Ik heb foto’s van mijn iPhone naar mijn computer geïmporteerd en nu wil ik ze van mijn iPhone verwijderen om ruimte vrij te maken. Het probleem is dat iCloud-foto’s is ingeschakeld, en ik ben bang dat als ik ze van mijn telefoon verwijder, ze ook uit iCloud en van mijn andere apparaten worden verwijderd. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de veiligste manier is om geïmporteerde iPhone-foto’s te verwijderen wanneer iCloud-foto’s is ingeschakeld.
Ik heb belachelijk veel tijd verspild aan precies deze rotzooi. Foto’s van een iPhone verwijderen voelt prima, totdat je beseft dat je bibliotheek op je Mac ook is veranderd. Het antwoord is niet simpelweg ja of nee. Het hangt af van je instelling voor iCloud-foto’s. Als synchronisatie aanstaat, kun je onbedoeld dezelfde foto’s van elk apparaat wissen.
Hier is het deel dat Apple nooit in duidelijke taal uitlegt. Met iCloud-foto’s ingeschakeld zijn je iPhone en Mac gekoppeld aan één gedeelde bibliotheek. Ik heb dit gecontroleerd via Instellingen > Foto’s. Toen ik een foto op de telefoon verwijderde, werd die ook op de Mac verwijderd. Hetzelfde gold voor de iPad. Het is één geheel, geen aparte stapels. Goed voor consistentie. Slecht als je enige doel is ruimte vrijmaken op de telefoon.
Als je plan is om foto’s op de Mac te bewaren en ze van de iPhone te verwijderen, stop dan eerst de synchronisatie. Dat is de juiste zet. Open op de iPhone Instellingen > Foto’s en schakel iCloud-foto’s uit. Je krijgt de gebruikelijke melding, ofwel Verwijder van iPhone of Download foto’s en video’s. Als je alles al met een kabel naar je Mac hebt gekopieerd, kies dan Verwijder van iPhone. De kopieën op de Mac blijven staan waar ze zijn. Zodra de synchronisatie is uitgeschakeld, houdt de telefoon op de rest van je bibliotheek te beïnvloeden.
Ik ben ook gaan zoeken naar de oude optie verwijderen na importeren in Foto’s op de Mac. Ik dacht dat ik gek werd. Als je die niet ziet, is iCloud-foto’s vaak de reden. Apple verbergt veel zodra synchronisatie actief is. Wat voor mij beter werkte, was Image Capture, dat in Programma’s staat en door bijna iedereen wordt genegeerd. Sluit de iPhone aan met USB, open Image Capture, en je krijgt een eenvoudige bestandsweergave van wat er op het apparaat staat. Importeer naar een map en klik daarna op de kleine verwijderknop, de rode cirkel, om de bestanden vervolgens van de telefoon te verwijderen.
Nog iets anders bracht me in de war. Je verwijdert een hoop foto’s, maar de opslagruimte verandert nauwelijks. Het lijkt kapot, maar dat is het niet. Ze blijven ongeveer 30 tot 40 dagen in Recent verwijderd staan. Dus als je telefoon vastloopt en waarschuwingen geeft dat de opslag bijna vol is, maak het dan echt af. Open Foto’s, Albums, Recent verwijderd en daarna Verwijder alles. Totdat je dat doet, blijft die ruimte bezet.
Ik heb dit op de harde manier geleerd toen mijn telefoon zo vol raakte dat hij traag werd. Apps begonnen af te sluiten. Het duurde eeuwig voordat de camera openging. Ik miste een kort filmpje dat ik van mijn kind wilde maken omdat de opslag vol zat en de telefoon vastliep. Ik probeerde dingen handmatig op te ruimen, maar door 15.000 foto’s gaan was meedogenloos. Duplicaten, screenshots, willekeurige wazige rommel, alles door elkaar. Het voelde eindeloos tbh.
