Kan jag återställa raderade APFS-filer från en extern SSD?

Jag råkade radera filer från en APFS-formaterad extern SSD på min Mac och behöver återställa dem om möjligt. Jag har inte skrivit mycket ny data till enheten, men jag är inte säker på vilka verktyg eller steg för dataåterställning på Mac som är säkrast för filåterställning från en APFS-SSD.

användare 1

Skriv inte något mer till den enheten än. Det är det viktigaste. Om de raderade filerna fortfarande ligger i oanvänt utrymme kan varje ny fil, appinstallation, skanningscache eller reparationsförsök göra återställningen sämre.

Om du kan få tillbaka filerna beror mest på två saker: vad som hände efter raderingen och vilken typ av enhet det är.

Om detta var en APFS-enhet och du bara raderade filer eller till och med gjorde en snabbformatering i Skivverktyg, finns det fortfarande en verklig chans. En snabbformatering bygger vanligtvis om filsystemets struktur, den skriver inte nödvändigtvis över varje bit av de gamla data direkt. Så om du inte har kopierat en massa nytt material till den sedan dess kan återställningsprogram fortfarande hitta mycket.

Det svårare fallet är en SSD med TRIM aktiverat. Interna SSD:er i moderna Mac-datorer har vanligtvis TRIM, och när de raderade blocken väl har rensats kan vanliga återställningsverktyg inte få tillbaka dem. Externa SSD:er är mindre förutsägbara eftersom TRIM beror på höljet och anslutningen. Vissa skickar igenom TRIM, andra gör det inte. Så en extern SSD kan ibland vara mer återställningsbar än du skulle tro, men du vill fortfarande agera snabbt.

När jag av misstag raderade en APFS-mapp och tömde Papperskorgen hade jag bäst resultat med Disk Drill. Jag installerade det inte på den drabbade enheten, vilket är viktigt.

Det jag gjorde var i princip detta:

1. Installerade Disk Drill på en separat enhet.
  2. Anslöt APFS-enheten som hade de raderade data.
  3. Tillät full skivåtkomst när macOS bad om det.
  4. Skannade hela APFS-volymen, inte bara en slumpmässig mapp.
  5. Lät skanningen slutföras helt innan jag återställde något.
  6. Förhandsgranskade filerna först för att säkerställa att de faktiskt gick att läsa.
  7. Återställde filerna till en annan enhet.

Mappstrukturen var till stor hjälp. Den fick tillbaka många av mina filer med de ursprungliga namnen och mapparna, i stället för att kasta allt i en enda gigantisk hög med namnlösa filer.

Om du inte har en Time Machine-säkerhetskopia är återställningsprogram förmodligen nästa sak att prova. Kontrollera också APFS-ögonblicksbilder innan du ger upp. macOS kan behålla lokala ögonblicksbilder även när Time Machine-enheten inte är ansluten. De kanske inte finns i ditt fall, men det är värt att titta.

Jag skulle inte köra Första hjälpen i Skivverktyg först om du inte redan har återställt det viktiga. Reparationsverktyg kan ändra filsystemet, och ibland gör det återställningen svårare. Återställ först, reparera senare.

Om enheten beter sig fysiskt konstigt är det en annan sak. Om den inte upptäcks, kopplas från slumpmässigt, klickar, hänger sig under skanningar eller fryser Macen, sluta hålla på med den och prata med ett återställningslaboratorium. Bra laboratorier erbjuder vanligtvis en utvärdering, och många arbetar enligt principen no data, no fee. Det kostar mer än programvara, men om själva enheten håller på att fallera är det den säkrare vägen.

Låt inte återställningsprogram fixa eller spara tillbaka något till den SSD:n, även om det erbjuder att återskapa mappar eller skapa ett återställningsvalv. Jag håller med @mikeappsreviewer om att det viktigaste är att stoppa skrivningar, men om filerna är viktiga skulle jag först klona/skapa en avbild av den externa SSD:n och skanna kopian. På så sätt har du inte förbrukat din enda chans på originalet om Disk Drill eller något annat verktyg hänger sig, kraschar eller om disken börjar bete sig instabilt. För APFS kan filnamn och mappar komma tillbaka om filsystemsposterna fortfarande finns kvar, men om TRIM redan har rensat blocken brukar förhandsvisningar ganska snabbt visa sanningen. Återställ till din Macs interna enhet eller en annan extern disk, aldrig till samma.

Montera SSD:n som skrivskyddad om du kan, eftersom Finder själv kan skapa små metadataskrivningar när du bläddrar runt. Det tidigare rådet om att skanna en klon är den säkraste vägen, men om du provar den snabba gör-det-själv-vägen, testa inte disken genom att öppna mappar och flytta runt saker först. Jag skulle hoppa över Första hjälpen, hoppa över Spotlight-indexering om macOS börjar tugga på den, och gå direkt till en återställningsskanning från en annan disk. Disk Drill är ett rimligt alternativ för APFS, men bedöm det utifrån förhandsvisningarna, inte efter antalet filer som det påstår sig hitta. Om förhandsvisningarna är skadade eller saknas kommer betalning för återställning vanligtvis inte magiskt att fixa TRIM-raderade SSD-data.