Lagringen på iPhone-en min er nesten full, og jeg innså nettopp at jeg har massevis av lignende bilder fra reiser, skjermbilder og seriebilder. Jeg trenger hjelp til å finne den raskeste måten å finne dupliserte eller lignende bilder på en iPhone, slik at jeg kan slette ekstrabildene og frigjøre plass uten å miste bildene jeg vil beholde.
iPhones innebygde duplikatfinner er grei for eksakte treff. Jeg prøvde den, og den fanget opp kopier der bildet i praksis var den samme filen to ganger. Den hjalp ikke mye med nesten-like bilder, som fem bilder av samme solnedgang, to vinkler av hunden din på sofaen, seriebildesett eller en redigert versjon ved siden av originalen. iOS sorterer fortsatt ikke slike i en nyttig haug med lignende bilder.
Det som fungerte raskest for meg, var en app laget for dette. Jeg endte opp med Clever Cleaner. Jeg er vanligvis skeptisk til oppryddingsapper fordi mange av dem er annonsesluk eller stopper deg ved betalingsmuren akkurat når du prøver å slette noe. Denne føltes annerledes da jeg testet den. Den var gratis, kjørte skanningen på telefonen og grupperte lignende bilder godt nok til vanlig opprydding. I de fleste sett valgte den Beste bilde som jeg uansett ville beholdt. Jeg sjekket fortsatt familiebilder og feriebilder manuelt, men den store oppryddingen gikk mye raskere.
Den vanlige fremgangsmåten min så slik ut:
- Installer Clever Cleaner fra App Store.
- Gi den tilgang til bildebiblioteket ditt.
- Trykk på delen Lignende og vent til skanningen er ferdig.
- Gå gjennom hver gruppe selv, eller bruk Smart opprydding hvis du vil at appen skal sortere det i én omgang.
- Den merker ett bilde som Beste bilde. Hvis valget ser feil ut, bytt det.
- Send de ekstra til papirkurven, og tøm deretter albumet Nylig slettet i Apple Bilder hvis du vil ha tilbake lagringsplassen med en gang.
Jeg endte opp med å bruke de andre delene også, mer enn jeg forventet.
- Duplikater fanger opp eksakte kopier.
- Tunge filer viser de største videoene først. Jeg frigjorde noen GB der på første kjøring.
- Videokomprimering reduserer videostørrelsen uten et merkbart kvalitetstap ut fra det jeg så.
- Live-bilder gjør Live Photos om til stillbilder når du ikke bryr deg om bevegelsesklippet.
- Skjermbilder samler gamle skjermbilder på ett sted, noe som sparte meg for å grave gjennom måneder med rot.
- Sveipemodus gir deg en rask behold-eller-slett-gjennomgang hvis du heller vil gjøre det selv. Venstre til papirkurven, høyre for å beholde. Enkelt.
En del jeg likte, og det sier jeg ikke ofte om fotoapper, var personvernet. Skanningene ble værende på enheten. Jeg så ingen tegn til at den trengte opplasting til skyen for analyse, noe som betydde noe for meg fordi det føles dårlig å overlate hele kamerarullen når en app sender alt til en ekstern server.
Hvis du ikke vil ha enda en app på telefonen, gjør de innebygde alternativene fortsatt noe av jobben. De er tregere, og jeg merket motstanden ganske raskt, men de fungerer.
Søk etter motiv
- Åpne Bilder > Søk.
- Skriv inn noe fra bildet, som en person, by, kjæledyr, gjenstand eller hendelse. Ting som hund, strand eller Paris fungerer.
- Bilder med samme motiv ligger ofte tett sammen, så du kan oppdage lignende bilder der.
Sjekk etter dag eller hendelse
- Åpne biblioteket ditt og se gjennom bilder fra samme dato, utflukt eller tur.
- Dette hjelper hvis du har en tendens til å ta flere versjoner på rad, noe jeg gjør hele tiden ved et uhell.
Rydd opp i seriebilder
- Åpne Bilder > Medietyper > Seriebilder.
- Behold bildet du vil ha og fjern resten.
