Jeg trenger råd om datagjenoppretting fra en ekstern harddisk etter at et stort parti filer plutselig forsvant. Disken oppdages fortsatt av datamaskinen min, men viktige bilder, arbeidsdokumenter og mapper vises ikke lenger. Jeg prøver å finne ut den tryggeste måten å gjenopprette manglende filer på uten å gjøre problemet verre.
Hva jeg lærte etter å ha sett mange innlegg om at disken min er død
Jeg har sett folk anta at en harddisk var ferdig, og så viste det seg at filene fortsatt lå der urørt. Det skjer oftere enn mange tror. Å miste tilgang er ikke det samme som å miste dataene.
Jeg har også hatt den kvalme følelsen i magen med slettede bilder. Det føles fort ille. Likevel, hvis filene ble slettet fra en intern eller ekstern disk, er det en god sjanse for at de ikke ble slettet med en gang. Det som vanligvis skjer er enklere. Filsystemet fjerner oppføringene som peker til disse filene og markerer plassen som ledig. Bildedataene blir ofte liggende på plass til noe nytt skriver over dem.
Første trekk, slutt å skrive til disken
Denne delen er viktigere enn noe annet.
Hvis de slettede bildene lå på en ekstern disk, løs den ut og koble den fra nå. Ikke bla gjennom den. Ikke kopier ting til den. Ikke kjør tilfeldige reparasjonsverktøy på den.
Hvis de slettede bildene lå på hoveddisken din internt, er det mer akutt. Operativsystemet ditt fortsetter å skrive midlertidige filer, logger, cache og all slags søppel i bakgrunnen. Jeg har sett folk la maskinen stå på mens de ser på alternativer, og så redusere sine egne sjanser for gjenoppretting uten å vite det. Hvis du kan, slå av datamaskinen og koble den interne disken til en annen datamaskin som en sekundær disk før du prøver gjenoppretting.
Fortsetter du å bruke disken, risikerer du å overskrive de samme sektorene der de slettede bildene fortsatt finnes. Når nye data først havner der, er programvaregjenoppretting over. Punktum.
Når programvare gir mening
Hvis disken spinner normalt, monteres normalt og ikke lager stygge lyder eller oppfører seg ustabilt, er programvare vanligvis det første jeg ville prøvd. Ingen grunn til å hoppe rett til en labregning for en vanlig slettefeil.
Jeg har testet en rekke gjenopprettingsapper over tid på stasjonære disker og bærbare eksterne disker. Av dem jeg har brukt, er Disk Drill den jeg ville startet med for bilder. Den er enklere å jobbe seg gjennom enn de fleste, og den gjør en god jobb med å finne bilde- og videofiler etter filsignatur, noe som hjelper når filsystemet er rotete.
En nyttig detalj. Hvis appen viser en tydelig forhåndsvisning av bildet ditt før gjenoppretting, betyr det vanligvis at filen fortsatt er intakt.
Den tryggere måten å gjøre det på
- Installer det et annet sted
Legg gjenopprettingsprogramvaren på en annen disk. Ikke den samme interne disken. Ikke den samme eksterne disken. Du vil ha null ekstra skriving til problemdisken.
- Lag et diskbilde først
Hvis programvaren støtter diskavbildning, gjør det før en grundig skanning. Et byte-for-byte-bilde gir deg et øyeblikksbilde av disken i dens nåværende tilstand og lagrer det som en fil på en frisk disk.
Jeg gjør dette hver gang dataene betyr noe. Hvis noe går galt senere, har du fortsatt avbildningen.
- Skann avbildningen, ikke den originale disken
Når du har avbildningen, skanner du den filen i stedet for å belaste den fysiske disken igjen. Mindre slitasje, mindre risiko, færre feil.
- Gjenopprett filer til et nytt sted
La skanningen fullføre. Ikke stopp halvveis fordi du så ett mappenavn du kjenner igjen. Filtrer etter bilder, forhåndsvis det som finnes der, og gjenopprett så filene til en annen enhet. En annen intern disk, en ekstern SSD, til og med en ekstra USB-stasjon hvis det er alt du har. Ikke gjenopprett dem tilbake til kildedisken.
