Kan jeg gjenopprette slettede videoer fra SD-kortet etter at jeg tømte det ved et uhell?

Jeg tømte SD-kortet mitt ved et uhell og slettet viktige videoer som jeg virkelig trenger tilbake. De inkluderer personlige klipp og filer som jeg ikke hadde lagret noe annet sted, så jeg prøver å finne den beste måten å gjenopprette slettede videoer fra et SD-kort før noe blir overskrevet.

Å miste en video du trengte føles ille hver eneste gang. Det skjedde med meg en gang etter at et kort ble formatert, og den første feilen jeg nesten gjorde var å filme flere klipp på det samme kortet. Hvis du gjør én ting først, så gjør dette. Slutt å bruke kortet.

Først av alt, ta ut kortet

Ta minnekortet ut av kameraet med en gang.

Ikke ta opp mer video. Ikke ta bilder. Ikke formater det. Hver gang nye data blir skrevet, blir gamle videobiter erstattet, og sjansene dine blir mindre.

Hvis kameraet ditt lar deg koble til via USB, ville jeg fortsatt ikke latt kortet stå i der for gjenoppretting. Jeg fikk bedre resultater med en vanlig kortleser.

Sjekk om datamaskinen din fortsatt ser det

Sett kortet i en leser og koble det til datamaskinen.

Hvis Windows ser kortet, selv om det vises som RAW, Ikke-allokert, eller sier at du må formatere det, har gjenopprettingsprogramvare fortsatt noe å jobbe med i mange tilfeller.

Hvis du ikke ser det i Filutforsker, åpne Diskbehandling og se der. Jeg har sett kort som manglet i Filutforsker men fortsatt var oppført i Diskbehandling, og de var fortsatt verdt å skanne.

Den store utfordringen med videogjenoppretting

Denne delen snubler folk i.

Mange filgjenopprettingsapper fungerer fint med bilder og dokumenter, og så faller de sammen med kameravideo. Video fra kameraer, droner, dashbordkameraer og actionkameraer blir ofte spredt i masse separate biter over hele kortet. Så den gamle metoden med å finne starten på en fil og gjette resten holder ikke særlig godt.

For denne jobben pleier jeg vanligvis å vise folk til Disk Drill.

Grunnen er modusen Advanced Camera Recovery. Den ble laget for fragmentert kameraopptak. I stedet for å hente en header og håpe på det beste, sjekker den videofragmenter og prøver å bygge opp klippet igjen i riktig rekkefølge. Jeg har sett at dette betyr noe for opptak fra GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Insta360, dashbordkameraer og lignende utstyr.

Grunnleggende gjenopprettingstrinn

Her er kortversjonen.

1. Last ned og installer Disk Drill.
  2. Koble til det originale minnekortet med en kortleser.
  3. Åpne Disk Drill.
  4. Velg SD-kortet ditt fra enhetslisten, klikk på Search for lost data, og velg deretter Advanced Camera Recovery.
  5. Kjør skanningen og la den fullføre.
  6. Forhåndsvis alle videoer den finner.
  7. Gjenopprett dem til en annen disk.

Ikke lagre gjenopprettede filer tilbake på det samme minnekortet. Jeg vet det høres opplagt ut, men folk gjør det fortsatt i hastverk. Lagre til PC-en din eller en annen lagringsenhet.

Når programvare er nok

Hvis problemet kom av sletting, formatering, skade på filsystemet eller et annet logisk problem, gir programvaregjenoppretting vanligvis mening som første steg.

Jeg ville prøvd programvare først når kortet fortsatt vises og forblir tilkoblet.

Når jeg ville stoppet og brukt et laboratorium

Det finnes en grense der gjør-det-selv slutter å være smart.

