Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra MacBook-en min og innså for sent at de ikke var sikkerhetskopiert. Jeg leter etter pålitelig programvare for datagjenoppretting til MacBook som er trygg å bruke og har høy suksessrate, fordi jeg virkelig må gjenopprette arbeidsdokumenter og personlige bilder så snart som mulig.
Min mening etter å ha prøvd en haug med Mac-gjenopprettingsapper
Jeg brukte de siste par årene på å teste Mac-verktøy for datagjenoppretting på halvveis døde USB-stasjoner, ustabile SD-kort, APFS-volumer med katalogskader og én ekstern SSD jeg burde ha byttet ut mye tidligere. Hvis du vil ha ett valg for de fleste, heller jeg fortsatt mot Disk Drill.
Ikke fordi det vinner på alt. Det gjør det ikke. Jeg kom stadig tilbake til det fordi kombinasjonen føltes riktig. Gjenopprettingsresultatene var solide, appen jobbet ikke mot meg, og den fungerte på nyere Mac-er uten rar oppførsel. Mye Mac-programvare for gjenoppretting havner i to leirer. For nedstrippet, eller for irriterende og teknisk. Denne havner i midten, som for de fleste er det beste stedet.
Der det holdt mål for meg
Mac-versjonen føles bygget for macOS i stedet for å være dyttet over fra Windows. Jeg la merke til noen praktiske ting med en gang:
- APFS-støtten er grei
- Støtte for Apple Silicon ga meg ingen problemer
- Eksterne SSD-er, SD-kort, USB-minnepinner og Time Machine-volumer var enkle å skanne
- Filforhåndsvisninger var nyttige, noe som reddet meg fra å gjenopprette søppel
- Den inkluderer verktøy for sikkerhetskopi og diskavbildning, noe som betyr noe når en disk er ustabil
På én skadet APFS-disk fikk jeg tilbake flere brukbare filer med den enn jeg gjorde med et par andre apper jeg testet. Ikke et mirakel. Likevel bedre.
Delene jeg synes betyr mest
Hvis du sammenligner gjenopprettingsverktøy, var dette det jeg brydde meg om:
- Gjenopprettingskvalitet på slettede filer og formaterte stasjoner
- Om forhåndsvisninger fungerte før jeg begynte å kopiere ut ting
- Om appen lot meg lage et image av en sviktende disk først
- Støtte for medieformater, spesielt bilder, video og RAW-kamerafiler
- Hvor mye friksjon grensesnittet la til når jeg allerede var stresset
Disk Drill gjorde det bra nok på alle fem. Derfor fortsetter jeg å nevne det.
Andre Mac-gjenopprettingsverktøy jeg fortsatt ville vurdert
Jeg ville ikke sagt at det er det eneste alternativet som er verdt å installere. Det kommer an på hva som gikk galt.
PhotoRec
PhotoRec er gratis, stygg og sterkere enn folk forventer. Jeg hadde gode erfaringer med det på SD-kort og mer rotete filsystemskader. Ulempen er røff. Du mister vanligvis de opprinnelige navnene og mappestrukturen, så de gjenopprettede filene havner i en stor haug. Hvis du må sortere gjennom tusenvis av bilder etterpå, blir det fort gammelt.
iBoysoft Data Recovery
Denne føltes enklere for nybegynnere. APFS-støtten virket grei i testene mine, og grensesnittet krevde ikke mye gjetting. Min innvending var prisingen. Oppsettet med abonnement blir fort irriterende hvis du bare trenger gjenoppretting én gang.
Data Rescue
Eldre verktøy, fortsatt nyttig i noen tilfeller. Jeg ville ikke kalt det mitt førstevalg lenger, selv om jeg har sett at det fungerer greit på eksterne disker og enklere gjenopprettinger der skaden ikke var for dyp.
Delen folk roter til
Den største feilen er ikke valg av programvare. Det er det som skjer rett etter at filer forsvinner.
Slutt å bruke disken.
Jeg mener det. Ikke fortsett å lagre ting på den. Ikke bla rundt på den i en time. Ikke installer verktøy på den hvis du har en annen disk tilgjengelig. På SSD-er gjør TRIM dette verre. Slettede data på moderne Mac-er blir fjernet raskt, og når de først er borte, er du ferdig. Jeg lærte dette på den irriterende måten.
