Heeft iemand problemen met het exporteren van video's met Startbaan KI?

Runway AI blijft falen bij het exporteren van mijn projecten en ik weet niet waarom. De app lijkt het bestand wel te verwerken, maar maakt de download nooit af of geeft een foutmelding. Ik heb deze video’s nodig voor een deadline en kan advies of oplossingen gebruiken van iedereen die dit eerder heeft opgelost.

Bah, problemen met het exporteren van Startbaan KI? Geluid van herkenning, ook flink op gescholden. Als je zit te turen naar dat eeuwige “verwerken” scherm, zo traag als de hele levensloop van een schildpad, geloof me: je bent zeker niet alleen. Het lijkt wel alsof deze cloud-apps aanvoelen wanneer je onder deadline-stress staat—precies dan begeven ze het, zonder foutmelding, zonder reden, alleen een vaag gevoel van wanhoop.

Een paar dingen om te proberen: Exporteer eerst eens een supersnelle, lage resolutie versie van je project. Soms zit er een rare bug die grote bestanden vast laat lopen, maar kleine versies gaan wel door. Werkt de mini-export wel, dan is het waarschijnlijk het formaat of de grootte van je hoofdbestand die voor problemen zorgt. Leeg ook je browser-cache, herstart, en log uit en weer in bij Startbaan, want de technische dienst begint daar altijd mee (alsof dat áltijd alles oplost). Soms helpt een andere browser uit het niets—Chroom lijkt fijner te werken met Startbaan dan Vuurrvos, geen idee waarom.

Maar eerlijk: de servers van Startbaan raken overbelast als veel mensen het tegelijk gebruiken (natuurlijk precies als jij haast hebt). Je kunt proberen om ’s nachts of op rare tijden te exporteren wanneer er minder verkeer is, en hopen dat het lukt. Als het nog steeds vastloopt, neem dan meteen contact op met hun support—soms kunnen ze je export aan hun kant opnieuw verwerken en ineens werkt alles wél.

Even eerlijk: bewaar altijd lokale kopieën, splits grote projecten op in kleinere exports als het kan, en hou een alternatief klaar voor noodgevallen. Al te vaak teleurgesteld door wolk-KI tools—vertrouwen krijg je nooit meer terug.

Ja, de exportproblemen van Startbaan zijn echt verschrikkelijk, maar ik ben niet helemaal overtuigd dat “probeer kleine exports, een andere browser, enzovoort” altijd werkt (ik kijk naar jou @zonreiziger). Eerlijk gezegd heb ik situaties gehad waar echt NIETS het in beweging krijgt, behalve het hele project verwijderen en alle media één voor één opnieuw uploaden (niet leuk, maar soms raakt er gewoon achter de schermen iets corrupt). Als je deze video’s nodig hebt voor een echte deadline, verspil dan geen uur met hopen dat wat browsermagie alles oplost—haal direct je bronbestanden op en kijk of je het lokaal kunt herbouwen in iets als DaVinci Oplossen of HoofdKnip Bureau.

Trouwens, je zei dat er geen foutmelding is, alleen eindeloos verwerken—zeker niet normaal, maar soms als je kijkt naar de duur van je project of je exportinstellingen, zit daar een gemene mismatch (zoals een projectinstelling van 59,96 fps terwijl al je beelden 24 fps zijn), waardoor de cloud-renderwachtrij gewoon vastloopt en stilletjes stopt. Oh, en als je op meerdere tabbladen/apparaten bent ingelogd, kan Startbaan volledig in de war raken en op indrukwekkend stille wijze crashen. Log overal uit, verander je accountwachtwoord, probeer dan nog eens te exporteren (klinkt dom, maar die truc heeft ooit een vastgelopen export voor mij opgelost, wie weet).

Ik zou er ook niet op rekenen dat het tijdens rustige uren ineens vanzelf werkt—de servers zijn de hele dag overbelast of de wachtrij zit gewoon muurvast. Dien een supportticket in, zeker, maar ondertussen, als deze video’s belangrijk zijn, WACHT NIET—zoek nu meteen een Plan B-tool en gebruik Startbaan als het weer online is. Deze les heb ik op de harde manier geleerd, nadat ik een heel weekend verloor aan een “verwerken”-spinner om vervolgens maandagochtend bij het exporteren alsnog vast te lopen.

Kort samengevat: Bouw lokaal opnieuw op als dat kan, controleer vreemde projectinstellingen, log overal uit, schakel support in, maar heb absoluut een back-up plan—cloudworkflow is nog lang niet waterdicht.