Finnes det en gratis måte å gjenopprette filer fra CF-kort på?

Jeg mistet ved et uhell bilder og videofiler fra CompactFlash-kortet mitt etter en kamerafeil, og jeg prøver å finne en gratis måte å gjenopprette dem på før jeg formaterer det. Kortet har viktige bilder jeg trenger, så jeg ser etter trygge råd om datagjenoppretting for CF-kort eller gratis gjenopprettingsprogramvare som faktisk fungerer.

Jeg opplevde dette etter en lang jobb på et arrangement, kom hjem, satte CF-kortet i leseren, og datamaskinen oppførte seg som om kortet hadde hukommelsestap. Manglende filer, uleselig volum, den vanlige kjipe overraskelsen. Hvis CompactFlash-kortet ditt gir deg feil, ikke gjør noe raskt. Som oftest ligger bildene fortsatt på kortet. Det som ryker først er filtabel­len, ikke bildedataene.

Hvis kortet ikke ble fysisk ødelagt, er sjansene dine ganske gode. Jeg har hentet ut filer fra kort jeg trodde var ferdige, inkludert RAW-sett og videoklipp.

Hva du skal gjøre først

Gjør dette i denne rekkefølgen.

1. Slutt å bruke kortet. Ta det ut av kameraet. Ikke ta flere bilder. Ikke kopier testfiler over på det.
  2. Ikke formater det. Hvis Windows eller macOS sier at kortet må formateres, ignorer det. En formatering skriver om filsystemdata, og gjenoppretting blir mer rotete etter det.
  3. Bruk en ordentlig CF-kortleser. Ikke koble kameraet til via USB og håp på det beste. Direkte kortlesere gir bedre tilgang på lavt nivå. Kameratilkoblingsmoduser kommer ofte i veien.

Sjekk om datamaskinen ser kortet

I Windows åpner du Diskbehandling. På Mac åpner du Diskverktøy. Du ser etter én enkel ting. Vises CF-kortet der med forventet størrelse?

Hvis ja, har du fortsatt en god sjanse til å klare dette selv.

Hvis nei, og det ikke vises i det hele tatt, eller kortet har bøyde pinner, sprekker, vannskade eller annen fysisk skade, vil programvare ikke hjelpe mye. Da er neste steg et laboratorium, for eksempel CleverFiles data recovery center.

Om gjenopprettingsprogramvare

Når kortet først dukker opp i systemet, er gjenopprettingsprogramvare vanligvis veien jeg går. Jeg har prøvd både gratisgreiene og de betalte. Mine egne resultater var bedre med Disk Drill, mest fordi det håndterte kamera-RAW-formater uten å gjøre prosessen til et helgeprosjekt. CR2, NEF, ARW, større videofiler, der fungerte det bedre for meg.

PhotoRec fungerer, på et vis. Jeg har brukt det. Det føles som å bruke et gammelt vedlikeholdspanel i en kjeller. Det har også en tendens til å dumpe gjenopprettede filer i et kaos med generiske navn, noe som blir gammelt fort hvis du sorterer hundrevis eller tusenvis av bilder. Recuva er enklere, men jeg har sett det overse RAW-filer eller returnere delvis søppel på proffkamera-kort.

Det jeg likte med Disk Drill var enkelt. Forhåndsvisning før gjenoppretting. Hvis miniatyrbildet åpnes og klippet spiller, vet jeg at jeg ikke kaster bort tid på å gjenopprette søppel.

Gjenopprettingstrinnene jeg ville fulgt

1. Installer programvaren på datamaskinens disk. Ikke installer den på CF-kortet.
  2. Lag først en full byte-for-byte-sikkerhetskopi. Hvis kortet virker ustabilt, klon det til en bildefil og skann bildet, ikke kortet. Mindre slitasje på kortet, mindre sjanse for at det kobler ut midt i skanningen.
  3. Skann kortet eller bildefilen. La det fullføre. Ikke avbryt tidlig fordi de første resultatene ser rare ut.
  4. Forhåndsvis filer før du gjenoppretter. Åpne bilder, test noen videoer, stikkprøvekontroller ulike mapper og formater.
  5. Gjenopprett filer til en annen disk. Lagre til den interne disken eller en ekstern SSD. Skriv aldri de gjenopprettede filene tilbake til det samme CF-kortet.

Hvis video kommer tilbake skadet

Ikke få panikk hvis noen klipp kommer tilbake og nekter å spille. Jeg har sett dette mye med større HD- og 4K-filer. Video fragmenteres lettere enn bilder.

To ting det er verdt å prøve:

• I VLC Media Player, aktiver innstillingen for alltid å reparere skadede AVI-filer eller lignende ødelagte filer ved åpning.
  • På Windows kan du prøve Untrunc. Det har hjulpet meg med å bygge opp ødelagte headere når klippdataene stort sett var der, men filen ikke ville starte.