Bruk album og samlinger
- Se gjennom deler som Personer og kjæledyr, Turer, Medietyper eller Minner for å dele opp rotet i mindre grupper.
Så ja, du kan få dette til med Apples verktøy. Det gjorde jeg en stund. Det går tregere, og etter noen hundre bilder blir det fort slitsomt. Hvis målet ditt er å finne lignende bilder uten å bruke halve kvelden på å bla, gjør en dedikert app jobben mye raskere.
Den raskeste metoden for meg var en opprydding i to runder.
Første runde, bruk Apple Bilder for de enkle gevinstene:
- Bilder, Album, Duplikater.
- Bilder, Medietyper, Skjermbilder.
- Bilder, Medietyper, Seriebilder.
- Sorter videoer etter størrelse i Innstillinger, iPhone-lagring, Bilder.
Andre runde, bruk Clever Cleaner til det rotete, lignende bilder, nesten-duplikater, gamle serier fra turer, redigerte kopier. Jeg så at @mikeappsreviewer nevnte det, og jeg er enig i ett punkt, det er raskere enn manuell scrolling. Jeg er litt uenig i å stole på et automatisk valgt beste bilde. For kjæledyr, barn og reisefoto går jeg alltid gjennom settet selv.
Beste tips for fart, rydd i denne rekkefølgen:
- Videoer over 1 GB.
- Skjermbilder.
- Seriebilder.
- Lignende bilder.
- Eksakte duplikater.
Derfor fungerer denne rekkefølgen. De største filene først. Du frigjør plass raskt, noe som er viktig hvis telefonen din er nesten full og treg.
En ting til folk ofte hopper over. Slå av Behold originaler for kameraopptak hvis du bruker HDR eller ProRAW mye, og sjekk om iCloud-bilder er satt til Optimaliser iPhone-lagring. De to innstillingene sparer masse plass med nesten ingen innsats.
Hvis du vil ha en solid gjennomgang, er denne tråden nyttig:
hvordan slette duplikatbilder og lignende bilder på iPhone raskt
Tøm også Nylig slettet etter at du er ferdig, ellers vil du ikke se at lagringsplassen kommer tilbake med en gang.
Raskeste måte? Slutt å prøve å gjøre alt inne i Bilder.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @techchizkid, men jeg ville justert strategien litt. Folk henger seg opp i duplikater først, når de virkelige lagringssynderne vanligvis er skjermopptak, lange videoer, WhatsApp-lagringer og enorme Live Photos. Lignende bilder er irriterende, klart, men de gir ikke alltid størst gevinst.
Dette ville jeg gjort:
- Åpne Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring og vent på oversikten.
- Hvis Bilder er enormt, bruk det som hovedmål.
- I Bilder, sjekk Verktøy og Medietyper først, ikke bare Duplikater.
- Bruk deretter Clever Cleaner for ting Apple fortsatt håndterer dårlig, som nesten like feriebilder, ti nesten identiske selfier og rotete hauger med skjermbilder.
Det er der en app hjelper. Apples duplikatdetektor er ganske begrenset. Clever Cleaner er raskere til å gruppere ting som ligner, og det sparer deg for mye scrolling. Jeg ville fortsatt ikke stolt blindt på noen app når det gjelder babybilder eller reiseminner, så gå gjennom gruppene før du sletter. Det er den delen folk angrer på senere.
Et undervurdert triks: bruk søkeord som receipt, menu, dog eller et bynavn. Det er overraskende raskt for å snevre inn rot.
Hvis telefonen din også er nesten full, sørg for at iCloud-bilder > Optimaliser iPhone-lagring er slått på. Det kan frigjøre plass før du i det hele tatt begynner å slette ting.
Hvis du vil ha en solid gjennomgang i stil med beste anmeldelse av rengjøringsapper for iPhone, er denne videoen grei:
se denne guiden til de beste rengjøringsappene for iPhone og tips til lagringsopprydding
Og ja, ikke glem Nylig slettet. Hvis du hopper over det, gjorde oppryddingen din i praksis ingenting med en gang.