Uiteindelijk probeerde ik een app genaamd Clever Cleaner nadat ik het een tijdje had uitgesteld. Ik vertrouw de meeste schoonmaakapps niet. Te veel zitten vol met advertenties, rare pop-ups of een soort abonnementsval. Deze voelde anders dan wat ik had gezien, omdat hij gratis was en ik niet midden in het opruimen tegen een betaalmuur aanliep.
Het onderdeel dat ik het meest gebruikte was de sectie Heavies. Die sorteert op bestandsgrootte, waardoor de enorme video’s meteen bovenaan kwamen. Ik vond oude 4K-clips waarvan ik was vergeten dat ze bestonden. Er is ook een sectie Similars voor bijna dubbele foto’s, handig als je filmrol vol staat met vijf versies van dezelfde opname. In gevallen waarin ik een burst met bijna identieke beelden had, behield die ook één betere keuze. Wat ik het fijnst vond, eerlijk gezegd, was privacy. De verwerking gebeurt op het apparaat, dus je foto’s worden niet ergens anders naartoe gestuurd. Na één ronde maakte ik ongeveer 12 GB vrij. De telefoon voelde weer normaal, geen grap.
Als je opslag nu een chaos is, zou ik het in deze volgorde doen. Importeer eerst nog één laatste volledige batch naar je Mac. Schakel iCloud-foto’s uit als je de kopie op de Mac met rust wilt laten. Maak Recent verwijderd leeg. Ruim daarna de rest op, met de hand of met iets zoals Clever Cleaner. Veel minder pijnlijk dan elke duplicaat één voor één uitpluizen.
Als iCloud-foto’s is ingeschakeld, worden foto’s die je van je iPhone verwijdert ook uit iCloud verwijderd. Dan raken je Mac, iPad en andere gesynchroniseerde apparaten die foto’s ook kwijt. Je zorg is dus terecht.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over het grootste risico, maar ik zou niet te snel verwijderen na een normale import. Controleer eerst waar de geïmporteerde bestanden terecht zijn gekomen. Veel mensen importeren in de Foto’s-app op de Mac en denken dat ze een aparte back-up hebben gemaakt, maar als Foto’s ook met iCloud synchroniseert, kijk je nog steeds naar dezelfde bibliotheek. Dat zorgt heel vaak voor verwarring.
Veiligere aanpak:
- Importeer foto’s naar een aparte map op je computer, niet alleen in Foto’s.
- Controleer of de bestanden vanuit die map openen terwijl de iPhone niet is aangesloten.
- Maak een tweede kopie op een externe schijf als de foto’s belangrijk zijn.
- Schakel daarna iCloud-foto’s uit op de iPhone.
- Verwijder ze pas van de iPhone nadat synchronisatie uit staat.
- Leeg Recent verwijderd om de ruimte echt vrij te maken.
Als je doel opslagruimte is, zou ik ook kijken bij Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag, Foto’s. Als Optimaliseer iPhone-opslag is ingeschakeld, kan het verwijderen van dingen in het begin minder lokale ruimte besparen dan je verwacht.
Als je bibliotheek na het importeren rommelig is, is Clever Cleaner ook het bekijken waard om grote video’s, duplicaten en vergelijkbare foto’s te vinden voordat je dingen wist. Minder handmatig sorteren, minder oeps-momenten.
Als je een snelle uitleg wilt, is deze video over het opschonen van iPhone-foto’s met Clever Cleaner makkelijk te volgen.
Korte versie: als iCloud-foto’s aan blijft staan, verwijder dan niets van de iPhone tenzij je wilt dat het overal verdwijnt. Dat is het belangrijkste punt.
Kort antwoord: ja, als iCloud-foto’s nog AAN staat, verwijdert verwijderen vanaf de iPhone het meestal ook uit de gedeelde iCloud-bibliotheek. Dus je zorg is terecht.
