Kan jeg gendanne slettede videoer fra SD-kortet, efter jeg ved en fejl tømte det?

Jeg kom ved et uheld til at tømme mit SD-kort og slette vigtige videoer, som jeg virkelig har brug for at få tilbage. De omfatter personlige klip og filer, som jeg ikke havde gemt andre steder, så jeg prøver at finde den bedste måde at gendanne slettede videoer fra et SD-kort på, før noget bliver overskrevet.

At miste en video, du havde brug for, føles skidt hver eneste gang. Det skete for mig én gang efter en kortformatering, og den første fejl, jeg næsten begik, var at optage flere klip på det samme kort. Hvis du gør én ting først, så gør dette. Stop med at bruge kortet.

Først og fremmest, tag kortet ud

Tag hukommelseskortet ud af kameraet med det samme.

Optag ikke mere video. Tag ikke billeder. Formater det ikke. Hver gang der skrives nye data, bliver gamle videostykker erstattet, og dine chancer falder.

Hvis dit kamera lader dig tilslutte via USB, ville jeg stadig ikke lade kortet sidde i under gendannelse. Jeg fik bedre resultater med en almindelig kortlæser.

Tjek om din computer stadig kan se det

Sæt kortet i en kortlæser, og tilslut det til din computer.

Hvis Windows kan se kortet, selv hvis det vises som RAW, Ikke-allokeret, eller siger, at du skal formatere det, har gendannelsessoftware stadig noget at arbejde med i mange tilfælde.

Hvis du ikke kan se det i Stifinder, så åbn Diskhåndtering og kig der. Jeg har set kort mangle i Stifinder, men stadig være listet i Diskhåndtering, og de var stadig værd at scanne.

Den store udfordring ved videogendannelse

Denne del snubler folk over.

Mange filgendannelsesapps klarer sig fint med billeder og dokumenter, men bryder så sammen med kameravideo. Video fra kameraer, droner, dashcams og actionkameraer bliver ofte spredt i tonsvis af separate stykker over hele kortet. Så den gamle metode med at finde starten på en fil og gætte resten holder ikke særlig godt.

Til dette job plejer jeg normalt at henvise folk til Disk Drill.

Grunden er dens tilstand Advanced Camera Recovery. Den blev bygget til fragmenterede kameraoptagelser. I stedet for at tage en header og håbe på det bedste, tjekker den videofragmenter og prøver at genopbygge klippet i den rigtige rækkefølge. Jeg har set dette gøre en forskel med optagelser fra GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Insta360, dashcams og lignende udstyr.

Grundlæggende gendannelsestrin

Her er den korte version.

1. Download og installer Disk Drill.
  2. Tilslut det originale hukommelseskort med en kortlæser.
  3. Åbn Disk Drill.
  4. Vælg dit SD-kort fra enhedslisten, klik på Search for lost data, og vælg derefter Advanced Camera Recovery.
  5. Kør scanningen, og lad den blive færdig.
  6. Forhåndsvis alle videoer, den finder.
  7. Gendan dem til et andet drev.

Gem ikke gendannede filer tilbage på det samme hukommelseskort. Jeg ved, det lyder indlysende, men folk gør det stadig i hastværk. Gem på din pc eller en anden lagerenhed.

Når software er nok

Hvis problemet kom fra sletning, formatering, filsystemskade eller et andet logisk problem, giver softwaregendannelse som regel mening som det første skridt.

Jeg ville prøve software først, når kortet stadig vises og forbliver tilsluttet.

Hvornår jeg ville stoppe og bruge et laboratorium

Der er en grænse, hvor gør det selv ikke længere er smart.

Jeg ville kigge på professionel gendannelse, hvis:

1. Kortet har fysisk skade.
  2. Det bliver hurtigt varmt, efter du tilslutter det.
  3. Din computer registrerer det slet ikke.
  4. Det bliver ved med at afbryde under scanninger.
  5. Kameraet rapporterer hardwarefejl.
  6. Optagelserne betyder noget for arbejde, penge eller en kunde, og du ikke vil risikere at gøre det værre.

På det tidspunkt har gentagne forsøg derhjemme en tendens til at gøre tingene grimmere. Et gendannelseslaboratorium kan måske læse hukommelseschippene direkte, hvilket du og jeg ikke gør ved et køkkenbord.

Hvad jeg ville gøre, i rækkefølge

1. Stop med at bruge kortet.
  2. Fjern det fra kameraet.
  3. Tilslut det med en kortlæser.
  4. Tjek Stifinder, derefter Diskhåndtering.
  5. Hvis det registreres, så scan det med gendannelsessoftware bygget til kameraoptagelser.
  6. Gendan til et andet drev.
  7. Hvis kortet viser hardwaresymptomer, så stop dér og send det ind.

Den rækkefølge betyder mere, end folk tror. Den første time efter datatab er dér, hvor det meste selvpåførte skade sker.

Ja, hvis du kom til at tømme SD-kortet ved en fejl, er der stadig en chance for at gendanne dine videoer. Den afgørende detalje er, hvad der skete efter sletningen. Hvis du fortsatte med at bruge kortet, falder chancerne for gendannelse hurtigt. Hvis du stoppede med det samme, er dine chancer meget bedre.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ét punkt, stop med at skrive noget som helst til kortet. Her er jeg uenig. Før du kører gendannelsessoftware, så lav et byte-for-byte-image af SD-kortet, hvis din pc kan læse det. Arbejd ud fra imaget, ikke det originale kort. Hvis en scanning crasher, eller kortet begynder at svigte, har du stadig én ren kopi af den nuværende tilstand. Det trin redder folk oftere, end de tror.

Et par praktiske punkter.

