Jeg kom ved et uheld til at slette filer fra en APFS-formateret ekstern SSD på min Mac og har brug for at gendanne dem, hvis det er muligt. Jeg har ikke skrevet meget ny data til drevet, men jeg er ikke sikker på, hvilke Mac-datagendannelsesværktøjer eller trin der er sikrest til filgendannelse fra en APFS-SSD.
bruger 1
Skriv ikke noget som helst mere til det drev endnu. Det er det vigtigste. Hvis de slettede filer stadig ligger i ubrugt plads, kan hver ny fil, appinstallation, scanningscache eller reparationsforsøg gøre gendannelsen værre.
Om du kan få filerne tilbage, afhænger for det meste af to ting: hvad der skete efter sletningen, og hvilken type drev det er.
Hvis dette var et APFS-drev, og du kun slettede filer eller endda lavede en hurtig formatering i Diskværktøj, er der stadig en reel chance. En hurtig formatering genopbygger som regel filsystemets struktur, den overskriver ikke nødvendigvis alle dele af de gamle data med det samme. Så hvis du ikke har kopieret en masse nye ting over på det siden da, kan gendannelsessoftware muligvis stadig finde meget.
Det sværere tilfælde er en SSD med TRIM aktiveret. Interne SSD'er i moderne Mac-computere har normalt TRIM, og når de slettede blokke først er ryddet, kan normale gendannelsesværktøjer ikke få dem tilbage. Eksterne SSD'er er mindre forudsigelige, fordi TRIM afhænger af kabinettet og forbindelsen. Nogle sender TRIM videre, andre gør ikke. Så en ekstern SSD kan nogle gange være mere mulig at gendanne fra, end du ville forvente, men du skal stadig handle hurtigt.
Da jeg ved et uheld slettede en APFS-mappe og tømte Papirkurv, havde jeg bedst held med Disk Drill. Jeg installerede det ikke på problemdrevet, hvilket er vigtigt.
Det, jeg gjorde, var grundlæggende dette:
- Installerede Disk Drill på et separat drev.
- Tilsluttede APFS-drevet, som havde de slettede data.
- Tillod fuld diskadgang, da macOS bad om det.
- Scannede hele APFS-diskenheden, ikke bare en tilfældig mappe.
- Lod scanningen blive helt færdig, før jeg gendannede noget.
- Forhåndsviste først filer for at sikre, at de faktisk kunne læses.
- Gendannede filerne til et andet drev.
Mappestrukturen var en stor hjælp. Den bragte mange af mine filer tilbage med de oprindelige navne og mapper, i stedet for at smide alt i én kæmpe bunke af unavngivne filer.
Hvis du ikke har en Time Machine-sikkerhedskopi, er gendannelsessoftware sandsynligvis det næste, du bør prøve. Tjek også efter APFS-snapshots, før du giver op. macOS kan beholde lokale snapshots, selv når Time Machine-drevet ikke er tilsluttet. De findes måske ikke i dit tilfælde, men det er værd at undersøge.
Jeg ville ikke køre Førstehjælp i Diskværktøj først, medmindre du allerede har gendannet det vigtige. Reparationsværktøjer kan ændre filsystemet, og nogle gange gør det gendannelse sværere. Gendan først, reparer senere.
Hvis drevet fysisk opfører sig mærkeligt, er det noget andet. Hvis det ikke bliver registreret, kobler fra tilfældigt, klikker, hænger under scanninger eller får Mac'en til at fryse, så stop med at rode med det og tal med et gendannelseslaboratorium. Gode laboratorier tilbyder normalt en vurdering, og mange arbejder efter princippet ingen data, ingen betaling. Det koster mere end software, men hvis selve drevet er ved at fejle, er det den sikrere vej.
Lad ikke gendannelsessoftware rette noget eller gemme noget tilbage på den SSD, selv hvis den tilbyder at genskabe mapper eller oprette en gendannelsesboks. Jeg er enig med @mikeappsreviewer i, at det vigtigste er at stoppe skrivninger, men hvis filerne betyder noget, ville jeg først klone/lave et image af den eksterne SSD og scanne kopien. På den måde har du ikke spildt din eneste chance på originalen, hvis Disk Drill eller et andet værktøj hænger, crasher, eller drevet begynder at opføre sig ustabilt. For APFS kan filnavne og mapper muligvis komme tilbage, hvis filsystemets poster stadig er der, men hvis TRIM allerede har ryddet blokkene, vil forhåndsvisninger som regel hurtigt afsløre sandheden. Gendan til din Macs interne drev eller en anden ekstern disk, aldrig den samme.
Monter SSD’en som skrivebeskyttet, hvis du kan, fordi Finder selv kan lave små metadata-skrivninger, når du browser rundt. Det tidligere råd om at scanne en klon er den sikreste vej, men hvis du prøver den hurtige gør det selv-metode, så lad være med at teste drevet ved først at åbne mapper og flytte rundt på ting. Jeg ville springe Førstehjælp over, springe Spotlight-indeksering over, hvis macOS begynder at kværne løs på det, og gå direkte til en gendannelsesscanning fra en anden disk. Disk Drill er en rimelig mulighed for APFS, men bedøm det ud fra forhåndsvisninger, ikke ud fra antallet af filer, det påstår at finde. Hvis forhåndsvisningerne er korrupte eller mangler, vil betaling for gendannelse som regel ikke på magisk vis kunne gendanne TRIM-slettede SSD-data.