Hoe krijg ik een schijf gemount op mijn Mac na een geforceerde uitwerping?

Ik heb een externe schijf geforceerd uitgeworpen van mijn Mac, en nu wordt die niet meer aangekoppeld in Finder of Schijfhulpprogramma zoals het hoort. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken of de schijf beschadigd is, hoe ik mijn bestanden veilig kan herstellen en welke stappen ik kan nemen om de schijf weer te laten aankoppelen op macOS.

Ik ben dit op mijn Mac meer dan eens tegengekomen. Je sluit een externe schijf aan en krijgt niets. Geen bureaubladpictogram. Geen Finder-vermelding. Geen bestanden. Dat voelt al snel slecht, maar ik zou nog niet aannemen dat de gegevens weg zijn. Vaak werkt de schijf nog gewoon en is macOS het deel dat raar doet.

Ik zou eerst met de saaie controles beginnen. Die hebben me meer tijd bespaard dan de ingewikkelde oplossingen.

Methode 1: Controleer eerst de verbinding

Deze heeft me eerder te pakken gehad. Ik heb veel te lang een schijf de schuld gegeven terwijl de kabel het probleem was.

1. Koppel de schijf los van je Mac.
  2. Als deze is aangesloten via een hub of dock, sla de tussenstap over en sluit hem rechtstreeks aan op de Mac.
  3. Probeer een andere USB- of Thunderbolt-poort.
  4. Vervang de kabel door een kabel waarvan je al weet dat die werkt.
  5. Als je nog een andere Mac of zelfs een Windows-pc in de buurt hebt, test de schijf daar dan ook.
  6. Let op tekenen van leven, draaien, trillingen, LED-activiteit, welk geluid dan ook. Als hij opstart, zou ik dat als een goed teken zien, omdat het apparaat in elk geval stroom krijgt.

Methode 2: Zorg ervoor dat Finder het niet verbergt

Ik heb gezien dat schijven prima worden aangekoppeld, maar dat Finder zo was ingesteld dat je dat nooit zou merken.

1. Open Finder.
  2. Ga naar Finder > Instellingen. Op oudere macOS-versies kan er Finder > Voorkeuren staan.
  3. Open het tabblad Algemeen.
  4. Vink Externe schijven aan.
  5. Open daarna het tabblad Navigatiekolom.
  6. Vink daar ook Externe schijven aan.
  7. Ga terug naar Finder en kijk of de schijf verschijnt.

Herstel de bestanden voordat je iets repareert

Als de schijf zichtbaar is in Schijfhulpprogramma maar weigert te koppelen, zou ik daar stoppen en eerst de gegevens eraf halen. Dat heb ik op de harde manier geleerd. Mensen haasten zich naar EHBO of wissen de schijf, en komen er later achter dat ze de bestanden nodig hadden.

Disk Drill leest het apparaat directer uit, dus het is niet afhankelijk van Finder die goed werkt of van het normaal koppelen van de schijf.

1. Installeer en open Disk Drill.
  2. Zoek de niet-gekoppelde schijf in de apparatenlijst.
  3. Als de schijf instabiel lijkt, gebruik dan eerst Byte-voor-byte-back-up en maak een volledige image.
  4. Wacht tot de image klaar is.
  5. Scan ofwel de oorspronkelijke schijf of het imagebestand.
  6. Bekijk wat er wordt gevonden.
  7. Bekijk een voorbeeld van de belangrijke bestanden en controleer of ze openen.
  8. Kies wat je wilt herstellen.
  9. Sla alles op een andere schijf op. Schrijf herstelde bestanden niet terug naar de probleemschijf.

Zodra de bestanden ergens anders veilig staan, heb je de ruimte om oplossingen te testen zonder bij elke klik te stressen.

Beëindig een vastgelopen fsck-proces

Deze is vreemd, maar ik heb het zien werken. Als macOS denkt dat de schijf verkeerd is verwijderd, start het soms een bestandscontrolesysteem op de achtergrond. Af en toe loopt dat proces vast en wordt de schijf nooit aangekoppeld.

1. Open Terminal.
  2. Voer uit: sudo pkill -f fsck
  3. Typ je beheerderswachtwoord als macOS erom vraagt.
  4. Wacht een paar seconden.
  5. Controleer of de schijf vanzelf verschijnt.

Ik heb één schijf bijna meteen zien verschijnen nadat ik dit had gedaan.

Reset NVRAM op Intel, start normaal opnieuw op op Apple Silicon

Soms zit het probleem hoger in de systeeminstellingen, niet in de schijf zelf.

