Hulp nodig bij het herstellen van bestanden van een beschadigde SD-kaart na een camerafout

Mijn camera gaf plotseling een foutmelding terwijl ik foto’s maakte, en nu lijkt mijn SD-kaart beschadigd. Ik kan de kaart niet openen op mijn camera of computer, en ik probeer belangrijke foto’s en video’s te herstellen waarvan geen back-up was gemaakt. Wat is de veiligste manier om gegevens van een beschadigde SD-kaart te herstellen na een camerafout zonder de situatie te verergeren?

Ik haat deze fout omdat hij nooit opduikt op een luie zondag. Hij verschijnt na een lange shoot, wanneer je batterij bijna leeg is, of wanneer je eindelijk gaat zitten om beeldmateriaal te kopiëren en naar bed te gaan. Ik heb meer dan eens meegemaakt dat SD-kaarten het begaven, en het patroon is altijd hetzelfde. Paniek zorgt ervoor dat mensen als eerste op het verkeerde klikken.

Als je laptop, telefoon of camera een melding geeft zoals “Je moet de schijf in station X: formatteren” of “SD-kaart is beschadigd, tik om te herstellen”, stop dan daar. Druk niet op Formatteren. Druk niet op Herstellen. Haal je handen even van het toetsenbord. Formatteren herschrijft de bestandssysteeminformatie die je apparaat gebruikt om bestanden te vinden. Een snelle formattering maakt herstel nog steeds moeilijker. Een volledige formattering maakt het probleem alleen maar groter. Als de bestanden belangrijk zijn, laat de kaart dan met rust totdat je herstel hebt geprobeerd.

De volgorde is belangrijk. Dat heb ik op de harde manier geleerd. Eerst herstellen. Daarna repareren. Als je probeert een beschadigde kaart te repareren voordat je je gegevens eraf hebt gehaald, loop je het risico de structuur van de kaart te veranderen en de bestanden te verliezen die je juist probeerde te redden.

Voor herstel heb ik de beste resultaten gehad met Disk Drill. Wat voor mij het verschil maakte, was de byte-voor-byte back-upoptie.

Dit is waarom ik die functie belangrijk vind. Wanneer een SD-kaart kuren begint te vertonen, is het probleem vaak een van twee dingen. Het bestandssysteem is beschadigd, of de kaart zelf begint te verslijten. Als de hardwarekant achteruitgaat, voegt elke leespoging extra belasting toe. Ik heb kaarten zien uitvallen midden tijdens een scan. Dus in plaats van de kaart steeds opnieuw te scannen, maak je eerst een image, een volledige sector-voor-sector kopie naar je computer. Scan daarna de image, niet de originele kaart. Op die manier krijgt de fysieke kaart één zware leesbeurt in plaats van een heleboel herhaalde pogingen. Dat is veiliger en, naar mijn ervaring, consistenter. Bekijk na de scan een voorbeeld van wat je hebt hersteld en sla het ergens veilig op, niet terug op dezelfde SD-kaart.

Nadat uw bestanden veilig zijn

Probeer de kaart pas weer bruikbaar te maken nadat het herstel is voltooid. Dit is de volgorde die ik aanhoud.

1. Voer CHKDSK uit op Windows

Begin met het ingebouwde reparatiehulpmiddel. Open Start, typ cmd en voer daarna Opdrachtprompt uit als administrator. Voer in:

chkdsk X: /r

Vervang X door de stationsletter van je SD-kaart. De optie /r is belangrijk omdat die controleert op beschadigde sectoren en probeert leesbare gegevens daarvan te herstellen. Bij een grote kaart kan dit even duren. Laat het proces voltooien. Onderbreek het niet halverwege omdat je ongeduldig werd.

2. Probeer TestDisk als de partitie verdwenen is

Als Windows de kaart als niet-toegewezen weergeeft, of als de partitie verdwenen is, helpt CHKDSK vaak niet veel. Hier bewijst TestDisk zijn waarde. Het is ouderwets en lelijk, geen mooie interface, maar het doet serieus werk met beschadigde partitietabellen en verloren partities. Ik heb het gebruikt op kaarten die niet eens correct werden weergegeven in Verkenner. Als het de ontbrekende structuur vindt, kan het die terugschrijven en de kaart weer leesbaar maken.

