Hvordan gjenopprette slettede bilder fra et Nikon-kamera etter en utilsiktet formatering?

Jeg formaterte minnekortet i Nikon-kameraet mitt ved et uhell før jeg tok sikkerhetskopi av bildene mine, og nå er alle bildene borte. Dette var viktige bilder, og jeg trenger råd om den beste måten å gjenopprette slettede bilder fra et Nikon-kamera etter en utilsiktet formatering uten å gjøre situasjonen verre.

Jeg ville ikke avskrevet kortet ennå. Jeg har sett Nikon-bilder komme tilbake etter sletting, og jeg har også sett dem komme tilbake etter en hurtigformatering. Det som betydde noe i mitt tilfelle var enklere enn folk får det til å høres ut. Hvis nye data ikke hadde blitt skrevet over de gamle filene, hadde gjenoppretting fortsatt en sjanse.

Første ting, slutt å bruke SD-kortet nå. Ikke ta flere bilder. Ikke ta opp video. Ikke formater det igjen. Hver nye fil spiser av plassen der dine slettede NEF-, NRW- eller JPEG-bilder fortsatt kan ligge.

Hurtigformatering kan ofte gjenopprettes. Full formatering er verre. Sikker sletting er enda verre. Hvis du bare gjorde en hurtigformatering ved en feil, er sjansene dine fortsatt ganske gode.

Hvis det ikke finnes noen sikkerhetskopi, ville jeg gått rett til gjenopprettingsprogramvare. Jeg har hatt gode resultater med Disk Drill. Jeg brukte det på Nikon RAW-filer, inkludert NEF og NRW, pluss vanlige JPEG-er. Oppsettet var enkelt, noe som betydde noe fordi jeg ikke ville gjøre en dårlig situasjon verre.

Grunnleggende trinn jeg ville fulgt:

1. Ta SD-kortet ut av kameraet.
  2. Koble det til datamaskinen med en kortleser.
  3. Installer Disk Drill på datamaskinen din, ikke på SD-kortet.
  4. Velg SD-kortet i appen.
  5. Klikk Søk etter tapte data.
  6. Kjør Universal Scan. Det er den jeg ville startet med for slettede eller formaterte kort.
  7. La skanningen fullføres, og forhåndsvis deretter det den fant.
  8. Hvis RAW-filene forhåndsvises fint, ville jeg tatt det som et godt tegn.
  9. Gjenopprett filene til datamaskinen din eller en annen disk. Ikke lagre dem tilbake på det samme SD-kortet.

Hvis du mistet videoer også, ville jeg også prøvd Advanced Camera Recovery etter den første skanningen. Jeg har sett standardskanninger overse kameravideofiler, spesielt når de var fragmenterte. Den ekstra runden hentet noen ganger inn ting den første hoppet over.

Én ting folk ikke forventer, er at gjenopprettede RAW-filer ofte kommer tilbake med stygge generiske navn og uten den opprinnelige mappestrukturen. Jeg har opplevd at mapper ble til et rot av nummererte filer. Irriterende, ja. Også normalt. Gjenopprettingsverktøy bygger ofte opp filer fra signaturer i stedet for å gjenopprette det gamle filsystemet nøyaktig.

Ikke få panikk hvis NEF-filer nekter å åpne i standardappen Bilder i Windows heller. Jeg opplevde dette en gang og trodde filene var ødelagte. Det var de ikke. Windows-støtte for Nikon RAW er ujevn. Åpne dem i programvare med ordentlig NEF-støtte før du kaller dem korrupte.

Før du skanner, sjekk de andre stedene dine også. Jeg overså dette en gang og kastet bort en time. Se på:

1. Datamaskinen din, hvis du importerte turen tidligere.
  2. SnapBridge, hvis det var satt opp.
  3. Eventuell skylagringssynkronisering for bilder du lot være på.
  4. Eksterne disker, gamle eksportmapper eller sikkerhetskopiprogramvare.

Hvis kortet ikke vises i det hele tatt, fortsetter å koble fra, eller ser fysisk skadet ut, ville jeg stoppet der. Det samme hvis skanningen starter og kortet faller offline. Et sviktende kort blir raskt verre. På det tidspunktet er en profesjonell gjenopprettingstjeneste det tryggere valget.

Så ja, det er fortsatt en sjanse. Slettede bilder, hurtigformaterte kort, manglende feriebilder, jeg har sett alle tre ende bedre enn forventet. Det viktigste er hastighet. Slutt å skrive til kortet, skann det fra en datamaskin, og gjenopprett alt du finner til en annen disk.

Hvis formateringen skjedde på kameraet, er det beste du kan gjøre å behandle kortet som bevismateriale. Sett skrivebeskyttelsesbryteren på SD-kortet, hvis det har en. Det stopper ikke gjenoppretting, men det bidrar til å forhindre en dum feil mens du flytter det rundt.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ett viktig poeng, slutt å bruke kortet. Jeg er likevel litt uenig på ett punkt. Jeg ville ikke brukt mye tid på å sjekke skysynkronisering først med mindre du vet at SnapBridge var aktiv. Hvis dette var Nikon RAW-filer, hadde de fleste sannsynligvis aldri en kopi i skyen uansett, så jeg ville brukt den første timen på gjenoppretting, ikke på en leteaksjon.