Voor Intel-Macs:

1. Schakel de Mac uit.
  2. Druk op de aan-uitknop.
  3. Houd meteen Option + Command + P + R ingedrukt.
  4. Blijf dit ongeveer 20 seconden ingedrukt houden.
  5. Laat los en laat de Mac opstarten.
  6. Sluit de schijf opnieuw aan en test opnieuw.

Voor Apple Silicon-Macs:

1. Koppel de schijf los.
  2. Start de Mac normaal opnieuw op.
  3. Wacht tot macOS volledig is geladen.
  4. Sluit de schijf weer aan en controleer deze opnieuw.

Formatteer de schijf opnieuw als je de bestanden al hebt opgeslagen

Als niets van het eerdere hielp en je gegevens al zijn hersteld, zou ik doorgaan met formatteren. Op dit punt probeer je de schijf weer bruikbaar te maken, niet de bestanden te beschermen die er nog op staan.

1. Open Schijfhulpprogramma.
  2. Klik op Weergave > Toon alle apparaten.
  3. Selecteer de fysieke schijf, niet alleen het volume eronder.
  4. Klik op Wis.
  5. Geef de schijf een naam en kies daarna APFS als die alleen op Mac blijft. Kies exFAT als je wilt dat die werkt met zowel macOS als Windows.
  6. Klik op Wis en wacht.

Wanneer het formatteren klaar is, koppel je de schijf los en sluit je die opnieuw aan. Als die na een schone formattering nog steeds niet wil worden aangekoppeld, zou ik steeds meer denken aan een hardwarefout. In dat stadium is het vervangen van de schijf meestal verstandiger dan het probleem te blijven rekken.

Het belangrijkste dat ik hiervan meenam, was simpel. Eerst herstellen. Daarna repareren. Schijven zijn vervangbaar. Je bestanden niet.

Geforceerd uitwerpen zorgt er vaak voor dat een externe harde schijf niet meer kan worden gekoppeld op een Mac, omdat het bestandssysteemjournaal, de partitietabel of de volumekoptekst in een slechte toestand is achtergebleven. Dat betekent niet dat de schijf dood is.

Ik ben het eens met een deel van wat @mikeappsreviewer zei, maar ik zou niet beginnen met het beëindigen van willekeurige fsck-processen tenzij je al hebt bevestigd dat de schijf op systeemniveau zichtbaar is. Zoek eerst uit of macOS de hardware ziet.

Doe dit in Terminal.

diskutil list

Als de schijf daar verschijnt, noteer dan de schijf-ID, zoals disk4. Voer daarna dit uit:

diskutil info /dev/disk4

Let op drie dingen. Protocol. Partitietabel. Bestandssysteempersoonlijkheid. Als die velden leeg of vreemd lijken, kan de behuizing of partitietabel beschadigd zijn.

Controleer daarna de systeemdetectie:

system_profiler SPUSBDataType
system_profiler SPThunderboltDataType

Als de schijf wel in Systeeminformatie verschijnt maar niet in Schijfhulpprogramma, begin ik een probleem met de bridgeboard of beschadigde metadata te vermoeden.

Als het volume wordt vermeld maar niet is gekoppeld, probeer dan een handmatige koppeling:

diskutil mountDisk /dev/disk4

Als dat mislukt, probeer dan eerst een alleen-lezen koppelpad met Disk Drill. Dat deel is belangrijk. Disk Drill is hier nuttig omdat het vaak schijven ziet die Finder negeert, en je wilt bestandsherstel vóór reparatie als er belangrijke gegevens op de schijf staan. Sla herstelde bestanden op naar een andere schijf. Niet dezelfde. Mensen verpesten dit.

Nog iets wat ik zou proberen vóór wissen is Veilige modus. Start op in Veilige modus, sluit de schijf aan en test daarna de koppeling opnieuw. Veilige modus blokkeert veel rommel van derden, waaronder onbetrouwbare NTFS-stuurprogramma’s en oude kernel-extensies. Ik heb gezien dat Paragon en oudere beveiligingstools koppelingen verstoren.

Controleer ook Console.app op koppelingsfouten. Zoek naar ‘diskarbitrationd’ en ‘I/O error’. Als je herhaalde I/O-fouten, trage leesacties of verbrekingen ziet, denk dan aan hardware.

Als de schijf helemaal niet verschijnt in diskutil list op meerdere Macs, zou ik stoppen met doe-het-zelfreparatie. Dat wijst eerder op een probleem met de behuizing, voeding of een defecte schijf.

