Efter uppdateringen till den senaste iOS-versionen fylldes lagringen på min iPhone snabbt även om jag inte lade till några nya appar, bilder eller videor. Systemdata och annan lagring verkar mycket större nu, och det orsakar långsamhet och varningar om lite lagringsutrymme. Jag behöver hjälp att förstå vad som ändrades efter iOS-uppdateringen och hur jag kan frigöra lagringsutrymme på iPhone utan att förlora viktig data.
Jag såg hela tiden folk säga att deras iPhone åt upp lagringen över en natt. Av det jag såg på min egen telefon och några familjemedlemmars telefoner var det oftast inte någon midnattsbugg. Utrymmet hade krympt ett tag, och sedan visade iOS till slut varningen när det lediga utrymmet blev tillräckligt lågt.
Om du vill ha den korta versionen, börja här.
Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring
Titta på stapeln och kategorilistan. För det mesta är det en eller två sektioner som står för det mesta av skadan.
Bilder tar vanligtvis över först
På många telefoner är Bilder huvudproblemet. Det var det på min.
Det var inte bara bilderna jag menade att behålla. Det var allt extra skräp som låg kvar:
- nästan identiska bilder från samma minut
- skärmbilder
- skärminspelningar
- Live Photos
- långa videor
- bildserier
Ett par resevideor, slumpmässiga kvitton, djurbilder som du tog 8 gånger, det lägger snabbt ihop sig. Jag ignorerade mitt i flera månader och slutade med gigabyte av röran som jag inte ens kom ihåg att jag hade sparat.
Appar växer efter installation
Den här delen överraskar folk. En apps storlek i App Store säger nästan ingenting om vad den blir senare.
Sociala appar, chattappar, shoppingappar, streamingappar, de håller alla kvar cachad media och tillfälliga filer. Sedan lägger du till offlinespellistor, nedladdade program, poddar, sparade klipp. Utrymmet försvinner.
Jag har sett appar som listas på några hundra MB svälla till flera GB på själva telefonen. Om en app ser mycket större ut än den borde vara kan det ibland rensa bort skräpet om du tar bort den och installerar den igen.
Meddelanden och Hämtade filer spelar större roll än folk tror
Jag missade den här länge.
Meddelanden lagrar bilder, videor, GIF:ar, ljudklipp och alla möjliga bilagor lokalt. Samma sak gäller mappen Hämtade filer i Filer. De två ställena ligger inte alltid högst i listan, men de kan ändå äta upp flera GB utan större ansträngning.
Om din lagringssiffra känns fel, kontrollera båda.
Systemdata är rörigt
Sedan finns det Systemdata.
Det här inkluderar cachefiler, loggar, uppdateringsrester och annan tillfällig iOS-data i bakgrunden. Viss storleksvariation är normal. Ändå har jag sett det bli större än väntat utan någon uppenbar anledning. Apple ger dig ingen tydlig manuell knapp för att rensa det, vilket är irriterande.
Så om du redan har rensat bilder och appar och det använda utrymmet fortfarande ser fel ut, titta därnäst där.
Där jag skulle börja först
Om Bilder är den största kategorin skulle jag inte slösa tid på att ta bort appar först. Medierensning brukar frigöra mest utrymme snabbast.
Ett alternativ som folk fortsätter använda är Clever Cleaner. Apples inbyggda album Dubbletter fångar bara exakta kopior. Den här letar också efter liknande bilder, vilket för mig ändå var det större problemet. De nästan identiska bilderna tog upp mer plats än riktiga dubbletter.
Det som stack ut:
- den hittar liknande bilder automatiskt
- den hittar de största bilderna och videorna
- den grupperar skärmbilder så att du kan rensa dem i omgångar
- den gör om Live Photos till vanliga bilder
Jag såg rapporter från folk som frigjorde 10 GB, 20 GB, till och med 30 GB efter att ha rensat liknande bilder, skärmbilder och Live Photos. Mitt var inte riktigt så högt, men det räckte för att stoppa lagringsvarningarna.
Ordningen jag skulle använda
Om din iPhone-lagring fortsätter att fyllas upp är det här ordningen jag skulle följa:
- öppna iPhone-lagring och hitta den största kategorin
- rensa liknande bilder, skärmbilder och Live Photos
- leta efter enorma videor
- ta bort nedladdat innehåll i appar
- gå igenom meddelandebilagor och hämtade filer i Filer
- granska appar med märkligt stor lagringsanvändning
För det mesta genererar inte telefonen mystisk data av sig själv. Det är gammal media, cachat appskräp, nedladdningar och bilagor som tyst staplas på hög. När du väl hittar den verkliga kategorin kan du vanligtvis frigöra mycket utrymme utan att röra det du bryr dig om.
Detta händer ofta efter en iOS-uppdatering. Jag håller dock inte helt med @mikeappsreviewer på en punkt. Det är inte alltid gammalt skräp som till slut kommer ikapp. iOS-uppdateringar utlöser ofta omindexering, fotoanalys, ombyggnad av Meddelanden och tillväxt av cache. Systemdata ökar kraftigt i 24 till 72 timmar på vissa telefoner. Jag har sett ökningar på 5 GB till 20 GB, och sedan minskar en del av det senare.
Det jag skulle göra först:
- Starta om iPhonen.
- Anslut den till ström, koppla upp till Wi-Fi och låt den ligga över natten.
- Kontrollera om iOS har laddat klart extra filer, röster, språkpaket eller säkerhetsdata.
