Jag råkade radera viktiga filer från min MacBook och insåg för sent att de inte var säkerhetskopierade. Jag letar efter pålitlig programvara för dataåterställning för MacBook som är säker att använda och har hög framgångsgrad, eftersom jag verkligen behöver återställa arbetsdokument och personliga foton så snart som möjligt.
Min uppfattning efter att ha testat en hög med Mac-återställningsappar
Jag har tillbringat de senaste åren med att testa dataräddningsverktyg för Mac på halvdöda USB-enheter, opålitliga SD-kort, APFS-volymer med katalogskador och en extern SSD som jag borde ha bytt ut mycket tidigare. Om du vill ha ett enda val för de flesta, lutar jag fortfarande åt Disk Drill.
Inte för att det vinner på allt. Det gör det inte. Jag återkom hela tiden till det eftersom helheten kändes rätt. Återställningsresultaten var stabila, appen motarbetade mig inte och den fungerade på nyare Macar utan konstigt beteende. Många återställningsprogram för Mac hamnar i två läger. För avskalade, eller för irriterande och tekniska. Den här hamnar mitt emellan, vilket för de flesta är den bästa nivån.
Där det höll måttet för mig
Mac-versionen känns byggd för macOS i stället för att vara dittryckt från Windows. Jag märkte några praktiska saker direkt:
- Stödet för APFS är bra nog
- Stöd för Apple Silicon gav mig inga problem
- Externa SSD:er, SD-kort, USB-minnen och Time Machine-volymer var enkla att skanna
- Filförhandsvisningar var användbara, vilket räddade mig från att återställa skräp
- Det innehåller verktyg för säkerhetskopiering och diskavbildning, vilket spelar roll när en enhet är instabil
På en skadad APFS-enhet fick jag tillbaka fler användbara filer med det än med ett par andra appar jag testade. Ingen mirakelkur. Men ändå bättre.
Delarna jag tycker är viktigast
Om du jämför återställningsverktyg var det här delarna jag brydde mig om:
- Återställningskvalitet för raderade filer och formaterade enheter
- Om förhandsvisningar fungerade innan jag började kopiera ut saker
- Om appen lät mig skapa en avbild av en trasig disk först
- Stöd för medieformat, särskilt foton, video och RAW-kamerafiler
- Hur mycket friktion gränssnittet lade till när jag redan var stressad
Disk Drill klarade sig tillräckligt bra på alla fem. Därför fortsätter jag att nämna det.
Andra återställningsverktyg för Mac som jag fortfarande skulle bry mig om
Jag skulle inte säga att det är det enda alternativet värt att installera. Det beror på vad som gick fel.
PhotoRec
PhotoRec är gratis, fult och starkare än folk förväntar sig. Jag hade bra resultat med det på SD-kort och vid rörigare filsystemskador. Nackdelen är rätt brutal. Du förlorar oftast originalnamn och mappstruktur, så de återställda filerna hamnar i en enda stor hög. Om du måste sortera igenom tusentals bilder efteråt blir det snabbt tröttsamt.
iBoysoft Data Recovery
Det här kändes enklare för nybörjare. Stödet för APFS verkade vara bra i mina tester, och gränssnittet krävde inte mycket gissande. Det jag störde mig på var prissättningen. Prenumerationsupplägget blir snabbt irriterande om du bara behöver återställning en gång.
Data Rescue
Ett äldre verktyg, fortfarande användbart i vissa fall. Jag skulle dock inte kalla det mitt första val längre, även om jag har sett att det fungerar okej på externa enheter och enklare återställningar där skadan inte var alltför djup.
Delen som folk missar
Det största misstaget är inte valet av programvara. Det är vad som händer direkt efter att filer försvinner.
Sluta använda enheten.
Jag menar det. Fortsätt inte att spara saker på den. Bläddra inte runt på den i en timme. Installera inte verktyg på den om du har en annan disk tillgänglig. På SSD:er gör TRIM detta värre. Raderad data på moderna Macar försvinner snabbt, och när den väl är borta är det kört. Jag lärde mig det på det irriterande sättet.
