhåndsvisning af filer og begraver dig ikke i menuer. Brugervenlighed betyder noget, når du er stresset og prøver ikke at gøre det værre. Jeg har også set R-Studio gendanne mappestrukturen bedre i nogle sværere tilfælde, men det er mindre brugervenligt og lettere at fejlfortolke, hvis du er ny i det her.

Min korte liste:

1. Disk Drill, bedste balance mellem sikkerhed og brugervenlighed.
  2. R-Studio, stærkere til avancerede tilfælde.
  3. PhotoRec, gratis, rodet output, mange omdøbte filer.

To regler. Installer gendannelsessoftware på et andet drev. Gendan også til et andet drev. Hvis du bliver ved med at bruge MacBooken, falder dine chancer hurtigt.

Hvis du vil have en hurtig gennemgang, er denne videoguide til den bedste Mac-gendannelsessoftware et fint sted at starte. Den er værd at se, før du klikker rundt og gør det værre.

Hvis dette blev slettet fra den interne MacBook-SSD, er jeg lidt uenig i det sædvanlige råd om bare at prøve en masse apps fra @mikeappsreviewer og @boswandelaar. På moderne Macs er det nogle gange sådan, at det rigtige svar er: software kan allerede være for sent på grund af TRIM. Det er ikke pessimisme, bare sådan APFS + SSD’er opfører sig.

Når det er sagt, hvis filerne forsvandt fra et eksternt drev, SD-kort, USB-stick, eller sletningen skete for nylig, er Disk Drill for Mac stadig det første, jeg ville prøve. Ikke fordi det er magisk, men fordi det er et af de mere sikre Mac-værktøjer til datagendannelse for almindelige mennesker. Forhåndsvisningsfunktionen hjælper, og det er mindre sandsynligt, at du klikker på ti forkerte ting i panik. Hvis du vil have mere kontrol, er R-Studio værd at kigge på, men det er bestemt ikke begyndervenligt. PhotoRec kan stadig lave nogle vilde gendannelser, men det er totalt kaotisk at sortere outputtet.

Min vurdering:

• Disk Drill = bedste første forsøg til datagendannelse på MacBook
  • R-Studio = stærkere hvis du ved, hvad du laver
  • PhotoRec = gratis, kaotisk, nogle gange overraskende effektivt

En ting mere, som folk springer over: tjek Recently Deleted i Fotos, Noter, Filer og iCloud Drive, før du scanner noget. Det lyder indlysende, men folk overser det hele tiden.

Hvis du vil have mere diskussion fra Apple-siden, er denne tråd nyttig: Apple-forumråd om gendannelse af slettede filer på Mac.

Installér heller ikke gendannelsessoftware på det samme drev, som du prøver at redde. Det underminerer lidt hele pointen tbh.