- Öppna Safari och rensa historik och webbplatsdata.
- Ta bort den gamla iOS-uppdateringsfilen om den fortfarande visas i iPhone-lagring.
- Stäng av och slå på synkronisering för Meddelanden eller Bilder endast om dessa kategorier verkar ha fastnat.
Om systemdata fortfarande är enormt efter 2 eller 3 dagar, säkerhetskopiera telefonen och gör sedan en återställning via Finder eller iTunes. Det löste det för mig när Annat ballade ur efter 17.x. Irriterande, men det fungerade.
Kolla också Mail. Den inbyggda Mail-appen samlar på sig bilagor och kontocachar som galen. Samma sak gäller offlinekartor.
Om du vill ha en gratis städapp för iPhone är Clever Cleaner ett av de bättre valen för att snabbt rensa dubblettfoton, liknande bilder, skärmbilder och tung media. Den här videon förklarar det bättre: bästa gratis iPhone-rensarappen för att frigöra lagringsutrymme
Om telefonen laggar och du har mindre än 5 GB ledigt lagringsutrymme, frigör plats snabbt. iPhones blir sega när de är proppfulla. Lite dumt, men ja, så är iOS.
Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @reveurdenuit, men jag tycker inte att det här alltid är dolt skräp du glömde bort. Ibland gör iOS-uppdateringar faktiskt att Systemdata sväller ett tag eftersom Spotlight, Bilder och Meddelanden alla börjar bygga om saker i bakgrunden. Apple låtsas som att det här är normalt, vilket är… gulligt.
En sak jag skulle kolla som de egentligen inte gick in på är iPhone Analytics-data och loggfiler. Gå till:
Inställningar > Integritet och säkerhet > Analys och förbättringar > Analysdata
Du kan inte rensa det snyggt därifrån, men om din telefon har fastnat i en fel-loop efter en uppdatering kan de loggarna staplas på hög. Samma sak med misslyckade synkroniseringsförsök från iCloud-bilder eller Mail. Jag har sett lagringen balla ur när Bilder fastnade i synkroniserar för alltid.
Kolla också dessa:
- Röstmemon
- GarageBands ljudbibliotek
- nedladdade Siri-röster
- offlinekartdata
- Mail-korgen för nyligen raderat
- Podcaster med automatisk nedladdning aktiverad
En smygande lösning är att stänga av synkningar med lågt värde som du inte behöver och sedan starta om. Saker som:
- Kontaktsynk från extra konton
- gamla Mail-konton
- bilagor i Anteckningar
- Safari-fliksynk
Om Bilder är den största boven är Clever Cleaner ärligt talat ett av de enklare sätten att hantera det, särskilt för liknande bilder och jättestora videor som jag hade glömt ens fanns där. Den här fullständiga recensionen av Clever Cleaner för iPhone-lagringsrensning går igenom vad den faktiskt gör.
Om lagringsgrafen fortsätter att ändras varje timme betyder det vanligtvis att indexering fortfarande pågår. Om den förblir uppsvälld i typ 3 dagar, då skulle jag börja tänka buggig uppdatering, inte användarröra. Vid det laget, säkerhetskopiera, återställ och bespara dig själv huvudvärken.
Jag skulle dela upp detta i två kategorier: verklig lagringsökning efter uppdateringen, och lagringskategorier som bara blir tydliga efter att uppdateringen räknat om allt. Så jag håller delvis med @reveurdenuit, @viajantedoceu och @mikeappsreviewer, men inte om idén att det oftast bara är gammalt skräp som till slut visar sig. Ibland rapporterar iOS faktiskt fel eller allokerar för mycket ett tag.
Ett par saker jag skulle kontrollera som inte täcktes helt:
- Lokal lagring i appen Filer. På min iPhone kan i tysthet innehålla ZIP-filer, videoexporter, PDF-filer och appmappar.
- Streamingtjänster med smarta nedladdningar. Netflix, Spotify, YouTube, poddappar, alla älskar att cachelagra igen.
- Kvarvarande APFS-ögonblicksbilder från uppdateringen. Sällsynt, men jag har sett säkerhetskopieringsliknande utrymme inte frigöras förrän efter en ny uppdatering eller en fullständig återställning.
- Nedladdningar från delade album och renderingscache för redigerade bilder i Bilder.
En sak jag faktiskt inte skulle skynda mig att göra är att slå av och på en massa synkroniseringsreglage på en gång. Det kan skapa ännu mer tillfällig lagring medan iCloud bearbetar om saker.
Det jag skulle göra i stället:
- Kontrollera Lagring och vänta sedan några minuter på den skärmen så att kategoristorlekarna hinner räknas om färdigt.
- Jämför de största apparna med deras faktiska nedladdningar i appen.
- Öppna Filer och sortera efter storlek.
- Granska nedladdad media i streamingappar.
- Uppdatera alla appar. Äldre appversioner läcker ibland cache efter större iOS-uppdateringar.
Om Bilder är den uppenbara boven är Clever Cleaner användbar för snabb rensning.
Fördelar:
- bra på liknande bilder, inte bara exakta dubbletter
- lätt att upptäcka stora videor och skärmbilder
- snabbare än att göra det manuellt
Nackdelar:
- du behöver fortfarande granska resultaten noggrant
- mindre hjälpsam om ditt problem verkligen är Systemdata, inte media
- vissa förväntar sig magi med ett tryck och det är inte så
Om lagringen fortfarande skenar efter flera dagar tyder det mer på en iOS-bugg eller en korrupt återställning än på normal indexering.