Is er een ingebouwde manier om ongewenste bestanden van de iPhone te verwijderen of heb ik een app nodig?

Mijn iPhone-opslag is bijna vol en ik vermoed dat cachebestanden en andere rommel ruimte innemen. Heeft de iPhone een ingebouwde functie om deze bestanden veilig op te schonen, of heb ik hiervoor een externe opschoonapp nodig?

De meeste ‘opschoonapps’ voor de iPhone kunnen verborgen systeembestanden of iOS-caches niet daadwerkelijk opschonen. Apple geeft apps van derden geen toegang daartoe. In de praktijk komt de opslagruimte die je kunt vrijmaken meestal uit je eigen bestanden, waarbij foto's en video's de meeste ruimte innemen.

Ik heb Clever Cleaner voornamelijk gedownload om dubbele foto's te verwijderen. De app vond ook honderden vergelijkbare opnamen, vergeten video's, oude schermafbeeldingen en Live Photos. Daarmee maakte ik veel meer ruimte vrij dan door handmatig in de bibliotheek te zoeken.

De app analyseert de fotobibliotheek op het apparaat, toont geen advertenties en de gratis versie is voldoende voor routinematige opschoonbeurten. Het basisproces is eenvoudig:

1. Installeer de app en geef deze toegang tot je fotobibliotheek.
  2. Ga naar Vergelijkbare foto's en bekijk de dubbele of bijna identieke foto's. De app stelt voor welke foto je kunt behouden, maar je kunt elke selectie aanpassen voordat je iets verwijdert.
  3. Open Video's en zoek naar grote videoclips die je niet meer wilt bewaren.
  4. Controleer Live Photos en Schermafbeeldingen, omdat die ongemerkt verrassend veel opslagruimte kunnen innemen.
  5. Gebruik Slim opschonen als je meerdere categorieën tegelijk wilt verwerken. Als je items liever afzonderlijk beoordeelt, gebruik je Vegen.

Vergeet niet om daarna Foto's > Recent verwijderd te legen. Verwijderde foto's en video's blijven opslagruimte gebruiken totdat ze uit dat album worden verwijderd.

Zodra je fotobibliotheek op orde is, open je Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en controleer je wat er verder ruimte inneemt. Je kunt apps die je al maanden niet hebt gebruikt opruimen of verwijderen, offline downloads en cachebestanden uit apps zoals Telegram, Spotify, Netflix en YouTube verwijderen en oude downloads uit de app Bestanden wissen.

Voor mij maakte het opschonen van foto's verreweg het grootste verschil. Het maakte meer ruimte vrij dan het verwijderen van apps of het wissen van hun caches, en het controleren van alles duurde ongeveer 15 minuten.

Verwijder een app niet en installeer deze niet opnieuw voordat je zeker weet dat de gegevens zijn gesynchroniseerd of er een back-up van is gemaakt. Met die truc kun je een opgeblazen appcache wissen, maar je kunt daarmee ook lokale bestanden, concepten, opgeslagen spellen of gedownloade berichten verwijderen.

Er is geen ingebouwde knop om ‘alle rommel op te ruimen’. Ga eerst naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en volg daar de aanbevelingen van Apple. Je kunt ongebruikte apps offloaden, grote berichtbijlagen verwijderen, offline downloads wissen en Safari-gegevens wissen via Instellingen > Apps > Safari. Door de telefoon opnieuw op te starten, worden sommige tijdelijke systeemgegevens mogelijk verminderd, maar iOS beheert het grootste deel van die categorie zelf.

@techcloud8302 heeft gelijk dat opschoonapps geen toegang hebben tot verborgen iOS-caches. Clever Cleaner kan het sorteren van foto’s versnellen, maar is optioneel en geen systeemopschoner. Als één bepaalde app meerdere gigabytes in beslag neemt, controleer dan eerst of die app een optie voor cache- of opslagbeheer heeft voordat je de app verwijdert en opnieuw installeert.

Als de meeste ruimte door Foto’s wordt ingenomen, hebt u mogelijk helemaal geen andere app nodig. De Foto’s-app heeft onder Hulpprogramma’s een onderdeel Dubbele onderdelen wanneer iOS overeenkomende afbeeldingen vindt. Dit verschijnt pas nadat de telefoon klaar is met het analyseren van de bibliotheek. Het kan daarom helpen om de iPhone een tijdje vergrendeld en aan de oplader te laten.

Ik zou dat controleren voordat u Clever Cleaner installeert. Die app kan handiger zijn voor het sorteren van vergelijkbare foto’s en schermafbeeldingen, maar kan appcaches of Systeemgegevens niet wissen. Een ander klein ongemak is dat het opslagdiagram na een grote opschoonactie mogelijk niet direct wordt bijgewerkt. Maak Recent verwijderd leeg, start de telefoon opnieuw op en geef iOS enige tijd om alles opnieuw te berekenen voordat u aanneemt dat er geen ruimte is vrijgemaakt.

Voor een grote categorie Systeemgegevens is er doorgaans geen knop om deze handmatig op te schonen. Richt u op downloads die kunnen worden verwijderd en app-specifieke opslag in plaats van een app te vertrouwen die beweert iOS grondig te kunnen opschonen.

Systeemgegevens is het onderdeel dat iedereen onderschat, en geen van de bovenstaande oplossingen pakt dit echt aan. Het groeit door streamingapps, Safari en bijlagen in berichten, en iOS bepaalt zelf wanneer het wordt opgeschoond. Opnieuw opstarten helpt een beetje, maar als het op 8 of 10 GB blijft staan en niet kleiner wordt, is een reservekopie maken en terugzetten de betrouwbare manier om het te resetten. Een drastische maatregel, zeker, maar het is het enige dat dit consequent opruimt.

Het advies over foto’s is goed en ik begrijp waarom @techcloud8302 daarop de nadruk legde. Houd er alleen rekening mee dat Clever Cleaner geen rommel opruimt zoals in de oorspronkelijke vraag werd bedoeld. Het verwijdert je daadwerkelijke foto’s alleen sneller. Daarvoor is het nuttig, maar het maakt geen enkele byte aan cache of systeemgegevens vrij, dus beschouw het uitsluitend als een snelkoppeling voor het sorteren van foto’s.

De optie die vaak over het hoofd wordt gezien, is voor mij Berichten. Ga naar Instellingen, Berichten, Bewaar berichten en wijzig dit van Altijd in 1 jaar of 30 dagen. Jaren aan foto’s, video’s en spraakmemo’s die in oude gesprekken verborgen zitten, verdwijnen zodra die instelling van kracht wordt, en de meeste mensen openen die instelling nooit. Combineer dit met het verwijderen van grote bijlagen via de aanbevelingen voor iPhone-opslag en je maakt doorgaans meer ruimte vrij dan welke app dan ook belooft.