Gjenoppretting av SD-kort på Mac for slettede kamerafiler

Jeg slettet ved et uhell bilder og videofiler fra kameraets SD-kort mens jeg prøvde å frigjøre plass på Macen min. Kortet viser fortsatt noe brukt lagringsplass, så jeg håper filene ikke er borte for godt. Jeg trenger hjelp med de beste metodene for gjenoppretting av SD-kort på Mac, inkludert trygg gjenopprettingsprogramvare og trinn som ikke overskriver de slettede kamerafilene mine.

Hvis du prøver å få tilbake slettede filer fra et SD-kort på en Mac, ville jeg stoppet å bruke kortet med en gang. Jeg gjorde den feilen en gang ved å sjekke om det fortsatt virket ved å ta noen flere bilder. Dårlig idé. Hvis du skriver noe nytt til det, øker sjansen for at de gamle filene dine blir overskrevet. Så ingen nye bilder, ingen dra-og-slipp av filer til det, og ikke prøv å formatere det ennå.

På macOS er slettede filer fra SD-kort ofte fortsatt der en stund. Det som vanligvis forsvinner først, er indeksoppføringen, ikke selve fildataene. Gjenoppretting blir vanskeligere hvis du fortsatte å bruke kortet, kjørte en full formatering, eller de manglende filene ble overskrevet av nye data.

Hvis du vil ta den enklere veien, ville jeg startet med Disk Drill. Jeg brukte det på en MacBook da et kamerakort ble tømt etter en mislykket import, og det var et av de få verktøyene som ikke fikk meg til å føle at jeg trengte en utdanning i lagringsteknikk. Fillisten var lesbar, forhåndsvisninger hjalp, og det håndterte RAW-bildeformater uten særlig styr. En funksjon jeg ville fulgt med på, er diskavbildning. Hvis kortet kobler fra eller gir lesefeil, er det tryggere å lage et byte-for-byte-avbildning først enn å presse kortet med gjentatte skanninger. For YouTube-forklaringen om den delen:

Dette ville jeg gjort:

1. Sett SD-kortet i en ordentlig kortleser og koble det til Macen.
  2. Åpne Disk Drill og velg selve SD-kortet, ikke et tilfeldig volum hvis det vises mer enn én ting.
  3. Kjør full skanning. La den fullføre. Å avbryte for tidlig kostet meg resultater en gang.
  4. Forhåndsvis det som ser ut til å kunne gjenopprettes.
  5. Lagre gjenopprettede filer til Macens interne disk eller en annen ekstern disk.

Én del folk ignorerer, og så angrer de. Ikke gjenopprett filer tilbake til det samme SD-kortet. Hvis du gjenoppretter til kortet du skanner, risikerer du å skrive over andre manglende filer før de blir gjenopprettet. Det ødelegger sjansene dine raskt.

Mange nevner også PhotoRec. Greit nok. Det er gratis, og ut fra det jeg så, fungerer det godt med skadede eller korrupte medier. Ulempen er at grensesnittet føles grovt, og gjenopprettede filer kommer ofte tilbake med generiske navn og uten den opprinnelige mappestrukturen. Hvis du bare bryr deg om å få tilbake dataene, er det nyttig. Hvis du vil ha en renere gjenopprettingsflyt, er det litt av et slit.

Én ting til. Hvis SD-kortet fortsetter å koble fra, viser rare feil, lager merkelige lyder, eller ikke monteres riktig på Macen, ville jeg stoppet med forsøk på hjemmegjenoppretting. På det tidspunktet kan hver ekstra lesing gjøre ting verre. Et gjenopprettingslaboratorium koster mer, ja, men hvis filene betyr noe, ville jeg ikke fortsatt å rote med et sviktende kort. Jeg gjorde det en gang med et gammelt microSD-kort og gjorde en delvis gjenoppretting til nesten ingenting. Skulle ønske jeg hadde stoppet tidligere.

Hvis kortet fortsatt viser brukt plass, finnes bildene og videoene dine ofte fortsatt der. Filkartet ble fjernet først, dataene ble liggende igjen til nye skrivinger erstatter dem. Så det første steget er enkelt. La SD-kortet være i fred.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer om å stoppe bruken. Jeg er litt uenig i å gå rett til en full skanning av det fysiske kortet hvis det virker ustabilt. På et friskt kort, greit. På et ustabilt kort ville jeg først sjekket kortets helse i Diskverktøy. Hvis Førstehjelp gir lesefeil eller kortet kobler fra, ville jeg hoppet over gjentatte skanninger og jobbet fra en bildefil i stedet. Mindre belastning på kortet.

Min rekkefølge på Mac ville vært:

1. Sett SD-kortet i en pålitelig USB-kortleser.
  2. Åpne Diskverktøy og se om kortet rapporterer riktig størrelse.
  3. Hvis det monteres, ikke kopier noe over på det.
  4. Gjenopprett filer til Mac-en din eller en annen disk, aldri tilbake til SD-kortet.
  5. Hvis kortet er ustabilt, lag et image av det først, og skann deretter imaget.

Disk Drill er fortsatt et solid valg her. Det er et av de bedre Mac-verktøyene for gjenoppretting fra SD-kort, slettede kamerafiler og RAW-formater. Hvis du vil ha en ryddigere guide til den beste Mac-programvaren for gjenoppretting fra SD-kort, hjelper denne videoen: se denne gjennomgangen av Mac-programvare for gjenoppretting

Hvis du vil ha en gratis løsning, fungerer TestDisk og PhotoRec, men filnavnene kommer ofte tilbake ødelagte. Litt irriterende, tbh. Flott for rågjenoppretting, dårlig for organisering.