Deze thread komt ook overeen met waar jij mee te maken hebt, Fout 49153 bij externe Mac-schijf, kan niet worden gekoppeld.

Ik zou één ding toevoegen waar noch @mikeappsreviewer noch @codecrafter echt genoeg nadruk op legden: controleer de S.M.A.R.T.- of gezondheidsstatus van de schijf voordat je er te veel aan gaat zitten prutsen.

Ga in Schijfhulpprogramma naar Weergave > Toon alle apparaten, selecteer de fysieke schijf en kijk of S.M.A.R.T. Defect of Geverifieerd aangeeft. Als het een SSD is in een degelijke behuizing, kun je ook dit proberen:

diskutil verifyDisk /dev/diskX

Dat controleert de partitietabel, niet alleen het volume. Ander probleem, andere oplossing.

Als het volume in Schijfhulpprogramma grijs is, probeer het dan vanuit Terminal te koppelen met een specifieke slice, niet alleen de hele schijf:

diskutil mount readOnly /dev/diskXs1

Alleen-lezen is hier het belangrijkste. Minder risico als het bestandssysteem instabiel is. Als dat werkt, kopieer dan meteen je bestanden eraf.

Als dit ook een externe HDD is en die klikt, piept of steeds stopt met draaien, stop dan. Blijf niet opnieuw proberen te koppelen. Dat kan herstel snel veel moeilijker maken. Hetzelfde geldt als Console veel I/O-fouten laat zien.

Als de gegevens belangrijk zijn, maak dan eerst een image en herstel daarna vanaf die image. Disk Drill is daar heel geschikt voor, vooral wanneer een externe Mac-schijf na geforceerd uitwerpen niet meer wil koppelen. Als je een goed overzicht wilt van wat het doet, is dit de moeite waard: bekijk hoe Disk Drill helpt niet-koppelbare schijven op Mac te herstellen.

Eén klein punt van verschil met @mikeappsreviewer: ik zou niet vroeg al naar NVRAM-resets grijpen. Meestal gaat het om schijfmetadata, de behuizing, de kabel of de voeding. Niet om Mac-firmware die zonder reden dramatisch doet.

Ik zou nog één invalshoek toevoegen die de anderen slechts licht hebben aangestipt: soms is de schijf in orde, maar heeft macOS een slechte aankoppelstatus in de cache opgeslagen na het geforceerd uitwerpen.

Probeer deze volgorde:

1. Koppel de schijf los.
  2. Voer in Terminal
    diskutil activity
    uit en kijk of Disk Arbitration vastzit in een lus met oude aankoppelpogingen.
  3. Voer daarna
    log show --last 10m --predicate 'process == 'kernel' OR process == 'diskarbitrationd'
    uit.
    Je zoekt naar zaken als invalid b-tree node, wrong fs type, media not present of herhaalde resets.

Waarom dit belangrijk is:

• wrong fs type betekent vaak dat het probleem bij het bestandssysteemstuurprogramma ligt, niet dat de schijf volledig defect is.
  • herhaalde resets betekenen meestal instabiliteit van de behuizing, kabel of voeding.
  • invalid b-tree wijst meer op directorycorruptie.

Kleine onenigheid met @mikeappsreviewer: ik zou niet veel waarde hechten aan Finder-instellingen als Schijfhulpprogramma hem ook niet aankoppelt. Op dat punt zit het probleem onder Finder.

Als de schijf zichtbaar is als raw-apparaat maar het volume niet wil aankoppelen, zou ik herhaalde reparatiepogingen vermijden en eerst een image maken. Daar is Disk Drill nuttig.

Voordelen van Disk Drill

• Goed in het detecteren van externe schijven die niet aankoppelbaar zijn
  • Een byte-voor-byte-back-up is de juiste zet bij instabiele media
  • Eenvoudigere preview- en herstelworkflow dan pure Terminal-tools

Nadelen van Disk Drill

• Geen wondermiddel als de behuizing of schijf steeds de verbinding verbreekt
  • Diepe scans kunnen eeuwig duren
  • Betaalde herstelfuncties zijn mogelijk niet de moeite waard bij kleine problemen

Ook goed om op te merken, zoals @codecrafter en @sonhadordobosque aangaven: als dit ding zich anders gedraagt in een nieuwe behuizing of met een SATA-naar-USB-adapter, kan de eigenlijke schijf in orde zijn en kan de USB-bridgeprint de echte oorzaak zijn. Dat wordt vaak over het hoofd gezien.