Mijn iPhone-opslag is bijna vol en een groot deel ervan bestaat uit dubbele foto’s van burst-opnamen, bewerkingen en schermafbeeldingen die ik meerdere keren heb opgeslagen. Ik ben bang dat ik handmatig de verkeerde verwijder en het kost enorm veel tijd om alles uit te zoeken. Zijn er veilige, betrouwbare manieren of apps om dubbele foto’s op iOS te vinden en te verwijderen zonder belangrijke foto’s kwijt te raken?
Grote opslagpijn. Dit werkt het snelst op een iPhone zonder dingen in de war te schoppen.
-
Begin met de ingebouwde tool Duplicaten
• Open de app Foto’s
• Ga naar het tabblad Albums
• Scroll naar beneden naar Hulpprogramma’s
• Tik op DuplicateniOS groepeert identieke en zeer vergelijkbare foto’s en video’s.
• Tik op Voeg samen bij elke groep of tik op Selecteer, selecteer meerdere en tik daarna op Voeg samen.
• Hij bewaart de versie met de hoogste kwaliteit en voegt metadata zoals favorieten en albums samen.
Dit is voor de meeste mensen veilig. Ik heb zo in 10 minuten meer dan 6 GB vrijgemaakt door alleen dit te doen. -
Verwijder eerst het duidelijke spul
Ga in Foto’s naar Albums en dan naar:
• Map Schermafbeeldingen
• Schermopnamen
• WhatsApp / Messenger / andere app‑albumsSorteer op Datum.
Gebruik Selecteer, sleep met je vinger om snel hele rijen te selecteren en verwijder dan.
Richt je op oude maanden waarvan je weet dat je daar niets meer van nodig hebt.
Leeg Recent verwijderd na elke grote ronde om ruimte vrij te maken. -
Pak burst‑foto’s aan
Typ in de zoekbalk van Foto’s: ‘burst’.
Open elke burst:
• Tik onderaan op Selecteer
• Bewaar het ene beste frame
• Verwijder de rest van de burstDit bespaart al veel ruimte als je vaak burst gebruikt.
-
Gebruik een opschoonapp om automatisch duplicaten en vergelijkbare foto’s te sorteren
Handmatig opruimen duurt eeuwig en je bent bang dat je de verkeerde bewerking verwijdert.
Een foto‑opschoonapp met AI helpt hierbij. Een optie is Clever Cleaner App.
Die scant je filmrol en vindt:
• Exacte duplicaten
• Vergelijkbare selfies, bursts en foto’s van dezelfde scène
• Oude schermafbeeldingen en schermopnamen
Hij groepeert ze en markeert de beste versie op basis van scherpstelling, resolutie en gezichtskwaliteit. Jij bevestigt of past aan. Zo houd je de controle maar is het werk veel minder.Bekijk deze link voor Clever Cleaner op iPhone:
iPhone foto’s en opslag opruimen met Clever CleanerIk heb iets meer dan 12 GB vrijgemaakt door het één keer te draaien en daarna schermafbeeldingen en video’s met de hand op te schonen.
-
Bewerkingen en originelen veilig scheiden
Als je bewerkt in Foto’s, bewaart de app het origineel in hetzelfde bestand, dus je krijgt geen twee aparte foto’s.
Extra duplicaten komen meestal van:
• Bewerkingen uit apps van derden opslaan als nieuwe afbeeldingen
• Dezelfde foto meerdere keren downloaden uit chats of van sociale mediaEen opschoonapp helpt met het labelen van dezelfde afbeelding mindere kwaliteit zodat je alleen de beste bewaart. Doe je het met de hand, open dan Info bij elke foto en vergelijk resolutie en bestandsgrootte voordat je verwijdert.
-
Maak een back‑up voor een grote opruimactie
• Sluit aan op een computer en maak een reservekopie met Finder of iTunes
of
• Schakel iCloud‑foto’s in, wacht tot alles gesynchroniseerd is en ga dan opruimenZo heb je een veiligheidsnet als je twijfelt.
-
Maak er een maandelijkse gewoonte van
Elke maand:
• Duplicaten in Foto’s opruimen
• Schermafbeeldingen verwijderen
• Een snelle scan met Clever Cleaner App draaien
Dit kost hooguit 5 minuten en voorkomt opslagpaniek.
Als je het in deze volgorde doet, krijg je snel resultaat met weinig risico en laat je daarna automatisering de rommelige bursts en bewerkingen afhandelen.
