Hvordan kan jeg gjenopprette slettede bilder fra SD-kortet mitt?

Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra SD-kortet mitt mens jeg flyttet filer, og nå finner jeg dem ingen steder. Disse bildene betyr mye for meg, og jeg trenger hjelp til å finne den beste måten å gjenopprette slettede bilder fra et SD-kort på før de er borte for godt.

Jeg har støtt på dette mer enn én gang. Hvis du slettet bilder fra et SD-kort og deretter sluttet å bruke det med en gang, er sjansene dine fortsatt ganske gode.

Det som vanligvis skjer er kjedelig, men nyttig å vite. Å slette et bilde fjerner ofte filoppføringen, ikke selve bildedataene. Kortet glemmer hvor filen er oppført. Byteene blir ofte liggende der til noe annet skriver over dem. Så første trekk: slutt å bruke kortet. Ingen flere bilder. Ingen video. Ikke kopier én eneste ting over på det.

Jeg pleier vanligvis å starte med Disk Drill. Jeg har brukt det på SD-kort fra kameraer, minnekort med droneopptak, et Switch microSD-kort og ett dashbordkamera-kort med rar korrupsjon. Det er enklere enn de fleste gjenopprettingsapper jeg har prøvd, og det pleier å håndtere flyttbar lagring uten særlig mye styr.

Hvorfor jeg stadig går tilbake til det: det er ikke begrenset til filer som ble slettet for fem minutter siden. Det leser også kort som har blitt RAW, kort datamaskinen din vil formatere, og kort med skadede filsystemer. Jeg har sett det hente frem JPG- og PNG-filer, pluss kamera-RAW-formater som CR2, NEF, ARW og DNG. Hvis kortet ditt kom fra Canon, Nikon, Sony, Fujifilm eller noe lignende, gjenkjenner det som regel filtypene.

Video er der billige verktøy ofte faller fra hverandre. SD-kort fra GoPro-kameraer, droner og speilløse kameraer har en tendens til å lagre video i biter. Noen gjenopprettingsapper finner fragmenter og gir deg bare søppel. Disk Drill fungerte bedre for meg der, spesielt på kort med blandet bruk til bilder og video.

Hva jeg ville gjort

1. Ta ut SD-kortet med en gang.

2. Bruk en ordentlig kortleser og koble den til datamaskinen. Jeg unngår å koble til hele kameraet hvis jeg har et valg.

3. Installer Disk Drill og åpne det.

4. Velg SD-kortet fra stasjonslisten.

5. Trykk på “Search for lost data” og kjør Universal Scan.

6. La den fullføre. Jeg vet, det er kjipt å vente. Likevel er det en dårlig idé å avbryte for tidlig.

7. Åpne “Review found items” og sjekk Bilder-delen først.

8. Forhåndsvis filer før du gjenoppretter dem. Hvis et bilde forhåndsvises uten problemer, ser jeg på det som et godt tegn.

9. Lagre gjenopprettede filer et annet sted. Ikke tilbake på det samme SD-kortet. Aldri der.

Hvis kortet vises som tomt, uleselig eller ber om å bli formatert, ville jeg fortsatt ikke gitt opp. Ofte er det filsystemet som har blitt ødelagt, ikke bildedataene. Jeg har hatt kort som så døde ut og som likevel hostet opp bilder etter en skanning.

En praktisk merknad. Disk Drills gratisnivå lar deg skanne og forhåndsvise filer. På Windows får du gratis gjenoppretting opptil 100 MB. På Mac er gratisdelen mer for forhåndsvisning, så større gjenopprettinger betyr vanligvis at du må betale. Hvis kortet fortsetter å koble fra, fryser midt i skanningen eller oppfører seg ustabilt, lag først et byte-for-byte-avbildning og jobb fra den kopien. Jeg lærte dette på den harde måten. Å presse et døende kort gjør ting raskt verre.

Andre verktøy jeg ville hatt i bakhodet

1. PhotoRec
    Gratis, stygt, effektivt. Jeg har brukt det når jeg ikke brydde meg om mappenavn. Det gjenoppretter ofte mye, men filnavn og struktur er som regel borte, så oppryddingen blir rotete.

2. DiskGenius
    Mer teknisk. Bedre hvis problemet ditt er knyttet til partisjoner eller skadet kortstruktur, ikke bare slettede filer. Det føles mindre brukervennlig, men gjør seriøst arbeid.

3. DiskDigger
    Nyttig hvis kortet er koblet til en Android-telefon og du ikke har en PC i nærheten. Jeg ville ikke rangert det over skrivebordsverktøy. Dypere skanninger trenger ofte root, og resultatene er mer begrensede.

En siste ting. Hvis SD-kortet er fysisk skadet, forsvinner tilfeldig, eller datamaskinen din aldri oppdager det, pleier programvare å møte veggen. Da ville jeg sluttet å fikle med det og sett på profesjonell gjenoppretting. Jeg har sett kort gå fra ustabile til uleselige etter for mange nye forsøk, så dette er en av de gangene det er smartere å gjøre mindre.

Først, sjekk det åpenbare som folk hopper over. Se i datamaskinens papirkurv eller søppelkurv. Hvis du slettet mens du flyttet filer fra SD-kortet til en PC, havnet bildene noen ganger der i stedet for å være borte fra kortet. Sjekk også eventuelle importmapper som Bilder, DCIM eller bildebiblioteket i fotoappen din.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ett viktig poeng, slutt å skrive til kortet. Jeg er litt uenig i å starte med dyp gjenoppretting med en gang. Jeg ville tatt de raske sjekkene først, fordi de tar 2 minutter og sparer tid hvis du hadde flaks.

