Jeg mistede for nylig vigtige filer på grund af en harddiskfejl og indså, at jeg har brug for pålidelig backup-software så hurtigt som muligt. Kan nogen anbefale den bedste mulighed for at beskytte mine filer? Jeg leder efter noget brugervenligt og effektivt.
Helt ærligt, den ‘bedste’ backup-software afhænger af, hvad du leder efter – men lad mig bare sige, efter at have gennemgået en lignende rædselshistorie med at miste alle mine feriebilleder (seriøst, hundredevis af GB… væk), har jeg prøvet en del. Her er gennemgangen:
-
Acronis Cyber Protect Home Office (tidligere True Image): Super robust. Den har fulde disk-image backups og cloud-lagringsmuligheder. En smule dyr, men den kan endda beskytte mod ransomware. Som i, hvorfor tage backup bare for at miste den til hackere, ikke?
-
Backblaze: Overkommelig og ekstremt enkel. Ubegrænset cloud-backup for omkring 7 $ om måneden. Giver dig ikke fancy funktioner som image backups, men de fleste har ikke brug for det. Reddede hele min venindes digitale liv sidste år, da hendes bærbare fuldstændig stod af.
-
EaseUS Todo Backup: Gratisversionen er fin til grundlæggende behov. Hvis du vil have system-backups eller avanceret planlægning, har de en Pro-version. Jeg brugte denne kortvarigt; den er brugervenlig, men lidt Windows-tung, hvis det betyder noget.
-
Mac-brugere: Time Machine er fin til lokale backups, men seriøst, kombiner det med noget som Backblaze for off-site beskyttelse, ellers er du én kop spildt kaffe fra at fortryde det.
-
Synkroniseringsløsninger som Google Drive, OneDrive eller Dropbox: Billige og gode til hverdagsfiler, men det er ikke ægte backups – ingen fuld systemgendannelse, hvis din harddisk eksploderer, bare så du ved det.
Min anbefaling? Gå med Backblaze, hvis du vil have enkelhed/massiv lagring med minimale problemer. Kombiner det med noget som Acronis eller lokale eksterne drev for redundans. Og hvad du end gør, udsæt det ikke. Stol på mig, fremtids-dig vil takke nutids-dig.
Først og fremmest, mine kondolencer for dit tab af filer—har selv været der, grædt over det. Jeg så, at @cacadordeestrelas foreslog Backblaze, og selvom det måske er et fornuftigt valg for enkelhedens skyld, vil jeg gerne kaste lidt skygge og sige, at det ikke er for alle. Ubegrænset lagerplads er cool, men det føles som om deres gendannelsesproces er lidt besværlig, hvis du nogensinde skal hente enorme filer. Jeg prøvede det en gang, og WOW, at vente på, at de skulle sende en harddisk til mig, var nok til at genoverveje alle mine livsbeslutninger.
Jeg vil foreslå IDrive i stedet. Det er ikke lige så prangende som nogle andre, men du får cloudlagring OG muligheden for at sikkerhedskopiere flere enheder under én plan. Plus, de tilbyder fysisk datagendannelse som en del af aftalen. De er langt bedre, hvis du sikkerhedskopierer en kombination af stationær computer + bærbar + telefon og ikke vil jonglere med flere konti.
Desuden, for dem der foretrækker noget helt offline (fordi lad os være ærlige, man kan ikke altid stole på cloudlagring), så tag et kig på FreeFileSync. Det er open source, hurtigt og fantastisk til at administrere sikkerhedskopier til en ekstern harddisk. Du opgiver den fancy brugerflade for ren effektivitet, men hey, hvem har brug for smukke knapper, når dine filer er på randen af udslettelse?
Ærligt talt, det afhænger virkelig af, hvor paranoid du er med hensyn til at miste dine ting igen. For mig fungerer en kombination af eksterne drev (G-Technology eller Seagate-drev er solide) og en cloudløsning (IDrive eller endda pCloud for dem, der er modstandsdygtige over for Backblaze) bedst. Tredobbelt redundans kan lyde overdrevet, men paranoia er billigere end fortrydelse. Stol på det.