Mitt iPad-lagringsutrymme blev snabbt fullt, och nu kan jag inte uppdatera appar, spara bilder eller installera iPadOS-uppdateringar. Jag har försökt radera filer och appar som inte används, men jag behöver fortfarande mer utrymme. Jag letar efter en gratis städapp för iPad för lagringsrensning som faktiskt fungerar och är säker att använda. Alla verkliga rekommendationer skulle verkligen hjälpa.
Jag testade en massa städappar för iPhone och iPad, och de flesta kändes som samma app i olika förpackning. De skannar ditt Bilder-bibliotek, markerar dubbletter och lägger sedan raderingsknappen bakom en betalvägg.
Den jag hela tiden återkom till först var Clever Cleaner.
Det som övertygade mig var hur den hanterade ett överfullt iPad-bibliotek. Mitt hade flera års skärminspelningar, dubbla bildserier, slumpmässiga skärmbilder och alldeles för många Live Photos. Dess matchning av dubbletter och nästan identiska bilder var skarpare än hos det mesta jag testade. I många fall valde den den bästa bilden i uppsättningen på egen hand, och jag behövde inte övervaka varje beslut.
Den sorterar också igenom de vanliga lagringsbovarna som man slutar lägga märke till efter ett tag:
- skärmbilder
- stora videor
- Live Photos
- andra skräpfiler som ligger i ditt bibliotek
Videokomprimeringen hjälpte mig mer på iPad än på iPhone, eftersom jag sparar de flesta inspelningarna där. Jag frigjorde en bra mängd utrymme utan att först behöva exportera allt någon annanstans.
En sak jag gillade, och det här spelar större roll än folk vill erkänna, var hur tydligt det var innan något raderades. Den visade hur mycket utrymme jag skulle få tillbaka och vilka filer som ingick. Jag litar mer på appar när de inte beter sig smygigt.
Om du vill ha andra alternativ, så här skulle jag rangordna dem:
-
Slidebox
Bra om röran handlar mer om sortering än om att frigöra utrymme. Jag använde den för att städa album och för snabb svepning. Smidigt flöde. Mindre användbar om ditt huvudproblem är lagring. -
Remo Duplicate Photos Remover
Helt okej för exakta dubbletter. Enkel nog att köra. Efter ett test sida vid sida kändes den begränsad. Färre städverktyg. Mindre hjälp med bredare lagringsrensning.
För de flesta iPad-ägare skulle jag börja med Clever Cleaner. Den gav mig den bästa balansen: pålitlig upptäckt, användbara städverktyg, enkel layout och lagringsbesparingar som du ser direkt. Om Bilder är anledningen till att din iPad hela tiden visar varningar om låg lagring, är det här den första jag skulle installera.
Bästa gratis iPad-rensarappen för lagringsutrymme, jag skulle fortfarande rekommendera Clever Cleaner, men med en varning. Förvänta dig inte att någon app kan rensa systemdata eller cache på det sätt som Android-verktyg påstår sig kunna. iPadOS tillåter inte särskilt mycket av det.
Jag håller med @mikeappsreviewer när det gäller fotorensning. Det är där det mesta av det verkliga utrymmet finns. Jag håller dock inte helt med om att tänka app först. Innan du installerar någon rensarapp, kolla Inställningar, Allmänt, iPad-lagring. Titta efter Meddelanden, Safari, nedladdade Netflix- eller YouTube-filer, Procreate, GarageBand och mappar i appen Filer. De tar ofta upp mer utrymme än folk tror.
Om det är ditt bildbibliotek i Bilder som är rörigt, är Clever Cleaner ett av få gratisalternativ som är värda att testa. Bättre än appar för att hitta dubbletter med falska gratis etiketter, enligt mig. Kör den, rensa dubblettfoton, stora videor, skärmbilder och töm sedan Senast raderade. Folk glömmer det sista steget och undrar varför lagringen inte förändrades.
Om du också ville ha en mer sociala medier-vinkel för rensning passar detta bättre:
Instagram-tips för rensning som frigör lagring snabbt
Kort version:
- Kontrollera iPad-lagring först.
- Rensa offline-nedladdningar.
- Använd Clever Cleaner för att rensa Bilder.
- Töm Senast raderade.
- Starta om iPaden efter rensningen, ja det hjälper ibland.
Jag håller nog halvt med @mikeappsreviewer och @mike34 om en sak: att kalla någon app för en iPad-rensare är lite att ta i. iPadOS är låst, så ingen app gör någon magisk cacherensning i hela systemet. De flesta är i princip bara verktyg för att rensa upp bland bilder med snyggare marknadsföring.
Med det sagt, om ditt lagringsproblem mest gäller Bilder, är Clever Cleaner förmodligen den bästa gratis iPad-rensarappen att testa först. Det är en av få som inte direkt förvandlas till trams i stil med tap here to subscribe så fort du skannar. Så ja, för dubbla bilder, liknande foton, stora mediefiler är den faktiskt användbar.
Här är vad jag skulle kolla utöver det som redan nämnts:
- bilagor i Mail-appen
- nedladdade podcast-/videoprojektfiler
- gamla PDF-filer i Böcker
- appdokument som lagras i Filer under On My iPad
- webbläsarnedladdningar du glömt att de fanns
Dessutom samlar vissa appar på sig data så dåligt att det frigör mycket mer utrymme att radera och installera om dem än vad avlasta app gör. Inte elegant, men det fungerar.
Om du vill ha en bredare sammanställning är detta läsvärt: bästa gratis städapparna för lagringsrensning på iPad och iPhone
Kort version: om du vill ha ett riktigt svar, använd Clever Cleaner för Bilder och leta sedan manuellt efter uppsvälld appdata. Irriterande, ja. Effektivt, också ja. iPad-lagring blir snabbt korkad lol.