3. Volledig formatteren als laatste stap

Als geen van beide herstelstappen helpt, formatteer dan de kaart. In dit stadium zouden je bestanden al ergens anders naartoe gekopieerd moeten zijn. Klik in Verkenner met de rechtermuisknop op de kaart en kies Formatteren. Ik vink Snel formatteren uit. Dat duurt langer, maar controleert de opslag grondiger, en dat is precies wat je wilt bij media die al fouten hebben gegeven. Voor de meeste nieuwere SD-kaarten is exFAT het bestandssysteem dat ik zou kiezen, vooral als je grote videobestanden opslaat. FAT32 loopt snel tegen bestandsgroottebeperkingen aan.

Als de kaart hierna weer begint te werken, zou ik hem nog steeds niet vertrouwen voor belangrijk werk. Zodra een SD-kaart gegevens begint te beschadigen, behandel ik hem als een twijfelachtig reservewiel. Prima voor onbelangrijke overdrachten, niet voor bruiloften, reisbeelden of iets anders dat je absoluut niet kwijt wilt raken. Ik vervang hem en ga verder.

Nog één ding, omdat ik dit op de harde manier heb geleerd door onvoorzichtig te zijn. Gebruik Uitwerpen of Hardware veilig verwijderen voordat je de kaart eruit haalt. Veel beschadiging begint doordat mensen hem eruit trekken terwijl gegevens nog worden weggeschreven of in de cache staan. Het lijkt iets kleins totdat je er een hele reeks bestanden door verliest.

Stop eerst met proberen de kaart op verschillende apparaten te gebruiken. Elke koppelingspoging schrijft logs of probeert opnieuw te lezen. Bij een falende SD-kaart zijn extra leesacties niet je vriend.

Ik ben het met @mikeappsreviewer eens op één belangrijk punt: eerst herstellen. Ik ben het iets minder eens over de timing van CHKDSK bij onstabiele kaarten. Als de kaart op hardware-niveau aan het sterven is, is CHKDSK zwaar belastend en kan het later herstel erger maken. Ik bewaar reparatietools voor nadat ik bestanden heb veiliggesteld, of nadat ik herstel heb opgegeven.

Wat ik zou doen:

1. Gebruik een andere kaartlezer.
    Veel gevallen van een corrupte SD-kaart blijken slechte USB-kaartlezers te zijn. Goedkope lezers gaan voortdurend kapot. Probeer een betrouwbare USB 3-lezer, en als de kaart een microSD is, probeer dan ook een andere adapter.

2. Controleer hoe de kaart verschijnt in Schijfbeheer.
    Als Windows de juiste grootte toont, zelfs als RAW of niet-toegewezen, zijn de kansen op herstel nog steeds redelijk.
    Als er 0 bytes, geen media staat, of de kaart blijft verbreken, dan faalt de kaart zelf.

3. Maak een image en werk daarna vanaf die image.
    Disk Drill is hier goed voor, omdat je er eerst de hele kaart mee kunt back-uppen en daarna het imagebestand kunt scannen in plaats van de SD steeds opnieuw te belasten. Dat is belangrijker dan mensen denken. Een kaart van 128 GB één keer lezen is beter dan zes keer lezen terwijl je willekeurige oplossingen test.

4. Als Disk Drill bestanden vindt, herstel ze dan naar je pc of een andere schijf.
    Sla niets terug op de SD-kaart op. Ik weet het, logisch, maar mensen doen het nog steeds en vragen zich dan af waarom het herstel slechter werd.

5. Als een normale scan video’s mist, probeer dan ook file-carvingtools.
    PhotoRec is lelijk, maar haalt bestanden op basis van signaturen terug en negeert het kapotte bestandssysteem. Nadeel: bestandsnamen en mapstructuur zijn vaak weg. Voordeel: ik heb gezien dat het MP4- en JPG-bestanden herstelde van kaarten die Windows niet wilde openen.

Als de bestanden onvervangbaar zijn, stop dan na de imagepoging met zelf proberen en stuur het naar een professioneel lab. Als de kaart klikt, verdwijnt, oververhit raakt of naar 0 bytes zakt, blijf er dan niet aan zitten.

Als je een snelle uitleg wilt over het gebruik van Disk Drill voor herstel van een SD-kaart, helpt deze video: hoe je foto’s en video’s van een corrupte SD-kaart herstelt met Disk Drill

En ja, zelfs als je hem weer aan de praat krijgt, zou ik de kaart met pensioen sturen. SD-kaarten zijn goedkoop. Verloren shoots niet.