Hva jeg ville gjort først
Hvis filene dine betyr noe, er dette rekkefølgen jeg ville fulgt:
- Stopp all skriving til den berørte disken
- Installer gjenopprettingsprogramvare på en annen disk hvis du har en
- Gjenopprett filer til en annen disk, aldri tilbake til den samme
- Klon eller lag et image av ustabile disker før gjentatte skanninger
- Hopp over tilfeldige reparasjonsverktøy til etter gjenopprettingen
Mange mislykkede gjenopprettinger skjer fordi folk fortsetter å behandle den skadede disken som om ingenting har skjedd. Åpner filer, kopierer ting rundt, starter på nytt, kjører reparatører, og lurer så på hvorfor skanningen kommer tilbake tom. Har sett det altfor mange ganger.
Mitt korte svar
Hvis en venn spurte meg om én Mac-gjenopprettingsapp uten å ville ha en forelesning, ville jeg fortsatt pekt dem mot Disk Drill. Det er den enkleste trygge anbefalingen jeg har basert på egen bruk.
Hvis du kjenner gjenopprettingsverktøy godt, eller saken er spesiell, kan PhotoRec, iBoysoft Data Recovery eller Data Rescue passe bedre. Ulikt rot, ulikt verktøy. Sånn pleier det som regel å være.
Hvis filene ble slettet fra MacBookens interne SSD, betyr hastighet mer enn valg av app. TRIM på APFS-disker sletter slettede blokker raskt. Så jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Jeg ville rangert diskavbildning først hvis disken oppfører seg merkelig, ikke som nummer to.
Når det gjelder programvare, er Disk Drill fortsatt det tryggeste førstevalget for de fleste på macOS. Det håndterer APFS godt, forhåndsviser filer og begraver deg ikke i menyer. Enkelhet betyr noe når du er stresset og prøver å ikke gjøre det verre. Jeg har også sett at R-Studio gjenoppretter mappestruktur bedre i noen vanskeligere tilfeller, men det er mindre brukervennlig og lettere å misforstå hvis du er ny på dette.
Min korte liste:
- Disk Drill, best balanse mellom trygghet og brukervennlighet.
- R-Studio, sterkere for avanserte tilfeller.
- PhotoRec, gratis, rotete output, mange filer med endrede navn.
To regler. Installer gjenopprettingsprogramvare på en annen disk. Gjenopprett også til en annen disk. Hvis du fortsetter å bruke MacBooken, synker sjansene dine raskt.
Hvis du vil ha en rask gjennomgang, er denne videoguiden til den beste Mac-gjenopprettingsprogramvaren et greit sted å starte. Det er verdt å se på før du klikker rundt og gjør det verre.
Hvis dette ble slettet fra den interne MacBook-SSD-en, er jeg litt uenig i det vanlige rådet om å bare prøve en haug med apper fra @mikeappsreviewer og @boswandelaar. På moderne Mac-er er det ekte svaret noen ganger: programvare kan allerede være for sent på grunn av TRIM. Det er ikke pessimisme, bare slik APFS + SSD-er fungerer.
Når det er sagt, hvis filene forsvant fra en ekstern disk, SD-kort, USB-minnepinne, eller slettingen skjedde veldig nylig, er Disk Drill for Mac fortsatt det første jeg ville prøvd. Ikke fordi det er magisk, men fordi det er et av de tryggere Mac-verktøyene for datagjenoppretting for vanlige folk. Forhåndsvisningsfunksjonen hjelper, og det er mindre sannsynlig at du klikker på ti gale ting mens du får panikk. Hvis du vil ha mer kontroll, er R-Studio verdt å se på, men det er definitivt ikke nybegynnervennlig. PhotoRec kan fortsatt få til noen ville gjenopprettinger, men å sortere resultatene er et totalt kaos.
Min vurdering:
- Disk Drill = beste første forsøk for datagjenoppretting på MacBook
- R-Studio = sterkere hvis du vet hva du gjør
- PhotoRec = gratis, kaotisk, noen ganger overraskende effektiv
En ting til folk hopper over: sjekk Nylig slettet i Bilder, Notater, Filer og iCloud Drive før du skanner noe. Det høres åpenbart ut, men folk overser det hele tiden.
Hvis du vil ha mer diskusjon fra Apple-siden, er denne tråden nyttig: Råd på Apple-forumet om gjenoppretting av slettede filer på Mac.
Ikke installer gjenopprettingsprogramvare på den samme disken du prøver å redde heller. Det ødelegger liksom hele poenget tbh.