Når jeg ville stoppet og overlatt det til et laboratorium
Det finnes noen tilfeller der gjenoppretting hjemme blir et dårlig valg.
- Disken lager stygge lyder
Klikking, skraping, piping, gnissing. Det er dårlige tegn. Da ville jeg stoppet.
- Den vil ikke slå seg på
Ingen rotasjon, ingen lampe, ingen respons. Det peker mer mot feil på kretskortet eller intern elektrisk svikt.
- Systemet ser den ikke i det hele tatt
Hvis den ikke vises i Diskbehandling eller diskverktøyet i operativsystemet ditt, selv etter at du har byttet kabler, porter og kabinett, ville jeg behandlet det som maskinvaretrøbbel først.
- Korrupsjonen er så alvorlig at programvare ikke kan jobbe med den
Noen ganger er filsystemet så ødelagt at de vanlige verktøyene ikke får en ren lesning. På det punktet pleier det å bli verre hvis man presser hardere.
Hvorfor den profesjonelle veien koster mer
Gjenopprettingslaboratorier bruker renromsoppsett og dedikert maskinvare for å åpne disker og bytte deler på en trygg måte. Det er dyrt, ja. Likevel, hvis bildene ikke kan erstattes og disken svikter fysisk, er det den veien jeg ville valgt.
En siste ting
Hvis du får bildene tilbake, sikkerhetskopier dem med en gang. Denne lærte jeg på den dumme måten. Oppbevar kopier på mer enn ett sted så én feil sletting eller én døende disk ikke blir til en uke med stress.
Hvis stasjonen fortsatt vises, ville jeg sjekket for et filsystemproblem før jeg behandlet dette som ren sletting.
Noen ting å teste først.
-
Åpne Diskbehandling på Windows eller Diskverktøy på Mac.
Se om partisjonsstørrelsen ser normal ut. Hvis brukt plass fortsatt ser høy ut, kan filene dine fortsatt være der og katalogen kan ha blitt ødelagt. -
Slå på skjulte elementer.
I Windows Utforsker aktiverer du skjulte filer og beskyttede OS-filer. Jeg har sett mapper forsvinne etter attributtendringer eller opprydding etter skadelig programvare. -
Sjekk stasjonen på en annen datamaskin.
Hvis mappene vises der, kan det hende at det første systemet leser stasjonen feil. -
Se etter et endret stasjonsbokstavproblem eller problem med monteringspunkt.
Noen apper lagrer filer i stier som slutter å vises riktig hvis bokstaven endres.
Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Jeg ville ikke skynde meg til en dyp skanning først hvis stasjonen er stabil og de manglende dataene ser ut til å være mappebaserte. En råskanning gir ofte tilbake en haug med filer med dårlige navn og ingen mappestruktur. For arbeidsdokumenter betyr mappegjenoppretting mye.
Dette ville jeg gjort.
Først, klon eller lag et bilde av den eksterne stasjonen hvis dataene er viktige.
Kjør deretter en filsystemfokusert skanning på klonen. Disk Drill er greit for dette, spesielt hvis du vil forhåndsvise bilder og sortere etter eksisterende mappestier før gjenoppretting. Hvis den finner det gamle katalogtreet ditt, gjenopprett til en annen disk.
Hvis du bruker Windows, kjør denne skrivebeskyttede sjekken fra Ledetekst:
chkdsk X: /scan
Ikke bruk reparasjonsmodus først. /f skriver endringer. Jeg ville unngå å skrive noe som helst til problemstasjonen før du har kopiert ut data.
Hvis de manglende filene kom etter en formatering, partisjonsendring eller plutselig frakobling, er denne videoen en grei gjennomgang for gjenoppretting fra formatert stasjon:
se denne guiden på YouTube om datagjenoppretting fra formatert harddisk
Hvis SMART-statistikk viser omallokerte sektorer, ventende sektorer eller lesefeil som øker, slutt å rote med den. På det tidspunktet skader hver ekstra lesing sjansene dine.