Stop niet steeds opnieuw in de camera. Op dat punt ben ik het een beetje oneens met het gebruikelijke test alles instinct. Camera’s kunnen kieskeurig zijn en soms blijven proberen metadata te schrijven, wat nu wel het laatste is wat je wilt.

Wat ik eerst zou controleren, is of de kaart daadwerkelijk op hardwareniveau wordt gedetecteerd. Open in Windows Apparaatbeheer en kijk of de lezer/kaart daar verschijnt, zelfs als Verkenner hem niet wil openen. Controleer op Mac Schijfhulpprogramma en Systeeminformatie. Als de kaart verschijnt met de juiste capaciteit, is dat een beter teken dan mensen denken. Als hij een onzinformaat, 0 bytes toont of steeds wegvalt, dan zou ik ermee stoppen.

Als dit bovendien camerafoto’s of video’s zijn, probeer dan software die mediastructuren begrijpt in plaats van alleen algemene logica voor het kopiëren van bestanden. Disk Drill is een goede keuze voor herstel van een corrupte SD-kaart omdat het meestal zowel verwijderde als ontoegankelijke camerabestanden vrij goed weet te vinden. Ik zou er ook op letten of je video’s gefragmenteerd zijn, omdat sommige tools de clips wel herstellen maar ze daarna niet goed afspelen. Dat is niet altijd totaal verlies, alleen later meer reparatiewerk.

Eén ding waar @mikeappsreviewer en @sterrenkijker niet echt de nadruk op legden, is om de stroomvoorzieningssituatie van de kaartlezerkabel of poort te controleren. Zwakke USB-poorten en onbetrouwbare frontpanellezers veroorzaken belachelijk veel nepgevallen van corruptie. Sluit indien mogelijk direct aan op een USB-poort achter op het moederbord.

Als je een visuele uitleg wilt, is dit behoorlijk relevant: stapsgewijze video over herstel en reparatie van een corrupte SD-kaart

Als de kaart snel heet wordt, midden tijdens het lezen verdwijnt of het systeem laat vastlopen, stop dan vrij snel met doe-het-zelf dingen. Dat betekent meestal dat de kaart fysiek defect raakt, niet alleen logisch corrupt is.

Ik ben het met @sterrenkijker eens over één belangrijk punt: als de kaart instabiel is, zijn herhaalde pogingen je grootste vijand. Waar ik iets afwijk van @caminantenocturno en @mikeappsreviewer is dit: ik zou ook vermijden dat Windows de kaart automatisch koppelt als dat mogelijk is. Als je toegang hebt tot Linux, is een alleen-lezen-poging daar soms voorzichtiger en geeft het je een schonere kans om de kaart te klonen voordat het besturingssysteem begint te helpen.

Een paar dingen die nog niet genoemd zijn:

• Maak de contacten van de SD-kaart schoon met isopropylalcohol en laat die volledig drogen. Klinkt simpel, maar vuile contacten kunnen op corruptie lijken.
  • Als het een microSD in een full-size adapter is, vervang dan eerst de adapter. Die gaan voortdurend kapot.
  • Controleer of je camera bestanden heeft weggeschreven in een propriëtaire mapstructuur. Sommige videobestanden hebben sidecar-gegevens of intacte mappaden nodig om na herstel goed af te spelen.

Over Disk Drill: goede keuze als je iets eenvoudigers wilt dan TestDisk/PhotoRec.

Pluspunten

• eenvoudige interface
  • kan een byte-voor-byte-back-up maken
  • degelijke preview-ondersteuning voor foto’s en sommige video’s
  • makkelijker voor beginners dan opdrachtregeltools

Minpunten

• niet de goedkoopste optie
  • diepe scans kunnen erg lang duren
  • herstel op basis van carving kan originele bestandsnamen/mappen verliezen
  • vindt soms te veel rommel, waardoor het sorteren van resultaten irritant is

Als de herstelde video’s niet willen afspelen, bewaar ze dan toch. Corrupte MP4/MOV-bestanden kunnen soms later nog worden gerepareerd als de ruwe data intact is hersteld.

Nog één directe mening: als op deze kaart betaald werk stond, experimenteer dan niet urenlang. Eén degelijke imaging-poging en daarna professionele recovery. Kaarten die tijdens het opnemen plotseling uitvallen, zijn vaak al op weg naar definitief falen.