Kan iemand een USB-hersteltool aanbevelen na per ongeluk formatteren?

Ik heb per ongeluk mijn USB-stick geformatteerd en belangrijke bestanden verloren die ik nog steeds nodig heb. Ik ben op zoek naar een betrouwbare USB-hersteltool die gegevens na het formatteren kan herstellen zonder de situatie te verergeren. Als iemand er met succes een heeft gebruikt, zou ik je advies echt op prijs stellen.

USB-herstel, van iemand die dit eerder heeft verpest

Ik heb dit vaak genoeg meegemaakt om het gevoel te kennen. Je sluit een USB-stick aan, opent hem, en of de map lijkt leeg of Windows gooit die heerlijke melding “u moet de schijf formatteren”. En omdat verwijderde bestanden van USB-stations niet in de Prullenbak belanden, wordt het snel lelijk.

Wat ik op de harde manier heb geleerd is simpel. Als je de beste kans wilt om bestanden terug te krijgen, sla dan de nep-gratis apps met een glanzende knop en zwakke resultaten over. Je wilt een tool met een degelijk herstelpercentage en een lay-out waar je niet mee hoeft te vechten. Voor de meeste mensen werkt een betaalde herstelapp beter, omdat die omgaat met geformatteerde stations en kapotte bestandssystemen, niet alleen met pas verwijderde bestanden.

De eerste die ik zou proberen

Als je één optie wilt die in 2026 de meeste gevallen dekt, zie ik Disk Drill niet voor niets steeds terugkomen. Ik heb het gebruikt op USB-sticks, SD-kaarten en een externe schijf waarvan ik dacht dat die voorgoed weg was. Het deed het beter dan ik had verwacht.

Voor USB-herstel is de scan het deel waar ik om geef. Die controleert tegelijk met meerdere methoden en zoekt naar meer dan 400 bestandstypen. Dat is belangrijk wanneer het bestandssysteem half kapot is en de gebruikelijke undelete-logica uit elkaar valt.

De previewtool helpt ook veel. Ik houd er niet van om een lange scan af te wachten om daarna waardeloze bestanden te herstellen die niet eens openen. Met preview kun je controleren of het bestand er nog bruikbaar uitziet voordat je tijd besteedt aan herstel.

Iets anders dat ik meteen zou gebruiken op een haperende USB-stick is de byte-voor-byte-back-upfunctie. Als de schijf willekeurig de verbinding verbreekt, traag reageert of leesfouten geeft, maak dan eerst een image. Scan de image op je pc, niet de instabiele USB-stick. Minder stress voor de hardware, betere kansen. Op Windows is er meestal tot 100MB gratis herstel, wat genoeg is om te testen of het de juiste bestanden vindt.

Als je je weg kent in opslagtools

R-Studio is degene die mensen noemen wanneer de zaak rommelig is. Ik heb het ooit geprobeerd bij een partitieprobleem en ja, het gaat diep. Overal menu’s. Termen die de meeste mensen niet willen lezen tijdens de paniek om gegevensverlies. Maar als je weet wat je doet, geeft het je meer controle dan de meeste consumentenapps.

Ik zou technische gebruikers daarnaar verwijzen voor ontbrekende partities, lelijke logische schade of gevallen waarin eenvoudigere tools falen. Het is ook een eenmalige aankoop, wat ik prettig vind. Wel duurder vooraf.

Als je budget nul is

Je hebt nog steeds opties. Ze zijn niet gelijk.

Recuva

Dit is de makkelijke. Overzichtelijke interface, weinig gedoe, goed voor “ik heb tien minuten geleden een bestand verwijderd en ben meteen gestopt met de schijf te gebruiken.” In die gevallen werkt het vaak prima.

Waar het volgens wat ik zag begint te falen, is na formatteren of wanneer de USB als RAW verschijnt. Dan daalt het succespercentage. Ik zou het nog steeds eerst proberen als je een gratis poging wilt doen voordat je verdergaat.

PhotoRec

Deze is ruwer, maar sterker in sommige lelijke gevallen. Het is open source en negeert het beschadigde bestandssysteem. In plaats daarvan scant het ruwe sectoren en zoekt het naar bestandssignaturen. Een goede aanpak wanneer de structuur total loss is.

Het nadeel is irritant en echt. Geen normale grafische interface. Old-school tekstschermen. Ook verlies je meestal de originele bestandsnamen en mappen. Je herstelde bestanden eindigen dus als dingen zoals f12345.jpg, f12346.png, en dan ben je je avond kwijt aan alles met de hand sorteren. Toch, als gratis de regel is en je brute kracht nodig hebt, is dit degene.

Regels die ik zou volgen voordat ik iets doe

1. Trek de schijf eruit als je per ongeluk iets hebt verwijderd

Overschrijven vernietigt herstelbare gegevens. Zelfs als je zelf geen bestanden kopieert, kan Windows kleine achtergrondgegevens naar de USB schrijven. Als nieuwe gegevens terechtkomen waar je verwijderde bestand vroeger stond, ben je klaar.

