Hur kan jag återställa raderade filer på Mac när papperskorgen är tom?

Jag råkade radera viktiga filer på min Mac, och nu är papperskorgen tom innan jag hann återställa dem. Jag behöver hjälp att ta reda på det bästa sättet att återställa raderade filer på Mac, oavsett om det är genom säkerhetskopior, inbyggda återställningsalternativ eller pålitlig återställningsprogramvara, eftersom några av dessa dokument och foton är verkligen viktiga.

Jag gjorde bort mig med det här en gång på min egen Mac, så jag förstår paniken. Att tömma Papperskorgen känns definitivt, men det är inte alltid definitivt. Där folk brukar tappa mark är vad som händer sedan. De fortsätter använda Macen, appar fortsätter skriva data, macOS fortsätter göra sitt, och de gamla filblocken återanvänds. På Macar med SSD blir det här snabbt fult.

Om det här vore min dator skulle jag ta det i den här ordningen.

1. Kontrollera Time Machine och iCloud först

Det här är den snabba vägen när den fungerar. Ingen skanning, inget gissande.

1. Öppna mappen där den saknade filen brukade finnas.
  2. Gå in i Time Machine.
  3. Gå tillbaka till en säkerhetskopia från innan du tömde Papperskorgen.
  4. Återställ filen.
  5. Logga sedan in på iCloud och kontrollera avsnittet Senast raderade för filer eller bilder.

Om du hade någon av dem aktiverad kanske du är klar på några minuter.

2. Kontrollera APFS-ögonblicksbilder

Många Mac-användare missar den här. macOS behåller ofta lokala APFS-ögonblicksbilder även när Time Machine inte är helt konfigurerat. Jag har sett folk hoppa över säkerhetskopiering i månader och ändå hitta något användbart där. Öppna Skivverktyg, välj din APFS-datavolym och se om det finns ögonblicksbilder från före raderingen. Om det finns en kan dina saknade filer fortfarande ligga kvar där.

3. Prova återställningsprogram

Om det inte finns någon säkerhetskopia och ingen ögonblicksbild skulle jag gå direkt till återställningsprogram. För de flesta är Disk Drill det enklare alternativet på en Mac. Det fungerar med nyare macOS-versioner och Apple Silicon-system, och arbetsflödet är ganska enkelt:

1. Installera appen.
  2. Välj enheten där filerna lagrades.
  3. Kör en skanning.
  4. Förhandsgranska det som hittas.
  5. Återställ till en annan enhet om du har en.

Det finns gratisverktyg som PhotoRec. Jag använde det en gång, och visst, det hittar saker, men resultatet är rörigt. Filnamn är ofta borta, mappstrukturen är borta, och det är jobbigt att sortera igenom resultaten.

Det folk inte väntar sig är TRIM. SSD:er använder det för att rensa bort raderad data mer aggressivt än gamla snurrande hårddiskar gjorde. Så tajmingen spelar stor roll här. Om du fortsätter använda Macen efter att du tömt Papperskorgen minskar dina chanser. Snabbt.

Jag skulle kontrollera Time Machine och iCloud först, sedan ögonblicksbilder, och därefter köra en skanning direkt om de inte ger något. Jag har sett filåterställning fungera efter att Papperskorgen tömts, oftast när personen slutade använda Macen omedelbart och tog itu med återställningen först i stället för att behandla datorn som vanligt.

Sluta använda Macen först. Det är viktigare än de flesta återställningssteg.

Jag håller med @mikeappsreviewer om tidsaspekten, men jag skulle lägga en kontroll redan före skanningar. Titta i appens papperskorg och versionshistorik. Många filer raderas inne i appen, men försvinner inte från disken direkt. Bilder har Senast raderade. Anteckningar har det också. Pages, Numbers och Keynote sparar ofta äldre versioner. Microsoft 365-appar har ibland AutoRecover-kopior. Adobe-appar lämnar ofta temporära filer i autosparmappar. Om filen kom från en viss app, öppna den appen innan du gör något annat.

Sök sedan i dolda tillfälliga mappar och autosparplatser:
~/Library/Containers
~/Library/Application Support
~/Library/Autosave Information
/tmp

Använd Finder, Gå till mapp och klistra sedan in dessa sökvägar. Jag har återställt osparade dokument så här mer än en gång. Det är tråkigt, men det fungerar oftare än folk tror.

Kontrollera också molntjänsternas webbportaler, inte bara lokala mappar. Dropbox har Raderade filer. Google Drive har Papperskorgen på webben. OneDrive har en egen papperskorg. Om ditt skrivbord eller dina dokument synkades kan filen fortfarande finnas där även om Finder inte visar något. Folk missar detta hela tiden.

Om inget av det hjälper, använd återställningsprogram. Disk Drill är det vanliga valet för Mac eftersom förhandsvisningen är bra och sorteringen efter filtyp sparar tid. Återställ till en extern enhet, inte till Macens interna disk. Om den saknade datan är affärsrelaterad eller juridiskt viktig, stanna upp och gå till ett proffslabb. Egna försök minskar dina chanser.

En sak till. Terminalhistoriken kan ibland hjälpa dig att identifiera var filen låg:
ls -la
find ~/ -name ‘filename*’

Detta återställer inte data, men hjälper till att begränsa sökningen. Det är också värt att kolla in denna videoguide för steg för filåterställning på Mac: se denna handledning om återställning av raderade filer på Mac

Om din Mac har en SSD minskar chanserna snabbt. Så agera snabbt och spara återställda filer någon annanstans.

Stort tillägg till det som @mikeappsreviewer och @boswandelaar redan har tagit upp: kontrollera om filen någonsin bifogades, exporterades eller duplicerades någon annanstans. Det låter dumt, men jag har sett ”raderade” filer fortfarande ligga kvar i Mail-nedladdningar, Messages-bilagor, AirDrop-sparningar, Hämtade filer eller en appspecifik Export-mapp. Finder-sökning kan hjälpa om du byter sökomfång till ”Den här datorn” och filtrerar efter filtyp + ändringsdatum.

Om det dessutom var ett dokument kan du prova detta i Terminal:

mdfind 'kMDItemFSName == '*filnamn*'

Det använder Spotlights index, så ibland hittar det spår även när Finder-sökningen beter sig konstigt. Du kan också söka efter typ:

mdfind 'kMDItemKind == 'PDF'

En sak där jag inte riktigt håller med de vanliga råden: börja inte rota runt för mycket på den interna disken om filerna verkligen är viktiga. Varje extra omstart, inloggning, webbläsarflik och appstart innebär mer diskaktivitet. Om datan är tillräckligt viktig, stäng av Macen och arbeta från en annan Mac eller starta externt.

Om gör det själv fortfarande är vägen att gå är Disk Drill troligen det mest praktiska valet för Mac eftersom förhandsgranskning av resultat sparar massor av tid. Men om filerna är affärskritiska, hoppa över fasen med låt mig prova fem slumpmässiga appar och anlita ett proffs.

Dessutom är den här tråden om programalternativ för filåterställning från Mac-hårddisk värd att skumma igenom. Det är i princip en användbar diskussion om återställning av Mac-diskar med Disk Drill och andra verktyg, utan en massa marknadsföringsfluff.