Jeg slettet ved et uhell filer fra en APFS-formatert ekstern SSD på Macen min og må gjenopprette dem hvis mulig. Jeg har ikke skrevet mye nye data til disken, men jeg er ikke sikker på hvilke Mac-verktøy eller trinn for datagjenoppretting som er tryggest for filgjenoppretting fra APFS-SSD.
bruker 1
Ikke skriv noe mer til den disken ennå. Det er det viktigste. Hvis de slettede filene fortsatt ligger i ubrukt plass, kan hver ny fil, appinstallasjon, skannebuffer eller reparasjonsforsøk gjøre gjenopprettingen vanskeligere.
Om du kan få tilbake filene, kommer stort sett an på to ting: hva som skjedde etter slettingen, og hvilken type disk det er.
Hvis dette var en APFS-disk og du bare slettet filer eller til og med gjorde en hurtigformatering i Diskverktøy, er det fortsatt en reell sjanse. En hurtigformatering bygger vanligvis opp filsystemstrukturen på nytt, den overskriver ikke nødvendigvis alle bitene av de gamle dataene med en gang. Så hvis du ikke har kopiert en haug med nye ting over på den siden da, kan gjenopprettingsprogramvare fortsatt finne mye.
Det vanskeligere tilfellet er en SSD med TRIM aktivert. Interne SSD-er i moderne Mac-er har vanligvis TRIM, og når disse slettede blokkene er ryddet, kan vanlige gjenopprettingsverktøy ikke hente dem tilbake. Eksterne SSD-er er mindre forutsigbare fordi TRIM avhenger av kabinettet og tilkoblingen. Noen sender TRIM videre, noen gjør det ikke. Så en ekstern SSD kan noen ganger være lettere å gjenopprette enn du skulle tro, men du bør fortsatt handle raskt.
Da jeg ved et uhell slettet en APFS-mappe og tømte Papirkurv, hadde jeg best hell med Disk Drill. Jeg installerte det ikke på problemdisken, og det er viktig.
Det jeg gjorde var i praksis dette:
- Installerte Disk Drill på en separat disk.
- Koblet til APFS-disken som hadde de slettede dataene.
- Tillot Full Disk Access da macOS ba om det.
- Skannet hele APFS-volumet, ikke bare en tilfeldig mappe.
- Lot skanningen fullføres helt før jeg gjenopprettet noe.
- Forhåndsviste filene først for å være sikker på at de faktisk kunne leses.
- Gjenopprettet filene til en annen disk.
Mappestrukturen var til stor hjelp. Den hentet tilbake mange av filene mine med de opprinnelige navnene og mappene, i stedet for å kaste alt inn i én stor haug med navnløse filer.
Hvis du ikke har en Time Machine-sikkerhetskopi, er gjenopprettingsprogramvare sannsynligvis det neste du bør prøve. Sjekk også etter APFS-øyeblikksbilder før du gir opp. macOS kan beholde lokale øyeblikksbilder selv når Time Machine-disken ikke er tilkoblet. De finnes kanskje ikke i ditt tilfelle, men det er verdt å sjekke.
Jeg ville ikke kjørt Førstehjelp i Diskverktøy først med mindre du allerede har gjenopprettet de viktige tingene. Reparasjonsverktøy kan endre filsystemet, og noen ganger gjør det gjenopprettingen vanskeligere. Gjenopprett først, reparer senere.
Hvis disken oppfører seg fysisk merkelig, er det noe annet. Hvis den ikke oppdages, kobles fra tilfeldig, klikker, henger under skanninger eller får Mac-en til å fryse, slutt å tukle med den og snakk med et gjenopprettingslaboratorium. Gode laboratorier tilbyr vanligvis en vurdering, og mange jobber etter prinsippet ingen data, ingen betaling. Det koster mer enn programvare, men hvis selve disken er i ferd med å feile, er det den tryggeste løsningen.
Ikke la gjenopprettingsprogramvare fikse eller lagre noe tilbake til den SSD-en, selv om den tilbyr å bygge opp mapper på nytt eller opprette et gjenopprettingshvelv. Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at det viktigste grepet er å stoppe skrivinger, men hvis filene betyr noe, ville jeg først klonet/laget et image av den eksterne SSD-en og skannet kopien. På den måten, hvis Disk Drill eller et annet verktøy henger, krasjer eller disken begynner å oppføre seg ustabilt, har du ikke brukt opp din eneste sjanse på originalen. For APFS kan filnavn og mapper komme tilbake hvis filsystempostene fortsatt er der, men hvis TRIM allerede har tømt blokkene, vil forhåndsvisninger vanligvis vise sannheten ganske raskt. Gjenopprett til Mac-ens interne disk eller en annen ekstern disk, aldri den samme.
Monter SSD-en som skrivebeskyttet hvis du kan, fordi Finder selv kan opprette små metadataskrivinger når du blar rundt. Det tidligere rådet om å skanne en klone er den tryggeste veien, men hvis du prøver den raske gjør-det-selv-ruten, ikke “test” disken ved å åpne mapper og flytte rundt på ting først. Jeg ville hoppet over Førstehjelp, hoppet over Spotlight-indeksering hvis macOS begynner å tygge på den, og gått rett til en gjenopprettingsskanning fra en annen disk. Disk Drill er et rimelig alternativ for APFS, men vurder det ut fra forhåndsvisninger, ikke ut fra antallet filer det hevder å finne. Hvis forhåndsvisningene er korrupte eller mangler, vil det å betale for gjenoppretting vanligvis ikke på magisk vis fikse SSD-data som er slettet av TRIM.