Etter oppdatering til den nyeste iOS-en ble lagringsplassen på iPhone raskt full, selv om jeg ikke la til nye apper, bilder eller videoer. Systemdata og annen lagring virker mye større nå, og det fører til treghet og advarsler om lite lagringsplass. Jeg trenger hjelp til å finne ut hva som endret seg etter iOS-oppdateringen, og hvordan jeg kan frigjøre lagringsplass på iPhone uten å miste viktige data.
Jeg så stadig folk si at iPhonen deres hadde spist opp lagringsplass over natten. Ut fra det jeg så på min egen telefon og noen familiemedlemmers telefoner, var det som regel ikke en eller annen midnattsfeil. Plassen hadde krympet en stund, og så kom iOS endelig med advarselen da den ledige plassen ble lav nok.
Hvis du vil ha kortversjonen, start her.
Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring
Se på linjen og kategorilisten. Som oftest er det én eller to seksjoner som står for mesteparten av problemet.
Bilder tar vanligvis over først
På mange telefoner er Bilder hovedproblemet. Det var det på min også.
Det var ikke bare bildene jeg faktisk mente å beholde. Det var alt ekstrarotet som bare lå der:
- nesten like bilder tatt samme minutt
- skjermbilder
- skjermopptak
- Live Photos
- lange videoer
- serieopptak
Et par videoer fra turer, tilfeldige kvitteringer, bilder av kjæledyr du tok 8 ganger, det bygger seg raskt opp. Jeg ignorerte mitt i flere måneder og endte opp med gigabyte med rot jeg ikke engang husket at jeg hadde lagret.
Apper vokser etter installasjon
Denne delen tar mange på senga. Størrelsen en app har i App Store sier nesten ingenting om hva den blir til senere.
Sosiale apper, chatapper, shoppingapper, strømmeapper, alle holder på hurtigbufrede medier og midlertidige filer. Så legger du til spillelister for offlinebruk, nedlastede serier, podkaster og lagrede klipp. Plassen forsvinner.
Jeg har sett apper oppført med noen hundre MB vokse til flere GB på selve telefonen. Hvis én app ser mye større ut enn den burde, kan det noen ganger rydde ut søppelet å slette den og installere den på nytt.
Meldinger og Nedlastinger betyr mer enn folk tror
Jeg overså denne lenge.
Meldinger lagrer bilder, videoer, GIF-er, lydklipp og alle slags vedlegg lokalt. Det samme gjelder Nedlastinger-mappen i Filer. De to stedene er ikke alltid øverst på listen, men de kan fortsatt spise flere GB uten særlig innsats.
Hvis lagringstallet ditt virker feil, sjekk begge.
Systemdata er rotete
Så har du Systemdata.
Dette inkluderer hurtigbufferfiler, logger, rester etter oppdateringer og andre midlertidige iOS-ting i bakgrunnen. Noe størrelsesvariasjon er normalt. Likevel har jeg sett det bli større enn forventet uten noen åpenbar grunn. Apple gir deg ikke en enkel manuell knapp for å tømme det, noe som er irriterende.
Så hvis du allerede har ryddet bilder og apper og brukt plass fortsatt ser feil ut, se der neste gang.
Hvor jeg ville startet først
Hvis Bilder er den største kategorien, ville jeg ikke kastet bort tid på å fjerne apper først. Opprydding i medier frigjør som regel mest plass raskest.
Et alternativ folk stadig bruker er Clever Cleaner. Apples innebygde album for Duplikater fanger bare opp helt identiske kopier. Denne ser også etter lignende bilder, som for meg uansett var det største problemet. De nesten like bildene tok opp mer plass enn ekte duplikater.
