Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden van mijn MacBook verwijderd en besefte te laat dat er geen back-up van was gemaakt. Ik ben op zoek naar betrouwbare dataherstelsoftware voor MacBook die veilig te gebruiken is en een goede slagingskans heeft, omdat ik werkdocumenten en persoonlijke foto’s echt zo snel mogelijk moet terughalen.
Mijn mening na het uitproberen van een hoop Mac-herstelapps
Ik heb de afgelopen paar jaar Mac-tools voor gegevensherstel getest op halfdode USB-drives, haperende SD-kaarten, APFS-volumes met directoryschade en één externe SSD die ik veel eerder had moeten vervangen. Als je één keuze wilt voor de meeste mensen, neig ik nog steeds naar Disk Drill.
Niet omdat het overal in wint. Dat doet het niet. Ik bleef erop terugkomen omdat de mix gewoon goed voelde. De herstelresultaten waren solide, de app werkte me niet tegen en hij draaide op nieuwere Macs zonder vreemd gedrag. Veel Mac-herstelsoftware valt in twee kampen. Te uitgekleed, of te irritant en technisch. Deze zit daar precies tussenin, en dat is voor de meeste mensen de ideale middenweg.
Waar het voor mij standhield
De Mac-versie voelt alsof die voor macOS is gemaakt in plaats van er vanaf Windows op te zijn geplakt. Ik merkte meteen een paar praktische dingen op:
- APFS-ondersteuning is degelijk
- Ondersteuning voor Apple Silicon gaf me geen problemen
- Externe SSD’s, SD-kaarten, USB-sticks en Time Machine-volumes waren makkelijk te scannen
- Bestandsvoorbeelden waren nuttig, waardoor ik geen rommel hoefde te herstellen
- Het bevat back-up- en schijfimage-tools, wat belangrijk is als een schijf instabiel is
Op één beschadigde APFS-schijf kreeg ik er meer bruikbare bestanden mee terug dan met een paar andere apps die ik testte. Geen wondermiddel. Wel beter.
De onderdelen die volgens mij het belangrijkst zijn
Als je hersteltools vergelijkt, zijn dit de punten waar ik op lette:
- Herstelkwaliteit bij verwijderde bestanden en geformatteerde schijven
- Of voorbeelden werkten voordat ik dingen begon terug te kopiëren
- Of de app me eerst een image van een falende schijf liet maken
- Ondersteuning voor mediaformaten, vooral foto’s, video en RAW-camerabestanden
- Hoeveel frictie de interface toevoegde terwijl ik al gestrest was
Disk Drill deed het op alle vijf goed genoeg. Daarom blijf ik het noemen.
Andere Mac-hersteltools waar ik nog steeds moeite voor zou doen
Ik zou niet zeggen dat het de enige optie is die de moeite waard is om te installeren. Het hangt af van wat er misging.
PhotoRec
PhotoRec is gratis, lelijk en sterker dan mensen verwachten. Ik had er goede resultaten mee op SD-kaarten en bij rommeligere bestandssysteembeschadiging. De keerzijde is stevig. Je verliest meestal de originele namen en mapindeling, dus de herstelde bestanden belanden in één grote hoop. Als je daarna duizenden afbeeldingen moet uitzoeken, ben je dat snel zat.
iBoysoft Data Recovery
Deze voelde makkelijker voor beginners. APFS-ondersteuning leek prima in mijn tests, en de interface vergde niet veel giswerk. Mijn bezwaar was de prijsstelling. De abonnementsopzet wordt snel irritant als je herstel maar één keer nodig hebt.
Data Rescue
Ouder hulpmiddel, in sommige gevallen nog steeds bruikbaar. Ik zou het tegenwoordig niet meer mijn eerste installatie noemen, al heb ik gezien dat het het best aardig deed op externe schijven en eenvoudigere herstelgevallen waarbij de schade niet al te diep zat.
Het deel waar mensen de fout in gaan
De grootste fout is niet de softwarekeuze. Het is wat er gebeurt direct nadat bestanden verdwijnen.
Stop met het gebruiken van de schijf.
Ik meen het. Blijf er geen dingen op opslaan. Ga er niet een uur op rondneuzen. Installeer er geen tools op als je een andere schijf beschikbaar hebt. Op SSD’s maakt TRIM dit erger. Verwijderde gegevens op moderne Macs worden snel gewist, en als ze eenmaal weg zijn, ben je klaar. Ik heb dat op de irritante manier geleerd.