Vad jag skulle göra först
Om dina filer är viktiga är det här ordningen jag skulle följa:
- Stoppa alla skrivningar till den påverkade enheten
- Installera återställningsprogram på en annan enhet om du har en
- Återställ filer till en annan enhet, aldrig tillbaka till samma
- Klona eller skapa en avbild av instabila enheter innan upprepade skanningar
- Hoppa över slumpmässiga reparationsverktyg tills efter återställningen
Många misslyckade återställningar händer eftersom folk fortsätter att behandla den skadade enheten som om ingenting hade hänt. Öppnar filer, kopierar runt saker, startar om, kör fixverktyg och undrar sedan varför skanningen kommer tillbaka tom. Har sett det för många gånger.
Mitt korta svar
Om en vän bad mig om en Mac-återställningsapp utan att vilja ha en föreläsning skulle jag fortfarande hänvisa dem till Disk Drill. Det är den enklaste säkra rekommendationen jag har utifrån min egen användning.
Om du kan din väg runt återställningsverktyg, eller om fallet är märkligt, kan PhotoRec, iBoysoft Data Recovery eller Data Rescue passa bättre. Olika röra, olika verktyg. Så brukar det oftast vara.
Om filerna raderades från din MacBooks interna SSD är hastighet viktigare än val av app. TRIM på APFS-enheter rensar raderade block snabbt. Så jag håller delvis inte med @mikeappsreviewer om en sak. Jag skulle sätta diskavbildning först om enheten beter sig konstigt, inte som nummer två.
När det gäller programvara är Disk Drill fortfarande det säkraste förstahandsvalet för de flesta på macOS. Det hanterar APFS väl, förhandsgranskar filer och begraver dig inte i menyer. Enkelhet spelar roll när du är stressad och försöker att inte göra det värre. Jag har också sett att R-Studio återställer mappstrukturen bättre i vissa svårare fall, men det är mindre användarvänligt och lättare att misstolka om du är ny på det här.
Min korta lista:
- Disk Drill, bäst balans mellan säkerhet och enkelhet.
- R-Studio, starkare för avancerade fall.
- PhotoRec, gratis, rörig utdata, många omdöpta filer.
Två regler. Installera återställningsprogram på en annan enhet. Återställ till en annan enhet också. Om du fortsätter använda MacBooken minskar dina chanser snabbt.
Om du vill ha en snabb genomgång är den här videoguiden till den bästa återställningsprogramvaran för Mac en bra startpunkt. Den är värd att titta på innan du klickar runt och gör det värre.
Om detta raderades från den interna MacBook-SSD:n håller jag inte riktigt med om det vanliga rådet att bara prova en massa appar från @mikeappsreviewer och @boswandelaar. På moderna Mac-datorer är det verkliga svaret ibland: programvara kan redan vara för sent på grund av TRIM. Det är inte pessimism, bara så APFS + SSD:er fungerar.
Med det sagt, om filerna försvann från en extern enhet, SD-kort, USB-minne, eller om raderingen skedde mycket nyligen, är Disk Drill for Mac fortfarande det första jag skulle prova. Inte för att det är magiskt, utan för att det är ett av de säkrare Mac-verktygen för dataåterställning för vanliga användare. Förhandsgranskningsfunktionen hjälper, och det är mindre sannolikt att du klickar på tio fel saker i panik. Om du vill ha mer kontroll är R-Studio värt att titta på, men det är verkligen inte nybörjarvänligt. PhotoRec kan fortfarande lyckas med vissa galna återställningar, men att sortera resultatet är en total röra.
Min uppfattning:
- Disk Drill = bästa första försöket för dataåterställning på MacBook
- R-Studio = starkare om du vet vad du gör
- PhotoRec = gratis, kaotiskt, ibland förvånansvärt effektivt
En sak till som folk hoppar över: kolla Nyligen raderade i Bilder, Anteckningar, Filer och iCloud Drive innan du skannar något. Det låter självklart, men folk missar det hela tiden.
Om du vill ha mer diskussion från Apple-sidan är den här tråden användbar: Råd i Apple-forumet för att återställa raderade filer på Mac.
Installera inte heller återställningsprogram på samma enhet som du försöker rädda data från. Det motverkar liksom hela poängen tbh.