Hoe moeilijk is het tegenwoordig om gegevens van een geformatteerde SD-kaart te herstellen?

Ik heb per ongeluk mijn SD-kaart geformatteerd voordat ik belangrijke foto’s en video’s had gekopieerd, en nu probeer ik uit te zoeken of herstel nog mogelijk is. Ik heb hulp nodig bij het vinden van de beste manier om gegevens van een geformatteerde SD-kaart te herstellen zonder het erger te maken, omdat sommige van deze bestanden echt belangrijk zijn en ik geen back-up heb.

Ik had dit afgelopen zomer met een dronekaart, en ja, het voelde echt als een klap in mijn maag.

Ik had haast om op te stijgen vóór zonsondergang. De app gaf een vreemde opslagwaarschuwing. Ik tikte op ‘SD-kaart formatteren’ om het op te lossen en ging verder. Een paar seconden later besefte ik dat ik nog geen beelden van die ochtend had overgezet. Ik voelde me meteen misselijk. Toch betekent een geformatteerde kaart niet altijd dat je bestanden voorgoed weg zijn.

Veel mensen denken dat formatteren alles volledig wist. Meestal is dat niet zo. Tenzij je een volledige formattering op een computer hebt uitgevoerd, of een van de weinige camera’s hebt gebruikt met een hardwarematige wisroutine, zoals sommige Sony-modellen met SD_ERASE, heeft het apparaat waarschijnlijk een snelle formattering uitgevoerd.

De korte versie is dit. Een snelle formattering verwijdert de bestandssysteemkaart. Je telefoon, tablet of computer ziet dan niet meer waar de foto’s en video’s staan, en markeert de kaart vervolgens als vrije ruimte. De bestanden blijven vaak staan totdat nieuwe gegevens eroverheen worden geschreven.

Dus je spullen zitten in een soort limbo. Misschien zijn ze er nog, maar ze zijn kwetsbaar. Wat nu telt, is overschrijven voorkomen.

Dit is wat ik nu meteen zou doen.

1. Werp de kaart uit en vergrendel die.
    Als je SD-kaart de kleine schrijfbeveiligingsschakelaar aan de zijkant heeft, schuif die dan naar Lock. Maak geen nieuwe foto’s. Neem geen nieuwe video op. Elke nieuwe opslagactie kan het risico geven dat de oude gegevens worden overschreven.

2. Sla de oude CMD-oplossingen over.
    Ik heb mensen CHKDSK of attrib zien aanraden in oude forumthreads. Ik zou geen van beide hiervoor gebruiken. Die tools zijn bedoeld voor bestandssysteemproblemen en verborgen bestanden. Ze maken een formattering niet ongedaan, en ze kunnen gegevens veranderen die je juist probeert te herstellen.

3. Gebruik een USB-kaartlezer.
    Sluit de SD-kaart via een degelijke kaartlezer aan op je computer. Laat hem niet in de camera zitten en verbind de camera niet via USB. In mijn geval werkte directe toegang tot de kaart beter, en veel hersteltools lezen ruwe sectoren op deze manier betrouwbaarder.

4. Gebruik herstelsoftware die hiervoor is gemaakt.
    Handmatige oplossingen lopen hier dood. Je hebt software nodig die de ruwe kaartgegevens scant. Foto’s zijn één ding. Video is lastiger. Droneclips, actioncam-bestanden en mirrorless-opnamen raken vaak gefragmenteerd, waardoor zwakkere tools stukken in de verkeerde volgorde terughalen en het uiteindelijke bestand niet opent.

5. Sla herstelde bestanden ergens anders op.
    Dit is belangrijker dan mensen denken. Herstel niets terug naar dezelfde SD-kaart. Sla op naar de schijf van je computer of een externe SSD. Als je herstelde bestanden terug naar de kaart schrijft, loop je het risico de rest te vernietigen van wat daar nog op staat.

Toen ik hiermee te maken kreeg, probeerde ik eerst een paar eenvoudigere tools. Die vonden wel wat afbeeldingen, maar de video’s kwamen beschadigd terug. Wat voor mij beter werkte, was Disk Drill.

De reden dat ik daarbij bleef, was de op camera’s gerichte herstelmodus. Die ging beter om met gefragmenteerde video dan de goedkope rommel die ik had getest. Ik kon bestanden vooraf bekijken voordat ik ze herstelde, wat tijd scheelde. Op Windows is er ook een gratis herstelgrens van 100 MB, dus je hebt een snelle manier om te testen of de bestanden intact zijn voordat je verdergaat.

Als dit opnieuw mijn kaart was, zou ik het in deze volgorde doen. Kaart vergrendelen. In een kaartlezer stoppen. Disk Drill openen. Een diepe scan uitvoeren. Alleen herstellen naar een andere schijf.