Noen Nikon-spesifikke ting er viktige:

1. Nikon-kameraer gjør ofte en rask formatering, ikke en full sletting.
  2. NEF-filer er store, så delvis overskriving ødelegger dem raskt.
  3. XQD- eller CFexpress-kort trenger ofte en bedre kortleser, billige kortlesere feiler oftere.
  4. Hvis kameraet ditt brukte doble kortspor, sjekk det andre kortet før du gjør noe annet. Folk overser dette hele tiden.

Min rekkefølge ville vært:

1. Fjern kortet.
  2. Bruk en kortleser av god kvalitet.
  3. Lag et byte-for-byte-avbildning av kortet først, hvis kortet virker ustabilt.
  4. Skann avbildningen, ikke det originale kortet.

Det er her Disk Drill er verdt en titt. Jeg foretrekker å lage en avbildning først fordi hvis kortet begynner å gi lesefeil, har du fortsatt én stabil kilde å jobbe fra. Noen hopper over dette trinnet. Det ville ikke jeg.

Forvent også blandede resultater. Gjenopprettingsraten for JPEG er ofte bedre enn for RAW når deler av kortet har blitt overskrevet. Hvis skanningen finner filer med riktig størrelse, som en 25MB NEF i stedet for en merkelig 128KB-stubb, øker sjansene dine.

Hvis Nikon-kameraet ditt lagret bilder og video på samme kort, gjenopprett bildene først. Videofragmenter tar tid og roter til skanneresultatene. Lite tips, men det hjelper.

For en enkel gjennomgang dekker denne beste guiden for gjenoppretting av SD-kortbilder for slettede og formaterte filer den generelle prosessen på enkelt engelsk.

Hvis kortet klikker, kobler fra eller viser 0 byte, hopp over programvare og gå til et gjenopprettingslaboratorium. Gjør-det-selv på det tidspunktet gjør ting raskt verre.

En ting jeg vil legge til det @mikeappsreviewer og @cacadordeestrelas sa: ikke vurder gjenoppretting ut fra filnavn alene. Formateringsjobber i Nikon-format sletter ofte katalogstrukturen først, så en skanning kan se rotete ut selv når de faktiske bildedataene fortsatt er der. Hvis du ser generiske filnavn, men forhåndsvisningene åpnes, er det fortsatt et godt tegn.

Jeg er også litt uenig med dem som sier at man alltid skal lage et image først. Å lage et image er smart hvis kortet er ustabilt, men hvis kortet er friskt og du ikke er veldig teknisk, kan ekstra verktøy gjøre at det tar lengre tid. Ved en vanlig utilsiktet formatering i kameraet er en direkte skrivebeskyttet skanning som regel helt greit. Bare hold prosessen enkel og ikke gjør den mer komplisert enn nødvendig.

En annen ting som er verdt å sjekke på Nikon-kort, er om kameraet var satt opp til å lage mindre JPEG-kopier ved siden av RAW. Folk glemmer dette og leter bare etter NEF-filer, og går dermed glipp av fullt brukbare JPEG-versjoner.

Hvis du vil ha et praktisk programvarealternativ, er Disk Drill et av de bedre valgene for bildegjenoppretting fra Nikon SD-kort fordi det håndterer formaterte kort og vanligvis gjenkjenner NEF/JPEG ganske bra. Jeg ville fokusert på kvaliteten på forhåndsvisningen og filstørrelsen, ikke på mappenavn.

Hvis du også sammenligner verktøy, er denne tråden om anbefalinger av den beste programvaren for gjenoppretting fra SD-kort for slettede eller formaterte minnekort verdt å se på.

Et siste kjedelig, men viktig poeng: gjenopprett til datamaskinen din, og åpne deretter noen få filer i programvare som faktisk støtter Nikon før du feirer. Jeg har sett folk tro at gjenopprettingen mislyktes, men det var bare standardviseren deres som ikke klarte å åpne RAW-filer.

En ekstra Nikon-vinkel: sjekk om kameraet var satt til å skrive til begge sporene som sikkerhetskopi eller med RAW/JPEG-deling. Jeg har sett folk få panikk over et formatert SD-kort mens det andre kortet fortsatt hadde enten RAW-filer eller JPEG-følgefiler intakt. Det er raskere enn noen gjenopprettingsapp.

Jeg vil også utfordre litt rådet om å skanne umiddelbart som en universell regel. Hvis kortet oppfører seg bare litt merkelig, treg montering, leseproblemer, forsvinner i Explorer, bør du prioritere stabilitet fremfor hastighet. I så fall, lag et image først hvis du kan. Hvis kortet er helt friskt, er en direkte skrivebeskyttet gjenoppretting greit.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill et rimelig valg for Nikon-kort.

Fordeler:

• God NEF/JPEG-gjenkjenning
  • Enkel forhåndsvisningsflyt
  • Håndterer formaterte kort ganske bra

Ulemper:

• Gjenopprettede navn/mapper kan være et rot
  • Vellykket forhåndsvisning betyr ikke alltid en perfekt fil
  • Den betalte grensen for gjenoppretting kan være irriterende avhengig av versjon

Test heller ikke gjenopprettede NEF-filer bare i Windows Bilder. Bruk Nikon Studio NX, Lightroom, Capture One eller noe annet som støtter RAW før du bestemmer deg for at de er ødelagte.

Rådene fra @cacadordeestrelas, @boswandelaar og @mikeappsreviewer er stort sett treffende. Mitt tillegg er bare dette: verifiser oppførselen for dobbelkortspor, verifiser små JPEG-sidefiler, og vurder resultatene ut fra filer som faktisk kan åpnes, ikke ut fra filnavn eller mappestruktur. Det er der folk feiltolker gjenopprettingsresultater hele tiden.