En ting til som folk overser. Sjekk Papirkurv i bildeimportappen eller på Mac-en din, hvis du slettet under import og ikke på kameraet. Jeg har sett filer dukke opp der etter et oops-øyeblikk. Ikke ofte, men ofte nok til at det er verdt 30 sekunder.

Hvis kortet fortsatt viser brukt plass, er det faktisk et ganske godt tegn. Slettede kamerafiler på SD-kort blir ofte bare koblet fra først, ikke slettet umiddelbart. Så ja, det er fortsatt en reell sjanse for gjenoppretting av SD-kort på Mac.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @viajeroceleste, men jeg vil legge til én ting folk altfor ofte hopper over: sjekk om filene ble slettet av Finder eller en importapp i stedet for av kameraet selv. Hvis det skjedde under en opprydding på Mac, se i Papirkurv, Nylig slettet i Bilder, rester i Bildeoverføring, eller til og med Lightroom/Capture One-kataloger hvis du bruker dem. Det høres opplagt ut, men opplagte ting sparer timer.

Hvis de virkelig er borte fra kortet, er Disk Drill sannsynligvis det enkleste Mac-alternativet for å gjenopprette slettede bilder og videoer fra et SD-kort, spesielt hvis du har å gjøre med JPG-, MP4-, MOV- eller RAW-kamerafiler. Jeg liker det bedre for Mac-brukere fordi forhåndsvisningen er mindre rotete enn med noen gratisverktøy. Jeg er ikke helt enig i at alle må kjøre Førstehjelp før gjenoppretting, likevel. Hvis kortet monteres fint og oppfører seg normalt, ville jeg unngått å gjøre ekstra operasjoner bare fordi Diskverktøy finnes.

Ett ekstra tips: hvis kameraet ditt bruker SDXC eller exFAT, slutt å koble fra og til kortet mange ganger for å se om det kommer tilbake. Det kan gjøre et svakt kort verre. Les én gang, gjenopprett én gang, lagre et annet sted.

Hvis du også vil ha flere vurderinger fra virkeligheten, har denne tråden en ganske grei diskusjon om gjenoppretting: råd om gjenoppretting av kamera-SD-kort fra ekte brukere

Kortversjon:

• slutt å bruke SD-kortet
  • sjekk først Mac/app-papirkurver
  • bruk Disk Drill hvis kortet er lesbart
  • gjenopprett til en annen disk, ikke det samme kortet
  • hvis kortet begynner å feile, lag et diskbilde før du gjør mer

Hvis filene er veldig viktige og kortet begynner å gi I/O-feil, ikke fortsett å pirke på det. Det er der gjør det selv-gjenoppretting går fra kanskje til jaja.

En liten uenighet med @viajeroceleste: Jeg ville ikke kjørt Førstehjelp på et SD-kort som allerede ser logisk sett fint ut. Det hjelper noen ganger, men på flyttbare medier kan det også skrive om filsystemmetadata, noe som ikke er mitt favorittgrep før gjenoppretting.

Min vurdering er denne:

• Hvis kortet monteres og du kan bla gjennom det, lag først en klone av det med Diskverktøy eller dd hvis du kan Terminal.
  • Utfør gjenoppretting fra klonen, ikke fra originalkortet.
  • Hvis kortet ikke monteres, men fortsatt oppdages med riktig kapasitet, er det fortsatt mulig å jobbe med.
  • Hvis kapasiteten er feil eller kortet forsvinner tilfeldig, stopp egeninnsatsen og vurder et laboratorium.

@micappsreviewer, @viajeroceleste og @suenodelbosque har alle rett om én ting: ikke skriv noe tilbake til det SD-kortet.

Om Disk Drill spesifikt:

Fordeler

• veldig Mac-vennlig
  • forhåndsviser bilder/video før gjenoppretting
  • grei støtte for kamera-RAW-formater
  • kan skanne hele enheten, ikke bare montert volum
  • avbildningsfunksjonen er nyttig hvis kortet er ustabilt

Ulemper

• gratismodusen er begrenset
  • dype skanninger kan ta en stund
  • gjenopprettet mappestruktur er ikke alltid perfekt
  • finner noen ganger masse duplikater/delfiler, spesielt med video

Hvis du vil ha alternativer, er PhotoRec den vanlige gratis reserveløsningen, men forvent stygge filnavn og et mer rotete resultat. For kameraopptak er det noen ganger fortsatt verdt det.

En ekstra ting folk overser: hvis de slettede filene noen gang ble importert til Bilder på Mac, sjekk størrelsen på Bilder-bibliotekspakken før du antar totalt tap. Jeg har sett folk tro at kortet var den eneste kopien når originalene i stillhet lå inne i biblioteket.

Så min rekkefølge ville være:

1. Slutt å bruke kortet.
  2. Bekreft om de manglende filene allerede finnes et sted på Mac-en.
  3. Klon SD-kortet hvis mulig.
  4. Skann klonen med Disk Drill.
  5. Gjenopprett til en annen disk.

Det gir deg best mulig sjanse uten å belaste originalkortet gjentatte ganger.