1. Brug ikke CHKDSK, First Aid eller noget reparationsværktøj endnu. De værktøjer ændrer filsystemdata.
  2. Hvis videoerne kom fra en telefon, så tjek først cloud-synkronisering, skjult papirkurv, Google Fotos, iCloud eller app-mappen.
  3. Hvis kortet blev brugt i et kamera, er videogendannelse sværere end fotogendannelse, fordi klip ofte er fragmenterede.

Til gør det selv-gendannelse er Disk Drill et af de bedre valg til slettede videoer fra SD-kort, især hvis optagelserne kom fra et kamera. Scan kortet eller dets image, forhåndsvis det, programmet finder, og gendan til din computer, ikke tilbage til kortet.

Hvis du vil have en visuel gennemgang, dækker denne vejledning til videogendannelse fra SD-kort for slettede filer processen på en overskuelig måde.

Hvis kortet afbryder forbindelsen, viser 0 byte, bliver varmt eller beder om at blive formateret igen og igen, så stop med gør det selv-forsøg. På det tidspunkt er et gendannelseslaboratorium det sikrere valg.

Hvis du tømte SD-kortet ved en fejl, er videoerne ofte ikke virkelig væk med det samme. Filposterne bliver fjernet, men selve videodataene kan stadig ligge der, indtil noget overskriver dem. Så ja, gendannelse er mulig, men kun hvis kortet ikke er blevet brugt meget siden.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @sonhadordobosque, men jeg vil fremhæve én ekstra ting, som folk ofte springer over: tjek korttypen og den enhed, der optog videoerne. Nogle kameraer optager i exFAT, nogle i FAT32, og nogle opdeler lange videoer i segmenter. Det er vigtigt, fordi det, der ligner manglende videoer, nogle gange faktisk er et ødelagt indeks eller adskilte klipsegmenter, ikke total sletning. Jeg har set folk gå i panik og så opdage, at kameraet havde oprettet flere dele af den samme optagelse.

Jeg ville heller ikke bruge for lang tid på at prøve tilfældige gratis værktøjer fra side 9 på Google. Det er sådan, folk forvandler et kort, der kan gendannes, til et rod. Hvis kortet stadig kan læses, så brug noget veletableret. Disk Drill giver mening her, især til gendannelse af videoer fra SD-kort, fordi det ofte håndterer slettede mediefiler bedre end mange generiske filværktøjer. Gendan bare alt til din computer eller et eksternt drev, ikke tilbage til kortet. Det lyder åbenlyst, men ja, folk gør det stadig.

En lille uenighed med rådet om altid at lave et image først: hvis du ikke er teknisk anlagt, kan det at lave et image forvirre dig og spilde tid. Det er smart, ja, men hvis kortet er stabilt, og du sandsynligvis vil lave fejl i imaging-trinnet, kan en direkte skrivebeskyttet scanning med ordentlig gendannelsessoftware være mere realistisk. Det afhænger af, hvor tryg du er ved den slags.

Før du gør noget alvorligt, så tjek også, om videoerne nogensinde blev autoimporteret til en telefon, tablet, cloud-app eller cache i et videoredigeringsprogram. Nogle gange ligger den mistede fil i Adobe, CapCut, Fotos eller en midlertidig importmappe og ser helt tilfreds ud.

Hvis du vil have mere diskussion om netop dette problem, er denne tråd om gendannelse af slettede videoer fra et SD-kort efter utilsigtet sletning ret relevant.

Kort version:

1. Stop med at bruge kortet.
  2. Tjek først, om filerne findes et andet sted.
  3. Hvis kortet kan læses, så scan det med Disk Drill.
  4. Gem de gendannede videoer et andet sted.
  5. Hvis kortet opfører sig mærkeligt, så lad være med at rode mere med det.

Det er det kedelige, men reelle svar. Tid betyder rigtig meget her, så bliv ikke ved med at pille ved kortet i timevis.

Ja, måske, men jeg ville tilføje én ting, som de andre kun berørte let: hvis kortet er fra en telefon eller et nyere kamera, bliver sletning nogle gange efterfulgt af baggrundsoprydning eller TRIM-lignende adfærd. Det kan gøre gendannelse dårligere, selv når du stoppede med at bruge det hurtigt. Så jeg ville ikke antage, at slettet altid betyder stadig ligger der urørt.

Jeg er enig med @sonhadordobosque, @sternenwanderer og @mikeappsreviewer i ikke at skrive noget nyt til kortet. Hvor jeg er en smule uenig, er idéen om, at software altid er det næste skridt. Hvis videoerne ikke kan erstattes, så tjek først, om kameraet eller telefonen oprettede lavopløselige proxyfiler, app-eksporter eller overførte kopier til en anden enhed. Folk springer over det og går direkte i gendannelsestilstand.

Om Disk Drill specifikt:

Fordele

• god brugerflade, ikke besværlig at bruge
  • rimelig god til SD-kort og slettede medier
  • forhåndsvisning kan spare tid
  • nyttig hvis kortet stadig monteres normalt

Ulemper

• dybe scanninger kan tage et stykke tid
  • videogendannelse er aldrig garanteret
  • licensprisen kan svie, hvis dette er et engangsproblem
  • hvis kortet har hardwareproblemer, kan software kun gøre så meget

Så ja, Disk Drill er en rimelig mulighed, hvis kortet kan læses. Bare hold forventningerne realistiske. Slettede videoer gendannes mindre rent end fotos, især lange optagelser. Hvis scanninger viser mange ødelagte klip, er det normalt, ikke nødvendigvis brugerfejl. Hvis kortet er ustabilt, så stop, før du gør en dårlig situation værre.