Min rekkefølge ville vært:

1. Slutt å bruke SD-kortet.
  2. Sett på skrivebeskyttelsesbryteren, hvis kortet ditt har en.
  3. Sjekk papirkurven, søppelkurven, Bilder-appen, OneDrive, iCloud, Google Foto.
  4. Hvis ingenting er der, skann kortet med Disk Drill.
  5. Gjenopprett filer til datamaskinen, ikke tilbake til SD-kortet.

Hvis kortet er viktig, lag et bilde av det først, og skann deretter bildet. Det reduserer slitasje på et ustabilt kort. Dette er viktig hvis kortet kobler fra, leser sakte eller oppfører seg merkelig.

Disk Drill er et solid valg fordi det forhåndsviser funne bilder før gjenoppretting, noe som sparer mye tid. Hvis du vil ha en visuell veiledning, viser denne trinnvise veiledningen for gjenoppretting av bilder fra SD-kort arbeidsflyten tydelig.

En ting til. Hvis du brukte Klipp ut i stedet for Kopier under flyttingen, se på målstasjonen etter skjulte midlertidige filer eller delvise overføringer. Jeg har sett bilder dukke opp der etter en mislykket flytting. Irriterende, men mulig å fikse.

Jeg vil legge til én ting til det @mikeappsreviewer og @nachtschatten sa: sjekk om filene faktisk ble flyttet til en skjult eller ødelagt overføringsmappe på datamaskinen, ikke bare slettet. Windows Utforsker og noen kameraverktøy for import er merkelig flinke til å få filer til å se borte ut når de egentlig ligger i en midlertidig mappe med dårlige navn.

Noen steder det er verdt å sjekke før du kjører en full gjenopprettingsskanning:

• søk på datamaskinen etter *.jpg, *.png, *.cr2, *.nef, *.arw, *.dng
  • sorter etter dato endret
  • sjekk AppData\Local\Temp på Windows
  • sjekk målmapper for filer med størrelsen 0 KB eller ufullstendige navn
  • hvis du brukte en Mac, se i Bilder-importer og Nylig slettet

Jeg er litt uenig i å gå rett på den dypest mulige skanningen først. Noen ganger finner et partisjonssøk eller en lettere gjennomgang den opprinnelige mappestrukturen bedre enn filutskjæring gjør. Filutskjæring er flott, men den kan dumpe hundrevis av “funne” bilder med meningsløse filnavn. Skikkelig irriterende.

Hvis de enkle sjekkene ikke hjelper, ja, bruk Disk Drill. Det er et av de bedre alternativene for bildegjenoppretting fra SD-kort fordi forhåndsvisninger hjelper deg med å finne ut hva som faktisk er ekte før du gjenoppretter. Jeg ville også filtrert resultatene etter filtype og dato så du ikke drukner i gammelt skrot fra kortets tidligere liv.

Viktig ting folk glemmer: hvis kortet er exFAT og du bare slettet nylig, er sjansene for gjenoppretting ofte bedre enn folk tror. Hvis du formaterte kortet etter slettingen, ikke så mye, men det er fortsatt kanskje ikke helt kjørt.

Hvis kortet også kom fra en telefon eller et kamera som gjør opprydding i bakgrunnen, slutt å sette det tilbake der. Enheter kan overskrive slettet plass uten at du merker det. Det er sånn gjenopprettbart blir til nei ganske fort.

Hvis du vil ha en annen diskusjon om akkurat denne typen rot, er denne tråden ganske relevant: Hjelp til gjenoppretting av SD-kortbilder på Reddit og løsninger for slettede filer

Hvis kortet fortsetter å miste forbindelsen, hopp over flere skanninger og lag et image av det først. Seriøst. Folk fortsetter å prøve en gang til helt til kortet er helt ødelagt. Har vært der, gjorde den dumme tingen lol.

Ett moment jeg ville lagt til det @nachtschatten, @viajantedoceu og @mikeappsreviewer dekket: sjekk om kortet ble brukt i et kamera eller en telefon som støtter et internt beskytte- eller låseflagg for bilder. Noen kameraer markerer filer på en måte som forvirrer overføringsapper, så bildene er ikke alltid virkelig borte. Hvis kortet fortsatt er lesbart, prøv å bla gjennom det med en annen filbehandler før du antar full sletting.

Jeg ville heller ikke fortsatt å sette inn kortet om og om igjen hvis det monteres ustabilt. Jeg vet at folk sier prøv en annen adapter ti ganger, men hvis kortet er ustabilt, kan for mange leseforsøk gjøre gjenoppretting vanskeligere.

Når det gjelder Disk Drill, gir det mening her, hovedsakelig fordi forhåndsvisning av bilder hjelper med å skille reelle gjenopprettbare bilder fra søppel.

Fordeler

• enkelt å bruke
  • god støtte for forhåndsvisning av bilder
  • grei filtrering etter type og dato
  • nyttig også på korrupte eller formaterte SD-kort

Ulemper

• grensene for gratis gjenoppretting avhenger av plattform
  • dypere skanninger kan returnere mye gammelt slettet rot
  • ikke mitt førstevalg hvis kortet har alvorlig maskinvarefeil

Hvis Disk Drill finner filer, men forhåndsvisningene er ødelagte, betyr det vanligvis delvis overskriving, ikke nødvendigvis dårlig programvare. I så fall, gjenopprett alt til en datamaskin først, og sorter deretter. Hvis kortet er fysisk i ferd med å feile, stopp med programvare og gå til et profesjonelt gjenopprettingslaboratorium.