Jeg ville sett på profesjonell gjenoppretting hvis:

1. Kortet har fysisk skade.
  2. Det blir raskt varmt etter at du kobler det til.
  3. Datamaskinen din oppdager det ikke i det hele tatt.
  4. Det fortsetter å koble fra under skanninger.
  5. Kameraet rapporterer maskinvarefeil.
  6. Opptaket betyr noe for jobb, penger eller en kunde, og du ikke vil risikere å gjøre det verre.

På det punktet pleier gjentatte forsøk hjemme å gjøre ting styggere. Et gjenopprettingslaboratorium kan kanskje lese minnebrikkene direkte, noe du og jeg ikke gjør på kjøkkenbordet.

Hva jeg ville gjort, i rekkefølge

1. Slutt å bruke kortet.
  2. Ta det ut av kameraet.
  3. Koble det til med en kortleser.
  4. Sjekk Filutforsker, deretter Diskbehandling.
  5. Hvis det oppdages, skann det med gjenopprettingsprogramvare laget for kameraopptak.
  6. Gjenopprett til en annen disk.
  7. Hvis kortet viser maskinvaresymptomer, stopp der og send det inn.

Den rekkefølgen betyr mer enn folk tror. Den første timen etter datatap er der mest selvpåført skade skjer.

Ja, hvis du tømte SD-kortet ved et uhell, har videoene dine fortsatt en sjanse til å bli gjenopprettet. Den viktigste detaljen er hva som skjedde etter slettingen. Hvis du fortsatte å bruke kortet, synker sjansene for gjenoppretting raskt. Hvis du stoppet med en gang, er sjansene dine mye bedre.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i én del, stopp å skrive noe som helst til kortet. Der jeg er uenig, er dette. Før du kjører gjenopprettingsprogramvare, lag et byte-for-byte-bilde av SD-kortet hvis PC-en din kan lese det. Jobb fra bildet, ikke fra det originale kortet. Hvis en skanning krasjer, eller kortet begynner å svikte, har du fortsatt én ren kopi av den nåværende tilstanden. Det trinnet redder folk oftere enn de tror.

Noen praktiske punkter.

1. Ikke bruk CHKDSK, Førstehjelp eller noe reparasjonsverktøy ennå. Disse verktøyene endrer filsystemdata.
  2. Hvis videoene kom fra en telefon, sjekk skysynkronisering, skjult papirkurv, Google Foto, iCloud eller appmappen først.
  3. Hvis kortet ble brukt i et kamera, er videogjenoppretting vanskeligere enn bildegjenoppretting fordi klipp ofte er fragmenterte.

For gjør-det-selv-gjenoppretting er Disk Drill et av de bedre valgene for slettede videoer fra SD-kort, spesielt hvis opptakene kom fra et kamera. Skann kortet eller bildet av det, forhåndsvis det den finner, og gjenopprett til datamaskinen din, ikke tilbake til kortet.

Hvis du vil ha en visuell gjennomgang, dekker denne veiledningen for gjenoppretting av slettede filer fra SD-kortvideoer prosessen på en ryddig måte.

Hvis kortet kobler fra, viser 0 byte, blir varmt eller ber om å bli formatert om og om igjen, stopp med gjør-det-selv-forsøk. På det punktet er et gjenopprettingslaboratorium det tryggere valget.

Hvis du tømte SD-kortet ved et uhell, er videoene ofte ikke egentlig borte med en gang. Filoppføringene blir fjernet, men selve videodataene kan fortsatt ligge der til noe overskriver dem. Så ja, gjenoppretting er mulig, men bare hvis kortet ikke har blitt brukt mye siden.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @sonhadordobosque, men jeg vil legge til én ekstra ting som folk ofte hopper over: sjekk korttypen og enheten som laget videoene. Noen kameraer tar opp i exFAT, noen i FAT32, og noen deler lange videoer opp i biter. Det er viktig fordi det som ser ut som manglende videoer noen ganger egentlig er en ødelagt indeks eller separate klippsegmenter, ikke full sletting. Jeg har sett folk få panikk, og så innse at kameraet opprettet flere deler av samme opptak.

