Hur återställer man raderade foton från en Nikon-kamera efter en oavsiktlig formatering?

Jag råkade formatera minneskortet i min Nikon-kamera innan jag säkerhetskopierade mina bilder, och nu är alla mina foton borta. Det här var viktiga bilder, och jag behöver råd om det bästa sättet att återställa raderade foton från en Nikon-kamera efter en oavsiktlig formatering utan att göra situationen värre.

Jag skulle inte avskriva kortet än. Jag har sett Nikon-bilder komma tillbaka efter en radering, och jag har sett dem komma tillbaka efter en snabbformatering också. Det som spelade roll i mitt fall var enklare än folk får det att låta. Om ny data inte hade skrivits över de gamla filerna fanns det fortfarande en chans till återställning.

Först och främst, sluta använda SD-kortet nu. Ta inga fler bilder. Spela inte in video. Formatera det inte igen. Varje ny fil tar upp utrymme där dina raderade NEF-, NRW- eller JPEG-bilder fortfarande kan ligga kvar.

Snabbformatering går ofta att återställa från. Fullständig formatering är värre. Säker radering är ännu värre. Om du bara råkade göra en snabbformatering är dina chanser fortfarande ganska goda.

Om det inte finns någon säkerhetskopia skulle jag gå direkt till återställningsprogram. Jag har haft bra resultat med Disk Drill. Jag använde det på Nikon RAW-filer, inklusive NEF och NRW, plus vanliga JPEG-filer. Installationen var enkel, vilket spelade roll eftersom jag inte ville göra en dålig situation värre.

Grundläggande steg jag skulle följa:

1. Ta ut SD-kortet ur kameran.
  2. Anslut det till datorn med en kortläsare.
  3. Installera Disk Drill på datorn, inte på SD-kortet.
  4. Välj SD-kortet i appen.
  5. Klicka på Sök efter förlorad data.
  6. Kör Universal Scan. Det är den jag skulle börja med för raderade eller formaterade kort.
  7. Låt skanningen slutföras och förhandsgranska sedan det som hittades.
  8. Om RAW-filerna kan förhandsgranskas utan problem skulle jag se det som ett gott tecken.
  9. Återställ filerna till datorn eller en annan enhet. Spara dem inte tillbaka på samma SD-kort.

Om du förlorade videor också skulle jag även prova Advanced Camera Recovery efter den första skanningen. Jag har sett vanliga skanningar missa kameravideofiler, särskilt när de var fragmenterade. Den extra omgången fick ibland med sådant som den första hoppade över.

En sak som folk inte väntar sig är att återställda RAW-filer ofta kommer tillbaka med fula generiska namn och utan den ursprungliga mappstrukturen. Jag har haft mappar som förvandlats till en röra av numrerade filer. Irriterande, ja. Normalt också. Återställningsverktyg bygger ofta upp filer från signaturer i stället för att återställa det gamla filsystemet exakt.

Få heller inte panik om NEF-filer vägrar att öppnas i standardappen Windows Foto. Jag råkade ut för detta en gång och trodde att filerna var trasiga. De var helt okej. Windows stöd för Nikon RAW är ojämnt. Öppna dem i programvara med korrekt stöd för NEF innan du avfärdar dem som korrupta.

Innan du skannar, kontrollera dina andra platser också. Jag missade detta en gång och slösade bort en timme. Titta på:

1. Din dator, om du importerade resan tidigare.
  2. SnapBridge, om det var konfigurerat.
  3. All molnsynkronisering för bilder som du hade aktiverad.
  4. Externa diskar, gamla exportmappar eller säkerhetskopieringsprogram.

Om kortet inte visas alls, fortsätter att kopplas från eller ser fysiskt skadat ut skulle jag stanna där. Samma sak om skanningen startar och kortet försvinner offline. Ett felande kort blir snabbt sämre. Då är en professionell återställningstjänst det säkrare valet.

Så ja, det finns fortfarande en chans. Raderade bilder, snabbformaterade kort, försvunna semesterbilder, jag har sett alla tre sluta bättre än väntat. Det viktigaste är snabbhet. Sluta skriva till kortet, skanna det från en dator och återställ allt du hittar till en annan enhet.

Om formateringen skedde i kameran är ditt bästa drag att behandla kortet som bevismaterial. Sätt skrivskyddet på SD-kortet, om det finns ett sådant. Det stoppar inte återställning, men hjälper till att förhindra ett dumt misstag medan du flyttar runt det.

Jag håller med @mikeappsreviewer om en viktig sak, sluta använda kortet. Jag håller dock inte helt med om en del. Jag skulle inte lägga mycket tid på att först kontrollera molnsynk om du inte vet att SnapBridge var aktivt. Om detta var Nikon RAW-filer hade de flesta ändå aldrig någon molnkopia, så jag skulle lägga min första timme på återställning, inte på en skattjakt.

Några Nikon-specifika saker spelar roll:

1. Nikon-kameror gör ofta en snabbformatering, inte en fullständig radering.
  2. NEF-filer är stora, så delvis överskrivning förstör dem snabbt.
  3. XQD- eller CFexpress-kort behöver ofta en bättre kortläsare, billiga kortläsare misslyckas oftare.
  4. Om din kamera använde dubbla kortplatser, kontrollera det andra kortet innan du gör något annat. Folk missar detta hela tiden.

