Hva er den beste backup-programvaren?

Jeg mistet nylig viktige filer på grunn av en harddiskfeil og innså at jeg trenger pålitelig sikkerhetskopiprogramvare så snart som mulig. Kan noen anbefale det beste alternativet for å beskytte filene mine? Jeg leter etter noe brukervennlig og effektivt.

Ærlig talt, den ‘beste’ backup-programvaren avhenger av hva du ser etter – men la meg bare si, etter å ha gjennomgått en lignende skrekkhistorie med å miste alle feriebildene mine (seriøst, hundrevis av gigabyte … borte), har jeg prøvd en hel del. Her er oppsummeringen:

1. Acronis Cyber Protect Home Office (tidligere True Image): Super robust. Den har full disk-image backup og skylagringsmuligheter. Litt dyrt, men den kan til og med avverge løsepengevirus. Som, hvorfor ta en backup for bare å miste den til hackere, ikke sant?

2. Backblaze: Rimelig og utrolig enkel. Ubegrenset skylagring for omtrent 7 dollar i måneden. Gir deg ikke fancy funksjoner som disk-image backup, men de fleste trenger ikke det. Reddet hele det digitale livet til en venn i fjor da laptopen hennes rett og slett krasjet fullstendig.

3. EaseUS Todo Backup: Gratisversjonen er grei for grunnleggende behov. Hvis du vil ha systembackups eller avansert planlegging, har de en Pro-versjon. Jeg brukte denne kortvarig; den er brukervennlig, men litt Windows-fokusert hvis det betyr noe for deg.

4. Mac-brukere: Time Machine fungerer fint for lokale backuper, men seriøst, kombiner det med noe som Backblaze for beskyttelse utenfor stedet, ellers er du én kaffesøl unna anger.

5. Sync-løsninger som Google Drive, OneDrive eller Dropbox: Billig og bra for dagligdagse filer, men dette er ikke ekte backuper – ingen full systemgjenoppretting hvis harddisken din eksploderer, bare så du vet.

Min anbefaling? Gå for Backblaze hvis du vil ha enkelhet/massiv lagring uten hodebry. Kombiner det med noe som Acronis eller lokale eksterne disker for redundans. Og uansett hva du gjør, ikke utsett det. Stol på meg, framtids-deg vil takke dagens deg.

Først og fremst, mine kondolanser for tapet av filene dine—har vært der, grått over det. Nå, jeg så at @cacadordeestrelas foreslo Backblaze, og selv om det kan være et greit valg for enkelhetens skyld, må jeg kaste litt skygge og si at det ikke passer for alle. Ubegrenset lagring er kult, men det føles som om gjenopprettingsprosessen deres er ganske slitsom hvis du noen gang trenger å laste ned store filer. Jeg prøvde det en gang, og WOW, å vente på at de skulle sende meg en harddisk fikk meg til å revurdere alle livsvalg.

Jeg vil foreslå IDrive i stedet. Det er kanskje ikke så fancy som noen andre, men du får skylagring OG muligheten til å sikkerhetskopiere flere enheter på én plan. I tillegg inkluderer de fysisk datagjenoppretting som en del av avtalen. De er mye bedre hvis du sikkerhetskopierer en kombinasjon av stasjonær + laptop + telefon og ikke vil håndtere flere kontoer.

Også, for de som foretrekker noe helt offline (for la oss være ærlige, man kan ikke alltid stole på skylagring), sjekk ut FreeFileSync. Det er open-source, raskt og flott for å administrere sikkerhetskopier til en ekstern harddisk. Du ofrer det fancy grensesnittet for ren effektivitet, men hei, hvem trenger vakre knapper når filene dine nesten er på randen av å forsvinne?

Ærlig talt, det hele handler om hvor paranoid du er for å miste tingene dine igjen. For min del fungerer en kombinasjon av eksterne disker (G-Technology eller Seagate-disker er solide) og en skyløsning (IDrive eller til og med pCloud for de som motstår Backblaze) best. Trippel redundans kan høres overdrevet ut, men paranoia er billigere enn anger. Stol på meg.