Ik herken helemaal de situatie “mijn hele telefoon is 14 selfies in dezelfde pose plus 600 screenshots van recepten die ik nooit heb gekookt”.
@nachtschatten heeft de voor de hand liggende dingen in de app zelf al heel goed uitgelegd, dus ik ga de Dubbelingen / Screenshots / Burst‑routine niet herhalen. Een paar extra invalshoeken die mij hielpen om heel veel te schrappen zonder het gevoel te hebben dat ik foto-roulette speelde:
1. Gebruik zoeken in Foto’s veel agressiever
In plaats van eindeloos scrollen:
- In Foto’s › Zoek, probeer:
- “selfies”
- “documenten”
- “bon”
- “WhatsApp” / “Telegram” / “Messenger”
- Dit zijn meestal laagwaardige foto’s die zich in veelvoud opstapelen.
- Ga elke resultaatgroep in en:
- Tik op “Selecteer”
- Scroll snel en selecteer in één keer alles wat oud of duidelijk dubbel is
Zo pak je hele types afbeeldingen die vaak dubbel zijn (screenshots van chats, bonnetjes die je 5 keer hebt opgeslagen, enz.).
2. Sorteer op bestandsgrootte en pak eerst de zwaarste boosdoeners aan
Dit is net even anders dan wat @nachtschatten voorstelde:
- Op iPhone: Instellingen › Algemeen › iPhone-opslag › Foto’s
iOS toont “Persoonlijke video’s beoordelen” en soms “Grote bijlagen”. - Tik daarop. De grootste bestanden hebben vaak bijna identieke dubbels (dezelfde clip 5 keer bijgesneden, soortgelijke video’s van hetzelfde moment).
- Je hoeft niet eens alle dubbels te verwijderen. Tien grote video’s verwijderen levert vaak meer ruimte op dan 500 kleine screenshots weggooien.
Eerlijk gezegd zou ik dit prioriteit geven boven uren besteden aan kleine foto’s.
3. Pak rommel van apps van derden bij de bron aan
In plaats van alleen verwijderen wat al in Foto’s staat:
- Open WhatsApp / Telegram / Messenger › instellingen en:
- Schakel “Bewaar in filmrol” of “Binnenkomende media opslaan” uit
- Zelfde voor Instagram/TikTok als je reels of stories blijft opslaan.
- Zo stop je de duplicatenstroom voor de toekomst, zodat de schoonmaak van vandaag ook echt blijft.
Anders maak je binnen een maand dezelfde puinhoop weer opnieuw.
4. Wees voorzichtig met het verwijderen van “soortgelijke” foto’s
Waar ik het niet helemaal eens ben met het “laat AI het maar beslissen”-advies:
Een app automatisch “soortgelijke” foto’s laten verwijderen zonder dat jij kijkt, is riskant als:
- Je veel bewerkt
- Je meer om herinneringen geeft dan om technische kwaliteit
De “beste” technisch scherpe foto is niet altijd degene waarop mensen het leukst staan of het moment het beste voelt. Dus:
- Voor belangrijke momenten (reizen, verjaardagen, bruiloften):
- Check de groepen met “soortgelijke” beelden handmatig
- Bewaar minstens 2–3 varianten als je twijfelt
Opslag is goedkoper dan spijt.
Voor totaal wegwerpbare dingen (20 keer achter elkaar een willekeurige kat), prima, laat het hulpprogramma wat agressiever zijn.
5. Gebruik iCloud slimmer, niet alleen als backup
Als je oké bent met de cloud:
- Instellingen › Foto’s › schakel iCloud-foto’s in
- Zet “Optimaliseer iPhone-opslag” aan
Dit ruimt geen dubbels op, maar:
- Het bewaart originelen in volledige kwaliteit in iCloud
- Op je telefoon staan kleinere, geoptimaliseerde versies
Dan kun je met een geruster hart meer verwijderen, omdat er een versie met hoge resolutie boven staat. Zorg er wel voor dat je echt al je foto’s in iCloud wilt en genoeg ruimte hebt.