Hvis stasjonen fortsatt oppdages, ville jeg brukt 5 minutter på å utelukke de enkle tingene før jeg gjorde noen gjenoppretting. Jeg har sett eksterne disker plutselig vise manglende mapper når filsystemindeksen ble rar, eller når mappene ble merket som skjult/skrivebeskyttet etter en dårlig frakobling.
Et par ting jeg ville sjekket som utfyller det @mikeappsreviewer og @shizuka allerede sa:
- Sjekk brukt plass på stasjonen. Hvis plassen fortsatt er opptatt, er det faktisk et ganske godt tegn.
- Prøv å søke på stasjonen med jokertegn etter filtyper som
*.jpg,*.docx,*.xlsxi stedet for bare å bla gjennom mapper. - På Windows, åpne CMD og kjør
attrib -h -r -s /s /d X:\*.*forsiktig på en klone eller bare hvis du mistenker attributtproblemer. Jeg er litt uenig med folk som hopper rett til skanninger hver gang, fordi noen ganger ble filene aldri slettet i det hele tatt. - Hvis dette skjedde etter at du flyttet stasjonen mellom Windows og Mac, vær oppmerksom på rare tillatelser eller tull med metadata som ikke støttes.
- Sjekk også Event Viewer i Windows for diskadvarsler. Det kan fortelle deg om kabinettet eller stasjonen begynner å svikte.
Hvis du faktisk trenger gjenopprettingsprogramvare, er Disk Drill et solid alternativ for datagjenoppretting fra ekstern harddisk, spesielt når filer har forsvunnet men disken fortsatt monteres. Jeg ville brukt det mer til å gjenopprette de manglende mappene og eksporterte resultater, ikke som den første refleksen før grunnleggende sjekker. Deres enkle Disk Drill-anmeldelse og gjennomgang av gjenoppretting gir et greit, raskt innblikk i hvordan det håndterer slettede og manglende filer.
Viktig: ikke lagre gjenopprettede filer tilbake på den samme eksterne disken. Det er slik folk gjør manglende om til faktisk borte.
En vinkel som mangler fra @shizuka, @viaggiatoresolare og @mikeappsreviewer er å sjekke om dette faktisk er et kabinett- eller USB-broproblem, ikke bare et filproblem. Jeg har sett eksterne disker monteres fint gjennom et ustabilt SATA-til-USB-kort, men mappevisninger kommer tilbake ufullstendige eller tilfeldige mapper forsvinner. Hvis du kan, test med en annen kabel, en annen port, med den strømforsynte huben fjernet, og hvis det er en ekstern disk i skrivebordsstil, lytt etter om den stopper å spinne under surfing.
Jeg ville heller ikke kjørt noen oppryddings- eller verktøy for tilbakestilling av tillatelser ennå. De kan raskt gjøre situasjonen mer uklar.
Noen smarte sjekker som ikke overlapper for mye med det som allerede er sagt:
- Sammenlign rapportert kapasitet i BIOS, Diskbehandling eller Diskverktøy med kapasiteten på etiketten. Hvis størrelsen er feil, kan broen eller kabinettet rapportere feil.
- Sjekk om bare lange filnavn eller dyptliggende mapper mangler. Det kan tyde på mappekorrupsjon snarere enn massesletting.
- Hvis dette er NTFS, prøv å lese den fra en Linux live-USB. Noen ganger kan Linux vise filer som Windows nekter å vise.
- Hvis disken noen gang har blitt brukt med WD- eller Seagate-sikkerhetskopiprogramvare, undersøk om det finnes proprietære sikkerhetskopibeholdere eller skjulte kataloger.
Hvis programvaregjenoppretting er nødvendig, er Disk Drill et rimelig valg, men jeg ville brukt det etter maskinvaresjekker. Fordeler: enkle forhåndsvisninger, grei mappebasert gjenoppretting når metadata overlever, kan lage et image først. Ulemper: dype skanninger kan være støyende, store skanninger tar evigheter, og gjenopprettede navn kan fortsatt være rotete hvis filsystemet er skadet.
Hvis filene er forretningskritiske og disken begynner å bli tregere under lesing, stopp gjør-det-selv der. Treg lesing er der folk gjør noe gjenopprettbart om til dødt.