Min ordning skulle vara:

1. Ta ut kortet.
  2. Använd en kortläsare av god kvalitet.
  3. Skapa först en byte-för-byte-avbildning av kortet, om kortet verkar opålitligt.
  4. Skanna avbildningen, inte originalkortet.

Det här är där Disk Drill kan vara värt att titta på. Jag föredrar att först skapa en avbildning eftersom du fortfarande har en stabil källa att arbeta från om kortet börjar ge läsfel. Vissa hoppar över detta steg. Det skulle inte jag göra.

Räkna också med blandade resultat. Återställningsgraden för JPEG är ofta bättre än för RAW när delar av kortet har skrivits över. Om skanningen hittar filer med rätt storlek, som en NEF på 25 MB i stället för en konstig stump på 128 KB, ökar dina chanser.

Om din Nikon sparade bilder och video på samma kort, återställ bilderna först. Videofragment tar tid och rör till skanningsresultaten. Litet tips, men det hjälper.

För en enkel genomgång täcker denna guide för återställning av SD-kortsbilder för raderade och formaterade filer den allmänna processen på enkel engelska.

Om kortet klickar, kopplas från eller visar 0 byte, hoppa över programvara och gå till ett återställningslabb. Gör det själv i det läget gör snabbt saken värre.

En sak jag skulle lägga till till det som @mikeappsreviewer och @cacadordeestrelas sa: bedöm inte återställningen enbart efter filnamn. Formateringar i Nikon-format rensar ofta katalogstrukturen först, så en skanning kan se rörig ut även när själva bilddatan fortfarande finns kvar. Om du ser generiska filnamn men förhandsvisningarna går att öppna, är det fortfarande ett bra tecken.

Jag skulle också vara lite oenig med dem som säger alltid skapa en avbild först. Att skapa en avbild är klokt om kortet är instabilt, men om kortet är friskt och du inte är särskilt teknisk kan extra verktyg sinka dig. Vid en normal oavsiktlig kameratformatering är en direkt skrivskyddad skanning vanligtvis helt okej. Håll bara processen enkel och gör den inte mer komplicerad än nödvändigt.

En annan sak som är värd att kontrollera på Nikon-kort är om kameran var inställd på att skapa mindre JPEG-kopior vid sidan av RAW. Folk glömmer detta och letar bara efter NEF-filer, och missar då fullt användbara JPEG-versioner.

Om du vill ha ett praktiskt programalternativ är Disk Drill ett av de bättre valen för fotoåterställning från Nikon SD-kort eftersom det hanterar formaterade kort och vanligtvis känner igen NEF/JPEG ganska bra. Jag skulle fokusera på kvaliteten på förhandsvisningen och filstorleken, inte på mappnamn.

Om du också jämför verktyg är den här tråden om rekommendationer för den bästa programvaran för återställning av SD-kort för raderade eller formaterade minneskort värd en titt.

En sista tråkig men viktig poäng: återställ till din dator och öppna sedan ett par filer i programvara som faktiskt har stöd för Nikon innan du firar. Jag har sett folk tro att återställningen misslyckades, när det bara var deras standardvisare som inte klarade RAW-filer.

En extra Nikon-vinkel: kontrollera om kameran var inställd på att skriva till båda kortplatserna som säkerhetskopia eller som RAW/JPEG-delning. Jag har sett folk få panik över ett formaterat SD-kort medan det andra kortet fortfarande hade antingen RAW-filerna eller JPEG-kompanjonfilerna intakta. Det går snabbare än någon återställningsapp.

Jag skulle också invända lite mot skanna omedelbart som en universell regel. Om kortet beter sig ens lite konstigt, långsam montering, läsproblem, försvinner i Utforskaren, vill du ha stabilitet framför hastighet. I så fall, skapa först en avbild om du kan. Om kortet är helt friskt, då är en direkt skrivskyddad återställning okej.

När det gäller programvara är Disk Drill ett rimligt val för Nikon-kort.

Fördelar:

• Bra upptäckt av NEF/JPEG
  • Enkelt förhandsgranskningsflöde
  • Hanterar formaterade kort ganska bra

Nackdelar:

• Återställda namn/mappar kan vara röriga
  • Lyckad förhandsgranskning betyder inte alltid en perfekt fil
  • Gränsen för betald återställning kan vara irriterande beroende på version

Testa heller inte återställda NEF-filer bara i Windows Foton. Använd Nikon Studio NX, Lightroom, Capture One eller något annat som kan hantera RAW innan du bestämmer att de är trasiga.

Råden från @cacadordeestrelas, @boswandelaar och @mikeappsreviewer är för det mesta träffsäkra. Mitt tillägg är bara detta: verifiera beteendet för dubbla kortplatser, kontrollera små JPEG-sidecarfiler och bedöm resultaten utifrån filer som faktiskt går att öppna, inte utifrån filnamn eller mappstruktur. Det är där folk misstolkar återställningsresultat hela tiden.