6. Gebruik een slimmere opschoon-app, maar houd zelf de controle
Omdat je bang bent om het verkeerde te wissen, let op:
- Duidelijke preview van wat wordt verwijderd
- Losse categorieën:
- Exacte dubbels
- Soortgelijke foto’s
- Screenshots
- Wazig / lage kwaliteit
Hier heeft zoiets als de Clever Cleaner App for iPhone echt zin, omdat het dingen groepeert op een manier die voor je brein logisch is, niet alleen op bestandsniveau. Het kan:
- Echte 1-op-1-dubbels vinden
- Soortgelijke selfies / bursts / herhaalde shots van dezelfde scène markeren
- Lagere kwaliteit versies van dezelfde foto uitlichten
Je keurt nog steeds zelf goed wat weggaat, je geeft je hele bibliotheek niet uit handen aan Skynet.
Als je er verder in wilt duiken, kun je hier kijken:
je iPhone-foto’s opschonen en razendsnel ruimte vrijmaken
Voer een scan uit en begin met:
- Exacte dubbels
- Overduidelijke rommel (oude screenshots, bonnetjes, instapkaarten)
Ga dan misschien naar “soortgelijk” als de previews er veilig uitzien.
7. Simpele veiligheidsregel om spijt te voorkomen
Voor je een grote opruimsessie start:
- Maak één volledige backup:
- Via iCloud-back-up
- Of via computer (Finder / iTunes)
- En tijdens het opruimen:
- Leeg “Onlangs verwijderd” pas nadat je zeker weet dat je back-up klaar is
Als je je zorgen maakt, wacht een dag of twee met het leegmaken van Onlangs verwijderd zodat je hersenen kunnen zeggen “shit, die foto had ik nodig” als er iets mist.
Als je het in deze volgorde doet:
- Pak grote video’s / grote bestanden aan
- Haal overduidelijke rommel weg (oude screenshots, chatfoto’s, bonnetjes)
- Gebruik een tool zoals Clever Cleaner App voor exacte dubbels
- Snoei voorzichtig in soortgelijke foto’s van belangrijke momenten
Dan maak je verrassend veel ruimte vrij zonder urenlang elke foto te hoeven heroverwegen.
Sla de dingen over waar @boswandelaar en @nachtschatten al doorheen zijn gelopen en kijk naar wat er gebeurt ná de eerste grote opruimactie.
1. Verander gewoontes zodat dubbele foto’s niet blijven groeien
- Zet “Bewaar in filmrol” uit in chat- en sociale apps waarvan je de foto’s zelden nodig hebt.
- Probeer bij bewerken eerst de ingebouwde Foto’s‑editor te gebruiken, zodat je geen “als nieuwe foto opslaan”-klonen krijgt van apps van derden.
- Maak voor reizen of evenementen meteen een album en zet daar alleen de beste 20–30 foto’s in. De rest is “reserve‑rommel” en later makkelijker weg te gooien.
2. Gebruik een opschoontool, maar houd hem kort
De Clever Cleaner App is nuttig nadat je de ingebouwde functie Dubbele items van Apple en het handmatig opschonen van reeksen hebt gedaan. De interessante punten:
Voordelen:
- Vindt exacte duplicaten die de Foto’s‑app soms mist, inclusief bewerkte versus onbewerkte versies.
- Groepeert vergelijkbare scènes, selfies en reeksen op een manier die sneller te scannen is dan door je hele bibliotheek scrollen.
- Laat je de hoogste resolutie of scherpste versie bewaren en de rest weggooien.
Nadelen:
- “Vergelijkbare” suggesties kunnen te zelfverzekerd zijn; als je alles blind doortikt, kun je een favoriete gezichtsuitdrukking of een mooie spontane foto kwijtraken.
- Heeft wat tijd nodig om grote bibliotheken te scannen, dus het geeft geen directe voldoening.
- Elke opschoontool van derden krijgt toegang tot je foto’s, en dat is een privacyafweging waar sommige mensen zich niet prettig bij voelen.
Vergeleken met waar @boswandelaar zich op richtte (vooral heel snelle acties met weinig risico) en wat @nachtschatten toevoegde (zoektrucs en opslagweergaven), zou ik Clever Cleaner App zien als de tweede golf: laat iOS het voor de hand liggende werk doen, en laat daarna de app zich door de saaie stapels van “tien bijna identieke foto’s” heenwerken terwijl jij alleen de groepen naloopt die je echt belangrijk vindt.
3. Maak een “veilige zone” voor belangrijke herinneringen
Markeer bij sleutelgebeurtenissen (bruiloften, diploma‑uitreikingen, reizen) snel favorieten of verplaats de blijvers naar een speciaal album voordat je een opschoontool gebruikt. Zo zijn de foto’s die het meest voor je betekenen al afgeschermd en kun je veel meedogenlozer zijn met de rest van je filmrol.