Dette skilte seg ut:
- den finner lignende bilder automatisk
- den finner de største bildene og videoene
- den grupperer skjermbilder så du kan slette dem i omganger
- den gjør Live Photos om til vanlige bilder
Jeg så rapporter fra folk som frigjorde 10 GB, 20 GB, til og med 30 GB etter å ha trimmet lignende bilder, skjermbilder og Live Photos. Mitt var ikke fullt så høyt, men det var nok til å stoppe lagringsadvarslene.
Rekkefølgen jeg ville brukt
Hvis iPhone-lagringen din stadig fylles opp, er dette rekkefølgen jeg ville fulgt:
- åpne iPhone-lagring og finn den største kategorien
- rydd lignende bilder, skjermbilder og Live Photos
- sjekk om du har enorme videoer
- fjern nedlastet innhold inne i apper
- gå gjennom vedlegg i Meldinger og nedlastinger i Filer
- se over apper med merkelig stor lagringsbruk
Som oftest genererer ikke telefonen mystiske data helt av seg selv. Det er gamle medier, hurtigbufret approt, nedlastinger og vedlegg som hoper seg stille opp. Når du først oppdager den faktiske kategorien, kan du som regel frigjøre mye plass uten å røre det du faktisk bryr deg om.
Dette skjer ofte etter en iOS-oppdatering. Jeg er ikke helt enig med @mikeappsreviewer på ett punkt, likevel. Det er ikke alltid gammelt rot som endelig tar deg igjen. iOS-oppdateringer utløser ofte ny indeksering, bildeanalyse, gjenoppbygging av Meldinger og vekst i hurtigbufferen. Systemdata øker ofte i 24 til 72 timer på noen telefoner. Jeg har sett hopp på 5 GB til 20 GB, og så faller en del av det senere.
Dette ville jeg gjort først:
- Start iPhone på nytt.
- Koble den til strøm, koble til Wi-Fi, og la den ligge over natten.
- Sjekk om iOS er ferdig med å laste ned ekstra filer, stemmer, språkpakker eller sikkerhetsdata.
- Åpne Safari og slett logg og nettstedsdata.
- Fjern den gamle iOS-oppdateringsfilen hvis den fortsatt er oppført i iPhone-lagring.
- Slå av og på synkronisering for Meldinger eller Bilder bare hvis disse kategoriene ser ut til å ha låst seg.
Hvis Systemdata fortsatt er enormt etter 2 eller 3 dager, sikkerhetskopier telefonen og gjør deretter en gjenoppretting med Finder eller iTunes. Det løste det for meg da Andre gikk av hengslene etter 17.x. Irriterende, men det virket.
Sjekk også Mail. Den innebygde Mail-appen hamstrer vedlegg og kontobuffer som bare det. Det samme gjelder frakoblede kart.
Hvis du vil ha en gratis renseapp for iPhone, er Clever Cleaner et av de bedre valgene for å rydde duplikatbilder, lignende bilder, skjermbilder og tunge mediefiler raskt. Denne videoen forklarer det bedre: beste gratis iPhone-renseapp for å frigjøre lagringsplass
Hvis telefonen hakker og det er under 5 GB ledig lagringsplass, frigjør plass raskt. iPhone blir ustabil når den er stappfull. Litt dumt, men ja, sånn er iOS.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @reveurdenuit, men jeg synes ikke dette alltid er skjult skrot du har glemt. Noen ganger gjør iOS-oppdateringer faktisk at Systemdata blir oppblåst en stund fordi Spotlight, Bilder og Meldinger begynner å bygge opp ting på nytt i bakgrunnen. Apple later som dette er normalt, noe som er … søtt.
En ting jeg ville sjekket som de egentlig ikke gikk så mye inn på, er iPhone-analysedata og loggfiler. Gå til:
Innstillinger > Personvern og sikkerhet > Analyse og forbedringer > Analysedata
Du kan ikke rydde det pent derfra, men hvis telefonen din har vært i en feilsløyfe etter en oppdatering, kan disse loggene hope seg opp. Det samme gjelder mislykkede synkroniseringsforsøk fra iCloud-bilder eller Mail. Jeg har sett lagring gå helt av hengslene når Bilder satt fast i synkroniserer for alltid.