Dessuten ville jeg ikke brukt for lang tid på å prøve tilfeldige gratisverktøy fra side 9 på Google. Det er slik folk gjør et kort som kunne vært gjenopprettet om til et kaos. Hvis kortet fortsatt er lesbart, bruk noe veletablert. Disk Drill gir mening her, spesielt for videogjenoppretting fra SD-kort, fordi det ofte håndterer slettede mediefiler bedre enn mange generiske filverktøy. Bare gjenopprett alt til datamaskinen din eller en ekstern disk, ikke tilbake til kortet. Det høres åpenbart ut, men ja, folk gjør fortsatt det.

En liten uenighet med rådet om å alltid lage et image først: hvis du ikke er teknisk, kan det å lage et image forvirre deg og kaste bort tid. Det er smart, ja, men hvis kortet er stabilt og du sannsynligvis kommer til å rote til imaging-steget, kan en direkte skrivebeskyttet skanning med et greit gjenopprettingsprogram være mer realistisk. Det kommer an på hvor komfortabel du er med slikt.

Før du gjør noe alvorlig, sjekk også om videoene noen gang ble autoimportert til en telefon, et nettbrett, en skyapp eller hurtigbufferen til et videoredigeringsprogram. Noen ganger ligger den tapte filen i Adobe, CapCut, Bilder eller en midlertidig importmappe og ser ganske fornøyd ut.

Hvis du vil ha mer diskusjon om akkurat dette problemet, er denne tråden om gjenoppretting av slettede videoer fra et SD-kort etter utilsiktet sletting ganske relevant.

Kortversjon:

1. Slutt å bruke kortet.
  2. Sjekk om filene finnes noe annet sted først.
  3. Hvis kortet kan leses, skann det med Disk Drill.
  4. Lagre de gjenopprettede videoene et annet sted.
  5. Hvis kortet oppfører seg merkelig, slutt å tukle med det.

Det er det kjedelige, men reelle svaret. Tid betyr mye her, så ikke fortsett å pirke borti kortet i timevis.

Ja, kanskje, men jeg vil legge til én ting som de andre bare var så vidt inne på: hvis kortet er fra en telefon eller et nyere kamera, blir sletting noen ganger etterfulgt av opprydding i bakgrunnen eller TRIM-lignende oppførsel. Det kan gjøre gjenoppretting vanskeligere selv om du sluttet å bruke det raskt. Så jeg ville ikke anta at slettet alltid betyr fortsatt ligger der urørt.

Jeg er enig med @sonhadordobosque, @sternenwanderer og @mikeappsreviewer i at du ikke bør skrive noe nytt til kortet. Der jeg er litt uenig, er tanken om at programvare alltid er neste steg. Hvis videoene er uerstattelige, bør du først sjekke om kameraet eller telefonen opprettet lavoppløselige proxyfiler, appeksporter eller overførte kopier til en annen enhet. Folk hopper ofte over det og går rett i gjenopprettingsmodus.

Om Disk Drill spesifikt:

Fordeler

• godt grensesnitt, ikke tungvint å bruke
  • grei på SD-kort og slettede mediefiler
  • forhåndsvisning kan spare tid
  • nyttig hvis kortet fortsatt monteres normalt

Ulemper

• dypskanninger kan ta en stund
  • videogjenoppretting er aldri garantert
  • lisenskostnaden kan svi hvis dette er et engangsproblem
  • hvis kortet har maskinvareproblemer, kan programvare bare gjøre så mye

Så ja, Disk Drill er et rimelig alternativ hvis kortet er lesbart. Bare hold forventningene realistiske. Slettede videoer gjenopprettes sjeldnere rent enn bilder, spesielt lange opptak. Hvis skanninger viser mange ødelagte klipp, er det normalt, ikke nødvendigvis brukerfeil. Hvis kortet er ustabilt, stopp før du gjør en dårlig situasjon verre.