Etter at filene er trygge

Når bildene og videoene dine er kopiert til et trygt sted og du har sjekket dem, kan du ta for deg selve kortet.

På Windows kan du kjøre CHKDSK. På Mac bruker du Førstehjelp i Diskverktøy. Hvis kortet begynner å oppføre seg normalt igjen, ville jeg likevel formatert det i kameraet før jeg bruker det på en ny jobb. Hvis kortet har sviktet mer enn én gang, slutter jeg å stole på det. Minnekort er billigere enn å måtte ta oppdraget på nytt. Lærte den på den irriterende måten.

Ta det rolig, unngå skriving til kortet, og gjenopprett til en annen disk. Det gir deg som regel best sjanse.

Ja. Det finnes gratis måter.

Det beste gratis-først-alternativet er PhotoRec. Det ignorerer det ødelagte filsystemet og henter ut filer basert på signatur. Det er viktig på CF-kort etter kamerafeil. Jeg liker det ikke for organisering, og @mikeappsreviewer har rett om de rotete filnavnene, men det henter ofte ut mer data fra skadede medier enn mer brukervennlige apper gjør.

Min vurdering:

1. Lag først et image av CF-kortet, hvis kortet i det hele tatt kan leses.
  2. Kjør PhotoRec på imaget, ikke på kortet.
  3. Gjenopprett til datamaskinen din eller en ekstern disk.
  4. Sorter resultatene etter filtype og dato.

Hvorfor PhotoRec først:

• Gratis, åpen kildekode.
  • God på JPG, TIFF, mange RAW-typer, MOV, AVI, MP4.
  • Fungerer selv når kortet vises som RAW eller ikke-allokert plass.

Hvis du vil ha enklere forhåndsvisning og mindre manuell sortering, er Disk Drill det smidigere alternativet. Gratisnivået er nyttig for å sjekke hva som fortsatt er der før du bruker tid på en full gjenopprettingsrunde. For mange sparer det timer.

Ett lite punkt der jeg er uenig med @mikeappsreviewer. CHKDSK er ikke mitt første trekk på et kort med manglende bilder. Det kan reparere filsystemet, men det endrer også ting. Jeg bruker reparasjonsverktøy først etter at jeg har kopiert ut alt jeg trenger.

Hvis kortet monteres, men gir lesefeil, prøv en annen kortleser også. CF-kortlesere svikter oftere enn folk tror. Jeg hadde en dårlig leser som fikk et friskt kort til å se dødt ut. kastet bort en hel natt på det.

Denne korte videoen dekker trinnene for filgjenoppretting fra CF-kort på en ryddig måte:
Veiledning for filgjenoppretting fra CF-kort for slettede bilder og videoer

Hvis kortet ikke oppdages noe sted, eller viser 0 byte, vil gratis programvare ikke hjelpe mye. Da ser du sannsynligvis på maskinvarefeil.

Gratis? Ja, men jeg ville lagt til én ting som verken @mikeappsreviewer eller @shizuka egentlig la nok vekt på: sjekk om kortets filer bare er skjult eller om DCIM-mappen ble rotet til før du går rett i full gjenopprettingsmodus.

På Windows kan du aktivere vis skjulte filer og se om CF-kortet fortsatt har mapper/filer med rare attributter. Noen ganger etter en kamerafeil er bildene der, de vises bare ikke normalt. Prøv også å lese kortet på et annet operativsystem hvis du kan. Jeg har opplevd at et CF-kort så “dødt” ut på Windows og åpnet helt fint på en Mac. Superirriterende, men det skjer.

Jeg er også litt uenig i å hoppe rett til reparasjonsverktøy senere. Hvis et kort allerede har gitt én kamerafeil, pensjonerer jeg det etter gjenoppretting. Ikke verdt å stole på igjen, punktum.

For faktisk å få filene tilbake:

• PhotoRec = beste helt gratis alternativ
  • Windows File Recovery = gratis, men litt begrenset for tilfeller med kamerakort
  • Disk Drill = ikke helt gratis for store gjenopprettinger, men veldig bra for å forhåndsvise hva som kan gjenopprettes og håndtere foto-/videoformater ryddig

Ett triks til: hvis kameraet ditt lagret små JPEG-forhåndsvisninger inni RAW-filer, kan noen gjenopprettingsverktøy fortsatt hente ut dem selv når hele filen er ødelagt. Bedre enn å miste alt.

Hvis du vil ha flere anbefalinger for programvare til gjenoppretting av CF-kortdata, er denne tråden nyttig:
beste anbefalinger for gjenopprettingsprogramvare for CF-kort til tapte bilder

Det viktigste er: ikke formater, ikke ta nye bilder, og ikke fortsett å plugge inn og ut kortet femti ganger slik jeg gjorde en gang. Det var … ikke min smarteste idé lol.