Kan ik verwijderde APFS-bestanden herstellen van een externe SSD?

Ik heb per ongeluk bestanden verwijderd van een extern SSD met APFS-indeling op mijn Mac en moet ze indien mogelijk herstellen. Ik heb niet veel nieuwe gegevens naar de schijf geschreven, maar ik weet niet zeker welke Mac-datahersteltools of stappen het veiligst zijn voor APFS-SSD-bestandsherstel.

gebruiker 1

Schrijf voorlopig niets anders meer naar die schijf. Dat is het belangrijkste. Als de verwijderde bestanden nog in ongebruikte ruimte staan, kan elk nieuw bestand, elke app-installatie, scancache of reparatiepoging het herstel moeilijker maken.

Of je de bestanden kunt terugkrijgen, hangt vooral van twee dingen af: wat er na het verwijderen is gebeurd, en wat voor soort schijf het is.

Als dit een APFS-schijf was en je alleen bestanden hebt verwijderd of zelfs een snelle formattering in Schijfhulpprogramma hebt gedaan, is er nog steeds een reële kans. Een snelle formattering bouwt meestal de bestandssysteemstructuur opnieuw op, maar overschrijft niet per se meteen elk stukje van de oude data. Dus als je er sindsdien niet een hoop nieuwe dingen op hebt gekopieerd, kan herstelsoftware nog steeds veel terugvinden.

Het lastigere geval is een SSD met TRIM ingeschakeld. Interne SSD's in moderne Macs hebben meestal TRIM, en zodra die verwijderde blokken zijn gewist, kunnen normale hersteltools ze niet meer terughalen. Externe SSD's zijn minder voorspelbaar omdat TRIM afhangt van de behuizing en de verbinding. Sommige geven TRIM door, andere niet. Daardoor kan een externe SSD soms beter herstelbaar zijn dan je zou verwachten, maar je moet nog steeds snel handelen.

Toen ik per ongeluk een APFS-map verwijderde en de Prullenmand leegde, had ik het meeste succes met Disk Drill. Ik heb het niet op de probleemschijf geïnstalleerd, en dat is belangrijk.

Wat ik deed, was in feite dit:

1. Disk Drill geïnstalleerd op een aparte schijf.
  2. De APFS-schijf aangesloten waarop de verwijderde gegevens stonden.
  3. Volledige schijftoegang toegestaan toen macOS daarom vroeg.
  4. Het volledige APFS-volume gescand, niet alleen een willekeurige map.
  5. De scan volledig laten afronden voordat ik iets herstelde.
  6. Bestanden eerst bekeken om te controleren of ze echt leesbaar waren.
  7. De bestanden hersteld naar een andere schijf.

De mapstructuur was een grote hulp. Er kwamen veel van mijn bestanden terug met de originele namen en mappen, in plaats van alles in één enorme stapel naamloze bestanden te gooien.

Als je geen Time Machine-back-up hebt, is herstelsoftware waarschijnlijk het volgende om te proberen. Controleer ook op APFS-snapshots voordat je het opgeeft. macOS kan lokale snapshots bewaren, zelfs wanneer de Time Machine-schijf niet is aangesloten. Misschien bestaan ze in jouw geval niet, maar het is de moeite waard om te kijken.

Ik zou Schijfhulpprogramma EHBO niet eerst uitvoeren, tenzij je de belangrijke zaken al hebt hersteld. Reparatietools kunnen het bestandssysteem wijzigen, en soms maakt dat herstel moeilijker. Eerst herstellen, later repareren.

Als de schijf zich fysiek vreemd gedraagt, is dat iets anders. Als deze niet wordt gedetecteerd, willekeurig de verbinding verbreekt, klikt, vastloopt tijdens scans of de Mac laat vastlopen, stop er dan mee en neem contact op met een herstelbedrijf. Goede bedrijven bieden meestal een evaluatie aan, en veel werken op basis van geen data, geen kosten. Het kost meer dan software, maar als de schijf zelf defect raakt, is dat de veiligere route.

Laat herstelsoftware niets repareren of iets terugschrijven naar die SSD, zelfs niet als die aanbiedt om mappen opnieuw op te bouwen of een herstelkluis aan te maken. Ik ben het eens met @mikeappsreviewer dat het stoppen van schrijfbewerkingen de belangrijkste stap is, maar als de bestanden belangrijk zijn, zou ik eerst een kloon/image van de externe SSD maken en de kopie scannen. Op die manier heb je, als Disk Drill of een andere tool vastloopt, crasht of de schijf kuren begint te vertonen, je enige kans niet verspild aan het origineel. Voor APFS kunnen bestandsnamen en mappen terugkomen als de bestandssysteemrecords er nog zijn, maar als TRIM de blokken al heeft gewist, zullen voorbeelden meestal snel de waarheid laten zien. Herstel naar de interne schijf van je Mac of naar een andere externe schijf, nooit naar dezelfde.

Koppel de SSD indien mogelijk alleen-lezen, omdat Finder zelf kleine metadata-schrijfacties kan uitvoeren wanneer je rondbladert. Het eerdere advies om een kloon te scannen is de veiligste route, maar als je de snelle doe-het-zelfroute probeert, “test” de schijf dan niet door eerst mappen te openen en dingen te verplaatsen. Ik zou First Aid overslaan, Spotlight-indexering overslaan als macOS ermee aan de haal gaat, en direct naar een herstelscan vanaf een andere schijf gaan. Disk Drill is een redelijke optie voor APFS, maar beoordeel het op basis van voorbeelden, niet op basis van het aantal bestanden dat het beweert te vinden. Als de voorbeelden corrupt zijn of ontbreken, zal betalen voor herstel TRIM-gewiste SSD-gegevens meestal niet op magische wijze herstellen.