Wat ik als eerste zou doen
Als je bestanden belangrijk zijn, is dit de volgorde die ik zou aanhouden:
- Stop alle schrijfacties naar de getroffen schijf
- Installeer herstelsoftware op een andere schijf als je die hebt
- Herstel bestanden naar een andere schijf, nooit terug naar dezelfde
- Kloon of maak een image van instabiele schijven vóór herhaalde scans
- Sla willekeurige reparatietools over tot na het herstel
Veel mislukte herstelpogingen gebeuren omdat mensen de beschadigde schijf blijven behandelen alsof er niets is gebeurd. Bestanden openen, dingen rondkopiëren, opnieuw opstarten, fixers uitvoeren, en zich dan afvragen waarom de scan leeg terugkomt. Veel te vaak gezien.
Mijn korte antwoord
Als een vriend me om één Mac-herstelapp zou vragen zonder een hele lezing te willen, zou ik ze nog steeds naar Disk Drill verwijzen. Het is de makkelijkste veilige aanbeveling die ik heb op basis van mijn eigen gebruik.
Als je de weg weet in hersteltools, of het geval is vreemd, passen PhotoRec, iBoysoft Data Recovery of Data Rescue misschien beter. Andere puinhoop, ander hulpmiddel. Zo gaat het meestal.
Als de bestanden van de interne SSD van je MacBook zijn verwijderd, is snelheid belangrijker dan de keuze van de app. TRIM op APFS-schijven wist verwijderde blokken snel. Dus ik ben het op één punt een beetje oneens met @mikeappsreviewer. Ik zou schijfimaging op de eerste plaats zetten als de schijf zich vreemd gedraagt, niet op de tweede.
Wat software betreft, is Disk Drill nog steeds de veiligste eerste keuze voor de meeste mensen op macOS. Het gaat goed om met APFS, laat voorbeelden van bestanden zien en bedelft je niet onder menu’s. Gebruiksgemak is belangrijk als je gestrest bent en probeert het niet erger te maken. Ik heb ook gezien dat R-Studio in sommige lastigere gevallen de mapstructuur beter herstelt, maar het is minder gebruiksvriendelijk en makkelijker verkeerd te interpreteren als je hier nieuw mee bent.
Mijn korte lijst:
- Disk Drill, beste balans tussen veiligheid en gebruiksgemak.
- R-Studio, sterker voor geavanceerde gevallen.
- PhotoRec, gratis, rommelige uitvoer, veel hernoemde bestanden.
Twee regels. Installeer herstelsoftware op een andere schijf. Herstel ook naar een andere schijf. Als je de MacBook blijft gebruiken, dalen je kansen snel.
Als je een snelle uitleg wilt, is deze videogids voor de beste Mac-herstelsoftware een degelijk startpunt. Het is de moeite waard om die te bekijken voordat je wat rondklikt en het erger maakt.
Als dit verwijderd is van de interne MacBook-SSD, dan ben ik het een beetje oneens met het gebruikelijke advies van @mikeappsreviewer en @boswandelaar van “probeer gewoon een hoop apps”. Op moderne Macs is het echte antwoord soms: software kan al te laat zijn door TRIM. Dat is geen pessimisme, maar gewoon hoe APFS + SSD’s werken.
Dat gezegd hebbende: als de bestanden verdwenen zijn van een externe schijf, SD-kaart, USB-stick, of als het verwijderen pas heel recent was, is Disk Drill for Mac nog steeds het eerste wat ik zou proberen. Niet omdat het magie is, maar omdat het een van de veiligere Mac-tools voor gegevensherstel is voor gewone gebruikers. De previewfunctie helpt, en de kans is kleiner dat je in paniek tien verkeerde dingen aanklikt. Als je meer controle wilt, is R-Studio het bekijken waard, maar het is absoluut niet beginnersvriendelijk. PhotoRec kan nog steeds een paar bizarre herstelacties uitvoeren, maar het sorteren van de output is een totale chaos.
Mijn mening:
- Disk Drill = beste eerste poging voor gegevensherstel op een MacBook
- R-Studio = krachtiger als je weet wat je doet
- PhotoRec = gratis, chaotisch, soms verrassend effectief
Nog iets dat mensen vaak overslaan: controleer Onlangs verwijderd in Foto’s, Notities, Bestanden en iCloud Drive voordat je iets scant. Klinkt logisch, maar mensen missen dat echt voortdurend.
Als je meer discussie vanuit Apple-kant wilt, is deze thread nuttig: Apple-forumadvies voor het herstellen van verwijderde bestanden op Mac.
Installeer herstelsoftware ook niet op dezelfde schijf die je probeert te redden. Dat maakt het punt een beetje ongedaan tbh.