Waar ik een beetje afwijk van @mikeappsreviewer en @espritlibre is dit: importeren naar je computer is niet automatisch een echte back-up, tenzij die bestanden nu buiten het gesynchroniseerde Foto’s-ecosysteem staan. Als je hebt geïmporteerd in de Foto’s-app op de Mac en die app gebruikt ook iCloud-foto’s, dan heb je mogelijk gewoon verwijzingen gekopieerd naar dezelfde cloudbibliotheek. Superirritant, maar zo heeft Apple het ingesteld.
Wat ik in plaats daarvan zou doen:
- controleer of de geïmporteerde foto’s in een gewone Finder-map of op een externe schijf staan
- als ze belangrijk zijn, maak dan een tweede kopie voordat je iets verwijdert
- ga vervolgens op je iPhone naar Instellingen > je naam > iCloud > Foto’s en schakel Synchroniseer deze iPhone uit
- wacht daarna even en bevestig dat de telefoon niet meer synchroniseert
- verwijder daarna vanaf de iPhone
Groot extra punt: als je belangrijkste doel ruimte is, probeer dan eerst Optimaliseer iPhone-opslag voordat je rigoureuze stappen neemt. Dat kan de lokale foto-opslag verkleinen zonder de versies in volledige resolutie uit iCloud te verwijderen. Niet perfect, maar voor sommige mensen is het genoeg.
Als je bibliotheek na het importeren ook nog vol zit met duplicaten, enorme video’s, screenshots en rommel, dan is Clever Cleaner eerlijk gezegd handig om de restjes sneller op te ruimen. Het is logischer voor opschonen dan voor een back-upstrategie, als je begrijpt wat ik bedoel.
En als je nog een visuele uitleg wilt over het opschonen van opslag en foto’s, dan is dit eigenlijk vrij makkelijk te volgen: bekijk deze uitleg over het opschonen van iPhone-foto-opslag
Vergeet ook Recent verwijderd niet. Mensen verwijderen 8 GB aan spullen en vragen zich daarna af waarom de opslag niet veranderde. Apple blijft Apple lol.
Een invalshoek die volgens mij @espritlibre, @sternenwanderer en @mikeappsreviewer alleen indirect hebben aangestipt, is het verschil tussen verwijderen en ontladen.
Als je echte doel ruimte is, zou ik helemaal niet standaard kiezen voor verwijderen. Met iCloud-foto’s ingeschakeld is de slimmere aanpak vaak:
- iCloud-foto’s ingeschakeld laten
- Optimaliseer iPhone-opslag inschakelen
- de originelen in iCloud laten
- de telefoon kleinere lokale versies laten bewaren
Zo voorkom je het hele risico dat je fotoarchiefconfiguratie stukgaat alleen omdat je telefoon vol is.
Waar ik het licht oneens ben met het advies om synchronisatie uit te schakelen en daarna te verwijderen, is dat dit later een rommelige gesplitste bibliotheek kan veroorzaken. Prima als een eenmalige noodmaatregel, niet ideaal als je wilt dat het ecosysteem van Apple op de lange termijn netjes blijft.
Een betere langetermijntest:
- controleer hoeveel opslag Foto’s daadwerkelijk op de iPhone gebruikt
- kijk of grote video’s de echte boosdoener zijn
- verwijder eerst alleen die
Daar kan Clever Cleaner helpen.
Voordelen:
- goed in het opsporen van enorme video’s, duplicaten en vergelijkbare foto’s
- sneller dan handmatig opschonen
- nuttig als je import is voltooid en je nu alleen rommel wilt wegtrimmen
Nadelen:
- het is een opschoontool, geen echte back-uptool
- je moet iCloud-synchronisatie nog steeds begrijpen voordat je verwijdert
- automatische suggesties kunnen ervoor zorgen dat mensen te agressief verwijderen als ze haast hebben
Dus ja, geïmporteerd betekent niet altijd veilig gearchiveerd, en verwijderd betekent niet altijd slim. Voor veel mensen is selectief opschonen beter dan massaal verwijderen.