2. Sla herstelde bestanden nooit terug op dezelfde USB-stick op

Ik heb mensen dit zien doen en de situatie erger zien maken. Herstel van de USB, sla op naar je pc, een andere externe schijf, waar dan ook elders. Herstelde gegevens terugschrijven naar dezelfde stick kan de bestanden overschrijven die je probeerde te redden. Brute fout.

3. Kijk in Schijfbeheer voordat je tijd verspilt

Als de computer het apparaat helemaal niet detecteert, gaat software je niet redden. Dan zit je in reparatielabgebied. Als de schijf als RAW of Niet-toegewezen verschijnt, heeft herstelsoftware nog steeds een kans.

Wat ik als eerste zou doen

Ik zou beginnen met de proefversie van Disk Drill en kijken of de ontbrekende bestanden in preview verschijnen. Als dat zo is, sta je er redelijk goed voor. Als de schijf er slechter aan toe is en je opslagtools goed kent, is R-Studio het bekijken waard. Als je een gratis route nodig hebt, probeer dan eerst Recuva en stap daarna over op PhotoRec als de makkelijke route niets oplevert.

Dat is de volgorde die ik zou gebruiken. Het heeft me één keer gered, en, uh, meer dan één keer als ik eerlijk ben.

Als het een snelle formattering was, zijn je kansen nog steeds redelijk. Volledige formattering is een stuk erger op moderne Windows-systemen.

Mijn keuze is eerst Disk Drill, vooral om één reden. Het geeft goede voorbeelden van gevonden bestanden, zodat je kunt zien of je documenten en foto’s intact zijn voordat je betaalt of herstelt. Voor geformatteerde USB-sticks bespaart dat tijd. Ik vind de schijfkopie-optie ook beter dan bij sommige andere tools. Als je USB zich vreemd gedraagt, maak dan eerst een image en scan daarna de image. Minder risico dat je het erger maakt.

@mikeappsreviewer noemde een paar goede opties. Ik ben het niet helemaal eens over Recuva als eerste gratis poging na formatteren. Voor simpel verwijderen, ja. Voor een geformatteerde stick zou ik meteen naar TestDisk/PhotoRec gaan als je iets gratis wilt. Lelijke interface, betere kansen.

Korte versie:

1. Stop nu met het gebruiken van de USB.
  2. Als hij de verbinding verbreekt of fouten geeft, maak dan eerst een image.
  3. Scan met Disk Drill of R-Studio.
  4. Herstel bestanden naar je pc, niet terug naar de USB.

Als je eerst een leesbare indruk wilt voordat je het installeert, is deze Disk Drill herstelreview voor USB en geformatteerde schijven de moeite waard om te bekijken.

Als de schijf geen grootte toont in Schijfbeheer, sla software dan over. Dat wijst op hardwareproblemen. Als hij wordt weergegeven als RAW of met normale grootte, heb je nog steeds een kans. Ik heb op deze manier een paar keer geformatteerde flashdrives hersteld. Langzaam, irritant, maar het werkte.

Als het een per ongeluk snelle formattering was, zijn je kansen nog steeds behoorlijk goed. Ik zou UFS Explorer eigenlijk ook op de shortlist zetten, aangezien @mikeappsreviewer en @stellacadente de gebruikelijke verdachten al hebben behandeld. Het is niet zo beginnersvriendelijk als Disk Drill, maar ik heb ermee bestanden teruggehaald van geformatteerde flashdrives wanneer eenvoudigere apps alleen fragmenten of rommelige bestandsnamen vonden.

Mijn mening:

• Disk Drill is waarschijnlijk de beste eerste poging als je iets wilt dat makkelijk te gebruiken is en je niet 3 uur wilt besteden aan het worstelen met menu’s.
  • UFS Explorer is geweldig als de USB vreemde bestandssysteembeschadiging heeft of als de formattering meer heeft gedaan dan je dacht.
  • DMDE is er ook een die het vermelden waard is. Ziet er oeroud uit, werkt verrassend goed, en met de gratis versie kun je sommige bestanden in batches herstellen. Niet bepaald mooi, maar dat is gegevensverlies ook niet.

Eén kleine afwijking van het gebruikelijke advies: ik zou niet blijven wisselen tussen 5 herstelapps op dezelfde USB als die zich instabiel gedraagt. Elke lange scan is extra belasting. Als de schijf verbinding blijft verliezen, trager wordt of Windows laat vastlopen, stop dan en maak eerst een image, anders sloop je het ding misschien echt.

Ook:

• kopieer niets nieuws naar de USB
  • formatteer hem niet opnieuw
  • herstel alleen naar een andere schijf

Als je de beste dataherstelsoftware voor USB-sticks en geformatteerde schijven wilt vergelijken, is die lijst de moeite waard om te bekijken voordat je willekeurige rommel installeert.

Korte versie: Disk Drill eerst voor gebruiksgemak en degelijke resultaten, UFS Explorer of DMDE als het rommelig wordt. Als de USB niet eens goed wordt gedetecteerd, gaat software het waarschijnlijk niet oplossen.