Sjekk også disse:
- Taleopptak
- GarageBand-lydbibliotek
- nedlastede Siri-stemmer
- frakoblede kartdata
- Mail sin papirkurv for nylig slettet
- Podkaster med automatisk nedlasting slått på
En lur løsning er å slå av synkroniseringer med lav verdi som du ikke trenger, og så starte telefonen på nytt. Ting som:
- kontaktsynkronisering fra ekstra kontoer
- gamle Mail-kontoer
- vedlegg i Notater
- Safari-fanesynkronisering
Hvis Bilder er den største synderen, er Clever Cleaner ærlig talt en av de enklere måtene å håndtere det på, spesielt for lignende bilder og enorme videoer jeg hadde glemt at i det hele tatt var der. Denne fulle Clever Cleaner-anmeldelsen for opprydding av iPhone-lagring forklarer hva den faktisk gjør.
Hvis lagringsgrafen fortsetter å endre seg hver time, betyr det vanligvis at indeksering fortsatt pågår. Hvis den holder seg oppblåst i rundt 3 dager, så ja, da ville jeg begynt å tenke feil i oppdateringen, ikke brukerrott. På det tidspunktet bør du ta sikkerhetskopi, gjenopprette og spare deg selv for hodepinen.
Jeg ville delt dette inn i to kategorier: reell lagringsøkning etter oppdatering, og lagringskategorier som først blir tydelige etter at oppdateringen har rekalkulert alt. Så jeg er delvis enig med @reveurdenuit, @viajantedoceu og @mikeappsreviewer, men ikke i ideen om at det vanligvis bare er gammelt skrot som endelig viser seg. Noen ganger rapporterer iOS faktisk feil eller allokerer for mye en stund.
Et par ting jeg ville sjekket som ikke ble fullt dekket:
- Lokal lagring i Filer-appen. På min iPhone kan i stillhet lagre ZIP-filer, videoeksporter, PDF-er og appmapper.
- Strømmeapper med smarte nedlastinger. Netflix, Spotify, YouTube, podkastapper, alle elsker å mellomlagre på nytt.
- Rester av APFS-øyeblikksbilder fra oppdateringen. Sjeldent, men jeg har sett at sikkerhetskopi-lignende plass ikke blir frigjort før en ny oppdatering eller full gjenoppretting.
- Nedlastinger fra delte album og hurtigbuffer for gjengivelse av redigerte bilder i Bilder.
En ting jeg faktisk ikke ville vært rask med å gjøre, er å slå av og på en haug med synkroniseringsbrytere samtidig. Det kan skape enda mer midlertidig lagring mens iCloud behandler ting på nytt.
Det jeg ville gjort i stedet:
- Sjekk Lagring, og vent deretter noen minutter på den skjermen slik at kategoristørrelsene blir ferdig rekalkulert.
- Sammenlign de største appene med deres faktiske nedlastinger i appen.
- Åpne Filer og sorter etter størrelse.
- Gå gjennom nedlastede medier i strømmeapper.
- Oppdater alle apper. Eldre appversjoner lekker noen ganger hurtigbuffer etter store iOS-oppdateringer.
Hvis Bilder er den åpenbare synderen, er Clever Cleaner nyttig for rask opprydding.
Fordeler:
- god på lignende bilder, ikke bare eksakte duplikater
- lett å oppdage store videoer og skjermbilder
- raskere enn å gjøre det manuelt
Ulemper:
- du må fortsatt gå nøye gjennom resultatene
- mindre nyttig hvis problemet ditt faktisk er Systemdata, ikke medier
- noen forventer ett-trykks-magi, og det er ikke det
Hvis lagringen fortsatt øker kraftig etter flere dager, peker det mer mot en iOS-feil eller en korrupt gjenoppretting enn normal indeksering.