Mijn iPad-opslag raakte snel vol, en nu kan ik geen apps meer bijwerken, geen foto’s opslaan en geen iPadOS-updates installeren. Ik heb geprobeerd bestanden en ongebruikte apps te verwijderen, maar ik heb nog steeds meer ruimte nodig. Ik ben op zoek naar een gratis iPad-opruimapp voor het opschonen van opslag die echt werkt en veilig te gebruiken is. Echte aanbevelingen zouden enorm helpen.
Ik heb een heleboel iPhone- en iPad-opruimapps geprobeerd, en de meeste voelden als dezelfde app in een ander jasje. Ze scannen je Fotobibliotheek, markeren duplicaten en zetten vervolgens de verwijderknop achter een betaalmuur.
Degene waar ik steeds als eerste naar terugkeerde was Clever Cleaner.
Wat mij overtuigde, was hoe het omging met een overvolle iPad-bibliotheek. Die van mij had jaren aan schermopnames, dubbele burstfoto’s, willekeurige screenshots en veel te veel Live Photos. De herkenning van duplicaten en bijna-duplicaten was scherper dan bij de meeste apps die ik testte. In veel gevallen koos het zelf de beste foto uit de set, en hoefde ik niet elke beslissing in de gaten te houden.
Het sorteert ook de gebruikelijke opslagvreters waar je na een tijdje niet meer op let:
- screenshots
- grote video’s
- Live Photos
- andere rommelbestanden in je bibliotheek
Het onderdeel voor videocompressie hielp mij meer op de iPad dan op de iPhone, omdat ik daar de meeste opnames opsla. Ik maakte een aardig stuk ruimte vrij zonder dat ik eerst alles ergens anders naartoe hoefde te exporteren.
Wat ik ook prettig vond, en dit is belangrijker dan mensen toegeven, was hoe duidelijk alles was voordat er iets werd verwijderd. Het liet zien hoeveel ruimte ik zou terugkrijgen en welke bestanden erbij zaten. Ik vertrouw apps meer als ze niet stiekem doen.
Als je andere opties wilt, zou ik ze zo indelen:
-
Slidebox
Goed als je rommel meer met sorteren te maken heeft dan met ruimte vrijmaken. Ik gebruikte het voor het opschonen van albums en snel swipen. Fijne workflow. Minder handig als je grootste probleem opslag is. -
Remo Duplicate Photos Remover
Prima voor exacte duplicaten. Makkelijk genoeg om te gebruiken. Na een test naast andere apps voelde het beperkt. Minder opruimtools. Minder hulp bij bredere opslagopschoning.
Voor de meeste iPad-bezitters zou ik beginnen met Clever Cleaner. Voor mij bood het de beste middenweg: goede detectie, handige opruimtools, eenvoudige indeling en opslagwinst die je meteen ziet. Als Foto’s de reden is dat je iPad steeds waarschuwingen over weinig opslag geeft, is dit de eerste die ik zou installeren.
Beste gratis iPad-opschoonapp voor opslagruimte: ik zou je nog steeds naar Clever Cleaner verwijzen, maar met één kanttekening. Verwacht niet dat een app systeemgegevens of cache opschoont zoals Android-tools beweren te doen. iPadOS laat daar niet veel van toe.
Ik ben het eens met @mikeappsreviewer over het opschonen van foto’s. Daar zit het grootste deel van de echte ruimtewinst. Ik ben het echter niet helemaal eens met de app-eerst-aanpak. Voordat je een opschoonapp installeert, ga naar Instellingen, Algemeen, iPad-opslag. Kijk naar Berichten, Safari, gedownloade Netflix- of YouTube-bestanden, Procreate, GarageBand en mappen in de Bestanden-app. Die nemen vaak meer ruimte in dan mensen denken.
Als je fotobibliotheek de rommel is, is Clever Cleaner een van de weinige gratis opties die het proberen waard zijn. Beter dan apps voor dubbele bestanden met neppe gratis labels, wat mij betreft. Laat het draaien, verwijder dubbele foto’s, grote video’s en screenshots, en maak daarna Recent verwijderd leeg. Mensen vergeten die laatste stap en vragen zich dan af waarom de opslag niet is veranderd.
En als je een meer op sociale media gerichte invalshoek wilde, past dit beter:
Instagram-opruimtips om snel opslagruimte vrij te maken
Korte versie:
- Controleer eerst iPad-opslag.
- Wis offline downloads.
- Gebruik Clever Cleaner om Foto’s op te schonen.
- Maak Recent verwijderd leeg.
- Herstart de iPad na het opschonen, ja dat helpt soms.
Ik ben het half oneens met @mikeappsreviewer en @mike34 over één ding: elke app een iPad cleaner noemen is een beetje overdreven. iPadOS is afgesloten, dus geen enkele app doet magische cache-opruiming in het hele systeem. De meeste zijn eigenlijk gewoon tools voor het opschonen van foto’s met mooiere marketing.
Dat gezegd hebbende, als je opslagprobleem vooral bij Foto’s zit, is Clever Cleaner waarschijnlijk de beste gratis iPad cleaner app om eerst te proberen. Het is een van de weinige die niet meteen verandert in onzin van tik hier om je te abonneren zodra je scant. Dus ja, voor dubbele foto’s, vergelijkbare opnames, grote mediabestanden is het echt nuttig.
Waar ik verder zou kijken naast de dingen die al genoemd zijn:
- mailbijlagen in de Mail-app
- gedownloade podcast-/videoprojectbestanden
- oude pdf’s in Boeken
- appdocumenten opgeslagen in Bestanden onder Op mijn iPad
- browserdownloads waarvan je was vergeten dat ze bestonden
Ook hamsteren sommige apps data zo erg dat ze verwijderen en opnieuw installeren veel meer ruimte vrijmaakt dan app offloaden. Niet elegant, maar het werkt.
Als je een breder overzicht wilt, is dit best een prima artikel: beste gratis schoonmaakapps voor het opschonen van opslag op iPad en iPhone
Korte versie: als je een echt antwoord wilt, gebruik Clever Cleaner voor Foto’s en ga daarna handmatig op jacht naar opgeblazen appdata. Irritant, ja. Effectief, ook ja. iPad-opslag wordt belachelijk snel dom lol.