Wacht daarna. Diepe scans zijn traag. Die van mij duurde een tijd en leek meer dan eens vast te lopen, maar hij haalde meer terug dan ik had verwacht.

Als je niets nieuws naar de kaart hebt geschreven, zijn je kansen nog steeds behoorlijk goed.

Het hangt van één ding af: overschrijven.

Als de formattering snel was, is herstel vaak mogelijk. Op de meeste SD-kaarten wist een snelle formattering de index, niet de foto- en videodata zelf. Als je na het formatteren nieuwe opnames hebt gemaakt, dalen je kansen snel. Foto’s overleven vaker dan lange videobestanden, omdat video over meer blokken wordt verdeeld.

Ik ben het met @mikeappsreviewer eens dat je schrijfacties naar de kaart moet vermijden. Over één punt ben ik het echter niet helemaal eens. Het vergrendelen van het kaartschuifje helpt, maar is bij veel kaartlezers geen echte hardwarematige schrijfblokkering. Ik zou het zien als een geheugensteuntje, niet als bescherming. De beste stap is om eerst een volledige image van de SD-kaart te maken met een tool zoals USB Image Tool, R-Studio of ddrescue, en vervolgens met die image te werken. Als herstelsoftware crasht of je verkeerd klikt, blijft je originele kaart onaangeroerd.

Voor bestandsherstel is Disk Drill prima en eenvoudig te gebruiken. Goed voor foto’s, redelijk met gangbare cameraformaten en met eenvoudige voorbeelden. Als Disk Drill video mist of beschadigde clips teruggeeft, probeer daarna PhotoRec of R-Studio. Verschillende tools lezen bestandskenmerken op verschillende manieren, dus als één app bestanden mist, betekent dat niet dat ze weg zijn. Ik heb gezien dat de ene tool 60 procent terughaalde en een andere 90 procent van dezelfde kaart. Vreemd, maar het gebeurt.

Sla ook de functies voor reparatie in camera’s of telefoons over. Die schrijven naar de kaart.

Als je een eenvoudige handleiding wilt voor het herstellen van verwijderde foto’s en video’s van een SD-kaart met Disk Drill, dan verwijst deze link bekijk hoe je SD-kaartbestanden herstelt met Disk Drill naar een korte visuele uitleg.

Korte versie:
Stop met het gebruiken van de kaart.
Maak er eerst een image van.
Scan de image met Disk Drill.
Sla de resultaten op een andere schijf op.
Als video’s niet werken, probeer dan een tweede tool voordat je opgeeft.

Dus nee, het is niet hopeloos. Moeilijk? Gemiddeld. Tijdsgevoelig? Zeker.

Helemaal niet onmogelijk, alleen vervelend tijdkritisch.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @caminantenocturno, maar ik zou één extra punt sterker benadrukken: het echte probleem is niet het formaat zelf, maar het type SD-kaart. Veel nieuwere SD-kaarten zijn beter in interne opschoning dan oude, waardoor verwijderde gegevens soms sneller verdwijnen dan mensen verwachten. Dat betekent dat herstel nog steeds heel goed mogelijk is, maar niet meer zo vergevingsgezind als jaren geleden.

Ook zou ik er niet van uitgaan dat elke snelle formattering onschadelijk is. Sommige camera’s doen meer achtergrondwerk dan je denkt. Dus ja, stop zo snel mogelijk met het gebruiken van de kaart, maar raak nog niet in paniek.

Wat ik zou doen:

• controleer de kaart op een computer, niet in de camera
  • als de bestanden heel belangrijk zijn, maak dan eerst een kloon/image van de kaart
  • scan indien nodig met meer dan één tool
  • herstel alleen naar een andere schijf

Voor daadwerkelijke software is Disk Drill een sterke eerste poging omdat het makkelijk te gebruiken is en het meestal goed doet met foto’s en gangbare videoformaten. Als het dingen mist, probeer dan een tweede tool zoals PhotoRec of R-Studio. Verschillende scanners vinden irritant genoeg verschillende dingen.

Nog iets dat mensen vaak overslaan: als je herstelde video’s er wel zijn maar niet afspelen, hebben ze mogelijk reparatie nodig, niet opnieuw herstel. Dat gebeurt vaak bij MP4 en MOV.

Als je een eenvoudig overzicht van de beste herstelapps wilt, dan is dit best prima: beste dataherstelsoftware voor SD-kaarten en schijven

Korte versie: herstelbaar? Vaak wel. Makkelijk? Enigszins. Gegarandeerd? Nee. Foto’s komen meestal makkelijker terug dan lange video’s.